در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین متخصص عفونی و گرمسیری در کرج آشنا کنیم؛ اصطلاح بیماری گرمسیری، شامل تمام بیماری هایی می شود که عمدتاً در مناطق استوایی رخ می دهند؛ از این رو، به آن ها بیماری های استوایی نیز گفته می شود. این اصطلاح همه بیماری های واگیر و غیر واگیر، اختلالات ژنتیکی و بیماری های ناشی از سوء تغذیه یا شرایط محیطی (گرما، رطوبت و ارتفاع) را در بر می گیرد. همچنین، در کشورهای گرمسیری قرار گرفته در مناطق استوایی یا نزدیک به آن، بار شدید بیماری های عفونی ایجاد شده توسط مجموعه ای از میکروارگانیسم ها (انگل ها، قارچ ها، باکتری ها) دیده می شود. با افزایش دما، ایران نیز از تغییرات آب و هوایی بی نصیب نیست و همین امر ضرورت وجود متخصصین بیماری های عفونی و گرمسیری را یادآوری می کند.

تعریف بیماری های عفونی و گرمسیری

بیماری های عفونی و گرمسیری، تمامی بیماری هایی را که در مناطق استوایی روی می دهند، در بر می گیرد؛ این اصطلاح به بیماری های عفونی اطلاق می شود که در شرایط گرم و مرطوب رشد می کنند. از دلایل اصلی گسترش بیماری های عفونی و گرمسیری در چنین مناطقی، می توان از شرایط محیطی و بیولوژیکی که موجب گسترش و رشد سطوح بالای تنوع زیستی عوامل بیماری زا (پاتوژن ها)، ناقلان و میزبان ها می شود، نام برد.

عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز در چرایی گسترش عفونت ها و رشد روز افزون بیماری های عفونی و گرمسیری نقش دارند؛ زیرا، تلاش ها برای کنترل و پیشگیری از شیوع این بیماری ها را تحت تأثیر خود قرار می دهند. برای مثال مناطقی که از نظر اقتصادی کمتر توسعه یافته اند، دارای ویژگی هایی هستند که آن ها را مستعد گسترش بیماری های عفونی می کند؛ برخی از مهم ترین این ویژگی ها عبارتند از:

  • تغذیه نامناسب
  • زیرساخت های بهداشتی ناکافی
  • تراکم جمعیت بالا در مناطق شهری
  • دسترسی محدود به آب تمیز و سرویس های بهداشتی
تعریف بیماری های عفونی و گرمسیری

همان طور که گفته شد، بیماری های عفونی اغلب در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری شایع هستند (برای مثال در ایران، استان های خوزستان، سیستان و بلوچستان)؛ به عبارت دیگر، معمولاً شدت بیماری های عفونی و گرمسیری در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری تا حد زیادی تحت تأثیر عامل آب و هوا است. بیماری های گرمسیری در شرایط گرم و مرطوب رشد کرده و فقدان فصل سرد باعث می شود، جمعیت حشرات -به عنوان یک ناقل اصلی و مهم بیماری های عفونی- بدون کنترل رشد کنند.

با تغییرات آب و هوایی و افزایش دمای محیطی، تغییرات آسیب زننده ای مانند خشکسالی، در چرخه ی طبیعی زمین روی می دهد؛ چنین تغییراتی بستر رشد و افزایش بیماری های عفونی را فراهم می آورد و تهدیدی برای انسان ها محسوب می شود. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. با وجود تنوع آب و هوایی در کشور ما، در سال های اخیر افزایش دما، کاهش بارندگی، رشد خشکسالی و … بر شیوع بیماری های عفونی (مانند بیماری های اسهالی) تأثیرات مهمی داشته است.

انتخاب بهترین متخصص عفونی و گرمسیری در کرج

بیماری های استوایی سالانه سلامت بیش از یک میلیارد نفر را تحت تأثیر قرار می دهند و باعث میزان قابل توجهی بیماری و مرگ در میان انسان ها می شوند. حتی بیماری های قابل پیشگیری و قابل درمان نیز، در صورت وقوع، اثرات مخربی را بر سلامت فرد خواهند گذاشت. برای مثال، بیماری روتاویروس، که ناشی از یک ویروس بسیار مسری می باشد و شایع ترین علت اسهال در نوزادان و کودکان در سراسر جهان است، سالانه منجر به مرگ بیش از 215000 نفر می شود.

