شی باتر برای اگزما : آیا مفید است + عوارض و نحوه استفاده | اویرو مگ

شی باتر به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی برای پوست مفید است؛ فواید و عوارض شی باتر برای درمان اگزما و خارش را بخوانید.

 

در حالیکه هیچ درمان قطعی برای اگزما وجود ندارد، با برخی روش ها و استراتژی ها می توان به مدیریت موثر آن کمک کرد. این استراتژی‌ ها شامل اجتناب از محرک‌ ها، کاهش التهاب با استروئیدهای موضعی و افزایش هیدراتاسیون پوست است.

برای حفظ عملکرد سد طبیعی پوست و بهبود آبرسانی می توان از لوسیون ها و مرطوب کننده های مختلف استفاده کرد. برخی از مرطوب کننده های طبیعی نیز دارای اثرات مشابه هستند.

برای نمونه شی باتر یک چربی طبیعی است که می تواند با تسکین پوست تحریک شده به اگزما کمک کند.

در واقع شی باتر به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می تواند به کاهش خشکی و خارش پوست ناشی از اگزما کمک کند.

در این مقاله به بررسی این مساله می پردازیم که آیا شی باتر به اگزما و خارش کمک می‌ کند، خواص و عوارض احتمالی آن کدامند.

 

 

همچنین بخوانید:

انواع اگزما (کلیک)

 

آیا شی باتر به درمان اگزما کمک می کند؟

شی باتر از هسته درخت شی (Vitellaria paradoxa) به دست می آید.

این ترکیب دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که می تواند باعث تسکین وضعیت افراد مبتلا به اگزما (نوعی بیماری التهابی پوست) شود.

شی باتر شامل طیف وسیعی از ترکیبات زیست فعال مفید برای پوست است، مانند:

  • استرول ها
  • ترپن ها
  • توکوفرول (ویتامین E)
  • فنول ها

به طور حکایتی این ترکیبات دلیل فواید شی باتر، شامل موارد زیر هستند:

  • تسکین و کاهش تحریک
  • تسریع روند بهبودی
  • محافظت در برابر آسیب اکسیداتیو محیطی

اگرچه شی باتر نمی تواند اگزما را درمان کند، اما یک درمان مکمل ارزشمند برای کمک به مدیریت این بیماری است.

 

همچنین بخوانید:

خواص شی باتر (کلیک)

 

عملکرد شی باتر

بر اساس گزارش های حکایتی، مردم شی باتر را نوعی نرم کننده می دانند.

به طور حکایتی، مردم از شی باتر به عنوان یک نرم کننده یاد می کنند. نرم کننده های پوستی نوعی ترکیب هستند که به جای اضافه کردن رطوبت به پوست، یک سد محافظ در بیرونی ترین سطح پوست ایجاد می کنند. این سد رطوبت را در پوست حفظ و از هدر رفتن آب جلوگیری می کند.

افراد مبتلا به اگزما دارای شد پوستی آسیب هستند، به همین دلیل پوست آنها حساس تر و قادر به حفظ آب کمتری است. بنابراین حفظ سطح رطوبت پوست برای مدیریت اگزما مهم است.

 

همچنین بخوانید:

سد دفاعی پوست (کلیک)

 

آیا شی باتر می تواند خارش را متوقف کند؟

خارش یکی از علائم رایج، اذیت و ناراحت کننده اگزما است.

طبق گزارش های حکایتی، شی باتر به دلیل خواص آبرسانی و توانایی در تسکین پوست تحریک شده می تواند تا حدی به کاهش خارش کمک کند.

با این حال اثربخشی آن در کاهش خارش، در افراد مختلف متفاوت است. در حالیکه می تواند خارش برای بسیاری را تسکین دهد، ممکن است برای افراد دارای علائم شدید اگزما موثر نباشد.

