ما امروز قصد داریم شما را با همه چیز در مورد زانوی پرانتزی آشنا کنیم. زانوی کودکان دارای کمی زاویه می باشد که امری طبیعی است. معمولا کودکان به شکلی می ‌نشینند که کف پاهایشان در مقابل هم قرار می ‌گیرد. چنین شکلی تا چهار سالگی کودکان طبیعی است. با افزایش سن کودکان مدل بدنی کودکان تغییر می کند و ساق پای آنان صاف می شود. اگر تا سه سالگی کودک شما تغییر شکل در پاهای خود نداشت باید وی را نزد یک متخصص ببرید. ما در این مقاله همه چیز در مورد زانوی پرانتزی را در اختیار شما قرار داده ایم، پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

زانوی پرانتزی چیست؟

پای پرانتزی یک ناهنجاری اسکلتی می باشد و زمانی که زانوها به سمت خارج متمایل می شوند و پاهای افراد خمیده و کمانی به نظر می رسد فرد دچار پای پرانتزی شده است. در ناهنجاری پای پرانتزی زمانی که مچ پاها به‌ هم نزدیک باشد، زانوی‌ های فرد به‌ هم نمی‌ رسد. پای پرانتزی در کودکان بسیار شایع می باشد. اگر فرزند شما دچار این عارضه شده حتما وی را نزد پزشکی متخصص ببرید تا درمان شود. زانوی پرانتزی به شرایطی می ‌گویند که زانوی فرد به سمت داخل یا بیرون انحنا داشته باشد. زانوی پرانتزی ممکن است به خاطر لگن، استخوان درشت ‌نی یا مچ پا رخ دهد. زانوی پرانتزی عارضه ای است که معمولا در دوران کودکی به وجود می‌ آید.

زانوی پرانتزی چیست؟

زانوی پرانتزی در کودکان

زانوی کودکان دارای کمی زاویه می باشد که امری طبیعی است. معمولا کودکان به شکلی می ‌نشینند که کف پاهایشان در مقابل هم قرار می ‌گیرد. چنین شکلی تا چهار سالگی کودکان طبیعی است. با افزایش سن کودکان مدل بدنی کودکان تغییر می کند و ساق پای آنان صاف می شود. لگن، زانو و مفصل پای کودکان با افزایش سن قدرت می‌ گیرد و کف پاهایش رفته رفته به سمت بیرون می ‌چرخند. با افزایش سن پاهای کودک به تدریج برای تحمل وزن بدن آماده می‌ شوند.

اگر کودک در این سنین تحرک کافی نداشته باشد یا تغذیه‌ خوبی نداشته باشد، بدنش نمی ‌تواند رشد طبیعی خود را کامل کند. ساعت ‌ها دراز کشیدن مقابل تلویزیون، یا بازی‌ کردن با گوشی، علاوه بر تغییر شکل در ستون فقرات و گردن، آمادگی کودک برای تحمل وزن بدن را کاهش می دهد که این امر می تواند سبب ایجاد زانوی پرانتزی شود. اگر کودک شما دچار این عارضه شده است از همان کودکی وی را نزد متخصص ببرید زیرا انجام حرکات اصلاحی در کودکی کمک بسیاری به افراد می کند.

مهم ‌ترین علل پرانتزی ‌شدن پاها

دلایل بسیاری برای به وجود آمدن پای پرانتزی وجود دارد که در این قسمت تمامی دلایل آن را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم، در این قسمت قبل از پرداختن به راهکارهای درمان پای پرانتزی به تعدادی از مهم ‌ترین دلایل پای پرانتزی اشاره می ‌کنیم:

بیماری‌ های استخوانی

برخی بیماری های استخوانی سبب ایجاد پای پرانتزی می شوند. با درمان چنین بیماری هایی می توانید مشکل پای پرانتزی را اصلاح کنید. برخی از این بیماری ها شامل بلانت، روماتیسم، بیماری پاژه، استئومالاسی، استئوآرتریت، نرمی استخوان، فلج عضلانی، پوکی استخوان، آرتریت روماتویید، دیسپلازی استخوان، عدم هماهنگی در صفحه رشد،صافی کف ‌پا بیش از 90 درجه، ضربه واردشده به صفحه رشد و هر صدمه درمان ‌نشده، مثل پارگی کپسول زانو، پارگی رباط یا بدجوش‌ خوردن شکستگی استخوان ران می باشد.

