شیرآلات توکار
فناوری تقریباً در تمام جنبه های زندگی مدرن ما تغییرات لرزه ای ایجاد می کند. در سال 2018 ما شاهد خودروهای خودران، پزشکان با هوش مصنوعی و زایمان هایی خواهیم بود که توسط هواپیماهای بدون سرنشین انجام می شود.
برخلاف آنچه به نظر می رسد بسیاری فکر می کنند، برای اینکه در انقلاب دیجیتال پیشرو باشید، نیازی نیست که یک مهندس نرم افزار یا دانشمند کامپیوتر باشید. حیاتی تر، توانایی تطبیق راه حل های فناورانه با مشکلات تجاری موجود به روش های نوآورانه است.

Adobe Stock
Adobe Stock
با این حال، این بدان معنی است که درک نیروها و مکانیک های اساسی که این روندها را هدایت می کنند بسیار مهم است. بنابراین در اینجا مروری اجمالی من از 5 روند است که فکر می کنم باید به طور جدی در رادار هر کسی که قصد ایجاد امواج دیجیتال را در سال جاری دارد، باشد.

* داده ها همه جا هستند و با سرعت فزاینده ای در حال رشد هستند. از رسانه‌های اجتماعی گرفته تا ردپای دیجیتالی که از خدماتی مانند Netflix یا Fitbit یا سیستم‌های متصل در محل کار استفاده می‌کنیم. در هر ثانیه 900000 نفر به فیس بوک مراجعه می کنند، 452000 نفر از ما در توییتر پست می گذاریم و 3.5 میلیون نفر از ما چیزی را در گوگل جستجو می کنیم.
این به قدری سریع اتفاق می‌افتد که حجم داده‌های موجود هر دو سال دو برابر می‌شود، و این رشد (و فرصت‌هایی که فراهم می‌کند) همان چیزی است که ما به آن داده‌های بزرگ می‌گوییم.
ارزش محض این داده ها به این معنی است که یک صنعت و همچنین یک جامعه مشتاق و غیرتجاری در اطراف Big Data رشد کرده است. در حالی که همین چند سال پیش، تنها شرکت‌های غول‌پیکر منابع و تخصص لازم را برای استفاده از داده‌ها در این مقیاس داشتند، حرکت به سمت پلتفرم‌های «به‌عنوان یک سرویس» نیاز به هزینه‌های کلان برای زیرساخت‌ها را کاهش داده است. این انفجار در داده ها همان چیزی است که بسیاری از دیگر روندهای امروزی را ممکن کرده است، و یادگیری استفاده از بینش ها، چشم انداز هر کسی را تقریباً در هر زمینه ای افزایش می دهد.

* چیزهای هوشمند در چیزی که اکنون به نظر می رسد “روزهای قدیم” است، فقط رایانه ها می توانستند به اینترنت متصل شوند. شاید، اگر آنها بسیار پیشرفته بودند، برخی از تلفن ها می توانستند. امروزه می‌توانید لامپ‌ها، یخچال‌ها، ماشین‌ها، ساعت‌ها، کتری‌ها، ترموستات‌ها و بسیاری دیگر از اشیاء «هوشمند» و در نتیجه متصل بخرید. در صنعت، ماشین‌ها به‌طور فزاینده‌ای ساخته می‌شوند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و نیاز کمتری به نیروی انسانی داشته باشند تا وظایف را به نحو احسن انجام دهند. در مجموع این روند به عنوان “اینترنت اشیا” شناخته می شود، زیرا دیگر فقط اینترنت رایانه ها و تلفن ها نیست!
اینتل پیش بینی می کند که تا سال 2020، 200 میلیارد دستگاه به اینترنت متصل خواهد شد. داده‌های این دستگاه‌ها می‌تواند به ما در تصمیم‌گیری بهتر در مورد زندگی‌مان (مانند نظارت بر عادات ورزشی با Fitbit) و همچنین در تجارت کمک کند. فرصت‌های بزرگی برای کسانی وجود دارد که می‌توانند محصولات و خدمات مبتنی بر این داده‌ها را توسعه دهند، و پتانسیل در اینجا واقعاً تنها با تخیل محدود می‌شود.

* هوش مصنوعی بر زندگی ما حکمرانی خواهد کرد، نه به معنای واقعی کلمه (هنوز). اما آنها مطمئناً توجه ما را جلب خواهند کرد. حوزه محاسبات شناختی حول ماشین‌هایی می‌چرخد که می‌توانند به روشی مشابه انسان‌ها «فکر کنند» – به‌ویژه وقتی صحبت از یادگیری می‌شود. البته، از آنجایی که کامپیوتر هستند، مزایای خاصی دارند – به عبارت دیگر، به آنها یاد می دهند که یاد بگیرند، و آنها این کار را با سرعت فوق العاده سریع، با درجه ای از دقت بیشتر از هر انسانی انجام خواهند داد. نتیجه این است که آنها ناگزیر آگاه تر، توانا و قادر خواهند بود تا راه حل ها (داده ها) را با مشکلات مطابقت دهند.
سیستم‌های هوش مصنوعی امروزی یا تخصصی (طراحی‌شده برای یک کار) یا تعمیم‌یافته (طراحی‌شده برای انطباق با هر کاری) هستند – اگرچه هوش مصنوعی تعمیم‌یافته واقعی هنوز یک هدف دور است. آن‌ها از روش‌هایی مانند بینایی کامپیوتری استفاده می‌کنند تا ماشین‌ها را قادر به «دیدن» کنند – تشخیص بصری اشیا و طبقه‌بندی آنها بر اساس آن، یا پردازش زبان طبیعی برای برقراری ارتباط با ما به روشی شبیه انسان.
همانند Big Data (و به یاد داشته باشید که میزان داده ای که آنها به آن دسترسی دارند باعث می شود ماشین ها به آنچه ما به عنوان “هوشمند” فکر می کنیم نزدیک شوند)، هوش مصنوعی می تواند چشم اندازی دلهره آور به نظر برسد. هر چند نگران نباشید – باز هم، به لطف انفجار گزینه های منبع باز و «به عنوان یک سرویس»، امروزه این یک چشم انداز قابل دوام برای سازمان ها در هر اندازه است. مهارت و تخصص در این زمینه مطمئناً در سال 2018 تقاضای زیادی خواهد داشت.

