ما امروز قصد داریم شما را با 10 علت گرفتگی عضلات و درد بدن آشنا کنیم. افراد ممکن است به دلایل مختلفی دچار گرفتگی عضلات و درد بدن شوند که در این صورت باید به پزشک مراجعه نمایند. البته بسیاری از این گرفتگی ها با گذشت زمان و انجام راهکارهایی بهبود می یابند. در این مقاله 10 علت گرفتگی عضلات و درد بدن و همچنین راهکارهایی برای رفع آن را در اختیار شما قرار داده ایم، پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.



علت گرفتگی عضلات و درد بدن

در ادامه شما را با 10 علت گرفتگی عضلات و درد بدن آشنا خواهیم کرد .

سرماخوردگی

سرماخوردگی با آبریزش بینی، گرفتگی بینی و گلو درد همراه می باشد. ممکن است افراد در طول سرماخوردگی بدن درد را تجربه کنند زیرا در طول بیماری فعالیت کم تری دارند و بیش تر در بستر هستند. در این مواقع عضلات شما هیچ حرکتی ندارند، به عنوان مثال بعد از یک ماشین سواری طولانی، ممکن است در کمر و لگن خود ضعف و درد احساس کنید. چند روز استراحت در بستر و نداشتن فعالیت معمولاً علت گرفتگی عضلات می باشد.

آنفلوانزا

از علائم آنفولانزا می توان به تب، خستگی، ضعف، سردرد، گلو درد، گرفتگی بینی، لرز و احساس درد اشاره کرد. آنفولانزا یکی از دلایل گرفتگی عضلات و درد بدن می باشد.علت گرفتگی عضلات در آنفولانزا، آزاد شدن مواد شیمیایی طبیعی در بدن شما می باشد، این مواد شیمیایی در مبارزه با عفونت به گلبول های سفید خون شما کمک می ‌کنند. دردی که هنگام آنفولانزا رخ می دهد ناخوشایند است ولی علامت می دهد که بدن شما در حال کار می باشد تا حالتان بهتر شود. در صورت مبتلا شدن به آنفولانزا شدید سعی کنید به خوبی استراحت کنید و از مایعات به مقدار کافی استفاده کنید.

هوای سرد

کسانی که به آرتروز مبتلا هستند ممکن است در طی ماه های سرد درد و سفتی مفاصل را تجربه کنند. فشار پایین هوا روی مفاصل تأثیر فیزیکی دارد، فشار پایین هوا التهاب را تحریک و حرکت مفصل را دردناک می کند. علاوه بر این، در هوای سرد گردش خون بیش تر بر اطراف بدن و اندام های اصلی جاری است. در چنین شرایطی خون کم تری به عضلات و مفاصل می رسد. در نتیجه، ممکن است انعطاف پذیری مفاصل شما کاهش یابد. پزشکان توصیه می کنند افراد فعالیت داشته باشند و برای قوی و منعطف نگه داشتن مفاصل، عضلات و رباط های حمایت کننده آن ها، ورزش منظم و ملایمی مانند پیاده روی، شنا و یوگا انجام دهید.

کمبودهای تغذیه‌ ای

بیش تر مردم فکر می کنند درد مفاصل و علت گرفتگی عضلات هیچ ارتباطی به سبک زندگی و رژیم غذایی آن ها ندارد، متخصصین تغذیه بر این باورند که سبک زندگی و همچنین رژیم غذایی نقش عمده‌ای دارند. ساختارهای مفصل برای سالم ماندن به یک منبع خوب از مواد مغذی نیاز دارند. مواد مغذی که برای سلامت مفصل بسیار مفید است شامل ویتامین D، ویتامین سی و کلسیم است. برای تأمین این مواد مغذی باید از غذاهایی مانند کلم بروکلی، اسفناج، آلبالو، سیر، فلفل، بادام، کلم کیل و گوجه فرنگی مصرف کنید. همچنین سعی کنید از مصرف غذاهایی که سبب افزایش التهاب می شوند بپرهیزید.

