معادله پیچیده قیمت گذاری خودرو؛ اتابک علیه خودروسازان

با توجه به نامه اخیر دبیر انجمن خودروسازان ایران به معاون اول رئیس جمهور، معادله پیچیده قیمت گذاری خودرو وارد مرحله جدیدی شده است. برخلاف تصور، اتابک علیه خودروسازان عمل کرده و مانع از تعدیل واقعی قیمت ها شده است. این در حالی است که طبق گفته معاون وزیر صمت، کار قیمت گذاری باید تا پایان خرداد به سرانجام می رسید، اما به نظر می رسد که ماجرا تازه آغاز شده است.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، پس از مداخله مستقیم وزیر صمت در اعلام قیمت های جدید، شورای رقابت به صف حامیان خودروسازان پیوسته و وزارت صمت را به انحراف از مصوبه ۵۴۳ این نهاد «مرتبط با قیمت گذاری خودرو و تنظیم بازار» متهم کرده است. نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان، نیز در نامه اخیر خود به مصوبات همین شورا استناد و دخالت وزارت صمت را غیر قانونی دانسته است، چراکه وزیر صمت به جای بررسی وضعیت واقعی بازار، مصلحتسنجی کرده و به صراحت نیز این موضوع را بیان کرده است.
توضیح اتابک درباره قیمت های جدید
اتابک درباره قیمت جدید توضیح داد: «براساس افزایش قیمت نهادههای تولید، شورای رقابت اعداد پیشنهادی را به سازمان حمایت اعلام کرده و این سازمان نیز پس از بررسی، قیمتهای جدید را برای طرح در ستاد تنظیم بازار آماده کرده است. در ستاد تنظیم بازار نیز این ارقام مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت، مجوز افزایش قیمت متناسب با رشد هزینههای مواد اولیه صادر شد. با این حال، اعدادی که در نهایت به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد، نسبت به پیشنهاد اولیه سازمان حمایت مقداری کاهش یافت که این تصمیم براساس صلاحدید و ملاحظات کلی در تنظیم بازار اتخاذ شد. این موضوع پیشتر با اعمال کاهش مورد نظر ستاد تنظیم بازار نهایی و به خودروسازان ابلاغ شده بود.»
توهم حذف قیمت گذاری تا پایان خرداد
این در حالی است که اوایل خرداد ماه معاون صنایع ماشینآلات وزیر صمت از حذف قیمتگذاری دستوری تا پایان خرداد ۱۴۰۴ خبر داده بود. به گفته حامد عاملی، هیچ منطق علمی و عقلی پشت این نوع قیمتگذاری وجود ندارد. وزارت صمت صددرصد با حذف قیمتگذاری دستوری موافق است، اما این اقدام نیازمند هماهنگی و اجماع حداقل ۲۰ نهاد مرتبط است. بایستی با همگرایی ملی این مانع را از مسیر صنعت خودرو برداریم. وزیر صمت نیز بر اصلاح قیمتها تأکید داشته و ما پیگیر تحقق این اصلاحات در خردادماه هستیم.»
اتابک دولت چهاردهم در مسیر مخبر دولت سیزدهم
با این حال مشخص نیست چرا وزیر صمت دقیقاً کاری را انجام داده است که پیشتر مخبر دولت سیزدهم و سایر دولت ها انجام داده اند؛ دخالت و مداخله به بهانه مصلحت.
البته به نظر می رسد آنها به مسائلی مانند وضعیت اقتصادی و کاهش قدرت خرید و حتا جلوگیری از اعتراضات عمومی نیز نیم نگاهی دارند. این شرایط، خودروسازان بزرگ کشور را با چالش جدید مواجه کرده است. در حال حاضر سایپا با توجه به شرایط متفاوت نسبت به ایران خودرو به همان ۱۵ درصد افزایش بسنده کرده است، اما در مقابل، ایران خودرو 22.۳ درصد افزایش را اعمال کرده و پیش فروش را انجام داده و نتایجاش را نیز مشخص کرده است.
با این حال مشخص نیست که زور وزیر صمت آنها را وادار به عقب نشینی و تمکین از تصمیم ستاد تنظیم بازار خواهد کرد؟ یا اینکه باید شاهد حواث جدید در جاده مخصوص و خیابان سمیه بود؟
خودروسازان ستاد تنظیم بازار قیمت خودرو قیمت گذاری خودرو
source