به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
کارشناس صنعت خودرو و دبیر انجمن قطعه‌سازان در گفت و گو با ایرنا، عرضه خودرو در بورس کالا را تنها راه موجود برای خروج دو خودروساز از بن بست دانسته که در بلند مدت به نفع خودروساز و خریدار است.


امیرحسن کاکائی کارشناس صنعت خودرو: ایران خودرو و سایپا در نتیجه نتیجه 8 سال سیاست گذاری غلط در شرایط بحرانی هستند. زیان انباشته ۲ شرکت خودروساز به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده و با افزایش هزینه ها هر روز بیشتر می شود. این در حالی است که با گذشت سه ماه از سال قیمت ها بروز نشده و هزینه ها ۴۰ درصد افزایش یافته است.


سال گذشته مدیریت دولتی شرکت ایران خودرو پس از دو دهه به بخش خصوصی واگذار شد. طبق قانون تجارت، هیات مدیره حق ندارد حقوق سهامداران را زیر پا گذاشته و باعث زیان شود.این خودرو ساز به بن بست خورده و باید بین راه های قانونی بهترین راه را برای خروج از وضعیت بحرانی انتخاب کند.


عرضه خودرو در بورس یا شکایت از دولت از مهمترین راه های قانونی برای عبور از بحران است. طبق قانون خودروساز می تواند به دیوان عدالت اداری از دولت شکایت کند اما دولت منابع مالی ندارد که زیان انباشته خودروساز را جبران کند. عرضه خودرو در بورس کالا منجر به کشف قیمت حقیقی در بازار و افزایش تولید می شود و تنها راه موجود برای خروج از بن بست بوده و در بلند مدت به نفع خودروساز و خریدار است.


ابتدای عرضه خودرو در بورس شاهد اصلاح قیمت ها خواهیم بود و قیمت محصولات کارخانه های افزایش پیدا می کند اما این امر منجر به افزایش نقدینگی و رونق تولید در شرکت های خودروساز می شود. اکنون به دلیل طولانی مدت شدن مذاکرات، بازار راکد است و قیمت دلار نوسان زیادی ندارد. پس بهترین زمان برای عرضه خودرو در بورس و حذف قیمت گذاری دستوری است. چراکه قیمت بازار خودرو مبتنی بر قیمت دلار است.


آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن قطعه‌سازان: فاصله قیمت کارخانه ای و بازار آزاد خودرو با عرضه در بورس کاهش پیدا می کند. اکنون تولید کننده ضرر می دهد و مردم گران می خرند. این قاعده بازی باید عوض شود که اصول آن آزادسازی قیمت ها و عرضه در بورس است. در شرایط بحرانی فعلی این تنها راه نجات صنعت است.


در گذشته تجربه عرضه خودرو در بورس کالا وجود داشت که استقبال مطلوبی از آن صورت گرفت. مردم ۲۰ درصد خودروهای عرضه شده در بورس را کمتر از بازار آزاد خرید کردند و این به نفع خریدار بود.


بدهی ۲ خودروساز بزرگ به مطالبات زنجیره تامین قطعات حدود ۴۸۰ هزار میلیارد تومان است که به دلیل وجود زیان انباشته قادر به پرداخت نیستند. عرضه خودرو در بورس کالا یکی از راهکارهایی است که منجر به افزایش نقدینگی خودروسازان و افزایش تولید می شود.

انتهای پیام

 

source

توسط blogcheck.ir