ما امروز قصد داریم شما را با مزایا و معایب زایمان طبیعی و سزارین آشنا کنیم. عمل سزارین نوعی روش جراحی می باشد که در آن نوزاد از طریق برش شکم و رحم زایمان می ‌شود. زایمان طبیعی امری فیزیولوژیک می باشد که به صورت طبیعی و با فعالیت ‌های منظمی که مادر باردار در دوران بارداری خود دارد، می ‌تواند زایمان خوبی داشته باشد. زایمان طبیعی و سزارین دارای مزایا و معایبی می باشد که در ادامه به آن پرداخته ایم. ما در این مقاله مزایا و معایب این دو روش را در اختیار شما قرار داده ایم، پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

زایمان سزارین و طبیعی

عمل سزارین نوعی روش جراحی می باشد که در آن نوزاد از طریق برش شکم و رحم زایمان می ‌شود. در اکثر مواقع سزارین زمانی که روش زایمان طبیعی برای مادر و نوزاد مناسب نباشد، صورت می گیرد. برخی از علل سزارین عبارتند از عدم توانایی زایمان به صورت طبیعی، دشواری‌ های رویت شده در زمینه‌ نحوه زایمان از جمله خونریزی از ورید‌های زایمان، ریسک عفونت مادر و نوزاد، وجود علائم قلبی، عروقی و مطمئن نبودن از سلامتی نوزاد. برای انجام این عمل برش شکم و یافتن رحم نیاز می باشد. پزشک در این روش رحم را بریده و نوزاد را خارج می کند و سپس، نوزاد را به دنیا می ‌آورد. بعد از تولد نوزاد، پزشک رحم را با بخیه ترمیم می کند. عمل سزارین، عمل جراحی جدی می باشد که ممکن است مشکلاتی مانند عفونت، خونریزی و کم خونی را ایجاد کند. اگر عمل سزارین برای بیمار ضرورت داشته باشد، پزشکان قبل از شروع جراحی، درباره ریسک آن با افراد صحبت می کنند.

زایمان طبیعی امری فیزیولوژیک می باشد که به صورت طبیعی و با فعالیت ‌های منظمی که مادر باردار در دوران بارداری خود دارد، می ‌تواند زایمان خوبی داشته باشد. درد زایمان طبیعی برای همه بانوان امری نگران کننده می باشد به همین دلیل مادران باردار برای انتخاب زایمان همواره شک دارند. زمان انجام زایمان طبیعی مشخص نمی باشد و زمانی که پزشک برای زایمان در نظر می ‌گیرد کاملا حدودی می باشد و ممکن است 2 تا 3 هفته زودتر انجام شود. در صورت داشتن هر گونه سوال به بهترین دکتر زنان در ایران مراجعه کنید.

زایمان سزارین و طبیعی

مزایا و معایب زایمان طبیعی

مزایا

  • یکی از مزایای زایمان طبیعی بهبودی سریع تر بعد از زایمان می باشد، همچنین بعد از انجام زایمان طبیعی فرد سریع به زندگی روزمره و عادی خود باز می گردد.
  • زایمان طبیعی فاقد برخی از عوارض جراحی مانند درد طولانی در ناحیه برش می باشد.
  • زایمان طبیعی خطراتی مانند خونریزی و عفونت بعد از زایمان را کاهش می دهد.
  • یکی از مزایا زایمان طبیعی راحتی بعد از زایمان می باشد.
  • در زایمان ‌های طبیعی خطراتی مانند خونریزی شدید، زخم، عفونت، واکنش به بیهوشی و درد طولانی ‌مدت که بعد از جراحی ‌ها مشاهده می ‌شود، وجود ندارد.
  • نداشتن رد بخیه و سوزش در ناحیه شکم از دیگر مزایا این روش می باشد.
  • همچنین در این روش خطر اختلالات تنفسی در نوزاد بسیار کاهش می یابد. در حین زایمان طبیعی، ماهیچه ‌های درگیر در این فرآیند بیش تر مایعات موجود در ریه‌ های نوزادان را خارج می ‌کنند و این امر باعث می ‌شود نوزادان در هنگام تولد، کم تر دچار مشکلات تنفسی شوند.

معایب

  • یکی از معایب این روش عدم موفقیت در زایمان طبیعی و احتیاج فوری به عمل سزارین می باشد. در مواردی ممکن است زایمان طبیعی انجام نشود و در این مواقع پزشک به زایمان سزارین می پردازد.
  • در این روش ممکن است مشکلاتی ایجاد شود و نیاز به جراحی و همچنین برش در برخی نواحی رخ دهد.
  • از دیگر معایب این روش درد بسیار زیاد در هنگام زایمان طبیعی می باشد.
  • در زایمان طبیعی برخلاف سزارین از تاریخ دقیق زایمان خبری نیست.
  • در حین زایمان طبیعی، ممکن است که پوست و بافت‌ های اطراف واژن در حین حرکت جنین از طریق کانال زایمان، کشیده و پاره شوند. کشش و پارگی شدید این روش ممکن است به بخیه نیاز داشته باشد. این کشیدگی و پاره شدن همچنین ممکن است سبب ضعف یا آسیب ماهیچه‌ هایی شود که مسئول کنترل عملکرد ادرار و روده هستند.

