ما دراین مقاله قصد داریم شما را با 17روش خانگی درمان خشکی پوست صورت در مدت زمان کوتاه آشنا کنیم. خشکی پوست که ممکن است در فصول مختلف سال اتفاق بیفتد علل و عوامل مختلفی دارد و به همین دلیل راه های درمان آن نیز متفاوت است. معمولا خشکی پوست بیشتر با سرد شدن هوا اتفاق می افتد که علت آن خشک و سرد بودن هوا بوده و این خشکی به شکل های مختلف بروز می کند. در ادامه مطلب روش هایی خانگی را برای شما خواهیم گفت تا بتوانید در کمترین زمان خشکی پوستتان را درمان کنید.

خشکی پوست صورت و علت های آن

خشکی پوست صورت از آن دست مشکلات پوستی بوده که در بسیاری از مواقع نه چنان جدی است که نیاز باشد برایش وقت زیادی بگذاریم و نه آنقدر بی آزار و بی دردسر که بتوانیم تحملش کنیم و کاری برای بهبود آن انجام ندهیم.

خشکی پوست صورت گاهی به صورت موقت و گاه دائمی به سراغ شما می آید اما فصل زمستان به دلیل شرایط خاص آب و هوایی امکان ظهور و بروز خشکی آن هم در پوست صورت به شکل های مختلف بیش از سایر فصل ها است و به همین دلیل مراقبت های پوستی در این فصل که توسط بهترین دکتر پوست در تهران پیشنهاد می شود باید مورد توجه قرار گیرد.

علاوه بر این علت های دیگری هم در ظاهر شدن خشکی بر روی پوست صورت وجود دارد که مهم ترین آن ها شامل موارد زیر است.

محدوده سنی

بسیاری از شما می دانید که با بالا رفتن سن کلاژن سازی پوست کاهش پیدا کرده و خاصیت ارتجاعی و کشسانی آن کاهش می یابد و پوست بیشتر مستعد خشکی و عوارض آن می شود.

شرایط محل زندگی

یکی از عوامل مهمی که می تواند در ایجاد خشکی روی پوست صورت اثر بگذارد شرایط محل زندگی است. کسانی که محل زندگی آن ها در جایی واقع شده که درصد رطوبت در طول سال پایین و هوا خشک است، بیشتر در معرض خشکی پوست قرار دارند.

وضعیت سلامتی بدن

سلامتی جسم بسیار مهم بوده و کسانی که با انواع بیماری ها دست و پنجه نرم می کنند معمولا پوستی خشک و حساس دارند. بسیاری از داروها از جمله داروی های مصرفی در بیماران دیابتی سبب تشدید خشکی در پوست خواهد شد.

مدت زمانی که در فضای باز هستیم

اگر کار شما به گونه ای است که زمان زیادی را در فضای باز هستید پوست شما مستعد خشکی و حتی ترک ترک شدن است. زمانی که پوست به خصوص پوست صورت زمان زیادی در معرض هوای آزاد قرار گیرد رطوبت سطحی خود را از دست داده و اگر این امر تکرار شود به مرور خشکی بیش از حد به سراغ پوست صورت خواهد آمد.

استفاده از شوینده های قوی

بسیاری از انواع شوینده ها از جمله صابون، شامپوی سر و بدن و دیگر شوینده های که در دسترس عموم مردم هستند نرمی و لطافت پوست را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند. استفاده از مکرر از شوینده های قوی به خصوص هنگام شستشوی پوست روند خشکی آن را تشدید می کند. به همین دلیل توصیه شده از شوینده های ملایم به جای صابون استفاده کرده و هنگام شستن ظرف از دستکش استفاده کنید.

خشکی پوست صورت و علت های آن

عوارض خشکی پوست صورت

خشکی پوست صورت به خودی خودی یک بیماری به حساب نمی آید مگر آنکه عوارض خاصی را به دنبال داشته باشد که نیاز برای رفع آن اقدام شود. اگر خشکی پوست تداوم داشته باشد و برای رفع آن اقدامی صورت نگیرد ممکن است عوارضی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد به سراغ فرد بیاید.

  • عفونت
  • خارش دائمی
  • تغییر رنگ پوست که عمولا قهوه ای یا قرمز می شود.
  • التهاب پوستی
  • تغییر ضخامت پوست در برخی نواحی پوست صورت

برای جلوگیری از ایجاد این عوارض یا بهبود سریع تر آن 17 روش خانگی برای درمان خشکی پوست صورت در مدت زمان کوتاه را برای شما بیان خواهیم کرد. رعایت این موارد و البته مداومت سبب می شود پوستی که دچار خشکی یا عوارض بعد از آن شده به مرور شادابی، لطافت و نرمی خود را به دست آورد. به یاد داشته باشید پوست صورت بسیار حساس بوده و اگر روش نادرستی را برای بهتر شدنش در پیش بگیرید نه تنها بهتر نشده بلکه ممکن است عوارض جبران ناپذیری را برایتان داشته باشد.

