ما امروز قصد داریم شما را با درمان دیسک کمر در یک ماه آشنا کنیم. دیسک کمر، ساختمان های غضروفی بین مهره ها می باشد که در سراسر ستون فقرات قرار دارند. منظور از دیسک کمر، بیماری دیسک کمر است. دیسک کمر را تمامی افراد دارند. این بیماری شامل از دست دادن آب دیسک، برجسته شدن دیسک، بیرون زدن دیسک، پاره شدن دیسک و یا فتق دیسک می ‌باشد. درمان دیسک کمر با روش های مختلفی انجام می شود که از روش های آن می توان به روش های بدون جراحی و روش جراحی اشاره کرد. ما در این مقاله درمان دیسک کمر در یک ماه را در اختیار شما قرار داده ایم، پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.



دیسک کمر چیست؟

به ساختمان‌ های غضروفی که بین تنه مهره‌ ها قرار دارند، دیسک کمر می گویند. این ساختمان ها در سراسر ستون فقرات قرار گرفته اند و به افراد توانایی حرکت کردن را می دهند. دیسک کمر باعث می‌ شود ساختمان کمر یا گردن افراد یکپارچه استخوان نباشد و این استخوان ها به صورت تکه ای به هم متصل شده باشد. زمانی که افراد خم می شوند این دیسک ها همانند فنر عمل می کنند دیسک کمر نسبت به استخوان دارای بافت نرم تری می باشد و به همین دلیل آسیب ها را می گیرد و در سراسر ستون فقرات پخش می کند.

دیسک کمر چیست؟

بیماری دیسک کمر چیست؟

بیماری دیسک کمر بیماری ‌های کمر می ‌باشد. این بیماری شامل از دست دادن آب دیسک، برجسته شدن دیسک، بیرون زدن دیسک، پاره شدن دیسک و یا فتق دیسک می ‌باشد. علت این بیماری مشخص نمی باشد ولی از مهم ترین عامل آن می تواند به ژنتیک افراد اشاره کرد. از دیگر عوامل انجام کارهای سنگین، ضربه ‌ها و کار کردن و بلند کردن اجسام بدون آمادگی بدنی، عدم انجام ورزش‌ های آمادگی جسمانی و … می باشد.

روش تشخیص دیسک کمر

دیسک کمر در تمامی افراد وجود دارد ولی منظور از دیسک کمر بیماری دیسک کمر می باشد. تشخیص این بیماری با چند روش انجام می شود که در این قسمت در اختیار شما قرار داده ایم:  

مهم ترین روش تشخیص دیسک کمر شرح حال بیمار می باشد. در مرحله شرح حال، پزشکان سوالاتی راجع به بیمار می پرسند یا پرسشنامه ای در اختیار وی قرار می دهند که بیمار باید با دقت به آن پاسخ دهد. پزشکان از نحوه شروع درد و ناحیه‌ ای که درد انتشار پیدا می‌ کند، شدت درد و دیگر سوالات می پرسند. در این بیماری افراد دارای درد بسیار شدیدی در کمر و یا پشت پا دارند که این درد یک طرفه است و در برخی مواقع نیز ممکن است دو طرفه باشد. این درد معمولاً در مسیر عصب سیاتیک پیش می رود. درد دیسک کمر دردی است که از کمر آغاز می شود و به داخل لگن و به پشت ران و سپس پشت ساق پا انتقال پیدا می کند.

از دیگر راه های تشخیص انجام معاینه بیمار توسط پزشک می باشد. هنگام معاینه، پزشک از بیمار می‌ خواهد به جلو عقب و طرفین خم شود. بعد از آن روی پنجه و پاشنه پا راه برود. در این روش پزشک سعی می کند محدودیت حرکت ستون فقرات و ضعف عضلانی بیمار را مورد بررسی قرار دهد. در این روش پزشک به خوبی رفلکس ‌های تاندونی را مورد اندازه گیری قرار می دهد که ببیند کاهش یافته است و یا هیچ اتفاقی برای آن رخ نداده است.

از دیگر راه های تشخیص این بیماری ام آر آی می باشد که برای تشخیص پارگی یا بیماری دیسک کمر استفاده می شود. در این روش دیسک کمر کاملا نشان داده می شود و همچنین نوع بیماری دیسک، میزان پارگی آن، و همچنین محل بیرون زدگی دیسک کمر نیز مشخص می شود.

روش تشخیص دیسک کمر

روش درمان دیسک کمر

در اغلب مواقع درمان شامل اصلاح حرکات برای جلوگیری از درد هنگام حرکت است. متخصص ارتوپد همچنین برای تسکین درد و علائم دیسک کمر داروهای ضد درد تجویز می‌کند. در ادامه تمامی روش‌ های درمانی فتق دیسک را معرفی می‌کنیم:

درمان بدون جراحی دیسک

یکی از روش های درمان دیسک کمر بدون جراحی می باشد که بسیار متنوع اند. اگر دیسک کمر افراد خفیف باشد می توان آن را بدون انجام جراحی درمان کرد. در این روش پزشک برای رفع درد داروهای مختلفی تجویز می ‌کند و ممکن است چند جلسه فیزیوتراپی نیز برای شما تجویز نمایند.

