در این مقاله قصد داریم مواد غذایی که باعث تشنگی در روزه داران می شود را به شما عزیزان روزه دار معرفی کنیم. هر ساله و با فرا رسیدن ماه رمضان افراد زیادی هستند که تصمیم به روزه داری می گیرند و در این میان یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه شود تغذیه در این ماه است چرا که تغذیه نامناسب می تواند علاوه بر ایجاد تشنگی در طول روز مشکلات دیگری را هم متوجه فرد روزه دار کند. لذا کارشناسان تغذیه ای توصیه می کنند از مصرف آن دسته از خوراکی هایی که سبب تشدید تشنگی در طول روز و در ماه رمضان می شود خودداری نمایید.

بایدها و نبایدهای تغذیه ای در ماه رمضان

هر ساله و با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بحث تغذیه مناسب برای جلوگیری از گرسنگی و تشنگی اهمیت بیشتری پیدا می کند. به خصوص که در چند سال اخیر رمضان با فصل گرم سال و عید نوروز همراه شده و ضرورت این موضوع بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.

رعایت نکات تغذیه ای چه در وعده سحری و چه افطار می تواند از بروز تشنگی در روزه داران جلوگیری کرده و فرد روزده دار نشاط و شادابی خود را از سحر تا موقع افطار حفظ نماید. برای داشتن یک برنامه مناسب در رمضان می توانید به بهترین دکتر تغذیه در تهران مراجعه کنید.

تحقیقات زیادی در خصوص تغذیه درست در این ماه صورت گرفته و نتایج نشان می دهد که رمضان فرصت بسیار مناسبی برای ترک رفتارهای نامناسب تغذیه ای بوده که در طول سال زمینه ساز ایجاد بیماری های محتلف در افراد گردیده است. پیروی از برنامه ای متنوع و در عین حال متعادل در ماه رمضان علاوه بر تامین سلامت بدن به کاهش وزن و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها از جمله چربی خون و قند بالا کمک خواهد کرد.

مصرف آب کافی در بین وعده افطار تا سحر، عدم استعمال دخانیات و یا به حداقل رساندن آن، رعایت تعادل در خوردن مواد غذایی چرب و شیرین از جمله زولبیا و بامیه، پیاده روی کردن آرام یک ساعت بعد از افطار و رعایت لایف استایل یک زندگی سالم از جمله مواردی هستند که متخصصین تغذیه بر رعایت آن در ماه رمضان تاکید دارند.

مواد غذایی که باعث تشنگی در روزه داران می شود بیشتر در دسته غذاهای پرچرب و شیرین قرار دارند. زمانی که بدن نتواند تعادل خود را به خوبی حفظ کند و برخی از مواد غذایی به خصوص کربوهیدرات ها را بیشتر دریافت کند احتمال تشنه شدن بیشتر در طول روز وجود دارد. مواد غذایی حاوی فیبر و ویتامین ها و انواع میوه های فصلی گزینه های مناسبی هستند که روزده دار می تواند با مصرف آن کمتر دچار تشنگی شود.

بایدها و نبایدهای تغذیه ای در ماه رمضان

مواد غذایی که باعث تشنگی در روزه داران می شود!

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که در خصوص رمضان مطرح می شود این بوده که در ماه رمضان چه بخوریم؟ و یا مواد غذایی که باعث تشنگی در روزه داران می شود کدام است؟

این دسته از سوالات برای افرادی که می خواهند سبک زندگی سالم را در ماه رمضان هم دنبال کنند اهمیت دو چندانی دارد. همانطور که می دانید مسلمانان در ماه مبارک رمضان از اذان صبح تا غروب آفتاب روزه گرفته و از خوردن و آشامیدن پرهیز می کنند. در این ماه حالات فیزیکی، نوع تغذیه و تعداد وعده های غذایی تغییر پیدا کرده و این موضوع بر روی سلامت جسمی و روحی افراد اثر مستقیمی می گذارد.

به همین علت است که که گاها افراد در روزه گرفتن دچار تردید شده یا روزه خود را زودتر باز می کنند. رعایت آداب غذایی در ماه رمضان علاوه بر آنکه می تواند به شما در شادابی و بهره بردن از فیوضات معنوی این ماه کمک کند، سلامت اعضای بدن و جشم شما را هم تضمین می کند. لذا مواد غذایی که تشنپی بیشتر را به دنبال دارند نباید مورد استفاده قرار داد.  از جمله مواردی که سبب افزایش تشنگی در طول روز برای روزده داران می شود می توان موارد زیر را برشمرد.