17روش خانگی برای درمان خشکی پوست صورت در مدت زمان کوتاه

معمولا درمان های خانگی که البته توسط متخصصین پوست ارائه می شوند می تواند در کوتاه ترین زمان خشکی پوست صورت را برطرف کند. به یاد داشته باشید داشتن روتین منظم پوستی روزانه کمک زیادی به پیشگیری از خشکی پوست صورت خواهد کرد.

1. استفاده از روغن نارگیل برای رفع خشکی

روغن نارگیل به دلیل خاصیت نرم کنندگی قوی که دارد به خوبی به لایه های میانی و زیرین پوست نفوذ کرده و در نتیجه سطحی صاف ایجاد می کند. این روغن حاوی اسیدهای چرب اشباع شده ای است که با آبرسانی به سلول های پوستی به رفع خشکی صورت کمک زیادی می کند. مصرف روزانه روغن نارگیل در کمترین زمان خشکی صورت به خصوص اطراف دهان را درمان می کند.

استفاده از روغن نارگیل برای رفع خشکی

 2. استفاده از آنتی اکسیدان ها

پوست صورت و تمام قسمت های بدن قدرت ترمیم کنندگی به صورت طبیعی دارند اما زمانی که پوست شما دچار خشکی شده به ما می فهماند که کمبود برخی عوامل سبب تخریب سلول های پوستی شده اند و هرچه تعداد این عوامل بیشتر باشد قدرت تخریب هم بیشتر خواهد بود. پژوهش های زیادی در این خصوص صورت گرفته که نشان می دهد برخی ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها نقش اساسی در کمک به ترمیم پوست دارند که از جمله آن ها می توان به مواد غذایی حاوی امگا 3 و آنتی اکسیدان ها مانند گردو، انگور، لوبیا قرمز، انواع سبزیجات با برگ تیره، توت فرنگی، پرتقال و کیوی اشاره نمود

3. شستشوی پوست با بلغور جو دوسر

در سال های اخیر یکی از روش های درمان خانگی پوست صورت در مدت زمان کوتاه شستشو با بلغور جو دوسر عنوان شده است. بلغور جو به دلیل خاصیت ضد التهابی قوی در رفع تحریکات پوستی که منجر به تشدید خشکی پوست می شود بسیار بااهمیت شناخته شده و قرن هاست که از آن استفاده می شود. شما می توانید با آرد کردن بلغور جو و سپس مخلوط کردن آن با آب گرم آن را بر روی ناحیه ای از صورت که خشک شده قرار داده و پس از چند دقیقه با آب ولرم بشویید.

شستشوی پوست با بلغور جو دوسر

4. تنظیم کردن آب گرم حمام

بسیاری از افراد زمانی که به حمام می روند از دوش آب داغ برای استحمام استفاده می کنند. همین امر باعث شده پوست صورت به مرور زمان رطوبت خود را از دست داده و دچار خشکی شود. بهترین کار این است که قبل ازرفتن زیر دوش آب، گرمای آن را تنظیم کنید و از آبی که دمای آن بین 40 تا 50 درجه بوده برای دوش گرفتن و شستن صورت استفاده نمایید.

5. بخور صورت با دستگاه رطوبت ساز

دستگاه ها بخور یا همان رطوبت سازها که در دسترس همه هستند یکی از راهکارهای موثر درمان خانگی برای کاهش خشکی پوست صورت هستند. در خانه انواع وسایل برقی و گازی که به عنوان گرم کننده استفاده می شوند اثر نامطلوبی بر روی پوست دارند به همین دلیل متخصصین پوست توصیه دارند از دستگاه های بخوری که تا 60 درصد توانایی تولید رطوبت دارند را حداقل هفته ای دو مرتبه استفاده کنید.

6. مصرف آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا یا گیاه معجزه بخش یکی از بهترین مرطوب کننده های طبیعی برای درمان خانگی خشکی پوست صورت شناخته می شود. ژل داخل برگ های آلوئه ورا را می توانید به صورت مستقیم بر روی قسمت های خشک پوست قرار داده و آن را آرام ماساژ دهید، بگذارید تا 15 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید. بهتر است پس از خشک کردن پوست از یک مرطوب کننده استفاده کنید تا رطوبت پوست به خوبی حفظ شود. آلوئه ورا در افزایش تولید کلاژن نقش بسیار موثری دارد.