* صحبت کردن با ماشین‌ها در حال تبدیل شدن به طبیعت دوم است. نحوه تعامل ما با ماشین‌ها از اهرم‌ها و سوپاپ‌ها تا کنترل پنل‌ها، صفحه‌کلیدها و رابط‌های صفحه لمسی تکامل یافته است. به لطف (دوباره) حجم داده ای که داریم، اکنون در نقطه ای هستیم که ماشین های کنترل صدا طبیعی هستند و اغلب بصری ترین گزینه ای است که در اختیار داریم.
پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2020 نیمی از جستجوهای آنلاین به صورت صوتی انجام می‌شود و 30 درصد از آنها با استفاده از دستگاه‌هایی انجام می‌شوند که اصلاً صفحه نمایش ندارند. امسال، BMW خودروهای جدیدی را با الکسا از پیش نصب شده عرضه خواهد کرد، همانطور که فورد انجام داده است.
در تجارت، ما به طور فزاینده ای به استفاده از دستیارهای هوش مصنوعی برای مدیریت برنامه های روزانه و قرار دادن اطلاعات در مقابل ما در صورت نیاز عادت خواهیم کرد. فراتر از آن، فرصت‌هایی برای افزایش فروش و حرکت به سمت مدل تجربه مشتری مبتنی بر داده‌ها، از طریق استفاده از ربات‌های گفتگو و ابزارهای بازاریابی با زبان طبیعی وجود دارد.

* بلاک چین نحوه ضبط و دسترسی ما به انواع خاصی از داده‌ها را تغییر خواهد داد. کارشناسان می گویند که این نشان دهنده یک جهش به جلو در ذخیره سازی و امنیت اطلاعات است.
یک بلاک چین در واقع فقط یک فایل دیجیتالی است که در آن بلوک‌های اطلاعات به یکدیگر مرتبط می‌شوند («زنجیره‌شده») و با استفاده از رمزنگاری کلید خصوصی ایمن می‌شوند و اطمینان حاصل می‌شود که تنها کسانی که مجوز مناسب دارند می‌توانند بخش‌هایی از داده‌ها را که حق دارند ویرایش کنند.
از آنجایی که کپی‌های فایل در سیستم‌های رایانه‌ای متعدد (توزیع شده) ذخیره می‌شوند و از طریق اجماع شبکه همگام‌سازی می‌شوند، به طور بالقوه راه‌حل‌های نوآورانه‌ای را برای مشکلات مربوط به ردیابی و ثبت معاملات در دنیای دیجیتال امکان‌پذیر می‌سازند.
در واقع بلاک چین این پتانسیل را دارد که پایه‌های سیستم اقتصادی ما را تغییر دهد، اگرچه احتمالاً تا حدودی دور از ذهن است. در این بین، هرکسی که بتواند فناوری بلاک چین را با مشکلات تجاری فعلی تطبیق دهد، احتمالاً مهارت های خود را در تقاضا پیدا می کند.
سال 2018 یک سال هیجان انگیز برای نوآوری های تکنولوژیکی خواهد بود که از داده های بزرگ، اینترنت اشیا (IoT)، هوش مصنوعی یادگیری ماشینی، رابط های گفتاری و زبان طبیعی و ابزارهای بلاک چین برای تغییر و بهبود دنیایی که در آن زندگی می کنیم، استفاده خواهد کرد.
من را در توییتر یا لینکدین دنبال کنید. وب سایت من یا برخی از کارهای دیگر من را اینجا بررسی کنید. Bernard MarrFollowingBernard Marr یک آینده پژوه مشهور جهان، مشاور هیئت مدیره و نویسنده کتاب هوش مصنوعی مولد در عمل: 100+ راه شگفت انگیز هوش مصنوعی مولد تجارت و جامعه را تغییر می دهد. او بیش از 20 کتاب پرفروش و برنده جوایز نوشته است و به بسیاری از سازمان های شناخته شده جهان مشاوره و مربیگری می کند. او در مجموع 4 میلیون دنبال کننده در کانال های رسانه های اجتماعی و خبرنامه های خود دارد و توسط لینکدین به عنوان یکی از 5 تأثیرگذار برتر تجاری در جهان رتبه بندی شده است. برنارد را در لینکدین، ایکس (توئیتر) یا یوتیوب دنبال کنید. به خبرنامه او بپیوندید، وب سایت و کتاب های او را بررسی کنید.”>

* استانداردهای تحریریه چاپ
* چاپ مجدد و مجوزها

توسط blogcheck