در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین آزمایشگاه در کرج آشنا کنیم؛ قبل از آن بهتر است درباره ی اهمیت آزمایشگاه ها و مفاهیم مربوط به آزمایش بیشتر بدانید. انسان از گذشته تاکنون به دنبال انجام اقداماتی بوده تا بتواند کیفیت زندگی خود را ارتقاء دهد. یکی از این اقدامات نیاز به آزمایش و ساخت آزمایشگاه ها در زمینه های مختلف، مانند: صنعت، کشاورزی، پزشکی و… می باشد. در این میان تأسیس آزمایشگاه های تشخیص پزشکی در راستای کمک به پزشکان و بیماران، تأثیر مستقیمی بر سلامت و توسعه کیفیت زندگی افراد دارد. کسب رضایت مراجعین و جلب اعتماد پزشکان از اهداف اصلی هر آزمایشگاهی است و تنها با ارائه ی نتایج معتبر، تشخیص دقیق و سریع ممکن خواهد بود. از این رو، ارتقاء دانش و رعایت اخلاق حرفه ای در کنار استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات آزمایشگاهی روز دنیا، از اولویت های مهم هر آزمایشگاهی می باشند.

انواع آزمایشگاه های پزشکی

یکی از اقدامات تشخیصی بسیار مهم در تشخیص و درمان بیماری ها که توسط پزشکان معالج تجویز می شود، انجام آزمایش های پزشکی است. به طور کلی، آزمایشگاه های تشخیص پزشکی، مؤسساتی پزشکی هستند که مطابق ضوابط تعیین شده از سوی قانون، تأسیس می شوند؛ و در آن ها نمونه های مختلف دریافت شده از بدن فرد، جهت تشخیص بیماری ها مورد بررسی و آزمایش قرار می گیرند.

آزمایشگاه ها با استفاده از تجهیزات و دستگاه های مخصوص، تست های مختلف و فرایندهای شیمیایی خاص و … را روی نمونه های دریافت شده از مراجعین انجام می دهند و با توجه به خدماتی که ارائه می دهند، انواع مختلفی دارند، که عبارتند از:

آزمایشگاه ژنتیک

روش هایی که در این نوع آزمایشگاه ها به کار می رود، علاوه بر پیچیده بودن، بسیار پر هزینه هستند. معمولا برای افرادی که به بیماری های ارثی و مادرزادی مبتلا هستند، قصد ازدواج فامیلی دارند یا خانم های باردار، جهت تشخیص و پیشگیری از بیماری های مادرزادی جنین، خدمات این نوع آزمایشگاه ها کاربرد دارد. ارائه ی مشاوره های ژنتیک از دیگر خدمات این آزمایشگاه ها است.

روش های به کار رفته در آزمایشگاه ژنتیک، مبتنی بر روش های مولکولی مثل PCR و NGS، بررسی های سلولی و … می باشد. نقش کامپیوترهای پیشرفته در بررسی و تحلیل نتایج آزمایش های ژنتیک، بسیار پر رنگ است. آزمایشگاه های ژنتیک نیز به چهار دسته تقسیم می شوند:

  • غربالگری نوزادان
  • آزمایشات تشخیص ناقلیت
  • خدمات NGS و آنالیز داده ها
  • آزمایشات تشخیص و غربالگری پیش از تولد

انواع آزمایشگاه های پزشکی

آزمایشگاه پاتولوژی

آزمایشگاه پاتولوژی (آسیب شناسی) بیشتر در تشخیص انواع سرطان کاربرد دارد. نتایج حاصل از آزمایش های پاتولوژی نقش مهمی در مراحل تشخیص و درمان بیماری ها دارد. همچنین، تأثیر این آزمایش ها در نظارت بر روند پیشرفت کردن بیماری، پیش بینی و تعیین میزان خطر مبتلا شدن به بیماری خاص، جلوگیری از ابتلا به بیماری اثبات شده است.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی

آزمایشگاه پاتوبیولوژی (آسیب شناسی زیست شناختی)، ترکیبی از دو آزمایشگاه تشخیص طبی و پاتولوژی است. آزمایشگاه هایی از این نوع، معمولا پیشرفته تر و مجهزتر هستند و فضای بیشتری را به خود اختصاص می دهند. آزمایش های پاتوبیولوژی، در پیشگیری، شناسایی و درمان بسیاری از اختلالات ژنتیکی، عفونت ها، سرطان ها، آلرژی ها و … کاربرد دارند و خود به دو دسته ی بالینی و تشریحی تقسیم می شوند.