مصرف آلوئه ورا

7. مصرف روغن بادام شیرین

روغن تراپی سال هاست به عنوان یکی از روش های درمانی موثر بر خشکی پوست شناخته می شود. روغن بادام شیرین که در اکثر خانه ها وجود دارد ضد التهاب بوده و خواص مرطوب کنندگی و ضد باکتریایی هم دارد. با روغن بادام علاوه بر خشکی پوست صورت می توانید التهاب پوست و آکنه را هم خودتان درمان کنید.

8. استفاده از روغن آووکادو

اگر به دنبال آن هستید که علاوه بر رفع خشکی، جوانی و شادابی را هم به پوست صورت خود هدیه دهید استفاده از روغن آووکادو را در روتین روزانه پوستی خود بگنجانید. این روغن به خوبی رطوبت پوست را در خود نگه می دارد و علاوه بر کمک به سلامت پوست نرمی و حالت کشسانی پوست را هم تقویت می کند.

استفاده از روغن آووکادو

9. ماساژ پوست صورت با روغن جوجوبا

اگر به دنبال یک آبرسان کاملا طبیعی با کمترین عارضه می گردید روغن جوجوبا بهترین گزینه است. این روغن را می توانید از عطاری های معتبر تهیه و برای ماساژ پوست صورت خود استفاده کنید. این راهکار خانگی را به خصوص زمانی که از بیرون به منزل برمی گردید و آلودگی های بیرونی بر روی پوست نشسته استفاده کنید. روغن جوجوبا آبرسانی مناسبی به پوست انجام داده و اثرات مضر آلودگی های هوا و مواد آرایشی را به حداقل می رساند.

10. کاهش خشکی پوست با روغن زیتون

قدیمی ترین و بهترین راهکار برای درمان خشکی پوست در خانه استفاده از روغن زیتونی طبیعی و خالص است. روغن زیتون نقش پاک کننده و مرطوب کننده را داشته و به صورت طبیعی خشکی را درمان می کند. شما می توانید برای برطرف کردن خشکی صورت مقداری از این روغن را روی پوست ماساژ داده و سپس یک پارچه گرم روی صورت بیندازید. پس از خنک شدن پارچه می توانید با شوینده های ملایم پوست را شسته و به آن کرم نرم کننده حاوی آبرسان بزنید.

کاهش خشکی پوست با روغن زیتون

11. از کمپرس شیر استفاده کنید

شیر یک ماده غذایی کامل بوده که علاوه بر بدن برای پوست صورت هم خواص فوق العاده ای دارد. یکی از راهکارهای خانگی که می توان در زمان خشکی پوست صورت استفاده کرد کمپرس شیر است. شما می توانید هر روز به مدت 5 تا 10 دقیقه کمپرس شیر را روی پوست صورت قرار دهید. اسید لاکتیک موجود در شیر یک لایه بردار طبیعی و کاملا ملایم بوده که می تواند علاوه بر کاهش خشکی پوست در درمان خارش هم موثر باشد.

12. استفاده از لایه بردارهای حاوی آنزیم میوه

شما می توانید به راحتی با میوه هایی که در خانه دارید یک ماسک لایه بردار برای برطرف کردن خشکی پوست صورتتان درست کنید. کدو حلوایی و آناناس از جمله میوه هایی هستند که به دلیل دارا بودن آلفا هیدروکسی اسید علاوه بر لایه برداری ملایم و از بین بردن سلول های مرده، خشکی پوست را هم درمان و لطافت را به پوست شما باز میگردانند. دو بار در هفته می توانید این ماسک ها را تهیه و بر روی پوست خود قرار دهید.

 استفاده از لایه بردارهای حاوی آنزیم میوه

13. درست کردن اسکراب با شکر و روغن زیتون

برای درمان خانگی نیازی نیست هزینه زیادی کنید بلکه می توانید با نصف پیمانه شکر و دو قاشق غذاخوری روغن زیتون طبیعی یک اسکراب بی نظیر برای درمان مشکلات پوست صورت از جمله خشکی پوست تهیه کنید. پس از گذاشتن این اسکراب روی پوست چند دقیقه صبر کنید و سپس به آرامی پوست را با آب ولرم شسته و برای تسکین از مرطوب کننده استفاده نمایید.

14. استفاده از ماسک عسل

در طب سنتی یکی از بهترین روش های خانگی که در مدت زمان کوتاه می توان خشکی پوست را درمان کرد استفاده از عسل است. عسل دارویی کاملا طبیعی برای برای برطرف کردن خشکی و التهاب پوست بوده که شما می توانید با خیال راحت از آن استفاده و شاهد رفع مشکل پوستی خود باشید. کافیست عسل را به تنهایی روی پوست مالیده و پس از 8 تا 10 دقیقه آن را بشویید. تکرار این روش حداقل دو بار در هفته می تواند به درخشان شدن پوست و رفع خشکی آن کمک کند.

