بارداری تجربه ‌ای بسیار زیبا و چالش برانگیز می باشد. مادر شدن یک تجربه خاص است و ممکن است بسیاری از بانوان با عارضه جانبی ناخواسته بارداری مانند ترک های پوستی دست و پنجه نرم کنند. افراد در طول بارداری باید به طور مرتب به بهترین دکتر زنان و زایمان مراجعه کنند تا بتوانند بارداری سالمی داشته باشند. با گذشت زمان شکم افراد همچنان بزرگ تر می‌ شود. ما در این مقاله 10 روش خانگی درمان ترک های پوستی را در اختیار شما قرار داده ایم، پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

درمان خانگی ترک های پوستی

درمان های خانگی ترک پوستی اقداماتی هستند که خانم های باردار هم در دوران بارداری و هم بعد از زایمان برای بهبود ترک های شکم استفاده می کنند. روش های خانگی بسیار ساده و کم هزینه می باشند و می توانند درمان موثری برای از بین بردن ترک های روی شکم باشند.

ویتامین e: ویتامین e می ‌تواند سبب نرم شدن پوست شود و سلامت پوست را تامین می کند. سعی کنید رژیم غذایی حاوی ویتامین e داشته باشید و همچنین از قرص ویتامین e استفاده کنید. می ‌توانید چند قرص ژله ای ویتامین e را پاره کنید و محتویات داخل آن را روی پوست خود بمالید.

آب سیب زمینی: سیب زمینی سبب روشن شدن پوست و رفع مشکلات پوستی می شود. به دلیل وجود پلی فنول و کارتنوئید ها سیب زمینی تاثیر بسیاری روی پوست دارد. برای استفاده از این روش یک عدد سیب زمینی را رنده کنید و آب آن را بگیرید سپس آب سیب زمینی را روی شکم بمالید و بعد از 20 دقیقه آن را بشویید و پوست را با کرم مرطوب کنید.

دوش گرم و سرد: استفاده از گرما و سرمای آب از دیگر روش ها برای رفع ترک شکم می باشد. زمانی که دوش می گیرید چند بار جریان آب سرد و گرم را عوض کنید، این تغییر دما می تواند عاملی برای از بین بردن ترک های شکم باشد.

ورزش کردن: ورزش می‌ تواند سبب گردش خون و تنفس بهتر پوست شود. زمانی که افراد ورزش می کنند پوست سفت و کشیده می‌ شود و ترک های پوستی به تدریج از بین خواهند رفت. اگر دنبال روشی موثر برای بازسازی سلول‌ های پوستی هستید ورزش کردن را امتحان کنید.

درمان با کرم: پوست افراد در دوران بارداری بر اثر گشاد شدن عروق خونی دچار خارش می شود افراد می توانند برای کنترل از کرم های مرطوب کننده و لوسیون های بدن استفاده کنند. کرم های مرطوب کننده و لوسیون های بدن باعث می ‌شود پوست آبرسانی شود. کرم هایی که تهیه می‌ کنید باید حاوی ویتامین e و باشند. همچنین کرم های حاوی آلفا هیدروکسی برای درمان ترک روی شکم بسیار مفید هستند.

روغن نارگیل: از روغن نارگیل برای مرطوب کردن پوست استفاده می ‌شود. روغن نارگیل سبب نرم شدن و مرطوب شدن پوست می ‌شود و می‌ تواند از ترک‌ های پوستی جلوگیری کند. دو بار در روز از این روش استفاده کنید روغن نارگیل را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی ناحیه مورد نظر ماساژ دهید پوست شما حتماً باید نمدار باشد روغن طی شب روی پوست بماند یا آن را بعد از گذشت دو ساعت بشویید.

سرکه سیب: برخی از شواهد نشان می ‌دهند که سرکه سیب مشکلات پوستی را بهبود می ‌بخشد. قبل از خوابیدن از سرکه سیب استفاده کنید. سرکه سیب رقیق شده با آب را در بطری بریزید و روی نواحی مورد نظر اسپری کنید.

آبلیمو ترش: آبلیمو ترش ممکن است سبب محو کردن ترک ‌های پوستی شود. اگر دارای پوست حساسی هستید سعی کنید از این روش استفاده نکنید. دو بار در روز این روش درمانی را انجام دهید. سعی کنید 1 تا 2 قاشق غذاخوری از آبلیمو استفاده کنید و دو قاشق غذاخوری از آب، نواحی مورد نظر را با آن ماساژ دهید و بعد از گذشت 15 دقیقه بشویید.