زمینه‌ های ارثی

در برخی از مواقع دلیل بروز ناهنجاری پای‌ پرانتزی دارای زمینه ارثی می باشد. البته جای نگرانی ندارد زیرا پای پرانتزی با انجام حرکات اصلاحی قابل درمان می باشد. در نهایت اگر پای پرانتزی شدت داشته باشد، راه ‌های زیادی برای درمان آن پیدا خواهد شد.

عادات رفتاری غلط

یکی از دلایل پای پرانتزی انجام عادت های رفتاری غلط می باشد. برخی از رفتارها و عادات ها تاثیر بسیاری بر شکل بدن و حتی فرم پاهای افراد دارد. عادت های غلطی که منجر به پای پرانتزی شده اند قابل درمان می باشند. برخی از عادت های غلط شامل الگوی راه رفتن غلط، زود راه افتادن کودک، بد نشستن و بد ایستادن، استفاده از پوشک‌ حجیم برای نوزاد، اضافه وزن و چاقی و درصد چربی بالا می باشد.

ضعف عضله

ضعف عضلات دو سر رانی، کوتاهی عضله نیم‌ غشایی و نیم ‌وتری و همچنین کوتاهی یا ضعف عضله همسترینگ سبب ایجاد پای پرانتزی می شود.

مهم ‌ترین علل پرانتزی ‌شدن پاها

تشخیص پای پرانتزی

افراد می توانند به دو صورت ناهنجاری پای پرانتزی را در خود و دیگران تشخیص دهند. این دو راه عبارتند از:

خودتان زانوها را بررسی کنید

یکی از راه ‌های تشخیصِ پای پرانتزی این است که افراد در حالت ایستاده باشند. در این حالت نباید عضلات را منقبض کنید و باید قوزک پاها را به هم بچسبانید. بعد از آن فاصله بین زانوهای خود را اندازه ‌گیری کنید. اگر فاصله بین دو زانوی شما از هم بسیار زیاد باشد و یا آن‌ ها را مثل حالت کمان مشاهده کنید، ممکن است دچار این عارضه شده باشید و باید برای درمان به متخصص مراجعه کنید. پای پرانتزی از نظر شدت دارای چند درجه می باشد. پای پرانتزی ممکن است خفیف، کم، متوسط و شدید باشد.

فاصله بین دو کندیل خارجی ران

درجه اول= کمتر از ۲٫۵ سانتی ‌متر

درجه دوم= بین ۲٫۵ تا ۵ سانتی ‌متر

درجه سوم=  بین ۵ تا ۷٫۵ سانتی ‌متر

درجه چهارم و شدید=  بیش از ۷٫۵ سانتی ‌متر

فقط توسط پزشک انجام می ‌شود

در هر صورت اگر شما خودتان نیز پاهای خود را چک کرده باشید باید پزشک تشخیص دهد که آیا دچار پای پرانتزی شده اید یا خیر؟ در برخی از مواقع نیز نیاز به عکس رادیوگرافی می باشد. در صورتی که دچار زانو درد شده ‌اید، نمی ‌توانید به ‌راحتی راه بروید، ناهنجاری یک پا بیش تر است، شدت عارضه خیلی شدید باشد، وضعیت پاها در حال بدتر شدن باشد و همچنین بعد از سه سالگی کودک هنوز زانوها اصلاح نشده باشد باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

زانوی پرانتزی و حرکات اصلاحی

بالا کشیدن ساق پا

برای انجام بالا کشیدن ساق پا باید سعی کنید در حالت ایستاده باشید و زیر نیمه‌ جلویی کف پاهای خود چوب، سنگ یا استپ ورزشی، به ارتفاع حداکثر 5 سانتی متر قرار دهید. در مرحله بعدی باید پاشنه‌ پاهای خود را تا جای ممکن بالا ببرید، به طوری که روی پنجه بایستید. در این حالت چند دقیقه صبر کنید و به حالت شروع بر گردید. این تمرین سبب تقویت عضلات ساق پا می شود و با تقویت آن انحراف ایجاد شده توسط عارضه‌ پای پرانتزی را، بهبود می ‌بخشد. برای افزایش شدت تمرین، سعی کنید این حرکت را با وزنه نیز انجام دهید.

