ما امروز قصد داریم شما را با 10 روش تقویت تخمدان تنبل آشنا کنیم. برای درمان تنبلی و تقویت تخمدان باید از رژیم غذایی مناسبی استفاده کنید. رژیم غذایی مناسب می تواند سبب تقویت تخمدان و درمان تنبلی تخمدان شود. تغذیه مناسب می تواند تاثیر بسیاری بر تقویت تخمدان و رحم، تقویت تخمک گذاری و افزایش قدرت باروری داشته باشد. با داشتن رژیم غذایی مناسب می توان به تنظیم هورمون های زنانه پرداخت. ما در این مقاله 10 روش تقویت تخمدان تنبل را در اختیار شما قرار داده ایم، پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

تنبلی تخمدان چیست؟

تنبلی تخمدان نوعی اختلال هورمونی است که در سن باروری در بانوان و دختران جوان امکان رخ دادن دارد. تنبلی تخمدان سبب جمع شدن و کیست ‌هایی از مایعات می شود که می ‌تواند سبب اختلال در تخمک گذاری منظم شود. کیست‌ های تولید شده در تنبلی تخمدان مضر نیستند ولی اگر درمان نشوند ممکن است منجر به بروز مشکلات جدی در زمینه باروری زنان شود. این بیماری در زنان به صورت ژنتیکی ایجاد می ‌شود، اگر شما در خانواده خود سابقه این بیماری را دارید، سعی کنید به علائم آن بسیار توجه کنید. برخی از علائم این بیماری شامل پوست چرب، ریزش مو، قاعدگی نامنظم، خشکی واژن، بی حالی و … می شود. برای تشخیص این بیماری باید به بهترین دکتر زنان در تهران مراجعه کنید و آزمایش ‌ها و سونوگرافی برای شما تجویز شود تا بتوان این بیماری را تشخیص داد.

تنبلی تخمدان چیست؟

رژیم غذایی مناسب برای درمان تنبلی تخمدان

تغذیه مناسب می تواند تاثیر بسیاری بر تقویت تخمدان و رحم، تقویت تخمک گذاری و افزایش قدرت باروری داشته باشد. با داشتن رژیم غذایی مناسب می توان به تنظیم هورمون های زنانه پرداخت. برای باروری خانم ها استفاده از برخی از ویتامین ها مانند ویتامین c و آنتی اکسیدان و مواد معدنی بسیار ضروری می باشد. در این قسمت چند رژیم غذایی را در اختیار شما قرار داده ایم، سعی کنید از این رژیم غذایی استفاده کنید:

رژیم غذایی ضد التهابی

با استفاده یک رژیم غذایی با خوراکی‌ های ضد التهاب می توانید علائمی که مرتبط با التهاب هستند را کاهش دهید. این رژیم شامل روغن زیتون، ماهی ‌های چرب، سبزیجات برگ ‌دار و انواع توت ‌ها می شود که می تواند علائم مربوط به التهاب را بسیار کاهش دهد.

رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین (GI)

به دلیل سرعت هضم آهسته برخی غذاها، سطح انسولین به طور زیاد افزایش نمی ‌یابد. این مواد غذایی به سلامت تخمدان بسیار کمک می کند. این مواد غذایی شامل: آجیل، حبوبات، دانه ‌ها، غلات کامل، سبزیجات نشاسته ‌ای، میوه‌ها و دیگر غذاهای فراوری ‌شده با کربوهیدرات کم می شوند.

رژیم غذایی DASH

این رژیم دارای میوه، سبزیجات، مرغ، ماهی، لبنیات کم‌ چرب و غلات سبوس ‌دار بسیاری می باشد، با مصرف این رژیم می توانید خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی و همچنین فشار خون بالا جلوگیری کنید. این رژیم غذایی با جلوگیری از مصرف خوراکی ‌هایی که دارای چربی و قند اشباع زیاد می باشند، سبب تقویت تنبلی تخمدان می شوند.

