به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
احمد نعمت بخش در خصوص آخرین وضعیت تخصیص و تامین ارز برای خودروسازان به ایلنا، اعلام کرد: از ابتدای سال تا ۱۷ تیر هیچ خبری از تخصیص ارز به خودروسازان نبود اما طبق شنیده ها این روند از دیروز آغاز شده است.


ایران خودرو و سایپا در حالی حدود ۱۵ ماه افزایش قیمت نداشتند که سازمان حمایت قیمت‌ها را محاسبه کرده‌ و معاون حمل و نقل وزارت صنعت باید نرخ های جدید را ابلاغ کند. این دو شرکت با سهل‌انگاری در ابلاغ قیمت‌ها هر روز ضرر می‌کنند و با کمبود نقدینگی روبرو هستند و توانایی پرداخت پول قطعه‌سازان را ندارند.


ابلاغ قیمت‌های جدید محصولات به دولت جدید بسیار ناجوانمردانه و کار سختی خواهد بود. نیاز واقعی بازار ایران به سواری یک تا 1.2 میلیون دستگاه در سال است و خودروسازان توان تولید این تعداد را دارند. تقاضای کاذب 80 درصدی به دلیل اختلاف قیمت بازار و کارخانه است. اتفاقی که به رانت انجامیده و باعث شده بیش از ۷.۵ هزار هزار میلیارد تومان سرمایه‌های سرگردان به این بازار سرازیر شود.


در صورت فروش خودرو با حدود قیمت حاشیه بازار، قیمت مصحولات طی سه ماه تک نرخی و تقاضای کاذب از بین خواهد رفت و وعده‌های وزیر مبنی بر تعادل عرضه و تقاضا تحقق خواهد یافت. 

انتهای پیام

 

source

توسط blogcheck.ir