دارودرمانی: آمپول کتورولاک برای دیسک کمر

از دیگر روش ها دارو درمانی می باشد. اگر بیماری دیسک کمر خفیف تا متوسط باشد می توانید از داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید. اگر این درد خفیف باشد می توانید از داروهای بدون ‌نسخه مانند که شامل استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده است استفاده کنید. اگر فرد به اسپاسم عضلانی دچار شود، داروهای شل ‌کننده عضلات تجویز می‌ شود. چنین داروهایی آرام ‌بخش هستند و از عوارض شایع آن می توان به سرگیجه اشاره کرد. آمپول کتورولاک نیز از انواع مسکن ‌های ضد التهابی غیر استروئیدی می باشد که افرادی که دارای درد بیش تری هستند می توانند از آن ها استفاده کنند.

کپسول پرگابالین برای دیسک کمر

کپسول پرگابالین دارای اثراتی بر بیماری دیسک کمر می باشد. این دارو سبب کاهش انتقال پیام‌ های عصبی می ‌شود و می ‌تواند تاثیر بسیاری در کاهش انتقال پیام‌ های درد عصبی به مغز داشته باشد. همچنین این دارو برای درمان تشنج نیز موثر می باشد.

بهترین مسکن برای درد دیسک کمر

برخی از مسکن ها برای درمان دیسک کمر بسیار موثر می باشد که از انواع آن می توان به مسکن ‌های ضد التهاب غیر استروئیدی مانند داروی ملوکسیکام اشاره کرد. این داروها سبب کاهش التهاب می شوند و در درمان درد دیسک کمر تاثیر بسیاری دارند. در صورت استفاده از داروهای nsaid حتما با دکتر گوارش مشورت کنید.

قرص تیزانیدین برای دیسک کمر

قرص تیزانیدین یکی از داروهای شل‌ کننده‌ عضلانی می باشد. این دارو سبب کاهش درد و برطرف ‌کردن گرفتگی عضلات کمر می شود. با چنین قرصی نمی توانید به درمان بیماری دیسک کمر بپردازید ولی می توانید درد آن را که موجب آزار شما می شود کاهش دهید. برای درمان دیسک کمر باید به بهترین دکتر ارتوپد در تهران مراجعه کنید.

قرص ضد التهاب: درمان سریع درد دیسک کمر

برخی از دردهای دیسک کمر ممکن است به دلیل التهاب اعصاب و بافت نرم اطراف دیسک آسیب ‌دیده ایجاد شود که در این صورت می توانید از داروهای ضد التهاب استفاده کنید. با استفاده از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی تورم و درد کاهش می یابد. قرص ناپروکسن برای درمان دیسک کمر بسایر موثر می باشد.

تزریق کورتون برای دیسک کمر

از دیگر روش های درمان دیسک کمر تزریق کورتون می باشد. اگر داروهای خوراکی سبب آرام شدن درد نشوند، پزشک کورتیکواستروئید را توصیه می ‌کند. کورتیکواستروئید به ناحیه اطراف اعصاب نخاعی تزریق می شود و سبب کاهش درد افراد می شود.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی از دیگر راه های درمان دیسک کمر می باشد. با مراجعه به پزشک ممکن است متخصص شما را به فیزیوتراپیست ارجاع دهد. فیزیوتراپی یکی از روش های بسیار خوب برای کاهش درد است. در این روش زمانی که شما به فیزیوتراپی مراجعه می کنید تمرینات و آموزش هایی به شما داده می شود که سبب درمان دیسک کمر می شوند. سعی کنید به بهترین مرکز فیزیوتراپی در تهران مراجعه کنید.

ورزش برای دیسک کمر

از دیگر روش های درمان دیسک کمر ورزش می باشد. بسیاری از درد های دیسک کمر با انجام ورزش های مخصوص درمان می شود. تمرینات ورزشی که برای درمان دیسک کمر انجام می دهید باید ملایم و اصولی انجام شود. چنین تمریناتی باید 3 تا 5 بار در هفته انجام شوند و شما می توانید تاثیر این تمرینات را بعد از گذشت 3 هفته مشاهده کنید.

ترکشن

ترکشن یکی از روش هایی است که در فیزیوتراپی انجام می ‌شود. ترکشن یا کشش ستون فقرات از راه های درمان دیسک کمر می باشد. در این روش اثر جاذبه زمین از بین می ‌رود و ستون فقرات کشیده می ‌شود. با کشش ستون فقرات، آن صاف می ‌شود و هرگونه فشار عصبی و پیچ‌ خوردگی از بین خواهد رفت. از این روش در درمان مشکلات مختلف مربوط به کمر استفاده می شود.

اوزون درمانی

اوزون ‌درمانی یکی از روش های بدون جراحی می باشد که با حداقل تهاجم انجام می شود. اوزون درمانی در اتاق عمل انجام می ‌شود. این روش نیاز به تجهیزاتی دارد که  از تجهیزات آن می توان به تصویربرداری اشاره کرد که در آن دیسک آسیب ‌دیده مشخص می‌ شود. متخصص داروی بی ‌حسی را تزریق می کند و بعد ترکیب اوزون و اکسیژن را به دیسک تزریق می ‌کند.