برای تنبلی تخمدان چه بخوریم؟

در بسیاری از مواقع برای پیشگیری از تنبلی تخمدان و کمک به بهبود و درمان آن می توانید از یک رژیم غذایی مناسب استفاده کنید. برای درمان تنبلی تخمدان می توانید از غذاهای ضد التهاب استفاده کنید که برخی از این غذاها شامل گوجه فرنگی، ادویه ‌هایی همچون زردچوبه، سبزیجات برگ ‌دار و پر فیبر، روغن زیتون، ماهی ‌های چرب و … می شوند. چربی‌های سالم مانند امگا 3 و منابعی مانند آووکادو، ماهی روغنی، آجیل و دانه‌ ها نیز می توانند سبب بهبود تنبلی تخمدان شوند. با داشتن سبک زندگی سالم و رژیم غذایی استاندارد می توانید تنبلی تخمدان را تا حد بسیاری تقویت کنید.

مصرف برخی از غذاها برای تنبلی تخمدان توصیه می شود که در این قسمت در اختیار شما قرار داده ایم، برخی از این غذاها عبارتند از:

  • استفاده از صبحانه به طور مرتب
  • مصرف بیش تر پروتئین های حیوانی
  • مصرف فیبر زیاد در طول روز
  • متوقف کردن مصرف کربوهیدرات
  • استفاده از گوشت و مرغ های محلی و ارگانیک
  • غذاهایی که سرشار از آنتی اکسیدان هستد که این غذاها شامل میوه و سبزیجات تیره می شوند.

لبنیات کم چرب

سعی کنید از لبنیات کم چرب برای تنبلی تخمدان استفاده کنید. استفاده از لبنیات پرچرب موجب بروز تنبلی تخمدان می ‌شود. خوراکی هایی مانند آووکادو، آجیل، تخمه و ماهی های روغنی سرشار از چربی های مفید هستند، سعی کنید از این خوراکی ها استفاده کنید.

غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان هایی مانند اسیدفولیک موجب بهبود باروری بانوان و مردان می ‌شود. اسید فولیک سیستم عصبی را تقویت می کند و ویتامین B9 نیز سبب تقویت سیستم ایمنی در برابر بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، پوکی استخوان، نقص های مادرزادی، سرطان سینه و لوزالمعده می ‌شود. سعی کنید در طول روز 5 گرم گردو استفاده کنید زیرا سرشار از آنتی اکسیدان می باشد و سبب افزایش کیفیت و کمیت اسپرم می شود. برخی از گروه های مواد غذایی که دارای آنتی اکسیدان هستند عبارتند از: میوه ها، سبزیجات برگ دار و تیره، آجیل ها و …

استفاده از گوشت مرغ های محلی و ارگانیک

مرغ های ماشینی از غذاهای غیر ارگانیک استفاده می ‌کنند. برای تقویت تخمدان تنبل، سعی کنید به جای استفاده از گوشت مرغ های ماشینی، از گوشت مرغ هایی که دارایی برچسب ارگانیک هستند مصرف کنید.

صرف صبحانه مقوی

استفاده از صبحانه مقوی به طور مرتب موجب برطرف شدن اثرات هورمونی سندروم تخمدان پلی کیستیک می ‌شود. در مصرف صبحانه سعی کنید از کالری بیش تری استفاده کنید. بانوانی که دارای وزنی نرمال هستند و مبتلا به تنبلی تخمدان هستند، می ‌توانند سطح انسولین را تا 8 درصد و سطح تستوسترون را تا 50 درصد کاهش دهند این کار سبب تقویت بانوان می شود.

متوقف کردن مصرف کربوهیدرات

سعی کنید از غذاهایی که دارای کربوهیدرات پایین هستند استفاده کنید زیرا سبب تناسب اندام، کاهش سطح انسولین و در نتیجه منظم شدن قاعدگی می ‌شود.

مصرف فیبر بیش تر

فیبر، سبب متعاد ل شدن سطح هورمون بدن و قندخون می شود. مصرف روزانه 10 گرم فیبر، سبب کاهش خطر ناباروری بر اثر اختلالات تخمک گذاری می شود.

