به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
مهرداد خسروی بدون ارایه دلیل و مستندات ، مدعی عدم تحقق اهداف عرضه خودرو در بورس کالا شد و اعلام کرد: مهمترین اشکال این ساز و کار، ایجاد نوعی رانت جدید برای افراد و شرکتهایی است که امکان حضور مستمر در فرآیند خرید دارند. در نتیجه بجای اینکه خودرو با قیمت واقعی و عادلانه به دست مصرفکننده نهایی برسد، باز هم واسطهها سود اصلی را میبرند.
به دلیل محدودیت عرضه و تقاضای بالا، رقابت در بورس موجب رشد قیمتها میشود و خودرو عملاً گرانتر از نرخ کارخانه به دست مصرف کننده نهایی میرسد. علاوه بر این بخش زیادی از مردم به دلیل نداشتن دانش یا امکانات لازم برای حضور در بورس از این فرآیند حذف و در نهایت مجبور میشوند خودرو را از بازار آزاد با قیمت بالاتر تهیه کنند. از سوی دیگر اختیار خرید عمده در دست شرکتهای سرمایهای که به راحتی وارد بورس میشوند، قرار میگیرد.
طبق دستورالعمل شورای رقابت و استعلام انجام شده، عرضه خودرو در بورس کالا مورد تائید این شورا نیست. بنابراین ادامه این روش مغایر با مقررات نظارتی است. در عرضه خودرو در بورس کالا، ساز و کارهای توزیع منصفانه همچون عرضه به متقاضیان طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و نیز خودروهای فرسوده مورد توجه قرار نگرفته است.
از طرف دیگر محدودیتهایی مانند شرط سن قانونی و نداشتن پلاک فعال نیز دیده نشده است. لذا بهتر بود سازمان بورس پیش از پذیرش خودرو در بورس کالا ضمن بررسی دقیق دستورالعمل و الزامات قانونی، ساز و کارهای مندرج را لحاظ میکرد.
انتهای پیام
source