وال اسکات

از دیگر حرکات اصلاحی می توان به حرکت اسکات اشاره کرد. این حرکت جزء بهترین تمرینات برای بهبود و اصلاح پای پرانتزی می باشد که می ‌توان با وزن بدن و یا با استفاده از وزنه آن را انجام داد. وال اسکات همان حرکت اسکات می باشد ولی دارای تفاوتی است که از تفاوت آن می توان به این اشاره کرد که توسط دیوار حمایت می ‌شوید. برای انجام این حرکت باید ابتدا پاها را به اندازه‌ عرض شانه باز کنید و با تکیه بر دیوار، به صورت کاملا صاف بایستید. با تکیه بر دیوار و درگیر کردن عضلات مرکزی بدن، پاها را به سمت جلو ببرید. سعی کنید بر دیوار فشار وارد کنید و با فشار بر دیوار، زانوهای خود را خم کنید و به آرامی به پایین بروید.

زمانی که زاویه‌ زانوی شما نود درجه شد، چند ثانیه صبر کنید و به حالت اول بازگردید. در اسکات کامل، زاویه‌ پا حتما باید نود درجه باشد، ولی در صورت مشکل بودن این حرکت می توانید با نیم اسکات شروع کنید و به مرور بدن خود را پایین ‌تر ببرید. انجام حرکت وال اسکات سبب تقویت و استحکام ماهیچه‌ های ساق پا، عضلات چهار سر ران و همسترینگ می شود و این امر تاثیر بسیاری در بهبود پای پرانتزی خواهد داشت.

سر رو به پایین یا آدموکها شوان آسانای یوگا

برای انجام این تمرین باید ساق پاهای خود را در آغاز روی زمین قرار دهید و به صورت چهار دست و پا بنشینید. در همین حالت روی پنجه‌ پا قرار بگیرید، دست هایتان را بکشید، شکم را به ران ‌ها نزدیک کنید. بعد از آن سعی کنید زانوهایتان را به آرامی صاف کنید تا بدن فرمی شبیه به کوه بگیرد. سپس پاشنه‌ های پا را بر روی زمین قرار دهید و کمر و بازوهای خود را بکشید، تا جایی که در عضلات پشت ساق پاها احساس فشار و کشش کنید. برای انجام این تمرین قوس طبیعی کمر باید حفظ شود. به هیچ عنوان کمر خود را گود و فرو رفته نکنید. انجام این حرکت سبب تقویت عضلات پا می شود و این امر موجب بهبود انحراف وارد شده بر مچ به دلیل پای پرانتزی می شود.

دست بالرین در پیلاتس

برای انجام این حرکت باید ساق پاهایتان را بر روی زمین قرار دهید و به حالت چهار دست و پا قرار بگیرید. سپس دست و پای چپ را از روی زمین بلند کنید و به صورت کاملا صاف بکشید. بدن و صورت خود را به سمت چپ بچرخانید. سعی کنید در حالتی که دستانتان عمود بر زمین باشند، قرار بگیرید. چند ثانیه صبر کنید و بعد به حالت اول بازگردید. سپس این حرکت را برای سمت راست نیز انجام دهید. حرکت دست بالرین با تقویت عضلات پا، کمک بسیاری به درمان پای پرانتزی می کند.

