ما امروز قصد داریم شما را با فواید و عوارض بادکش آشنا کنیم. این روش یکی از روش های بسیار مناسب و خوب برای درمان می باشد. از زمان های بسیار دور از این روش استفاده می شد. در این روش مکش هایی در قسمت های مختلف بدن ایجاد می شود که این مکش ها برای انبساط عروقی بدن و انحراف مواد از نقطه خاص و همچنین رفع انسداد عروق و تمرکز شدن سموم انجام می شود. بادکش درمانی دارای مزایای بسیاری می باشد که در ادامه در اختیار شما قرار داده ایم. همچنین عوارض آن را نیز در اختیار شما قرار داده ایم که می توانید مطالعه نمایید. پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

بادکش چیست؟

بادکش درمانی یکی از روش های درمانی می باشد. این روش سابقه چندین هزار ساله دارد که پزشکان از زمان های دور در درمان بیماری ها و دردها از آن استفاده می کردند. در کشور چین بین بادکش درمانی و طب سنتی تلفیقی صورت گرفته که پزشکان چینی باری بالا بردن فواید طب سوزنی آن را بادکش درمانی می نامند. در کشور آلمان کلینیک ها از طب سوزنی به همراه بادکش سرد استفاده می کنند. کسانی که از روش بادکش درمانی استفاده می کنند می دانند که این مکش سبب بهبود جریان خون می شود و درد را کاهش می دهد و همچنین التهاب سراسر بدن را از بین می برد و همچنین برای آرامش و سلامت روحی و جسمی مفید است.

در این روش مکش هایی در قسمت های مختلف بدن ایجاد می شود که این مکش ها برای انبساط عروقی بدن و انحراف مواد از نقطه خاص و همچنین رفع انسداد عروق و تمرکز شدن سموم انجام می شود. در طب سنتی از این روش به عنوان حجامت گرم و خشک یاد می شود. در طب سنتی ایران درمان با بادکش دارای سابقه ای طولانی می باشد و توسط پزشکان بزرگی برای درمان بیماری ها و دردهای مختلف تجویز شده است. در برخی از مواقع دردها بر اثر غلبه سردی بر بافت یا عضو ایجاد می شود همچنین برخی درد ها با استفاده از گرما درمان می شود. بادکش گرم در رفع دردها تاثیر بسیاری دارد.

بادکش چیست؟

انواع بادکش

بادکش دارای انواع مختلفی می باشد. این روش از لحاظ روش انجام و ایجاد خلاء به دو روش صورت می گیرد:

بادکش گرم

در این روش باید یک لیوان را بردارید و مقداری پنبه را به کمی الکل آغشته کنید و آن را آتش بزنید و داخل لیوان قرار دهید سپس پنبه و آتش را خارج کنید و لیوان را بر پوست قرار دهید.

بادکش خشک

بادکش سرد در گذشته به وسیله شاخ گاو انجام می شد. امروزه از لوازم گوناگونی مانند دستگاه درد کش، وکیوم و دستگاه خلا و… برای این کار استفاده می شود که در لیوان های مخصوص خودشان با ایجاد خلاء و حجم بادکش را انجام می دهد. بادکش سبب گرم شدن نواحی می شود. در بادکش سرد گرمای زائد مصنوعی به بدن داده نمی شود ولی در مقابل در روش بادکش گرم کمی گرمای مصنوعی به موضع داده می شود که این امر سبب گرم تر شدن ناحیه می شود. برخی بادکش ها بخاطر جمع شدن خون در یک ناحیه دور از سیستم عروق مرکزی موجب سرد شدن کل بدن می شود و این موضوع به مکانیسم بادکش مربوط می شود. باید توجه داشته باشید به طور خودسرانه این کار را انجام ندهید.

بادکش از لحاظ روش انجام روی بدن به سه صورت انجام می گیرد که در این قسمت سه روش را در اختیار شما قرار داده ایم:

بادکش ثابت

در بادکش ثابت لیوان یا لیوان ها باید به صورت ثابت در یک مدت زمان مشخص روی پوست بدن قرار گیرند و بعد از تمام شدن زمان باید آن ها را جدا کنند. در بادکش وسیع کتف و کمر که در درمان کمردرد و رفع خستگی مزمن کاربرد دارد، اگر وکیوم بادکش را بیش تر از مدت زمان 15 ثانیه یا بیش تر بر روی موضع پوست نگه دارید، این بادکش ثابت نام دارد.