  • مصرف غذاهای آماده، فست فودها و انواع سرخ کردنی
  • مصرف غذاهای پرچرب و با کربوهیدرات زیاد که کالری بالایی دارند.
  • حذف وعده سحری به عنوان مهم ترین وعده غذایی در ماه رمضان
  • اضافه کردن ادویه های مختلف به خصوص ادویه های تند مانند فلفل به غذا
  • خوردن فرآورده های گوشتی آماده از جمله سوسیس و کالباس، انواع سس و ماهی فرآوری شده
  • خوردن مواد غذایی شور مانند زیتون شور، تنقلاتی که با نمک تفت داده شده اند و أنواع ترشی

امروزه و به دلیل مصرف بیش از اندازه مواد غذایی نیمه آماده، فست فودها و تنقلاتی چون چیپس و پفک اضافه وزن و أنواع بیماری های مختلف از جمله دیابت و فشارخون به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است اما ماه رمضان فرصت بسیار مناسبی است که افراد با رعایت کردن نکات تغذیه ای علاوه بر جلا دادن روح، سلامتی جسمی خود را هم بازیابی کنند.

رعایت مواردی که در بالا بدان اشاره شد به شما کمک می کند تا کمتر تشنه و گرسنه شوید به خصوص که رمضان با روزهای گرم سال قرین شده و عدم توجه به نکات ساده اما کاربردی می تواند ساعات روزه داری را طاقت فرسا کرده و بدن با تنش بی آبی روبه رو شود.

راهکارهای مناسب برای جلوگیری از تشنگی در ماه رمضان

طولانی بودن ساعات روزه داری از یک سو و هوای گرم از سوی دیگر تشنگی را در زمان روزه گرفتن افزایش می دهد اما رعایت برخی از موارد ساده می تواند تشنگی را کاهش داده و فرد کمتر دچار مشکل شود. متخصصین تغذیه ای برای پیشگیری از تشنگی در ماه رمضان راهکارهایی را ارائه نموده اند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

  • نوشیدن تدریجی آب در وعده های سحری و افطاری و خودداری از نوشیدن بیش از اندازه آب
  • خوردن میوه در وعده سحری
  • چای را بهتر است کمرنگ و در وعده إفطار نوشیده و از خوردن چای پررنگ خودداری کنید.
  • غذاهای فرآوری شده و آماده مانند أنواع فست فود و سرخ کردنی ها را کمتر مصرف کنید.
  • مصرف نمک را در این ماه کاهش داده و از خوردن غذاهای شور بپرهیزید.
  • مصرف لبنیات کم چرب مانند ماست کم چرب و پنیر پروبیوتیک

یکی از موارد بسیار مهمی که شاید بسیاری از ما به آن بی توجه هستیم آهسته غذا خوردن و اجتناب از پرخوری و مصرف زیاد آب در وعده سحر و افطار است. علاوه بر اینکه در دین اسلام به جویدن آهسته غذا برای هضم بهتر آن تاکید شده است، آرام خوردن می تواند به فرد روزه دار کمک کند که کمتر گرسنه شده و آب میان بافتی که در مواد غذایی وجود دارد زمان بیشتری در بدن باقی بماند و در نتیجه فرد تشنگی کمتری را در طول روزه داری تجربه نماید.

برای آنکه کمتر تشنه شوید می توانید شربت خاکشیر، چهار تخم و یا سگنجبین یا گلاب را جایگزین قهوه یا چای نمایید. این نوع شربت ها را می توانید با کمی عسل یا شکر شیرین کرده و در بین وعده های إفطار تا سحری نوش جان کنید. به این ترتیب می توانید اطمینان خاطر داشته باشید بدن در طول روز هیدراته مانند و آب کافی را در بافت های خود برای جلوگیری از تشنگی نگه خواهد داشت.

راهکارهای مناسب برای جلوگیری از تشنگی در ماه رمضان

ویژگی وعده غذایی سحر برای جلوگیری از تشنگی روزه داران

دانستن ویژگی های وعده غذایی که برای سحر درست می کنید به شما کمک کرده تا زمان غروب آفتاب و وقت إفطار کمتر گرسنه و تشنه شوید. انتخاب نوع إذا برای سحری اهمیت فوق العاده ای دارد چرا که تاثیر مستقیمی بر روی میزان گرسنگی و تشنگی فرد روزده دار می گذارد. برخی افراد به دلیل عادت های غذایی اشتباه به خصوص در وعده سحر علاوه بر افزایش وزن، بی حالی در طول روز، تشنگی و بوی بد دهان را هم تجربه می کنند.

عدم استفاده از مواد غذایی که باعث تشنگی در روزه داران می شود خصوصا در وعده سحری نکته بسیار مهمی بوده و متخصص تغذیه توصیه می کند غذای سحر ماه رمضان باید خصوصیات ناهار را داشته باشد. به عبارت دیگر بهتر است فردی که تصمیم به روزه گرفتن دارد غذایی که در هنگام ناهار مصرف می کند را در وعده سحر بخورد. این کار کمک می کند تا شما در طول روز دچار افت قند خون نشده و تشنگی کمتری را تجربه نمایید.

یکی از ویژگی های مهم وعده سحری آن است که علاوه بر سالم بودن باید انرژی مورد نیاز بدن در طول روز را هم فراهم نماید در غیر این صورت فرد با تنش، عصبانیت و پرخاشگری یا بی حوصلگی روبه رو شده و برنامه روزانه اش مختلف می شود. همچنین در کنار غذای مناسب خوردن برخی نوشیدنی های طبیعی از جمله شربت عسل، شربت آبلیمو رقیق، عرق کاسنی، آب ولرم و شیر هم بسیار کمک کننده خواهد بود.