مصرف بیش تر پروتئین های حیوانی

جذب پروتئین حیوانی در بدن بهتر صورت می ‌گیرد به همین دلیل استفاده از منابع پروتئینی حیوانی مانند گوشت، شیر و تخم مرغ به جای منابع پروتئینی گیاهی مانند آجیل، لوبیا و غلات توصیه می شود.

برای تنبلی تخمدان چه بخوریم؟

برای تقویت تخمدان چه بخوریم؟

لوبیا سبز

لوبیا سبز یکی از خوراکی های بسیار مفید جهت بهبود عملکرد رحم و تخمدان می باشد.

ریشه ماکا

گیاه ماکا دارای ریشه پر خاصیتی می باشد که به تنهایی می ‌تواند 60 فیتونوترینت و 31 ماده معدنی مختلف را برای بدن تأمین کند. این گیاه دارای خواص بسیاری است که از خواص ریشه گیاه ماکا می توان به افزایش سلامت تخمک و اسپرم، تثبیت تعادل هورمونی ‌و افزایش میل جنسی اشاره کرد. این محصول به طور پودر یا کپسول می باشد و در تولید شکلات می تواند به کار رود.

ترکیب عسل و دارچین

ترکیب پودر دارچین و عسل می تواند سبب تقویت تنبلی تخمدان شود.

کاسنی

استفاده از برگ کاسنی، عرق و پودر کاسنی سبب بهبود عملکرد تخمدان و رحم می شود زیرا این گیاه دارای ویتامین c فراوانی می باشد.

کاهو

سعی کنید در کنار وعده های غذایی بدون سس و یا با سبزی های دیگر از کاهو استفاده کنید زیرا سبب تقویت تخمدان تنبل و رحم می ‌شود.

کرفس و تره فرنگی

کرفس و تره فرنگی دارای طبع گرمی می باشند و مصرف آن ها سبب تقویت رحم و تخمدان خواهد شد.

شیره چغندر

هر 8 ساعت یک بار یک قاشق شیره چغندر استفاده کنید که استفاده از آن می ‌تواند سبب افزایش قدرت باروری و بهبود عملکرد تخمدان شود.

رازیانه

رازیانه دارای تأثیر مستقیمی بر درمان دردهای زیرشکمی، رحمی، تنظیم تخمک گذاری، پاکسازی رحم، تعادل هورمونی، می باشد و استفاده از آن سبب جلوگیری از بیماری های دستگاه تناسلی و سرطان دهانه رحم و رحم می شود.

حبوبات و عدس

بین تمامی حبوبات لوبیا و عدس دارای آهن بسیاری است. با استفده از این حبوبات در قالب وعده های غذایی روزانه، علاوه بر آهن می ‌توان مواد معدنی و ویتامین های لازم برای باروری را تامین کرد.

کنجد

دانه های روغنی کنجد دارای خواص بسیاری می باشند. این دانه ها دارای چربی های اشباع شده هستند و به تولید برخی هورمون ها کمک می ‌کنند. با استفاده از خمیر دانه کنجد یا ترکیب کنجد با سالاد و غلات، می توانید از سلامت تخمک مطمئن شوید.

سبزیجات پر برگ

سبزیجات پربرگ و سبز رنگ، جزء وعده های غذایی بسیار مفید می باشند. اگر از این سبزیجات به طور روزانه مصرف کنید این سبزیجات سبب تقویت تخمک گذاری می شوند. برخی از این سبزیجات کلم پیچ و اسفناج می باشند که دارای آهن، کلسیم، اسید فولیک، ویتامین A و منگنز می باشند.

سیر

سیر برای بسیاری از بیماری ها بسیار مفید می باشد. سیر یک ماده شفابخش و درمانگر خیلی از بیماری ها است که عنوان خوراکی بسیار موثر در افزایش اسپرم ها و تقویت آن ها و تاثیر در بهبود تخمک ها شناخته می ‌شود.