بادکش منقطع (متناوب)

زمانی که وکیوم بادکش را بعد از گذشت مدت زمانی جدا کنید و دوباره آ را روی پوست قرار دهید به آن بادکش منقطع می گویند. مدت زمان سپری شده برای جدا کردن باید 4 ثانیه باشد. این روش موجب جمع شدن خون لطیف و مواد سبک در آن ناحیه می گردد. در روش بادکش منقطع برای جلوگیری از کبودی موضع یا برای جلوگیری از عوارض بادکش های خاص مثلا روی پوست صورت و گونه از بادکش متناوب استفاده می شود. در این روش بعد از ثابت شدن لیوان روی پوست، پس از گذشت 4 ثانیه لیوان از روی پوست جدا می کنند و مجددا هواگیری می کنند و روی پوست قرار می دهند. تثبیت و جدا کردن لیوان بین 20 تا 40 مرحله تکرار می شود. از این روش می توان در نقاط مختلف استفاده کرد.

بادکش متحرک یا لغزان

در روش بادکش متحرک، قبل از گذاشتن بادکش در نواحی مورد نظر، نواحی را روغن مالى مى کنیم. برای انجام این کار می توانید از روغن هاى طبیعى مانند روغن زیتون، روغن کنجد، روغن بادام تلخ یا روغن سیاه دانه استفاده کنید. بعد از انجام این کار بادکش را روى بدن ثابت مى کنیم و بعد آن را به آرامى با دست روى بدن حرکت می دهیم. انجام این کار سبب ایجاد گرمى (سرخى) موضعى مى شود و برای رفع اسپاسم هاى عضلانى و خستگى مفرط روشی بسیار مفید می باشد. اگر وکیوم بادکش را بر روی پوست بکشیم و حرکت دهیم به آن بادکش متحرک می گویند.

فواید بادکش

خونرسانی به اعضای بدن

خستگی ها و کوفتگی هایی که بعد از انجام فعالیت و تمرینات ورزشی در شما ایجاد می شود به دلیل تجمع مواد زائدی مانند اسید لاکتیک می باشد. وجود این مواد زائد در سلول ‌ها و مویرگ های سطح بدن نمی گذارند خونرسانی دقیق و مناسب به سلول های بدن و موضع های مختلف شود و به همین دلیل موجب درد و خستگی می شوند. در این مواقع درمانگران بادکش را به بیمار خود تجویز می کنند و با انجام آن سعی می کنند با از بین بردن و تغییر دادن موضع مواد زائد و با ایجاد انبساط در مجاری و عروق خونی به اکسیژن رسانی بهتر به سلول های بدن و رفع خستگی و کوفتگی عضلات کمک کنند.

تاثیر ترمیم بافت ‌های آسیب ‌دیده

تسریع روند بهبود آسیب‌ های بافتی و عفونت ‌های موضعی در بدن ار دیگر فواید این روش می باشد. در این روش درمانگر با کمک بادکش کردن جریان گردش خون را افزایش می دهد و به این ترتیب افزایش گردش خون موجب فراخوانی سلول ‌های دفاعی به موضع آسیب دیده می‌ شود و زخم ها به زودی بهبود می یابند. از این روش توسط درمانگران برای درمان بعضی از زخم ها استفاده می شود.

تخلیه نیش حشرات از بدن

در گذشته درمانگران بسیاری از این روش برای تخلیه عفونت های موضعی، تخلیه سم و همچنین سم نیش حشرات، انواع گزیدگی‌ ها و نیش مار و عقرب استفاده می کردند. با استفاده از بادکش درمانگران در موضعی که سم وارد شده بود خلاء ایجاد می کردند و استفاده از بادکش سبب تخلیه سم از خون می شد و بعد از آن با استفاده از داروهای گیاهی بیمار را درمان می کردند. امروزه از این شیوه کم تر استفاده می کنند ولی این شیوه به عنوان بهترین و موثر ترین شیوه در جهان به شمار می رود.

بادکش، یبوست را درمان می ‌کند

یکی از فواید بادکش ها درمان یبوست می باشد. بادکش ها با درمان یبوست و از بین بردن کندی عملکرد دستگاه گوارش و روده ها را بهبود می بخشند. درمانگران طب سنتی در ایران و چین برای افرادی که به کندی عملکرد روده ها و حرکات دودی شکل ابتلا دارند، این روش را توصیه می کنند. این درمانگران بادکش را برای بیماران تجویز می کنند و با تجویز بادکش های متحرک که با روغن استفاده می شود موجب از بین بردن کندی حرکت های دودی شکل دستگاه گوارش می شود و از یبوست جلوگیری می شود.

