در این مقاله قصد داریم تا نکات مهم تغذیه ای برای روزه داری در عید نوروز را برای شما عزیزان بازگو کنیم. عمل به توصیه های سلامتی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان کمک زیادی به سلامت جسمی بدن کرده و البته آرامش روحی و روانی را هم به دنبال خواهد داشت. از آنجا که آغاز سال 1403 و عید نوروز متقارن با ماه مبارک رمضان گردیده رعایت اعتدال در مصرف انواع خوراکی ها و مواد غذایی از اهمیت دو چندانی برخوردار است. تغییر در ساعات خوردن و نوشیدن و همچنین برهم خوردن ساعات خوابیدن و بیدار شدن سبب تغییرات زیادی در زندگی روزمره شده و نیاز است تا با مدیریت صحیح و به خصوص توجه به تغذیه ماه رمضان و عید نوروز این روزها را سپری کرد.

ماه رمضان و عید نوروز

یکی از ماه های پربرکت از لحاظ معنوی برای مسلمانان ماه رمضان بوده که در این ماه خداوند برکت و رزق مادی و معنوی بیشتری به روزه داران می دهد. عید نوروز امسال و همزمانی آن با ماه رمضان فرصت مناسبی برای بهره مندی از برکات این ماه را برای ما فراهم نموده است. دید و بازدید عید نوروز و افطاری دادن از سنت های حسنه ای بوده که در دین اسلام به آن تاکید شده است.

بسیاری از افراد برای کسب فیض بیشتر با دعوت از دوستان و آشنایان خود به افطاری علاوه بر سهیم شدن در اجر این کار به نوعی امکان دید و بازدید نوروزی را هم فراهم می کنند. یکی از مواردی که در این خصوص باید به آن توجه بیشتری شود مسئله تغذیه است که ما در این مقاله به نکات مهم تغذیه ای برای روزه داری در عید نوروز اشاره خواهیم نمود.

پهن کردن سفره افطار و افطاری دادن آن هم در عید نوروز لذت خاصی دارد. جمع شدن میهمانان از راه دور و نزدیک و افطار کردن بر سر یک سفره حس آرامش را در خانواده چند برابر می کند. برای آنکه بتوانید سفره افطار خود را با توجه به رسومات نوروز آماده کنید به چند پیشنهاد در ادامه اشاره خواهیم کرد.

1. استفاده از ظروف روشن

تزئین سفره افطار و چیدن وسایل روی سفره در ظرف هایی که رنگ روشن دارند هم به ایجاد فضای شاد و صمیمی که مناسب نوروز است کمک کرده و هم اشتها را بیشتر می کند. 

2. قرار دادن چند شاخه گل طبیعی

برای آنکه سفره افطار شما رنگ و بوی نوروزی بگیرید می توانید با خرید چند شاخه گل طبیعی و قرار دادن آن در گلدان و گذاشتن در وسط یا گوشه ای از سفره به سلیقه خودتان آرامش بیشتر را برای میهمانان خود فراهم نمایید.

3. قرار دادن میوه و سبزیجات تازه در سفره افطار

مصرف میوه ها و سبزیجات تازه علاوه بر آنکه برای سلامتی به خصوص در ماه رمضان توصیه شده اند به زیباتر شدن سفره افطار هم کمک می کنند. برای یک افطار نوروزی قرار دادن سبزی تازه با رنگ های مختلف ایده بسیار خوبی به نظر می رسد.

علاوه بر این موارد می توان با تهیه چند پیش غذا که هم در نوروز و هم ماه رمضان مصرف می شود از میهمانان روزه دار پذیرایی کرد. چای، خرما، انواع آش و شله زرد و حلیم از جمله این موارد هستند. این دسرها علاوه بر آنکه سالم هستند بهترین گزینه برای باز کردن روزه بوده و می توان به راحتی آن را در منزل هم تهیه نمود.

ماه رمضان و عید نوروز

تغذیه صحیح در عید نوروز و ماه رمضان

یکی از مشکلاتی که متقارن شدن نوروز و ماه رمضان ممکن است برای افراد ایجاد کند مشکلات گوارشی، اضافه وزن، درد معده و مواردی از این دست بوده که به دلیل عدم رعایت تغذیه اصولی به وجود می آید. زمانی که فرد روزه دار پس از ساعات طولانی افطار تا سحر تصمیم به باز کردن روزه خود می گیرد و غذاهای حجیم و سنگین را در کنار انواع شیرینی و آجیل عید مصرف می کند علاوه بر افزایش وزن انواع ناراحتی های گوارشی هم به سراغ او خواهد آمد.

به همین علت رعایت اصول تغذیه ای در ایام عید و ماه رمضان بسیار ضروری بوده و نیاز است تا همه افراد چه کسانی که روزه گرفته و چه افرادی که به هر علت نمی توانند روزه بگیرند این موارد را رعایت تا دچار مشکل نشوند. در صورتی که دچار بیماری هایی از قبیل مشکل در گوارش شدید در کوتاه ترین زمان جهت درمان به بهترین دکتر گوارش و کبد در تهران مراجعه کنید.

