به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
امیر کاویان با بیان اینکه دیروز بازار شرایط متعادلی را تجربه کر به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: در این بین شاخص با افت 5.1 هزار واحدی در سطح 2.2 میلیون واحدی ایستاد. ارزش معاملات خرد هم 3.5 هزار میلیارد تومان بود. به علاوه ۳۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی نیز از گردونه معاملات خارج شد.


پیش‌خور شدن انتظارات مثبت و پیش‌بینی بهبود وضعیت از نگاه فعالان، رشد شاخص در دو روز ابتدای هفته را رقم زد. با این وجود تنها اقدامات عملی در راستای بهبود و تغییر شرایط بورس می‌تواند وضعیت ساختار و پایه‌های معیوب فعلی را تغییر دهد.


هیجان انتخاب شدن رئیس‌جمهور جدید موج مطلوبی از افزایش تقاضا ایجاد کرد اما این هیجان ماندگار نخواهد بود و پس از آن چشم انتظار اقدامات عملیاتی در زمینه‌های اعلامی مانند تک‌نرخی شدن نرخ ارز، تعیین متناسب نرخ سود بانکی و پرهیز از قیمت‌گذاری‌های دستوری خواهد نشست.


در شرایط فعلی نخستین اقدامی که می‌تواند آرامش نسبی برقرار کند، انتخاب کابینه اقتصادی دولت خواهد بود. به نظر می‌رسد تا مشخص شدن کابینه اقتصادی دولت، روند تعادلی بازار در سطح 2.3 ‌تا 2.35 ‌میلیون واحدی ادامه‌دار باشد.


در نخستین وهله رئیس‌جمهور منتخب باید نسبت به انتخاب کابینه فراجناحی اقدامات لازم را پیش ببرد و متخصصان را در امور مشخص بکار گیرد. از طرفی تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی، شورای سیاست خارجی و شورای آموزش در جهت هماهنگی هر چه بیشتر میان صاحب‌ منصبان برای پیشبرد اهداف مدنظر پیشنهاد می‌شود. 


نکته دیگر تصمیم‌گیری در خصوص تک‌نرخی شدن نرخ ارز، نرخ بهره و قیمت‌گذاری‌های دستوری است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود روند متعادل کجدار و مریز بورس در روزهای آینده تا مشخص شدن کابینه دولت و اقدامات عملی ادامه پیدا کند.

انتهای پیام

 

source

توسط blogcheck.ir