رول آپ در یوگا و پیلاتس

برای انجام رول آپ یوگا و پیلاتس باید بر روی کمر دراز بکشید. بعد از دراز کشیدن دست ‌ها را کنار گوش‌ هایتان قرار دهید و آرنج‌ها را کاملا صاف کنید. بعد از آن باید به آرامی بنشینید و سعی کنید نوک انگشتان دست خود را به نوک انگشتان پا برسانید. حرکت را تا جایی ادامه دهید که احساس کشش در پاها کنید. بعد از احساس کشش، در همان حالت چند ثانیه باقی بمانید. نباید زانوهای شما خم شوند و پاها را تا جای ممکن به یکدیگر بچسبانید. این حرکت را به طور مداوم انجام دهید که سبب انعطاف بدن و تقویت عضلات پا و بهبود پای پرانتزی می شود.

زانوی پرانتزی و حرکات اصلاحی

بهترین سن برای درمان پای پرانتزی

درمان در سنین پایین تر بسیار آسان تر و سریع تر خواهد بود. اگر در سنین پایین‌ تر برای درمان پای پرانتزی اقدام کنید، راحت تر به نتیجه می رسید. اگر خود و یا فرزندتان دچار چنین مشکلی شده اند سعی کنید هر چه سریع تر اقدام کنید. این مشکل ممکن است با گذر زمان اصلاح نشود پس به اشتباه فرزند خود را دچار مشکلات بدتر نکنید. اگر بعد از سه سالگی، هنوز هم این ناهنجاری ادامه پیدا کند، نیاز به اصلاح و انجام تمرینات و حرکات ورزشی اصلاحی می باشد. پس اگر بعد از سه سالگی هچنین مشکلاتی را مشاهده کردید به بهترین مرکز فیزیوتراپی در تهران مراجعه کنید. درمان پای پرانتزی بلافاصله بعد از انجام حرکات اصلاحی از بین نمی رود و نیاز به تکرار و تمرین دارد.

درمان پای پرانتزی با جراحی

در برخی از مواقع پای پرانتزی با انجام حرکات اصلاحی درمان نمی شود که در این مواقع باید به جراحی بپردازند. جراحی کمی پر خطر و هزینه بر می باشد. جراحی دارای عوارضی است که بهتر است در مراحل اول به آن فکر نکنید. برخی از عوارض جراحی عبارتند از:

  • زخم ‌های ناخوشایند
  • عفونت استخوان
  • احتمال استفاده از گیره‌ ها و قلاب‌ های فلزی داخل پا
  • صاف ‌شدن، شکستن یا برداشتن قسمت ‌هایی از استخوان‌های خاص در حین عمل

درمان پای پرانتزی بدون جراحی

درمان پای پرانتزی بدون جراحی نیز امکان پذیر می باشد پس در مراحل اول به درمان پای پرانتزی بدون جراحی بپردازید. برخی از این روش ها عبارتند از:

  • کفش طبی یا کفی طبی
  • درمان بیماری زمینه ‌ای
  • کاهش وزن و لاغری
  • تصحیح عادات رفتاری غلط و پرهیز از چهار زانو نشستن
  • رژیم غذایی غنی از ویتامین ‌های ضروری برای استخوان
  • ورزش (بدنسازی، یوگا، پیلاتس، ماساژ) و حرکات اصلاحی و تقویت عضلات ضعیف

کلام آخر

پای پرانتزی یک ناهنجاری اسکلتی می باشد و زمانی که زانوها به سمت خارج متمایل می شوند و پاهای افراد خمیده و کمانی به نظر می رسد فرد دچار پای پرانتزی شده است. در ناهنجاری پای پرانتزی زمانی که مچ پاها به‌ هم نزدیک باشد، زانوی‌ های فرد به‌ هم نمی‌ رسد. پای پرانتزی در کودکان بسیار شایع می باشد. اگر فرزند شما دچار این عارضه شده حتما وی را نزد پزشکی متخصص ببرید تا درمان شود. کفش طبی یا کفی طبی یکی از راه های بدون جراحی درمان این روش می باشد.

از شما عزیزان بسیار سپاس گزاریم که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید. سایت جراحتو همواره سعی داشته شما را با همه چیز در مورد زانوی پرانتزی آشنا کند. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشند. در صورت داشتن هر گونه انتقاد و پیشنهاد می توانید به سایت مراجعه نمایید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

source

توسط blogcheck