درخشش Mazda EZ-6 در آزمون ایمنی C-NCAP و کسب پنج ستاره ایمنی

سدان مزدا EZ-6، محصول مشترک مزدا و چانگان، در آزمون ایمنی و تصادف C-NCAP 2024 با کسب پنج ستاره و امتیاز کلی ۹۰.۸ درصد، بهعنوان سومین خودروی ایمن سال معرفی شد. این خودرو، که در نسخه تمامبرقی آزمایش شده، با عملکرد بینظیر در حفاظت از سرنشینان و طراحی پیشرفته، تعهد مزدا به ایمنی و نوآوری را به نمایش گذاشت، اما در بازار رقابتی چین با چالشهایی مواجه است.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، سدان Mazda EZ-6، که در چین با همکاری مزدا و شرکت چینی چانگان تولید شده، در آزمون ایمنی و تصادف C-NCAP 2024 عملکردی درخشان از خود بهجا گذاشت. این خودرو با کسب امتیاز کلی ۹۰.۸ درصد، پنج ستاره ایمنی دریافت کرد و پس از Xiaomi SU7 و Zeekr Mix بهعنوان سومین خودروی ایمن در میان تمام مدلهای ارزیابیشده در استاندارد ۲۰۲۴ C-NCAP قرار گرفت. این دستاورد، که در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۵ (۴ تیر ۱۴۰۴) اعلام شد، جایگاه Mazda EZ-6 را بهعنوان یک خودروی پیشرفته و ایمن در بازار جهانی تثبیت کرد.
آزمون C-NCAP، که از سال ۲۰۰۶ توسط مرکز فناوری و تحقیقات خودرویی چین (CATARC) بنیانگذاری شده، یکی از معتبرترین برنامههای ارزیابی ایمنی خودرو در آسیاست. استانداردهای این آزمون، که با استانداردهای Euro NCAP همراستا شدهاند، ایمنی خودروها را در سه حوزه اصلی بررسی میکند: حفاظت از سرنشینان، حفاظت از کاربران آسیبپذیر جاده (VRU)، و ایمنی فعال. امتیازات در مقیاس ۰ تا ۱۰۰ درصد محاسبه شده و به ستاره تبدیل میشوند تا برای مصرفکنندگان قابلفهمتر باشند.
جزییات عملکرد ایمنی Mazda EZ-6
نسخه تمامبرقی Mazda EZ-6 Zhiya Edition با باتری ۶۸.۸ کیلوواتساعتی ساخت CATL، که برد ۶۰۰ کیلومتری (بر اساس استاندارد CLTC) ارائه میدهد، در آزمون C-NCAP شرکت کرد. عملکرد این خودرو در بخشهای مختلف آزمون به شرح زیر است:
حفاظت از سرنشینان: Mazda EZ-6 با امتیاز ۹۷.۱ درصد، بالاترین عملکرد را در میان تمام خودروهای ارزیابیشده در استاندارد ۲۰۲۴ کسب کرد. این امتیاز، که ۷.۲۷ درصد بالاتر از میانگین است، نشاندهنده استحکام ساختاری خودرو، عملکرد عالی کیسههای هوا، کمربندهای ایمنی و طراحی پیشرفته برای کاهش آسیب در تصادفات جلویی، کناری، و عقب است.

حفاظت از عابران پیاده (VRU): این خودرو در بخش حفاظت از عابران پیاده و دوچرخهسواران ۷۹.۳۷ درصد امتیاز کسب کرد که ۱.۵ درصد بالاتر از میانگین است، اما ضعیفترین عملکرد EZ-6 در این آزمون بود. در مقایسه، Xiaomi SU7 با ۹۰.۴۲ درصد در این بخش پیشتاز بود، که نشاندهنده نیاز به بهبود در طراحی هود و سیستمهای ترمز اضطراری (AEB) برای عابران در EZ-6 است.

ایمنی فعال: در بخش ایمنی فعال، که شامل فناوریهایی مانند ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از خط و تشخیص نقاط کور است، Mazda EZ-6 امتیاز ۸۸.۰۲ درصد را بهدست آورد، که ۴.۹ درصد بالاتر از میانگین است. این عملکرد، بهویژه در تستهای AEB و سیستمهای کمکراننده، توانایی این خودرو را در پیشگیری از تصادفات نشان میدهد.
این نتایج، که در نوامبر ۲۰۲۴ با نمایش تستهای تصادف برخورد از کنار توسط مزدا پیشبینی شده بود، اکنون توسط CATARC تأیید شده و گواهی بر مهندسی پیشرفته این سدان است.

در بازار ایران نیز شرکت آفتاب خودرو دو تیپ REV و تمام برقی از مزدا EZ-6 را به عنوان پاک ترین و کم مصرف ترین خودروهای خود در کشور حاضر کرده است و قصد دارد آن ها را به زودی عرضه کند و به فروش برساند.
لازم به ذکر است که تیپ REV در گروه خودروهای هیبرید قرار میگیرد و مردم میتوانند آن را از طریق سامانه یکپارچه خریداری کنند و نسخه تمام برقی یا EV نیز بهصورت آزاد در شبکه نمایندگیهای آفتاب خودرو به فروش خواهد رسید.

C-NCAP تست مزدا EZ-6 مزدا EZ-6
source