همچنین بخوانید:

اگزما و خارش پوست (کلیک)

 

شی باتر در مقابل سایر کره ها

شی باتر تنها کره یا روغن طبیعی نیست که برای مراقبت از پوست استفاده می شود. گزینه های دیگر مانند روغن نارگیل، کره کاکائو و کره انبه شباهت هایی با شی باتر دارند. برای نمونه آنها نیز دارای خواص مرطوب کنندگی و تسکین دهندگی پوست هستند.

 

همچنین بخوانید:

روغن نارگیل برای پوست (کلیک)

 

طبق تحقیقات

در یک مطالعه قدیمی روی کودکان مبتلا به درماتیت آتوپیک خفیف تا متوسط، استفاده موضعی از روغن نارگیل بکر باعث کاهش شدت علائم، بهبود عملکرد سد پوستی و تسریع بهبود زخم شد.

افراد بسیاری از کره کاکائو برای از بین بردن خشکی پوست ناشی از اگزما یا پسوریازیس استفاده می کنند. اگرچه هیچ کار آزمایی بالینی برای تائید خواص آن وجود ندارد، گزارش های حکایتی وجود این خاصیت را نشان می دهند. با این حال این ترکیب در فهرست انجمن ملی اگزما، به عنوان ماده ای که می تواند برای پوست مستعد اگزما مفید باشد، وجود ندارد.

به طور مشابه ممکن است مردم کره انبه را مفید بدانند زیرا خواص مشابه زیادی با کره کاکائو دارد. با این حال، تحقیقات کمی برای تائید استفاده از آن برای اگزما وجود دارد.

 

همچنین بخوانید:

درماتیت آتوپیک (کلیک)

 

نحوه استفاده از شی باتر برای اگزما

در صورت تمایل به استفاده از شی باتر برای مدیریت اگزما، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • انتخاب شی باتر تصفیه نشده: شی باتر تصفیه نشده یا خام خواص درمانی طبیعی خود را بیشتر حفظ می کند. در صورت امکان برای کاهش خطر محرک های موجود در محصول، نوع ارگانیک آن را انتخاب کنید.
  • استفاده بعد از حمام: بلافاصله بعد از حمام یا دوش گرفتن، شی باتر را استفاده کنید تا رطوبت پوست حفظ شود.
  • استفاده به مقدار کم: با مقدار کمی شروع کنید و آن را به آرامی در نواحی آسیب دیده بمالید.

 

همچنین بخوانید:

انواع تست حساسیت (کلیک)

 

عوارض شی باتر برای اگزما

متخصصان به طور کلی شی باتر را برای اکثر بزرگسالان، از جمله افراد دارای اگزما، بی خطر می دانند. با این حالممکن است برخی از افراد به شی باتر حساسیت داشته باشند. بنابراین، قبل از استفاده گسترده از شی باتر، باید یک آزمایش پچ را روی ناحیه کوچکی از پوست انجام داد.

در صورت تمایل به استفاده از شی باتر برای نوزادان یا کودکان مبتلا به اگزما، باید ابتدا با یک متخصص اطفال یا متخصص پوست مشورت کنید تا از ایمنی آن اطمینان حاصل شود.

 

همچنین بخوانید:

انواع تست حساسیت (کلیک)

 

خلاصه

شی باتر  مکمل درمانی ارزشمندی برای بسیاری از افراد دارای اگزما است. این ماده با داشتن خواص محافظتی پوست به حفظ رطوبت در پوست کمک کرده و از طریق خواص ضد التهابی باعث کاهش تحریک می شود.

شی باتر برای اکثر افراد بی خطر و بدون عوارض است. با این حال باید ابتدا یک تست پچ را روی ناحیه کوچکی از پوست انجام داد تا مطمئن شد که هیچ واکنشی بهمراه ندارد.

 

جهت مشاهده و خرید مکمل ها و محصولات مراقبت داروخانه آنلاین اویرو کلیک کنید.

source

توسط blogcheck