به گزارش شهر بورس، خودروهای وارداتی ایران خودرو، شامل شاین مکس هیبریدی و بنزینی، نتوانستند نظر مشتریان ایرانی را جلب کنند. این در حالی است که رقیب دیرینه این شرکت، سایپا، با انتخاب خودروهای کراس‌اوور و SUV موفق شد در بازار وارداتی‌ها جایگاه بهتری کسب کند.

تلاش ایران خودرو برای ورود به بازار وارداتی‌ها

پس از تنظیم آیین‌نامه واردات خودرو در شهریور ۱۴۰۱، ایران خودرو اعلام کرد که قصد دارد با همکاری شرکای قدیمی خود وارد این بازار شود. این شرکت با همکاری دانگ فنگ، خودرو شاین مکس را به بازار معرفی کرد. این خودرو در چین با نام Yixuan Max عرضه می‌شود و در ایران به Shine Max تغییر نام داد.

برنامه‌ریزی ایران خودرو

بر اساس برنامه‌ریزی‌های مدیران ایران خودرو، قرار بود ۴,۵۰۰ دستگاه از شاین مکس در سال ۱۴۰۲ وارد بازار شود که از این تعداد ۴,۰۰۰ دستگاه نسخه بنزینی و ۵۰۰ دستگاه نسخه هیبریدی بودند. اما در طرح‌های فروش، این خودرو با استقبال بسیار کمتری نسبت به انتظار مواجه شد.

سایپا و موفقیت در بازار وارداتی‌ها

در مقابل، سایپا با عرضه خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند مانند چانگان CS35 پلاس، چانگان CS55 و چانگان UNI-T توانست بهتر از ایران خودرو ذائقه مشتریان را بشناسد. این استقبال نشان داد که مشتریان ایرانی علاقه بیشتری به خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور دارند.

قیمت خودروهای سایپا امروز 6 دی ماه 1403 + جدول

شکست شاین مکس و پیامدها

شاین مکس در آخرین طرح فروش، در کنار مدل‌هایی چون GM GT، GM 5 و بایک X55، کمترین تقاضا را به خود اختصاص داد. این در حالی است که سایپا توانست با انتخاب خودروهای وارداتی مناسب، در بازار وارداتی‌ها گوی رقابت را از ایران خودرو برباید.

با وجود اینکه ایران خودرو در بازار داخلی موفقیت بیشتری نسبت به سایپا داشته، اما در حوزه خودروهای وارداتی، نارنجی‌های جاده مخصوص توانستند با انتخاب‌های هوشمندانه، توجه بیشتری جلب کنند. این رقابت نشان می‌دهد که شناخت دقیق نیاز مشتریان و ارائه محصولات متناسب با ذائقه آن‌ها، کلید موفقیت در بازار است.

منبع: اقتصاد نیوز

source

توسط blogcheck.ir