وازلین: استفاده از وازلین سبب مرطوب شدن پوست می ‌شود و این امر می ‌تواند از ترک‌ های پوستی جلوگیری کند. مقداری وازلین را روی ناحیه مورد نظر قرار دهید و آن را ماساژ دهید. اجازه دهید در طی شب روی پوست باقی بماند.

درمان خانگی ترک های پوستی

درمان طب سنتی

روغن زیتون: روغن زیتون دارای ویتامین های بسیاری است که می ‌تواند سبب نرم شدن پوست شود. استفاده از روغن زیتون برای نرم کردن پوست روشی متداول است. چند قطره روغن زیتون را روی شکم خود بمالید و ماساژ دهید بعد از گذشت مدتی می توانید رفع و کاهش ترک های روی شکم را مشاهده کنید.

روغن کرچک: روغن کرچک پوست را آبرسانی و نرم می کند. روغن کرچک علاوه بر رفع ترک پوستی بارداری می تواند سبب رفع بیماری های دیگر پوستی نیز شود. چند قطره از این روغن را روی شکم خود بمالید. برای جذب بهتر روغن کرچک یک پلاستیک روی شکم بگذارید و بعد از کمپرس گرم استفاده کنید و شکم را ماساژ دهید. البته در دوران بارداری برای جلوگیری از آسیب به جنین سعی کنید از کمپرس گرم استفاده نکنید.

علائم ترک های پوستی در بارداری

 بدن خانم های باردار به سرعت خود را برای کمک به رشد جنین تنظیم می کنند. در این مدت مادر باردار تمایل دارد در مدت کوتاهی وزن اضافه کند تا بتواند رشد کودک خود را تطبیق دهد. تغییرات هورمونی می توانند سبب کشش سریع بدن شوند. ترک هایی که در دوران بارداری ایجاد می ‌شود نوعی اسکار هستند که روی بدن مادران ایجاد می شوند و زمانی ظاهر می شوند که پوست با سرعت زیاد پاره شود. زمانی که پوست شما به سرعت کشیده و منقبض می‌ شود و وزنی را که در طول پروسه بارداری به دست آورده از دست می دهید کشش بارداری رخ می دهد. ترک های پوستی دارای رنگ های مختلفی می باشند که از رنگ های آن ها می توان به صورتی، آبی، سیاه، بنفش و قرمز اشاره کرد. رنگ های ترک های پوستی بارداری به محل قرار گرفتن آن ها در بدن شما، زمان ایجاد و نحوه ایجاد آن ها بستگی دارد و متفاوت می باشند.

این ترک ها همیشه مربوط به بارداری نیستند. ترک های پوستی ممکن است در دوران بلوغ، تمرینات وزنه برداری یا هر دوره ای که فرد به سرعت وزن اضافه یا کم می کند رخ دهد. عوامل ایجاد ترک های پوستی افزایش وزن بارداری چند قلویی، سن و ژنتیک می باشد. مهم ترین عامل در ایجاد ترک های شکم ژنتیک است. اگر کلاژن پوست یک فرد حساس و شکننده باشد در دوران بارداری احتمال بروز ترک های پوستی بیش تر خواهد بود. افزایش وزن از دیگر عوامل ایجاد ترک های پوستی می باشد. اگر در طول بارداری بیش از حد مجاز افزایش وزن نداشته باشید می ‌توانید به میزان قابل توجهی از ایجاد این ترک ها جلوگیری کنید. اگر خانمی در سن پایین باردار شود احتمال ترک های پوستی افزایش پیدا می ‌کند. همچنین بارداری چند قلویی به دلیل این که حجم شکم خیلی زیاد می شود و پوست تحت کشش قرار می گیرد، می تواند از دیگر عوامل ایجاد ترک‌ های پوستی باشد.