 استفاده از ماسک عسل

15. استفاده از وازلین

شاید در نگاه اول استفاده از وازلین به عنوان یک فرآورده نفتی برای رفع خشکی پوست عجیب به نظر برسد اما باید گفت انواع مواد نرم کننده که حالت ژلاتینی دارند به دلیل آنکه به صورت محافظ لایه سطحی پوست صورت را به خوبی پوشش می دهند در درمان خشکی عملکرد درخشانی دارند. شما می توانید شب ها موقع خواب کمی از وازلین را برای رفع خشکی های پوستی و بهبود لکه ها استفاده کنید و صبح آن را با آب ولرم بشویید.

16. استفاده از گلیسیرین

ترکیب گلاب و گلسیرین یکی از راهکارهای خانگی موثر در رفع خشکی و ترک خوردگی پوست است. گلاب و گلیسیرین را به اندازه مورد نیاز مخلوط و روی قسمت هایی از صورت که خشک شده بمالید. یک ساعت صبر کنید و بعد آب گرم آن را بشویید. این ترکیب مفید می تواند خاصیت هیدراتاسیون پوست را تقویت و پوست را نرم و لطیف کند.

 استفاده از گلیسیرین

17. ماسک گلاب

گلاب قدیمی ترین راهکار خانگی بوده که برای برطرف کردن مشکلات پوستی و شفاف شدن آن استفاده می شود. از 17روش خانگی برای درمان خشکی پوست صورت در مدت زمان کوتاه که تا به اینجا بدان پرداختیم آسان ترین و کم هزینه ترین روش استفاده از گلاب به عنوان ماسک صورت است. گلاب مایعی خوشبو و معطر بوده که در گوشه خانه همه ما ایرانی ها وجود دارد. اگر می خواهید خشکی پوستتان به سرعت رفع شود می توانید پس از تمیز کردن صورت و پاک نمودن مواد آرایشی با یک تکه پنبه گلاب را روی پوست بزنید.

روش های مناسب پیشگیری از خشکی پوست صورت

امروزه عوامل متعددی در خشکی پوست صورت دخالت دارند که سبب از بین رفتن طراوات و شادابی آن شده و انعطاف پذیری آن را کاهش می دهند. دانستن روش های مناسب پیشگیری به شما کمک می کند که در صورت ایجاد این مشکل بتوانید در مدت زمان کوتاه آن را برطرف کنید. در ادامه به برخی از این روش ها اشاره خواهیم کرد.

  • استفاده منظم از مرطوب کننده های مناسب
  • استفاده از ضد آفتاب چه در تابستان و چه زمستان
  • پوشاندن صورت به خصوص زمانی که هوا سرد بوده و باد می وزد.
  • استفاده از شوینده های ملایم و بدون رایحه برای پوست صورت
  • شستن صورت با آب ولرم به خصوص زمان استحمام

رعایت هر یک از نکات گفته شده تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به خشکی پوست و عوارض آن خواهد داشت. به یاد داشته باشید هرچه سن بالاتر می رود رعایت این نکات ضروری تر خواهد بود.

روش های مناسب پیشگیری از خشکی پوست صورت

بهترین زمان مراجعه به پزشک برای رفع خشکی پوست

اگر با رعایت تمام موارد گفته شده جهت پیشگیری و 17روش خانگی برای درمان خشکی پوست صورت در مدت زمان کوتاه نتوانستید مشکل پوستی خود را مرتفع کنید حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک معمولا برای تشخیص قطعی و شروع درمان پس از معاینه بالینی از شما می خواهید که یکسری آزمایش انجام دهید چون برخی بیماری ها روند خشکی پوست را تشدید می کنند. در نهایت متخصص پس از ارزیابی علل درمان لازم را تجویز می کند.

برای آنکه خشکی پوست شما تبدیل به مشکل نشود بهتر است تجویزات دکتر پوست را مو به مو انجام دهید تا پوستی مناسب در همه ایام سال داشته باشید.

بهترین زمان مراجعه به پزشک برای رفع خشکی پوست

کلام آخر

خشکی از جمله عواملی بوده که پوست را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. در این مقاله تلاش کردیم تا 17روش خانگی برای درمان خشکی پوست صورت در مدت زمان کوتاه را برای شما بیان تا بتوانید با به کارگیری یکی از این روش ها خشکی پوست خود را درمان کنید. همچنین روش های پیشگیری از خشکی پوست را بیان کردیم تا به راحتی بتوانید قبل از آنکه پوست دچار خشکی، التهاب و موارد اینچنینی شود جلوی آن را بگیرید.

از اینکه تا پایان مطلب با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم. پیشنهادات و نظرات خود می توانید از طریق سایت جراحتو با ما در میان بگذارید.

source

توسط blogcheck