چگونه خودروها از پارکینگ سایپا خارج شدند؟

پارکینگ سایپا
پارکینگ سایپا

چهار ماه ابتدایی امسال، سایپا گام‌های مهمی در راستای اصلاح ساختار و ارتقای بهره‌وری برداشت و چشم‌انداز بهتری برای خود رقم زد.






کاهش ۴۵ درصدی تعهدات معوق که از حدود ۹۰ هزار دستگاه در ابتدای سال به ۴۹ هزار دستگاه در پایان تیرماه رسید، مهم‌ترین نماد این پیشرفت است. این کاهش چشم‌گیر علاوه بر تسهیل فرآیند تحویل خودرو به مشتریان، هزینه‌های ناشی از جریمه‌های تأخیر را نیز کاهش داده است. همزمان با این موضوع، توازن مطلوبی میان تولید و عرضه برقرار شد تا از تجمع خودرو در پارکینگ‌ها جلوگیری شود و زنجیره تأمین به‌صورت پویا حفظ شود. در این میان در سه ماه نخست امسال، سایپا با توقف موقت تولید وانت پراید ۱۵۱ مواجه شد که روزانه حدود ۳۰۰ دستگاه از ظرفیت تولید کم شده است و در مجموع حدود ۲۰ هزار دستگاه از برنامه تولید حذف گردید.

با این حال، بازگشت این محصول به خط تولید از ابتدای تیرماه، سبب جبران افت تولید و تثبیت جریان تولید شد. در مجموع، سایپا طی چهار ماه ۱۰۳ هزار دستگاه خودرو تولید و تقریباً ۱۰۰ هزار دستگاه را تحویل بازار داد. این تعادل تقریباً یک به یک بین تولید و عرضه، نشانه‌ای از مدیریت دقیق موجودی و کاهش هزینه‌های انبارداری است.

افزایش ۱۲.۵ درصدی تعداد تحویل خودرو در چهار ماه اول سال جاری نسبت به دوران مشابه، رکوردی تازه برای سایپا به شمار می‌رود و نمادی از تعهد این شرکت به مشتریان و تقویت جایگاه خود در بازار است. این موفقیت حاصل مدیریت هوشمندانه، اصلاحات مستمر و تمرکز جدی بر بهره‌وری است.

چرخش از زیان به سود

همچنین در سه‌ماهه نخست سال جاری، درآمد عملیاتی سایپا از مرز ۲۳ هزار میلیارد تومان گذشت که رشدی ۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت؛ در حالی که بازار خودرو همچنان با رکود و کاهش تقاضا روبه‌رو بود. این موفقیت، نتیجه اصلاح سبد محصولات و بهبود سیاست‌های فروش است. سود ناخالص ۷۷۸ میلیارد تومانی نیز بیانگر ارتقای راندمان تولید و مدیریت هزینه‌هاست که با بهره‌برداری بهتر از منابع و کاهش هزینه‌های غیرضروری، فشار افزایش هزینه‌های تولید را مهار کرده‌اند. نقطه عطف دیگر، تبدیل زیان ۱۸۲ میلیارد تومانی سایپا در سه‌ماهه نخست سال گذشته به سود ۱۶۸ میلیارد تومانی در دوره مشابه سال جاری است؛ تحولی که بخش عمده‌ای از آن ناشی از ثبت بیش از هزار میلیارد تومان سایر درآمدهای عملیاتی است و تراز مالی شرکت را بهبود بخشیده است.

مدیریت بدهی و افزایش سرمایه

اتفاق‌های که در سال جاری رخ داده و سیگنال‌های مثبت از سایپا به سمت بازار آمده به دلیل آن است که از سال گذشته روند احیای این مجموعه کلید خورد. مدیریت فعلی سایپا که از آذرماه سال گذشته زمام امور را به دست گرفت، با چالش مالی بزرگی مواجه بود؛ بدهی‌های سرفصل‌شده بانکی شرکت در آن زمان حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان بود که با اجرای برنامه‌های دقیق انضباط مالی و تخصیص بهینه منابع، این رقم به کم‌تر از ۸ هزار میلیارد تومان کاهش یافت که این تغییر، عزم جدی مدیران برای اصلاح ساختار مالی را نشان می‌دهد. همچنین در آخرین روزهای اسفندماه سال گذشته، مجمع فوق العاده سایپا برگزار شد که در آن افزایش سرمایه ۷۲۹ درصدی به تصویب رسید و بنابراین سایپا سال جاری را در شرایطی آغاز کرد که دیگر مشمول ماده ۱۴۱ نبود و آماده اجرای برنامه‌های توسعه‌ای شد.

توسعه محصول و احیای ظرفیت‌ها

در کنار بهبود شاخص‌های مالی، سایپا تمرکز ویژه‌ای بر تنوع‌بخشی به سبد محصولات خود و زیرمجموعه‌هایش داشت. از همین رو سال جاری به هر یک از شرکت‌های تابعه مانند پارس خودرو، زامیاد، سایپا سیتروئن و بن‌رو، محصولات اختصاصی جدید و سودآوری افزوده شد تا ضمن اعتلای تنوع، رشد پایدار و توسعه بازار فراهم شود. این رویکرد، از جمله شاخص‌های کلیدی حرکت سایپا به سمت آینده‌ای مستحکم و پویا محسوب می‌شود.

اصلاح ساختار برای آماده‌سازی خصوصی‌سازی

در زمینه ساختاری، سایپا گام‌های جدی برای چابک‌سازی برداشت. از جمله کاهش تعداد اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌های سهامی خاص از پنج به سه نفر و کاهش اعضای موظف در شرکت‌های تابعه. این اقدامات، با وجود مقاومت‌هایی، برای حذف موازی‌کاری‌ها و صرفه‌جویی در هزینه‌های اضافی بسیار حیاتی بود و نشان‌دهنده آمادگی شرکت برای فرآیند خصوصی‌سازی احتمالی آینده است. همچنین واگذاری شرکت‌های غیرمولد، انحلال شرکت‌های بدون بازده و پایان تصفیه شرکت‌های منحل شده از دیگر بخش‌های این اصلاحات بودند که چابکی سازمانی را به واقعیت نزدیک‌تر کردند.
از این‌رو سایپا با پشت سر گذاشتن چالش‌های مالی و عملیاتی و ایجاد ثبات در تولید، اکنون در مسیر پیشرفت پایدار و افزایش رضایت مشتریان قرار دارد. عرضه محصولات جدید که پیش‌فروش برخی از آن‌ها آغاز شده است، نوید روزهای روشن‌تری را برای سهام‌داران و صنعت خودروسازی کشور می‌دهد.

این خودروساز دولتی، در آستانه واگذاری، توانسته است با پایبندی به اصلاحات و نوآوری، الگویی جدید برای تحول در جاده مخصوص فراهم کند.

source

توسط blogcheck.ir