مزایا و معایب زایمان سزارین

مزایا

  • یکی از مزایا زایمان سزارین این است که بانوانی که از زایمان طبیعی ترس دارند می توانند با انجام این روش، زایمان خوبی را داشته باشند.
  • از دیگر مزایا این روش کاهش خطر بی ‌اختیاری ادرار و افتادگی رحم در بانوان می باشد.
  • پزشک می تواند زایمان سزارین را از قبل برنامه ‌ریزی کند. کنترل شرایط زایمان سزارین راحت ‌تر و قابل پیش ‌بینی ‌تر از زایمان طبیعی می باشد.
  • در مواقعی که نوزاد یا مادر در معرض خطر باشند، زایمان سزارین می‌ تواند نجات‌ دهنده باشد.

معایب

  • زایمان سزارین به بستری طولانی ‌تر در بیمارستان نیاز دارند. همچنین دوره نقاهت سزارین طولانی‌ تر می باشد و ممکن است درد و ناراحتی بیش تری در ناحیه شکم ایجاد کند زیرا پوست و اعصاب اطراف زخم جراحی برای ترمیم به حداقل 2 ماه زمان نیاز دارند.
  • زایمان سزارین خطر عوارضی را بعد از زایمان افزایش می دهد که از این عوارض می توان به عفونت در محل برش و درد طولانی ‌مدت اشاره کرد. خطر خونریزی بعد از انجام سزارین نیز وجود دارد زیرا ممکن است روده یا مثانه در حین عمل آسیب ببیند یا لخته خون ایجاد شود.
  • از دیگر معایب می توان به دیر اتفاق افتادن آمادگی ذهنی و جسمی برای شیردهی بعد از سزارین اشاره کرد.
  • زایمان سزارین اکنون روش ایمنی برای مادر و نوزاد به شمار می رود. ولی در گذشته، احتمال مرگ در زایمان سزارین بیش تر از زایمان طبیعی بوده است. بسیاری از سزارین‌ ها در مواقع اورژانسی و در مواقعی که وضعیت مادر و جنین مطلوب نیست، انجام می‌ شوند.
  • زمانی که خانمی از زایمان سزارین استفاده می کند، ممکن است دیگر نتواند زایمان‌ های بعدی خود را به روش طبیعی انجام دهد. همچنین در بارداری ‌های بعدی خود، خطر عوارض حاملگی مانند ناهنجاری ‌های جفت و پارگی رحم بیش تر خواهد شد.
  • از دیگر معایب این روش می توان به احتمال ابتلا به مشکلات تنفسی هنگام تولد و دوران کودکی در نوزادانی که از طریق سزارین متولد می ‌شوند، اشاره کرد.
  • هزینه سزارین دلیل بستری طولانی ‌تر و به دلیل این که معمولا به جز موارد اورژانسی، تنها در بیمارستان‌ های خصوصی انجام می‌ شود، بیش تر می باشد.
مزایا و معایب زایمان سزارین

عوامل تاثیرگذار در انتخاب زایمان سزارین

روش زایمان پیشین: اگر زایمان قبلی شما سزارین بوده باشد و مدت زیادی از آن نگذشته باشد ممکن است پزشک شما اجازه زایمان طبیعی را ندهد و مجبور باشید از زایمان سزارین استفاده کنید.

کوچکی لگن مادر: اگر لگن مادر از حد ممکن کوچک تر باشد نمی تواند زایمان طبیعی داشته باشد و باید حتما از زایمان سزارین استفاده کند زیرا بهترین انتخاب می باشد.

دو قلو بودن نوزادان: اگر نوزادان شما بیش از یکی باشند زایمان سزارین بهتر می باشد به دلیل این که عدم امکان همزمان تولد نوزادان به صورت طبیعی وجود ندارد و همچنین زایمان طبیعی ممکن است به نوزاد دوم آسیب وارد کند به همین دلیل اگر تعداد جنین های شما بیش تر از یکی باشد باید از روش زایمان سزارین استفاده کنید.

وزن نوزاد: زمانی که جثه نوزاد شما بیش از اندازه بزرگ باشد امکان زایمان طبیعی از طریق واژن مادر وجود ندارد و در این صورت باید زایمان سزارین را انتخاب نمایید.

افتادگی رحم مادر: در صورت افتادگی رحم مادر ممکن است خطراتی مانند نرسیدن اکسیژن کافی به نوزاد، جان وی را تهدید کند. به همین دلیل برای سلامت نوزاد زایمان سزارین پیشنهاد می شود.

عدم سلامت مادر: اگر مادر دارای برخی بیماری ها مانند دیابت، فشار خون و … باشد بهتر است زایمان سزارین را انتخاب نماید.

حالت قرار داشتن جنین در بطن مادر: برای انجام دادن زایمان طبیعی باید سر جنین در دهانه رحم قرار گیرد در صورت چرخش نوزاد و نوع قرار گیری او به شکل های دیگر بهتر است از زایمان سزارین استفاده شود.