استرس

استرس شدید سبب تاثیرات منفی بر سلامت جسمانی افراد می شود. در بسیاری از موارد، علت دردهای شانه، کمر و گردن افراد استرس می باشد. اگر استرس و اضطراب داشته باشید، معمولاً قوز می کنید و شانه های خود را به جلو گرد می کنید. در نتیجه، فشار و کشش وارد ستون فقرات و عضلات می شود و سبب گرفتگی عضلات و درد مفاصل می شود.

درد عضلانی تأخیری

اگر به تازگی به سراغ ورزش رفته اید و همچنین به تازگی تمرینات خود را افزایش داده اید، ممکن است دردی تجربه کنید که نتیجه درد عضلانی تأخیری می باشد. درد عضلانی تاخیری معمولاً 24 تا 72 ساعت بعد از تمرین جدید یا شدید تجربه می شود. درد عضلات بعد از انجام ورزش کاملاً طبیعی می باشد. زمانی که بدن شما آسیب جزئی را ترمیم می کند، عضلات شما قوی تر می شوند. انجام دادن حرکات آرام در حین درد عضلانی تأخیری خوب می باشد. در یان مواقع می توانید از پیاده روی، شنا یا یوگا استفاده کنید.

وضع بد قرار گیری بدن

در برخی از مواقع نیز ممکن است دلیل درد عضلات و بدن وضع بد بدن باشد. وضع بد بدن یکی از شایع ترین علل درد کمر و گردن می باشد. نادیده گرفتن طولانی مدت این امر پیامد هایی دارد که از آن می توان به مشکلات مربوط به فرسودگی و ساییدگی مانند استئوآرتریت (آرتروز) یا اسپوندیلوز (بیماری تخریبی مهره های ستون فقرات) اشاره کرد. اگر گردن درد یا کمر درد دارید، هر چه سریع تر به بهترین دکتر ارتوپد در ایران مراجعه نمایید.

کار سنگین فیزیکی

زمانی که ورزش می کنید و یا تمام روز را در حال بازی کردن با فرزندان خود هستید، ممکن است بعد از آن دچار درد عضلات و بدن شوید. ممکن است بعد از فعالیت فیزیکی بیش از حد، دچار درد عضلانی و بدن درد شوید.

آسیب دیدگی

در برخی مواقع درد عضلانی یا بدنی علامت ورزش بیش از حد یا استرس می باشد. ممکن است نشانه بارز درد عضلات نوعی آسیب دیدگی باشد.

کم آبی بدن

گرفتگی عضلات و ماهیچه‌ ها و درد بدن ممکن است نشانه کمبود آب بدن باشد. کم آبی یکی از دلایل درد بدن و گرفتگی عضلات می باشد. بر اثر کم آبی فرآیند های طبیعی بدن مانند ورود اکسیژن به نقاط ضروری و هضم غذا عملکرد صحیح خود را از دست می دهند.

علت گرفتگی عضلات و درد بدن

اسپاسم عضلانی چیست؟

اسپاسم عضله یا muscle spasm که با نام دیگر گرفتگی عضلانی یا muscle cramp شناخته می ‌شود، نوعی انقباض غیرارادی است که در عضلات و ماهیچه‌ ها رخ می دهد. هنگامی که اسپاسم و گرفتگی عضلانی در نقاط مختلف بدن از قبیل پا، کمر، دست و جاهای دیگر احساس می شود درد بسیار شدید و غیرقابل تحملی احساس می شود. این اسپاسم ‌ها در برخی از مواقع به قدری شدید هستند که حرکت انقباضی آن ‌ها زیر پوست قابل مشاهده خواهد بود.

اسپاسم عضلات سه حالت دارد:

  • سبب درگیری قسمتی از عضله می شود.
  • شامل درگیری تنها یک عضله می ‌شود.
  • مجموعه ‌ای از عضلات را درگیر خواهد کرد.

راهکارهایی برای پیشگیری از اسپاسم عضله

افراد می توانند با انجام راهکار هایی از شر اساسم عضلانی خلاص شوند. برخی راهکارها وجود دارند که پیروی از آن‌ ها درصد بروز اسپاسم عضله یا گرفتگی عضلانی را تا حد زیادی کاهش می ‌دهد. در این قسمت از مقاله برخی از این راهکارها را در اختیار شما قرار داده ایم که عبارتند از:

سعی کنید مواد مغذی مورد نیاز بدن را همیشه تامین کنید.