برای تقویت تخمدان چه بخوریم؟

میوه های مفید برای تنبلی تخمدان

میوه‌ ها دارای فیبر و ویتامین بسیاری هستند. میوه هایی که دارای فیبر و ویتامین بسیاری هستند شامل انار و به می شوند. این میوه ها مواد مغذی لازم برای مقابله با علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک را تامین می کنند و سبب افزایش قدرت باروری می شوند. قند میوه‌ ها و سطح انسولین برای افراد نگران کننده است و برای همین میوه را از برنامه غذایی خود حذف می ‌کنند ولی بسیاری از میوه ‌ها مانند گیلاس، آلو، زردآلو، انگور و… را می توانید استفاده نمایید. دو تا سه وعده صحیح و کامل میوه در روز برای درمان تنبلی تخمدان بسیار مناسب است. در برنامه خود سعی کنید خوردن سبزیجات را برای دریافت فیبر، آنتی‌ اکسیدان‌ و مواد معدنی قرار دهید.

چه خوراکی هایی برای تخمدان مضر است؟

کافئین: مصرف کافئین سبب به هم خوردن تعادل هورمونی، افزایش احتمال سقط و به هم خوردن دوره تخمک گذاری می‌ شود. سعی کنید از کافئین استفاده نکنید.

آبمیوه های قندی، گازدار و پاستوریزه: آبمیوه های پاستوریزه قند غلیظ شده دارند که باعث به هم تعادل هورمونی می‌ شوند.

غذاهای حاوی سویا: ویژگی های سویا به استروژن شباهت بسیاری دارد، سعی کنید از مصرف بیش از حد سویا و فرآورده های آن جلوگیری کنید زیرا مصرف بیش از اندازه سویا، بر تعادل هورمونی تأثیر منفی دارد.

مواد غذایی تراریخته: غذاها و خوراکی های تراریخته بر قدرت باروری تاثیر بسیاری دارند. تاثیر این خوراکی ها سبب کاهش تعداد اسپرم ها، باعث ایجاد مشکلات ناباروری می شوندتوصیه می شود به برچسب غیرتراریخته حین خرید مواد غذایی، دقت کنید و از خوراکی های ارگانیک و طبیعی استفاده کنید.

غذاهای ایجاد کننده التهاب: برخی غذاها سبب التهاب در بدن می ‌شوند. برخی از غذاهایی که سبب التهاب در بدن می شوند شامل گوشت قرمز یا فراوری شده، کره و همچنین سیب زمینی سرخ کرده می شوند. کنار گذاشتن این خوراکی ها از رژیم غذایی بسیار مهم است.

شکر و قند: شکر و قند دارای کربوهیدرات هستند و به همین دلیل سبب ایجاد مشکلاتی می ‌شوند که باید از رژیم غذایی حذف شوند. قندها در انواع فروکتوز، ساکارز و دکستروز قرار دارند و در نوشیدنی های شیرین نیز پیدا می شوند.

کلام آخر

تنبلی تخمدان نوعی اختلال هورمونی است که در سن باروری در بانوان و دختران جوان امکان رخ دادن دارد. تنبلی تخمدان سبب جمع شدن و کیست ‌هایی از مایعات می شود که می ‌تواند سبب اختلال در تخمک گذاری منظم شود. کیست‌ های تولید شده در تنبلی تخمدان مضر نیستند ولی اگر درمان نشوند ممکن است منجر به بروز مشکلات جدی در زمینه باروری زنان شود. این بیماری در زنان به صورت ژنتیکی ایجاد می ‌شود، اگر شما در خانواده خود سابقه این بیماری را دارید، سعی کنید به علائم آن بسیار توجه کنید.

از شما بسیار سپاس گزاریم که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید. سایت جراحتو همواره سعی داشته شما را با 10 روش تقویت تخمدان تنبل آشنا کند. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشند. در صورت داشتن هرگونه انتقاد و پیشنهاد به سایت مراجعه کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

source

توسط blogcheck