بادکش و تسکین اسپاسم ‌های عصبی

افراد بسیاری به دلیل فشارهای ناشی از کار روزانه و تنش‌ های ناشی از آن دچار گرفتگی عضلات و اسپاسم ‌های عضلانی می شوند که در این مواقع افراد می توانند از روش بادکش استفاده کنند. گرفتگی های عضلانی و اسپاسم ها روی عضلات ناحیه ران، ساق پا و عضلات پشت بیش تر مشاهده می شوند، این گرفتگی ها فشار زیادی را روی عصب ‌های بدن وارد می‌ کنند و معمولا با دردهای شدید همراه می باشند. در این مواقع می توانید از روش بادکش استفاده کنید. بادکش در این شرایط به بیمار مبتلا به اسپاسم کمک می‌ کند تا گرفتگی ‌ها از بین برود و همچنین با خونرسانی و اکسیژن رسانی مناسب به عضلات سخت شده سبب بهبود آن‌ ها و کاهش درد می شود.

با این روش درد زانو را فراموش می‌ کنید

برخی از درمانگران از این روش برای درد زانو استفاده می کنند. شیوه‌ های طبیعی از بادکش درمانی برای بهبود دردهای ناشی از بیماری های مفصلی به خصوص دردهای مفصل زانو بسیار خوب می باشد. دردهای زانو به دلیل تجمع مایع مفصلی در این ناحیه ایجاد می شوند که برای ردمان آن می توانید از روش بادکش استفاده کنید. بادکش کردن چنین نواحی تحت نظارت درمانگر طب سنتی تاثیر زیادی در کاهش تجمع مایع در مفصل زانو و بهبود دردهای این ناحیه دارد. بادکش متناوب ناحیه زانو در مدت زمان یک ماه دارای تاثیر بسیار زیادی بر کاهش دردهای ناحیه مفصل زانو دارد. برای استفاده از این روش از فردی متخصص کمک بگیرید.

فواید بادکش

عوارض استفاده از بادکش

بادکش درمانی دارای عوارض جانبی بسیاری نیست و اصلی ترین آن ها شامل عوارض معمولی مانند قرمزی و یا کبودی پوست بعد از انجام این روش و یا سوزش بسیار کم بعد از روش بادکش درمانی می باشد که بسیار طبیعی است و بعد از مدرت بسیار کوتاهی از بین خواهد رفت.

  • ممکن است در طول انجام بادکش درمانی کمی احساس سبکی در سر و یا احساس گیجی داشته باشید. این عوارض طبیعی هستند و دارای هیچ گونه خطری نمی باشند. در برخی از مواقع فرد دچار حالت تهوع، تعریق و در نهایت استفراغ می شود که این امر بسیار نادر می باشد. همچنین ممکن است که به دلیل خون خارج شده، کمی احساس ضعف داشته باشید که در این صورت افراد می توانند از یک شیرینی کوچک استفاده کنند تا این عارضه را از بین ببرند.
  • البته در صورت مراجعه به مرکزی نامعتبر و افراد غیر متخصص ممکن است از تیغ های آلوده برای شما استفاده شود که در این صورت ممکن است بعد از حجامت افراد دچار عفونت شوند. سعی کنید برای انجام این روش حتما به مراکز معتبری مراجعه کنید. بعد از انجام حجامت سعی کنید سطح پوست خود را با استفاده از پماد ضد عفونی کنید و هر چه سریع تر آن را باند پیچی کنید تا امکان انتقال عفونت ها به حداقل برسد.
  • پزشک برای جلوگیری از انتقال عفونت ها و یا بیماری های احتمالی باید از وسایلی مانند پیش بند، دستکش و عینک استفاده کند و همواره وسایل  و تجهیزات خود را ضد عفونی و یا تعویض نماید تا افراد دچار عفونت نشوند.
  • قبل از انجام هر کاری سعی کنید به بهترین و با تجربه ترین متخصص و بهترین مراکز مراجعه کنید تا از هرگونه عوارض جلوگیری کنید.

کلام آخر

بادکش درمانی یکی از روش های درمانی می باشد. این روش سابقه چندین هزار ساله دارد که پزشکان از زمان های دور در درمان بیماری ها و دردها از آن استفاده می کردند. در کشور آلمان کلینیک ها از طب سوزنی به همراه بادکش سرد استفاده می کنند. کسانی که از روش بادکش درمانی استفاده می کنند می دانند که این مکش سبب بهبود جریان خون می شود و درد را کاهش می دهد. برای انجام این کار به بهترین پزشک مراجعه کنید.

از شما عزیزان بسیار سپاس گزاریم که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید. سایت جراحتو همواره سعی داشته شما را با فواید و عوارض بادکش آشنا کند. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشند. در صورت داشتن هر گونه انتقاد و پیشنهاد به سایت مراجعه نمایید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

source

توسط blogcheck