اعتدال در خوردن کلید سلامتی است. فرقی نمی کند عید باشد یا ایام ماه رمضان، خوردن و آشامیدن به اندازه به شما کمک می کند علاوه بر حفظ سلامت جسمانی آرامش روانی بیشتری را هم تجربه کنید. بهترین راهکار برای داشتن تغذیه صحیح برنامه ریزی صحیح و اصولی برای خوردن و آشامیدن در این ایام است و با توجه به اینکه وعده های غذایی محدود به افطار و سحر می شود کمک گرفتن از متخصصین تغذیه برای نوشتن یک برنامه درست تغذیه بسیار کمک کننده خواهد بود.

فرا رسیدن سال نو و همزمانی آن با ماه رمضان و ساعات طولانی روزه داری سبب ضعف، بی حالی و افت فشار در بسیاری از روزه داران می شود. برای پیشگیری از این موارد و یا کاهش آن داشتن تغذیه سالم، دوری کردن از برخی خوراکی ها و به خصوص مواد غذایی آماده و فست فودها به شما کمک می کند که روزه های ماه رمضان را راحت تر طی کنید.

در ادامه مطلب به نکات مهم تغذیه ای برای روزه داری در عید نوروز اشاره خواهیم نمود که با رعایت اصولی آن ها می توانید هم شادابی خود را در ایام عید و زمان روزه داری حفظ نمایید و هم از بی حس و حالی و یا دچار شدن به بیماری و افزایش وزن در امان بمانید.

تغذیه صحیح در عید نوروز و ماه رمضان

نکات مهم تغذیه ای برای روزه داری در عید نوروز

تداخل ایام نوروز و ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای پاکسازی بدن از سموم و مواد زائدی بوده که در بدن رسوب کرده است. یکی از مهم ترین اتفاقاتی که در ماه رمضان و با روزه داری می افتد تغییر در تغذیه و عادات غذایی است. در عید نوروز مصرف انواع شیرینی و آجیل به شدت افزایش یافته و بسیاری از افراد دچار اضافه وزن می شوند لذا همزمانی عید با رمضان فرصت خوبی برای اصلاح تغذیه و ترک عادت های نادرست غذایی در این روزها است.

شما می توانید با رعایت نکات مهم تغذیه ای برای روزه داری در عید نوروز هم به صورت اصولی وزن خود را کاهش دهید و هم از فرصت های معنوی ماه رمضان و دید و بازدیدهای نوروزی نهایت استفاده را ببرید. مهم ترین این نکات به شرح زیر است.

  • تنوع و تعادل را در برنامه غذایی خود در وعده های سحر و افطار رعایت کنید.
  • در وعده سحر در کنار مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات و نشاسته، میوه و سبزیجات هم در برنامه سحری قرار دهید.
  • از لبنیات کم چرب پروبیوتیک و ترکیبات پروتئینی در زمان خوردن سحری استفاده نمایید.
  • افطار خود را آب گرم و چند دانه خرما یا کشمش آغاز کنید.
  • خوردن شام را به حداقل نیم تا یک ساعت پس از افطار کردن موکول کنید.
  • انواع آجیل و مغزیجاتی که در عید نوروز استفاده می شوند فیبر بالایی داشته و بهترین گزینه برای مصرف در وعده سحری هستند. برای آنکه در طول روز کمتر احساس گرسنگی کنید بهتر است پس از خوردن سحری کمی آجیل هم بخورید.

علاوه بر این موارد که به آن اشاره کردیم مصرف مایعات از افطار تا سحر در فواصل منظم زمانی را فراموش نکنید تا جبران آبی که در طول روز از بدن کم شده انجام گرفته و بدن دچار بی آبی مفرط نشود. سعی کنید غذایی که در سحر می خورید ویژگی های غذایی را داشته باشد که در وعده ناهار مصرف می کنید تا کمتر دچار گرسنگی شوید.

مصرف میوه را فراموش نکنید. خوردن انواع میوه ها به دلیل ویتامین ها و مواد معدنی مفیدی که دارند به سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک فراوانی خواهند کرد. برای جبران کم آبی در بدن می توانید از چای کمرنگ و شربت هایی مانند شربت خاکشیر هم استفاده نمایید.

نکات مهم تغذیه ای برای روزه داری در عید نوروز

بایدها و نبایدهای تغذیه ای در عید نوروز و ماه رمضان 

ماه رمضان در کنار همه خصوصیات مثبتی که به همراه دارد نیازمند رعایت برخی موارد خصوصا از نظر تغذیه ای می باشد. تغذیه درست به خصوص به دلیل قرارگیری این ماه در اولین فصل بهار و ایام عید نوروز اهمیت دو چندانی می یابد. عدم رعایت بایدها و نبایدهای تغذیه ای در این ماه مشکلات و بیماری های متعددی را پس از اتمام رمضان و عید نوروز ممکن است فرد را درگیر کند. در مطالب بالاتر نکات مهم تغذیه ای برای روزه داری در عید نوروز را بیان کردیم و اینجا و در ادامه مقاله به مهم ترین نکاتی که باید توجه ویژه شود اشاره خواهیم نمود.                                 