از این رو، ضروری است، در صورت ابتلا به هر نوع بیماری عفونی، با مراجعه به بهترین متخصص عفونی و گرمسیری در کرج، نسبت به دریافت برنامه ی درمانی و پیشگیری از عوارض غیرقابل جبران بعدی، اقدامات لازم را انجام دهید. بهترین متخصص عفونی و گرمسیری در کرج، بعد از معاینه ی فیزیکی، تست های آزمایشگاهی مانند آزمایش خون، ادرار، مدفوع، بزاق و … را تجویز خواهد کرد. همچنین، ممکن است بهترین متخصص عفونی و گرمسیری در کرج، لازم بداند نمونه ای از مایع نخاعی فرد را نیز مورد آزمایش قرار دهد.

روش های تصویربرداری پزشکی در بهترین مرکز تصویربرداری در کرج نیز، که می تواند شامل یکی از روش های سونوگرافی، ام آر آی و … باشد، تجویز بعدی بهترین متخصص عفونی و گرمسیری در کرج جهت تشخیص صحیح بیماری، خواهد بود. در برخی وارد همچنین، بیوپسی و نمونه برداری از بافت اندام های داخلی برای ارزیابی و آزمایشات دقیق تر، ضرورت دارد.

انتخاب بهترین متخصص عفونی و گرمسیری در کرج

بعد از انجام تست های تشخیصی، بهترین متخصص عفونی و گرمسیری در کرج روش درمانی مورد نظر خود را با توجه به نوع عامل بیماری زا (مانند باکتری، انگل و …) و نوع بیماری گرمسیری که فرد به آن مبتلاست، تعیین و اجرا می کند. برخی از مهم ترین و رایج ترین شیوه های درمانی عبارتند از:

  • تجویز آنتی بیوتیک ها
  • تجویز ضد قارچ ها؛ این داروها برای درمان عفونت های پوست یا ناخن ناشی از وجود قارچ ها استفاده می شود.
  • تجویز ضد ویروس ها؛ داروهایی که برخی از ویروس ها، اما نه همه ی آن ها را درمان می کند؛ مانند: ویروس HIV/AIDS، هپاتیت B و C.
  • تجویز داروهای ضد انگلی؛ این داروها برای درمان برخی از بیماری های ناشی از وجود انگل ها استفاده می شوند؛ با این حال، برخی از گونه های انگلی در برابر دارو مقاومت دارند.

ما در ادامه فهرستی از بهترین متخصص عفونی و گرمسیری در کرج را به شما عزیزان ارائه می دهیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید. پیشنهاد می کنیم مقالات ما با عنوان بهترین متخصص عفونی و گرمسیری در ایران و بهترین متخصص عفونی و گرمسیری در تهران را نیز مطالعه کنید.

10 تا از بهترین متخصص عفونی و گرمسیری در کرج را بشناسید!

شایع ترین بیماری های عفونی و گرمسیری

موارد زیر شایع ترین انواع بیماری های عفونی و گرمسیری هستند، که توسط بهترین متخصص عفونی و گرمسیری در کرج درمان و مدیریت می شوند:

  • سل: این عفونت عامل اصلی مرگ و میر مرتبط با بیماری های عفونی در سراسر جهان است؛ به ویژه در کشورهای در حال توسعه و در میان مهاجرانی که از این کشورها به کشورهای توسعه یافته مهاجرت می کنند. سل، یک بیماری باکتریایی مزمن است و توسط مایکوباکتریوم توبرکلوزیس ایجاد می شود. بیماری به کندی پیشرفت کرده و بسیار طولانی می شود. علائم سل شامل سرفه (بیش از سه هفته یا بیشتر)، سرفه خونی و درد قفسه سینه است.
  • مالاریا: مالاریا، یک بیماری عفونی – خونی است و توسط انگل پلاسمودیوم ایجاد می شود. مالاریا جزء بیماری های خطرناک است که از طریق نیش پشه آنوفل به انسان منتقل می گردد. علائم این بیماری شامل لرز، تب بالا، تعریق، سردرد، حالت تهوع و استفراغ می باشد.
  • اسهال: روتاویروس یکی از شایع ترین بیماری هایی است که می تواند کودکان را درگیر کند. در واقع اصلی ترین علت اسهال در نوزادان و کودکان است. روتاویروس در کشورهایی مانند بنگلادش، سومالی، رواندا و نپال یافت می شود. اپیدمی های جدی تر می توانند باعث اسهال خونی ناشی از باکتری شیگلا دیسانتری شوند. علائم شامل اسهال آبکی، تب، استفراغ و درد شکمی است.
  • لیشمانیوز: این بیماری توسط انگل هایی از نوع لیشمانیا ایجاد و از طریق نیش انواع خاصی از پشه خاکی منتشر می شود. لیشمانیوز، می تواند به سه شکل اصلی وجود داشته باشد: اولین مورد، لیشمانیوز احشایی (کالاآزار) است که اگر در بیش از 95 درصد موارد درمان نشود، کشنده ترین نوع لیشانیوز است. در بیشتر موارد، در برزیل، شرق آفریقا و آسیای جنوب شرقی رخ می دهد. علائم آن شامل تب، کاهش وزن، کم خونی و بزرگ شدن طحال و کبد است. نوع دوم لیشمانیوز، سالک یا لیشمانیوز جلدی است که باعث به وجود آمدن ضایعات پوستی و عمدتاً زخم در قسمت های در معرض گزش، مانند صورت، دست ها و … می شود. سالک، می تواند اسکارهای مادام العمر را بر جای بگذارد. سومین سویه لیشمانیوز، لیشمانیوز مخاطی – پوستی است و منجر به تخریب جزئی یا کامل غشاهای مخاطی بینی، دهان و گلو می شود. این نوع بیماری اغلب در کشورهای بولیوی، برزیل، اتیوپی و پرو رخ می دهد.

نحوه انتشار بیماری های عفونی و گرمسیری

بیماری های گرمسیری می توانند از طریق تماس فیزیکی، راه های هوایی و یا از طریق تماس جنسی منتقل شوند. بسیاری از آن ها از طریق منابع غذایی و آب آلوده نیز پخش می شوند. در انواع دیگر بیماری های عفونی و گرمسیری، برخی عوامل بیماری زا، توسط یک حامل واسطه، مانند حشرات منتشر و پخش می شوند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، بیماری های منتقل شده از طریق ناقل ها، بیش از هفده درصد از کل بیماری های عفونی را تشکیل داده و سالانه جان بیش از 700000 نفر را در جهان می گیرند.

نحوه انتشار بیماری های عفونی و گرمسیری

بیماری های گرمسیری می توانند توسط عوامل بیماری زای مختلفی ایجاد شوند:

  • باکتری ها: نمونه هایی از بیماری های باکتریایی گرمسیری عبارتند از وبا و سل.
  • انگل ها: نمونه هایی از بیماری های انگلی گرمسیری، شامل بیماری شاگاس و مالاریا می باشد.
  • ویروس ها: نمونه هایی از بیماری های ویروسی گرمسیری عبارتند از چیکونگونیا، هاری، روتاویروس، نیل غربی، تب زرد و زیکا.

کلام آخر

پیشگیری و درمان بیماری های عفونی و گرمسیری دارای ریسک و هزینه ی بالایی است. بر اساس گزارش انجمن پزشکی و بهداشت بیماری های گرمسیری آمریکا، تقریباً نیمی از مرگ و میرها در مناطق گرمسیری جهان مربوط به بیماری های عفونی می باشد. اکثریت قریب به اتفاق این مرگ و میرها در کودکان زیر 5 سال رخ می دهند. این آمار غم انگیز، تلنگری است برای توجه به درمان به موقع آن هم نزد پزشکان با تجربه و متخصصی که در این زمینه آموزش ها و مهارت های لازم را کسب کرده باشند.

سایت جراحتو سعی بر آن داشته تا شما را با بهترین متخصص عفونی و گرمسیری در کرج آشنا کند؛ از شما سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله ما را همراهی کردید. در صورت داشتن سؤال و تمایل به دریافت مشاوره می توانید با شماره تلفن های مذکور تماس حاصل فرمایید.

source

توسط blogcheck.ir