عدم مصرف مواد غذایی شور و چرب، مصرف غذاهای حاوی پروتئین، میوه ها و سبزیجات تازه به دلیل وجود املاح معدنی و ویتامین های زیاد به تامین هرچه بیشتر آب بدن و پیشگیری از تشنگی در طول روز مفید خواهد بود.

استانبولی، باقالی پلو، قیمه نثار، خورشت قیمه، خورشت فسنجان، ته چین مرغ، لوبیا پلو و عدس پلو از جمله غذاهای مناسب توصیه شده برای وعده سحری هستند که می توان در کنار سبزیجات تازه و ماست کم چرب آن را میل کنید.

ویژگی وعده غذایی سحر برای جلوگیری از تشنگی روزه داران

ویژگی وعده غذایی افطار برای جلوگیری از تشنگی روزه داران

تهیه غذای مناسب برای افطار یکی از دغدغه هایی است که افراد به خصوص خانم ها همیشه در ذهن داشته و به دنبال این هستند که بدانند بهترین غذاهایی که می توان برای افطار آماده کرد چیست و اصولا مواد غذایی که باعث تشنگی در روزه داران می شود را چگونه می توان حذف یا مقدار آن را کاهش داد.

برای حفظ و افزایش سلامتی بدن و پاکسازی صحیح در طول ماه رمضان لازم است به وعده افطاری توجه ویژه ای داشته باشید. مهم ترین ویژگی های یک افطاری سالم به شرح زیر است.

  • آب بدن را به اندازه مورد نیاز تامین کند.
  • ملین بوده و بتواند از یبوست پیشگیری یا آن را درمان کند.
  • مقوی و مغذی بوده و نیازهای ضروری بدن را تامین نماید.
  • سبک و زود هضم باشد و سبب درد دل یا معده نشود.
  • از نظر میزان نمک و چربی در کمترین حد باشد.

باز کردن روزه با یک لیوان آب گرم در وعده افطار با یک یا چند دانه خرما توسط بسیاری از متخصصین تغذیه مورد تاکید قرار گرفته است چرا که بدن در طول روز آب مورد نیاز را دریافت نکرده و وعده افطار بهترین فرصت است تا این کمبود به آرامی و به بهترین شکل جبران شود. در کنار آب ولرم می توان از أنواع سوپ رقیق و سبزیجات تازه هم استفاده کرد.

سعی کنید با توجه به سلیقه و ذائقه خودتان غذاهایی را برای افطار آماده کنید که در عین سبک بودن همه گروه های غذایی را در خود جا داده باشد. مصرف نان و غلات، انواع حبوبات، میوه ها، سبزیجات و البته لبنیات در زمان افطار ضروری است. می توانید در فواصل منظم این مواد غذایی را به اندازه ای که بدن به آن ها نیازمند است مصرف نمایید.

پختن غذا با روغن هایی مانند کنجد و زیتون، کاهش مصرف شکر در زمان تهیه انواع دسر و شیرینی ماه رمضان، عجله نکردن در غذا خوردن و رعایت تنوع غذایی در کنار تعادل به بدن کمک می کند که خود را بازیابی نموده و معده فرصت کافی برای پردازش مواد غذایی ورودی و در نتیجه هضم بهتر آن را خواهد داشت.

به این نکته هم توجه ویژه داشته باشید که برای پیشگیری از ابتلا به یبوست که به دلیل کم تحرکی ممکن است اتفاق بیفتد مصرف غذاهای حاوی فیبر و مایعات را در برنامه افطار هر روزه خود بگنجانید. فیبر علاوه بر تامین سلامت روده ها به عملکرد بهتر و منظم تر آن ها هم کمک کرده و نقش موثری در پیشگیری از بیماری یبوست خواهد داشت.

ویژگی وعده غذایی افطار برای جلوگیری از تشنگی روزه داران

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا مواد غذایی که باعث تشنگی در روزه داران می شود را برای شما عنوان کرده و در کنار آن به ویژگی هایی که وعده سحر و افطار باید داشته باشد اشاره کنیم. همانطور که می دانید وعده های غذایی در ماه رمضان به دو بخش سحر و افطار تقسیم بندی می شود و در این فاصله زمانی بدن هیچ نوع آشامیدنی یا مواد غذایی را دریافت نمی کند. به همین دلیل اهمیت دادن به آنچه در این دو وعده مصرف می شود کمک زیادی به سلامتی جسم و بهبود هرچه بیشتر بیماری ها خواهد کرد. با رعایت صحیح و اصولی نکات تغذیه ای به راحتی می توانید وزن خود را در ماه رمضان کاهش دهید و از جمله روزه دارانی باشید که سبک زندگی سالم را تجربه خواهید کرد.

از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید صمیمانه از شما سپاسگذاری کرده و امیدواریم با مطالعه این مطلب بتوانید بر تشنگی در ماه رمضان غلبه کنید. نظرات و پیشنهادات خود را می توانید از طریق سایت جراحتو با ما در میان بگذارید.

source

توسط blogcheck