  1. عدم حذف وعده سحری
  2. پرهیز از خوردن غذاهای آماده مانند فست فودها یا به حداقل رساندن مصرف آن
  3. خودداری از خوردن بیش از حد غذا در وعده افطار
  4. نوشیدن آبی کافی و دیگر انواع مایعات
  5. عدم مصرف مواد غذایی و مایعات کافئین دار به خصوص قهوه
  6. قرار دادن انواع میوه و سبزی در وعده افطار و سحر

همانطور که صبحانه مهم ترین وعده غذایی در طول روز بوده خوردن سحری هم از واجبات است. سحری خوردن هم گرسنگی در طول روز را جبران می کند و هم به متعادل شدن وزن کمک زیادی می کند. پژوهش ها نشان داده که سحری خوردن نقش بسیار مهمی در کاهش ابتلا به مشکلات گوارشی داشته و سیستم ایمنی را تقویت می کند.

از آنجا که در عید نوروز دید و بازدیدها بیشتر شده و از سوی مصرف انواع شیرینی و شکلات هم چند برابر می شود احتمال اضافه وزن به خصوص در افراد مستعد چند برابر خواهد شد. لذا متخصصین تغذیه توصیه می کنند برای پیشگیری از چاقی و اضافه وزن در ایام عید و ماه رمضان به جای خوردن انواع شیرینی های تر مانند نان خامه ای و شکلات های شیرین از انواع شیرینی های خشک و ساده ر مقدار کم استفاده شود.

جایگاه میوه و مصرف آن در مبحث تغذیه و روزه داری

زمانی که شما تصمیم به روزه داری می گیرد یکی از موارد بسیار مهمی که باید در دو وعده سحر و افطار بیشتر مورد توجه قرار گیرد خوردن انواع میوه های فصلی برای تامین آب بدن و جلوگیری از تشنگی در طول روز است. از آنجا که ماه رمضان امسال با عید نوروز همراه شده گرمی هوا و طولانی بودن روزها اهمیت این موضوع را برای ما دو چندان می کند.

در بررسی نکات تغذیه ای برای روزه داری در عید نوروز مصرف میوه و سبزیجات جایگاه ویژه ای دارند. از مهم ترین فواید مصرف میوه و سبزی های تازه در ماه رمضان می توان موارد زیر را برشمرد.

  • پیشگیری از چاقی
  • داشتن فیبر بالا و سیر نگه داشتن برای طولانی مدت
  • هضم آسان تر و سریع تر مواد غذایی
  • کاهش جذب چربی ها و مواد قندی
  • پیشگیری از بیماری ها به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان

اضافه کردن میوه به وعده های غذایی در ماه رمضان انتخابی هوشمندانه و دقیق خواهد بود. میوه ها مسیر سلامتی بدن را هموار می کنند، از چاقی مفرط پیشگیری و به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارند از تشکیل رادیکال های آزاد که مهم ترین عامل بروز سرطان در انسان ها به شمار می روند جلوگیری می کنند.

نکته مهمی که در مورد مصرف میوه ها باید در ذهن داشته باشید این است که همه انواع میوه ها به خصوص میوه های شیرین مانند هندوانه که در این فصل از سال به وفور یافت می شوند قند بالایی داشته و مصرف آن باید به اندازه و کنترل شده باشد. این موضوع به خصوص در افراد دیابتی اهمیت بیشتری دارد.

از آنجا که افراد روزه دار برای مدت طولانی و بیش از 12 ساعت روزه می گیرند اگر در زمان افطار به یکباره و ناگهانی انواع میوه های شیرین را بخورند قند خون به صورت غیرعادی بالا رفته و این امر در افراد دیابتی مشکلات زیادی را ایجاد می کند. لذا افرادی که قند خون آن ها بالاست بهتر است در فاصله افطار تا سحر به صورت تدریجی و البته به میزان معین از میوه ها به عنوان میان وعده استفاده نمایند.

جایگاه میوه و مصرف آن در مبحث تغذیه و روزه داری

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا نکات تغذیه ای برای روزه داری در عید نوروز را برای شما عزیزان بیان کنیم. همه ما می دانیم که در کنار آرامش روحی و پرداختن به معنویات رعایت اصول تغذیه ای در ماه رمضان بسیار مهم است. خصوصا که رمضان با ایام عید نوروز همراه شده و اگر مواردی که مربوط به تغذیه و سلامت بدن بوده نادیده گرفته شود فرد روزه دار چه ایام رمضان و چه پس از آن درگیر مشکلات زیادی از جمله افزایش وزن خواهد شد. روزه به خودی خود فواید بی شماری برای بدن دارد با این حال رعایت اصولی غذایی که می خورید و می آشامید کمک شایانی به بهره بردن از این فواید خواهد کرد.

از شما سپاسگزاریم که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم مطالب مطرح شده به شما کمک کند که ماه رمضان و عید نوروز را به خوبی پشت سر بگذارید. نظرات و پیشنهادات خود را می توانید از طریق سایت جراحتو با ما در میان بگذارید.

source

توسط blogcheck