علائم ترک های پوستی در بارداری

گزینه های درمانی ترک های پوستی

برای درمان ترک های پوستی روش های مختلفی وجود دارد. این روش ها با توجه به ترک های پوست و وضعیت بیمار متفاوت می باشد. ترک های پوست دوران بارداری را می توان با لیزر های مختلفی مانند کربوکسی تراپی، میکرونیدلینگ، پلاسما جت برطرف کرد. با پیشرفت بارداری یک خانم و ظاهر شدن علائم کشش جدید، برخی افراد ممکن است نگران شوند که چگونه ترک های پوستی را از بین ببرند. کرم ها، رژیم های غذایی متعادل و ورزش منظم ممکن است از ترک های بارداری جلوگیری کند ولی تمامی خانم ها نمی توانند به طور کامل با استفاده از این روش ترک های پوستی را از بین ببرند. در ادامه به روش های درمانی ممکن برای ترک های پوستی می پردازیم:

کربوکسی تراپی: یکی از بهترین و جدید ترین روش های درمان ترک های پوستی در دوران بارداری روش کربوکسی تراپی می باشد. در این روش پزشک گاز دی اکسید کربن را به زیر پوست افراد تزریق می کند و این امر سبب رفع و درمان ترک های پوستی می شود. درمان کربوکسی تراپی بلافاصله قابل مشاهده نمی باشد و بعد از گذشت چند جلسه می توانید نتایج را مشاهده نمایید. این روش درمانی برای ترک های پوستی که مدت زمان زیادی از آن ها گذشته و به رنگ سفید درآمده گزینه مناسبی می باشد. برای انجام کربوکسی تراپی می توانید به بهترین مرکز کربوکسی تراپی در تهران مراجعه نمایید.

پلاسما جت: این روش یک روش نوین در حیطه پزشکی می باشد که برای لیفت، رفع ترک های پوستی، اسکار و جوانسازی به کار می رود. جلسات انجام پلاسما جت به وضعیت فرد بستگی دارد. با مراجعه به پزشک می توانید با ایشان مشورت کنید.

لیزر درمانی: از دیگر روش های درمان ترک های پوستی لیزر می باشد. لیزر فقط برای ترک های پوستی که جدید هستند و به رنگ بنفش و قرمز می باشند مناسب است.

میکرونیدلینگ: روش میکرونیدلینگ روشی غیر تهاجمی می ‌باشد و می ‌تواند به رفع ترک های پوستی و جوانسازی پوست کمک بسیاری کند. با روش میکرونیدلینگ می توان با کمک دستگاهی زخم های بیش تری در ناحیه پوست ایجاد کرد. در واقع این روش می ‌تواند موجب کلاژن سازی و الاستین شود و در نهایت بافت پوست را ترمیم کند. البته برای انجام هر کدام از روش ها باید با پزشک خود مشورت نمایید.

گزینه های درمانی ترک های پوستی

زمان مراجعه به پزشک

ترک های پوستی در دوران بارداری عارضه ای بی خطر است و در دوران بارداری سلامت جنین و مادر و تهدید نمی کند ولی می ‌تواند ظاهری ناپسند روی پوست باقی بگذارد. اگر زیبایی پوست برای شما دارای اهمیت بسیاری است و خواهان پوستی یک دست و صاف هستید باید برای درمان ترک شکم در بارداری به پزشک مراجعه کنید و سعی کنید به بهترین دکتر زنان در تهران جهت از بین بردن ترک پوستی مراجعه کنید. با مراجعه به بهترین پزشک مورد درمان قرار می گیرید و ترک های پوستی از روی پوست شما پاک می شوند و کاملا از بین خواهند رفت.

کلام آخر

درمان های خانگی ترک پوستی اقداماتی هستند که خانم های باردار هم در دوران بارداری و هم بعد از زایمان برای بهبود ترک های شکم استفاده می کنند. روش های خانگی بسیار ساده و کم هزینه می باشند و می توانند درمان موثری برای از بین بردن ترک های روی شکم باشند. ترک های پوستی در دوران بارداری عارضه ای بی خطر است و در دوران بارداری سلامت جنین و مادر و تهدید نمی کند ولی می ‌تواند ظاهری ناپسند روی پوست باقی بگذارد. اگر زیبایی پوست برای شما دارای اهمیت بسیاری است و خواهان پوستی یک دست و صاف هستید باید برای درمان ترک شکم در بارداری به پزشک مراجعه کنید.

از شما بسیار ممنونیم که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید. سایت جراحتو همواره سعی داشته شما را با 10 روش درمان خانگی ترک های پوستی آشنا کند. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشند. در صورت داشتن هرگونه انتقاد و پیشنهاد به سایت مراجعه کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

source

توسط blogcheck