در این مقاله قصد داریم تا روش های خلاصی از بوی بد دهان در ماه رمضان را به شما عزیزان معرفی کرده و نکات تغذیه ای مهم این ماه را برایتان شرح خواهیم داد. یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد در ماه رمضان از آن شکایت دارند بوی بد دهان در طول روز و زمانی بوده که امکان خوردن و آشامیدن میسر نیست. متخصصین تغذیه روش های مختلفی را برای رهایی از این مشکل عنوان کرده اند که از جمله آن ها می توان به مصرف بیشتر سبزیجات و میوه ها در وعده سحری و استفاده از مسواک و دهان شویه اشاره نمود. در بسیاری از مواقع رعایت نکات ساده اما مهم می تواند شما را از این مشکل رهایی بخشد.

بوی بدن دهان در ماه رمضان

یکی از شایع ترین مشکلاتی که روزه داران از آن گله دارند بوی بدن دهان در طول روزهایی بوده که روزه هستند و گاها این مشکل برایشان دردسرساز است. این بوی بد معمولا به علت وجود انواع خاصی از باکتری ها در دهان به وجود می آید و بیشترین تجمع آن ها در انتهای زبان قرار دارد و از آنجا که این قسمت از زبان کمتر توسط مسواک تمیز می شود تعداد و فعالیت باکتری ها به مرور زمان بیشتر و در نتیجه بوی بد دهان در افراد اتفاق می افتد.

پژوهش های زیادی بر روی این نوع باکتری ها صورت گرفته و نتایج نشان می دهد که حدود 600 نوع باکتری در قسمت انتهایی زبان وجود دارند که با کاهش ترشح بزاق در ماه رمضان فعالیت آن ها بیشتر و زمینه ساز ایجاد بوی نامطبوع از دهان می شوند.

به بیان دیگر بزاق با خاصیت آنتی باکتریالی که دارد مانع از فعالیت بیشتر این باکتری ها می شود اما در طول ماه رمضان به دلیل آنکه بزاق کنترل کمتری روی باکتری ها دارد فعالیت آن ها چند برابر شده و در نتیجه ممکن است افراد بوی بد دهان را تجربه کنند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید می توانید با مراجعه به بهترین کلینیک دندانپزشکی در تهران از متخصص بخواهید تا دندان های شما را معاینه و علت ایجاد مشکل را بررسی نماید.

نتایج بررسی ها بر روی افراد مختلف نشان داده که عواملی که زمینه ساز ایجاد بوی بد دهان هستند به دو دسته تقسیم می شوند.

  • علت های موضعی که بیشتر به بیماری های دهان، دندان و لثه مربوط می شود.
  • علت های سیستماتیک که اشاره به افرادی دارد که دچار بیماری هایی چون دیابت، مشکلات کلیوی از جمله نارسایی کلیه است.

بهترین راه برای رفع مشکلات دهان و دندان مراجعه به دندانپزشک است. در بسیاری از مواقع جا ماندن مواد غذایی لابه لای دندان ها و عدم استفاده از نخ دندان می تواند به بوی بد دهان منجر شود. آن دسته از افرادی هم که بیماری های دستگاه گوارش داشته، افراد سیگاری و افراد دیابتی می توانند با مراجعه به متخصص داخلی یا متخصصین گوارش برای رفع مشکل خود اقدام کنند.

ما در ادامه تلاش خواهیم کرد تا عواملی که سبب ایجاد این مشکل بوده و بهترین روش های خلاصی از بوی بد دهان در ماه رمضان را برای شما بیان کنیم تا بتوانید با رعایت برخی نکات ساده اما حیاتی این مشکل را هم رفع کنید.

بوی بدن دهان در ماه رمضان

عوامل اثرگذار بر بوی بد دهان در ماه رمضان

بسیاری از ما ممکن است در ماه رمضان و هنگام روزه داری مشکل بوی بد دهان را تجربه کرده باشیم. یکی از سوالات اساسی که در ذهن به وجود می آید این است که چه عواملی در به وجود آمدن این مشکل اثرگذار هستند. در ادامه مطلب به مهم ترین این موارد اشاره خواهیم کرد.

1. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از اصلی ترین دلایلی که سبب ایجاد بوی بد در دهان در زمان روزه داری می شود، استفاده نامنظم از مسواک است. اگر مسواک زدن را ترک کنید یا به صورت نامنظم از آن استفاده نمایید تکثیر باکتری ها در دهان و وجود میکروب ها به تدریج سبب پوسیدگی، ایجاد بیماری های لثه و بوی بد دهان خواهند شد.