محافظت از سلامت نوزاد: در برخی مواقع با زایمان طبیعی ممکن است اکسیژن یا تنفس نوزاد مختل شود و یا نوزاد دارای بیماری خاصی می باشد که نمی توان آن را به صورت طبیعی زایمان کرد، در این صورت از روش زایمان سزارین استفاده می شود.

دلیل ترس از زایمان طبیعی

ترس از درد: زایمان طبیعی دارای درد بسیاری است و به همین دلیل بیش تر افراد از زایمان طبیعی ترس بسیاری دارند. مهم ترین دلیل انتخاب زایمان سزارین در برخی افراد درد زایمان طبیعی می باشد. پس یکی از دلایل بسیار بارز ترس از زایمان طبیعی درد آن می باشد.

ترس از عوارض جانبی: برخی زنان ممکن است از عوارض جانبی مثل شکستگی لگن، پارگی واژینال و چاقو زدگی ترس داشته باشند و به همین دلیل زایمان سزارین را انتخاب کنند.

فشار روحی و استرس بالا: برخی بانوان ممکن است به دلایلی مانند داشتن فشار روحي، شامل تجربه‌ نامطلوب در گذشته يا نگراني در مورد پذيرفته شدن خود، از زایمان طبیعی ترس داشته باشند.

ترس از موفق نبودن و در آخر انتخاب زایمان سزارین: در برخی مواقع پزشک موفق به زایمان طبیعی نمی شود که این امر به دلایل مختلفی رخ می دهد و در این صورت باید زایمان سزارین انجام شود. برخی بانوان ممکن است از ناموفق بودن در زایمان و نیاز به عمل جراحی سزارین ترس داشته باشند. و به همین علت بین زایمان طبیعی یا سزارین، سزارین را انتخاب نمایند.

دلیل ترس از زایمان طبیعی

چرا پزشکان زایمان طبیعی را توصیه می کنند؟

  • اغلب پزشکان در ابتدا به دلیل فواید و مزایایی که زایمان طبیعی دارد به هر مادر بارداری زایمان طبیعی را توصیه می کنند و مادران را به انجام زایمان طبیعی تشویق می کنند. زایمان طبیعی اگر فاقد مشکلات باشد برای جسم و روح مادر بسیار مفید تر می باشد و  از بروز عفونت ها و درد بعد از زایمان جلوگیری می کند.
  • زایمان طبیعی روشی مرسوم برای فرزند آوری می باشد و دارای مزایای بیش تری نسبت به معایب آن می باشد. به همین دلیل اگر از پزشکان سوال کنید زایمان طبیعی یا سزارین بهتر است؟ قطعا پاسخ اغلب پزشکان و متخصصان زایمان طبیعی خواهد بود.
  • کاهش خطر عفونت از دیگر دلایل می باشد. خطر ابتلا به عفونت در زایمان طبیعی کم تر می باشد. در زایمان طبیعی، نیاز به جراحی و بریدگی نمی باشد و به همین دلیل خطر عفونت در مادر کاهش می ‌یابد.
  • بازگشت سریع به فعالیت ‌های روزمره از دلایل دیگر توصیه پزشکان به زایمان طبیعی می باشد. بعد از از زایمان طبیعی، مادران در کم ترین زمان ممکن می توانند به فعالیت‌ های روزمره و زندگی عادی خود برگردند.
  • یکی دیگر از دلایل، کاهش خطر اختلالات تنفسی می باشد. نوزادان زاده شده از زایمان طبیعی، با تلاش و فشار دادن به صورت خودکار تنفس خود را شروع می‌ کنند. این امر سبب کاهش خطر اختلالات تنفسی در نوزادان می ‌شود.
  • در بسیاری از موارد، زایمان طبیعی سبب کاهش نقص و بیماری جسمانی در نوزادان می شود و به همین دلیل پزشکان این نوع زایمان را به افراد پیشنهاد می کنند.
  • زایمان طبیعی، به هیچ گونه داروهای تسکین درد و یا عمل جراحی نیاز ندارد، مادران می ‌توانند از تجربه زایمان خود لذت ببرند و سلامت روح و جسم خود را حفظ کنند.

کلام آخر

عمل سزارین نوعی روش جراحی می باشد که در آن نوزاد از طریق برش شکم و رحم زایمان می ‌شود. در اکثر مواقع سزارین زمانی که روش زایمان طبیعی برای مادر و نوزاد مناسب نباشد، صورت می گیرد. زایمان طبیعی امری فیزیولوژیک می باشد که به صورت طبیعی و با فعالیت ‌های منظمی که مادر باردار در دوران بارداری خود دارد، می ‌تواند زایمان خوبی داشته باشد. هر کدام از این روش ها دارای مزایا و معایبی می باشند. برای مطمئن شدن می توانید به بهترین دکتر زنان در تهران مراجعه نمایید.

از شما عزیزان بسیار سپاس گزاریم که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید. سایت جراحتو همواره سعی داشته شما را با مزایا و معایب زایمان طبیعی و سزارین آشنا کند. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشند. در صورت داشتن هر گونه انتقاد و پیشنهاد به سایت مراجعه کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

source

توسط blogcheck