اگر مواد مغذی مورد نیاز بدن تامین نشود، عضلات دچار اسپاسم می شوند. از اصلی ‌ترین مواد مغذی که کمبود آن ‌ها سبب گرفتگی عضلات می شود می توان به پتاسیم و ویتامین B اشاره کرد. برای دچار نشدن به گرفتگی عضلات باید مواد مغذی که به شما پیشنهاد می شود را مصرف نمایید. باید از خوراکی ‌هایی در برنامه غذایی خود استفاده کنید که منبع غنی پتاسیم و ویتامین B محسوب می ‌شوند. سعی کنید از موز، گوجه فرنگی، پره زردآلو، جگر، عدس، مغزجات و مواد غذایی مشابه پتاسیم و ویتامین B مورد نیاز بدن را تامین کنید.

آب فراوان بنوشید

بخش زیادی از بدن انسان را آب تشکیل داده است ولی با انجام فعالیت ‌هایی مانند ورزش یا کار بخشی از آب بدن به کمک تعریق و ادرار از بدن خارج می شود. همچنین یکی از مسائلی که سبب اسپاسم عضله می ‌شود، کم‌ آبی بدن می باشد. پس افراد باید سعی کنند آب فراوان استفاده کنند و اجازه ندهند بدن آن ها دچار کم ابی و گرفتگی عضله شود.

قهوه کم تری مصرف کنید

اگر جزء افرادی هستید که به قهوه اعتیاد دارید، بیش تر از افراد دیگر در معرض گرفتگی عضلات قرار دارید. برای جلوگیری از بروز اسپاسم عضلانی کمر، گرفتگی عضلات دست و مشکلات مشابه باید سعی کنید مصرف قهوه را کاهش دهید. علاوه بر قهوه نوشیدنی ‌های محرک دیگری وجود دارند که حاوی کافئین هستند که چنین نوشیدنی هایی نیز بستر بدن را برای گرفتگی عضلات فراهم می سازند.

نرمش کنید

ماندن عضلات و ماهیچه‌ ها در یک حالت و تکان ندادن آن ها ممکن است سبب اسپاسم عضله شود. برای خارج شدن عضلات و ماهیچه‌ ها از یک حالت مشخص، باید سعی کنید ورزش و قبل از آن نرمش را در برنامه زندگی خود قرار دهید. حرکات کششی، گرم کردن و ورزش‌ های سبک  تا حد بسیاری می تواند از اسپاسم عضلانی کمر، دست، پا و مشکلات مشابه جلوگیری کنند.

مصرف خوراکی‌های ادرارآور و ملین را محدود کنید

مواد غذایی دیورتیک و ملینی که به ترتیب سبب افزایش ادرار و درمان یبوست می ‌شوند، می توانند سبب افزایش گرفتگی عضله گردن، دست، پا، کمر، شکم، پهلو و … شوند. در مصرف چنین موادی سعی کنید دقت داشته باشید تا با استفاده بیش از حد آن‌ ها، شرایط را برای گرفتگی و اسپاسم عضله نواحی مختلف بدن فراهم نکنید.

مصرف دخانیات را کاهش دهید

زمانی که افراد از سیگار، قلیان و دخانیات دیگر استفاده می ‌کنند، جریان خون در بدن آنان مختل می شود. کاهش گردش خون در بدن و خونرسانی به عضلات و ماهیچه ‌ها از اصلی ‌ترین دلایل گرفتگی عضلات می باشد. اگر از درد گرفتگی عضلات رنج می ‌برید سعی کنید از دخانیات استفاده نکنید.