2. مصرف برخی مواد غذایی و ادویه ها

برخی از مواد غذایی به خصوص سیر و پیاز اگر به صورت خام چه در وعده سحر و چه افطار مصرف شوند، بوی بد دهان در طول روز فرد را آزاد خواهد داد. ادویه های تند و برخی ترشیجات هم از این دسته هستند.

3. استعمال دخانیات

یکی از اصلی ترین دلایل خشکی دهان و کم شدن بزاق مصرف دخانیات از جمله قلیان و سیگار است. سیگار با خشک کردن دهان اجازه رشد بیشتر میکروب ها را در دهان فراهم کرده و بوی بد دهان را سبب می شود.

4. بیماری دیابت یا بیماری کلیه

آن دسته از افرادی که دچار بیماری های سیستمیک هستند اگر در ماه رمضان تصمیم به روزه داری بگیرند به دلیل برخی واکنش های داخلی که در بدن اتفاق می افتد ممکن است بوی بد دهان را تجربه کنند. بیماری دیابت و یا مشکلات کلیوی می توانند عملکرد برخی از اعضای داخلی بدن را مختل کرده و در نتیجه این اختلال بوی بدن دهان را رقم زند. به این افراد توصیه می شود برای قبل از روزه گرفتن حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند.

علاوه بر مواردی که عنوان شد برخی از انواع بیماری های مزمن مانند سینوزیت، آبریزش بینی و برونشیت، عفونت تنفسی و اختلالات گوارشی از دیگر عوامل اثرگذار بر ایجاد بوی بد در دهان هستند. لذا پزشکان توصیه می کنند قبل از روزه داری به رفع مشکلات احتمالی اقدام کنید تا در ماه رمضان این مشکل را کمتر تجربه کنید. در کنار این موارد آشنایی با روش های خلاصی از بوی بد دهان در ماه رمضان هم کمک شایانی به رفع این مشکل خواهد کرد.

عوامل اثرگذار بر بوی بد دهان در ماه رمضان

روش های خلاص شدن از بوی بد دهان در ماه ر مضان

برای افرادی که هر سال با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان تصمیم می گیرند روزه شوند بسیار مهم است که دهان در ساعاتی که امکان خوردن و آشامیدن وجود ندارد بوی بد ندهد. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری دارد که شما باید در محل کار حاضر شوید و اگر از دهان بوی بدی به مشام برسد نه تنها برای شما بلکه برای مراجعین هم آزاد دهنده خواهد بود.

در چند سال اخیر که ماه رمضان با روزهای گرم سال عجین شده و ساعات روزه داری گاها تا بیش از 12 ساعت به طول می انجامد نیاز است که همه ما با روش های خلاصی از بوی بد دهان در ماه رمضان آشنا باشیم تا راحت تر و با دردسر کمتری این مشکل را رفع کنیم. در ادامه به بهترین روش ها اشاره خواهیم نمود.

  • مصرف میوه و سبزیجات در هر دو وعده افطار و سحر
  • مصرف کربوهیدرات ها به مقدار مورد نیاز بدن
  • نوشیدن آب ولرم در فواصل منظم افطار تا سحر
  • مسواک زدن منظم و استفاده از نخ دندان و دهان شویه
  • مصرف پروبیوتیک ها از جمله ماست کم چرب
  • ترک مصرف دخانیات یا به حداقل رساندن آن در ماه رمضان

میوه و سبزیجات به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارند نقش موثری در کاهش بوی بد دهان و دندان داشته و به همین علت متخصصین توصیه می کنند در ماه رمضان و به خصوص در وعده سحری از انواع سبزیجات در کنار غذای خود استفاده نمایید. همچنین مصرف کربوهیدرات ها به مقدار لازم ضروری است.

همه ما می دانیم که کربوهیدرات ها منبع اصلی تامین انرژی در بدن بوده و زمانی که مصرف آن به خصوص در ماه رمضان کاهش پیدا کند به دلیل آزاد شدن ماده ای به نام کتون بوی بد از دهان متصاعد خواهد شد. البته این نکته را هم خاطرنشان کنیم که مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات های سنگین به مانند آنچه در غذاهای آماده و فست فودها وجود دارد به هیچ وجه توصیه نمی شود.

خوردن فست فودها در ماه رمضان علاوه بر آنکه هضم را برای معده سخت کرده و عملکرد روده ها را با اختلال روبه  رو می کند سبب افزایش تشنگی در طول روز برای روزه دار خواهد شد.

مسواک زدن توصیه دیگری است که متخصصین بر آن تاکید دارند. بهتر است بعد از هر وعده غذایی علاوه بر آنکه دندان ها را مسواک می کنید آن را به آرامی بر روی زبان به خصوص انتهای آن و لثه ها هم بکشید تا میکروب و باکتری هایی که تجمع پیدا کرده اند و عامل اصلی بوی بد دهان هستند از بین بروند.