رفلکسولوژی

از دیگر روش ها رفلکسولوژی است که برای بهبود درد و گرفتگی کمر انجام می شود. رفلکسولوژی نوعی ماساژ پا می باشد. در رفلکسولوژی قسمت ‌های مشخصی از پا ماساژ داده می ‌شود و این امر سبب تاثیر مثبت بر روی درد کمر و سایر نقاط بدن دارد.

کایروپراکتیک

کایروپراکتیک، دستکاری در ستون فقرات می باشد. روش کایروپراکتیک برای دردهایی است که بیش از یک ماه طول کشیده ‌اند. این روش باید توسط شخص بسیار حرفه ای و کاربلد انجام شود زیرا اگر فرد مجرب نباشد ممکن است سبب انواع خاصی از سکته شود.

عمل جراحی دیسک کمر

یکی از درمان های قطعی دیسک کمر عمل جراحی می باشد. اغلب افرادی که دارای دیسک کمر هستند با روش ای بدون جراحی بهبود می یابند و عده کمی هستند که باید جراحی را انجام دهند. اگر روش‌ های گفته شده نتوانند درد بیمار را بعد از گذشت 6 هفته برطرف کنند، فرد باید جراحی را انجام دهد. در طول جراحی، جراح فقط قسمت بیرون ‌زده دیسک را بر می ‌دارد و بسیار نادر است که کل دیسک حذف ‌شود.

عمل جراحی دیسک کمر

درمان دیسک کمر در منزل

افرادی که مبتلا به بیماری دیسک کمر شده اند، برای درمان آن باید سعی کنند شیوه زندگی خود را تغییر دهند و در کنار مصرف داروهای مسکن برخی درمان ‌های خانگی را انجام دهند. در این قسمت برخی از درمان‌ های خانگی را در اختیار شما قرار داده ایم که عبارتند از:

کمپرس گرم یا سرد: استفاده از کمپرس سرد می‌ تواند کمک بسیاری در کاهش درد و التهاب داشته باشد. بعد از گذشت چند روز از کمپرس گرم استفاده کنید که سبب تسکین و راحتی می ‌شود.

پرهیز از استراحت بیش ‌از‌ حد: به هیچ عنوان نباید به مدت طولانی استراحت کنید و نباید به مدت طولانی بدون حرکت بمانید. استراحت طولانی سبب سفت ‌شدن مفاصل و ضعیف ‌شدن عضلات می ‌شود. سعی کنید به مدت 30 دقیقه استراحت کنید و سپس فعالیتی مانند پیاده‌ روی داشته باشید.

از سرگیری فعالیت‌ ها: سعی کنید بعد از این که احساس کردید درد کمر شما کاهش یافته است فعالیت‌ های خود را از سر بگیرید. حرکات را آهسته و کنترل ‌شده انجام دهید.

بهترین ورزش برای دیسک کمر و سیاتیک

زمانی که افراد به فیزیوتراپیست مراجعه می کنند ایشان حرکات اصلاحی و همچنین نرمش دیسک کمر را برای بهبود وضعیت کمر به افراد آموزش می دهد. مثلا از افراد می خواهد کمر خود را هنگام نشستن ‌های طولانی صاف نگه دارند. در این روش به شما توصیه می کند زمان بلند کردن اجسام از عضلات کمر خود استفاده نکنید و فشار را به پاها انتقال دهید. باید ورزش های ساده ای را انجام دهید. برای انجام ورزش های ساده باید صاف بایستید و دست خود را روی کمر در نزدیکی باسن قرار دهید. سپس باسن را به سمت جلو هدایت کنید تا در انتهای کمر کشش احساس کنید. این حرکت را باید 10 بار انجام دهید. حرکت کبرا از دیگر ورزش ها می باشد که برای انجام این تمرین باید روی زمین به شکم دراز بکشید و دست خود را نزدیک سینه قرار دهید سپس به‌ آرامی دست ‌های خود را صاف کنید تا سر، سینه و شانه‌ های شما از زمین جدا شود. این حرکت را نیز بهتر است 10 بار تکرار کنید.

کلام آخر

بیماری دیسک کمر بیماری ‌های کمر می ‌باشد. این بیماری شامل از دست دادن آب دیسک، برجسته شدن دیسک، بیرون زدن دیسک، پاره شدن دیسک و یا فتق دیسک می ‌باشد. علت این بیماری مشخص نمی باشد ولی از مهم ترین عامل آن می تواند به ژنتیک افراد اشاره کرد. از دیگر عوامل انجام کارهای سنگین، ضربه ‌ها و کار کردن و بلند کردن اجسام بدون آمادگی بدنی، عدم انجام ورزش‌ های آمادگی جسمانی و … می باشد.

از شما عزیزان بسیار سپاس گزاریم که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید. سایت جراحتو همواره سعی داشته شما را با درمان دیسک کمر در یک ماه آشنا کند. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشند. در صورت داشتن هر گونه انتقاد و پیشنهاد وارد سایت شوید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

source

توسط blogcheck