راهکارهایی برای پیشگیری از اسپاسم عضله

درمان خانگی اسپاسم عضلانی

با انجام درمان های خانگی نیز افراد می توانند درد عضلانی و درد بدن را کاهش دهند و از بین ببرند. به عنوان مثال برای درمان گرفتگی عضلات پشت، درمان گرفتگی عضلات ران پا بعد از ورزش و مشکلاتی از این قبیل، بهتر است کارهای زیر را در منزل انجام دهید:

  • سعی کنید به آرامی محل مورد نظر را ماساژ دهید. ماساژ همراه با کشیدن ماهیچه و عضلاتی که دچار اسپاسم شده اند بسیار مفید می باشند.
  • سعی کنید از کمپرس سرد استفاده کنید. به مدت 20 دقیقه کمپرس یخ را روی ماهیچه ها قرار دهید و تا سه روز اول این کار را انجام دهید. این کار سبب کاهش درد و تورم می ‌شود. یخ با بی‌ حس کردن عضلات و ماهیچه ‌ها، از تحریکات عصبی جلوگیری می کند.
  • سعی کنید از کمپرس گرم استفاده کنید. بعد از سه روز استفاده از کمپرس سرد، باید از کمپرس گرم استفاده کنید. شل شدن عضلات و افزایش خونرسانی به آن‌ها از فواید کمپرس آب گرم است.
رمان خانگی اسپاسم عضلانی

درمان گیاهی اسپاسم عضلانی

دمنوش‌ ها و دم ‌کرده ‌های گیاهی تاثیر بسیاری در بیماری ها و دردها دارند. در این قسمت برخی از گیاهانی که برای رفع درد عضلانی مفید هستند در اختیار شما قرار داده ایم، برخی از این گیاهان عبارتند از:

چای بابونه

آرامش عضلات و ماهیچه ‌ها به دلیل وجود اسید آمینه ‌ای به نام گلیسین است. چای بابونه دارای اسیدآمینه بسیار زیادی است و کمک بسیاری می کند تا گرفتگی عضلات تا حد بسیاری کاهش یابد. در موارد حاد، افراد می توانند در روز 5 فنجان از این دمنوش استفاده کنند.

دمنوش زنجبیل

زنجبیل سبب بهبود التهابات می شود. عضلات و ماهیچه‌ ها در هنگام اسپاسم، ملتهب هستند و این امر باعث می‌ شود تا گرفتگی عضلات با درد همراه باشد. با استفاده از دمنوش زنجبیل می توانید التهابات را بهبود ببخشید. با مصرف روزانه دمنوش زنجبیل می ‌توانید از میزان التهابات بکاهید و به درمان اسپاسم عضله کمک بسیاری بکنید. زنجبیل به همراه عسل برای کمک به گرفتگی عضلات بسیار مفید است.

نوشیدنی عسل و زردچوبه

زردچوبه به دلیل وجود ماده‌ ای به نام کورمومین در ساختار خود، به عنوان یکی از بهترین ضد التهاب ‌های دنیا شناخته می ‌شود. مخلوط زردچوبه، عسل و آب، یک ترکیب بسیار مفید برای درمان گیاهی اسپاسم عصبی و عضلانی به شمار می رود.

کلام آخر

سرماخوردگی با آبریزش بینی، گرفتگی بینی و گلو درد همراه می باشد. ممکن است افراد در طول سرماخوردگی بدن درد را تجربه کنند زیرا در طول بیماری فعالیت کم تری دارند و بیش تر در بستر هستند. زمانی که افراد از سیگار، قلیان و دخانیات دیگر استفاده می ‌کنند، جریان خون در بدن آنان مختل می شود. کاهش گردش خون در بدن و خونرسانی به عضلات و ماهیچه ‌ها از اصلی ‌ترین دلایل گرفتگی عضلات می باشد. در صورتی که درد عضلانی و گرفتگی بیش از اندازه باشد و تحمل آن بریا شما بسیار سخت باشد باید به بهترین دکتر ارتوپد در تهران مراجعه نمایید تا معاینه شوید.

از شما عزیزان بسیار سپاس گزاریم که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید. سایت جراحتو همواره سعی داشته شما را با 10 علت گرفتگی عضلات و درد بدن آشنا کند. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشند. در صورت داشتن هر گونه انتقاد و پیشنهاد به سایت مراجعه کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

source

توسط blogcheck