مصرف پروبوتیک ها توصیه دیگری بوده که رعایت آن به همگان توصیه می شود. باکتری های پروبیوتیک از جمله باکتری های مفیدی هستند که نقش مهمی در سلامت روده ها و عملکرد صحیح آن دارند. این باکتری بیشتر در لبنیات از جمله ماست کم چرب، کفیر و پنیر وجود دارد که مصرف آن در وعده افطار توصیه شده است.

روش های خلاص شدن از بوی بد دهان در ماه ر مضان

راهکارهای خانگی برای درمان بوی بد دهان در رمضان

برای آنکه دهان ما در ماه رمضان خوشبو باشد برخی از انواع راهکارهای خانگی هم وجود دارد که به در این زمینه کمک کننده خواهد بود. شما می توانید علاوه بر روش های خلاصی از بوی بد دهان در ماه ر مضان که قبلا به آن اشاره کردیم از این روش ها هم برای رفع مشکل خود کمک بگیرید.

1. قرقره کردن آب نمک

یکی از روش های آسان و در دسترس قرقره کردن آب نمک است. کافیست پس از افطار دو قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب حل و سپس آن را قرقره کنید. حتی می توانید در طول روز به شرط آنکه روزه باطل نشود این کار را انجام دهید. نمک یک ضد عفونی کننده قوی بوده و نقش موثری در از بین رفتن باکتری های مضر دهان دارد.

2. استفاده از چوب مسواک

چوب مسواک که به چوب درخت اراک هم معروف بوده یکی از موثرترین روش ها برای درمان بوی بد دهان در ماه رمضان است. استفاده از این چوب در دین اسلام و توسط حضرت محمد (ص) نیز توصیه شده است. چوب مسواک به ترشح بیشتر بزاق دهان کمک کرده، خواص ضد باکتریایی دارد و عطر و بوی دلپذیری را در دهان ایجاد می کند.

3. مصرف دمنوش زغال اخته

از مشکل بوی بد دهان به دلیل مشکلات تنفسی از جمله عفونت در مجاری تنفسی اتفاق بیفتد دمنوش زغال اخته بسیار کمک کننده خواهد بود. می توانید یک قاشق غذاخوری از دانه های ذغال اخته را با یک لیوان آب بجوشانید و پس از خنک شدن میل کنید.

4. استفاده از روغن نارگیل

یکی دیگر از راهکارهای خانگی ساده برای رفع بوی بدن دهان روزه داران مصرف روغن نارگیل است. این روغن با از بین بردن باکتری های موجود در دهان به خصوص باکتری های انتهای زبان به مانند یک دهان شویه قوی به سلامت دندان ها و لثه ها کمک کرده و نقش موثری را در دفع بوی بد دهان دارد.

اگر با وجود همه راهکارهایی که به آن اشاره کردیم مشکل بوی بد دهان همچنان پابرجاست باید در اولین فرصت به دکتر دندانپزشک یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید تا مشکل شما به صورت اصولی مورد بررسی و راهکارهای درمانی مناسب ارائه شود.

راهکارهای خانگی برای درمان بوی بد دهان در رمضان

کلام آخر

در این کلام به روش های خلاصی از بوی بد دهان در ماه رمضان اشاره نموده و علت های ایجاد این مشکل را باهم بررسی نمودیم. در ادامه راهکارهای موثر برای خلاصی از این مشکل را بیان نموده تا شما بتوانید با استفاده از این موارد به راحتی روزه های خود را بدون دغدغه گرفته و ماه رمضانی سرشار از آرامش داشته باشید. بوی بد دهان معضلی ناخوشایند برای بسیاری از روزه داران در ماه رمضان بوده که از آن گله دارند و خواهان رفع دائمی آن هستند. برخی از مشکلات مربوط به بیماری های دهان و دندان و بیماری هایی مانند دیابت می تواند ایجاد کننده این مشکل باشد که برای رفع آن در قدم اول باید این بیماری ها را درمان و پس از آن راهکارهای خانگی ساده اما موثر که به آن اشاره شد را انجام داد تا دهانی همیشه خوشبو در طول روزده داری داشت.

از اینکه تا انتهای این مقاله ما را همراهی کردید صمیمانه سپاسگذاریم و امیدواریم مواردی که به آن اشاره شد به شما کمک کند تا از شر بوی بد دهان در ماه رمضان خلاص شده و دهانی خوشبو داشته باشید. نظرات و پیشنهادات خود را می توانید از طریق سایت جراحتو با ما در میان بگذارید.

source

توسط blogcheck