آزمایشگاه تشخیص طبی

آزمایشگاه تشخیص طبی، به بررسی و آزمایش روی نمونه های گرفته شده از بدن بیمار (خون، ادرار و …)، با هدف تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری و همچنین بررسی وضعیت سلامت افراد انجام و ارائه می شوند. این آزمایشگاه ها بخش هایی نظیر بیولوژی، میکروبیولوژی، ایمونولوژی، بیوشیمی، هماتولوژی، سیتولوژی، پاتولوژی، مولکوالر ژنتیک و سیتوژنتیک و … را در بر می گیرد.

انتخاب بهترین آزمایشگاه در کرج

بهترین آزمایشگاه در کرج همواره در تلاش است در جهت تشخیص صحیح و به موقع بیماری ها، ارزیابی پیشرفت بیماری یا بهبودی آن، تأیید سلامت فرد، پاسخ دادن به سؤالات مطرح شده در روند تشخیص نوع بیماری، خدمات خود را ارائه دهد. از سوی دیگر، تشخیص صحیح بیماری ها و ارائه گزارشی معتبر و درست از نتیجه آزمایش ها، نیازمند همکاری و ارتباط دو جانبه آزمایشگاه و پزشکان معالج است.

علاوه بر مجهز بودن آزمایشگاه به تکنولوژی ها و تجهیزات پزشکی مدرن، “کارکنان و پرسنل آزمایشگاه”، ویژگی مهم و برجسته ی دیگری در انتخاب بهترین آزمایشگاه در کرج محسوب می شوند. آن ها علاوه بر تسلط بر علوم آزمایشگاهی و داشتن تخصص و تحصیلات مرتبط، نیازمند پایبندی به اصول اخلاق حرفه ای هستند. رعایت امانت داری، اخلاق، دقت و سرعت در ارائه نتایج حاصل از آزمایش، اصول مورد تأکید سازمان هایی نظیر سازمان بهداشت جهانی و سازمان جهانی استاندارد می باشند و آزمایشگاه ها ناگزیر به رعایت آن ها هستند.

ما در این مقاله فهرستی از بهترین آزمایشگاه در کرج، در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد، تا جهت انجام آزمایشات خود و دستیابی به نتایج معتبر جهت طی مراحل درمانی، به آن ها مراجعه کنید؛ پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید. لازم به یادآوری است که سایت جراحتو، قبلا فهرستی از بهترین آزمایشگاه در تهران را ارائه داده که در صورت تمایل می توانید، آن مقاله را نیز مطالعه کنید.

10 تا از بهترین آزمایشگاه در کرج را بشناسید!

اقدامات لازم قبل از انجام آزمایش

جهت دستیابی به نتایج درست و صحیح، نیاز است قبل از انجام آزمایش اقداماتی را رعایت کنید. البته این اقدامات به نوع آزمایش تجویز شده توسط پزشک، دارد. معمولا پزشک این دستورالعمل ها را به شما توضیح می دهد، در غیر این صورت، می توانید از پرسنل و کادر آزمایشگاه اطلاعات قبل از نمونه گیری را کسب کنید. در بسیاری از آزمایش ها ناشتا بودن لازم نیست؛ اما در برخی دیگر، رعایت حالت ناشتا (حداقل هشت ساعت) بسیار با اهمیت بوده و بر نتایج خروجی تأثیر زیادی دارد.

اقدامات لازم قبل از انجام آزمایش

ذکر این نکته ضروری است که برای جلوگیری از تأثیرات گرسنگی بیش از حد بر نتیجه ی آزمایش ها، ناشتا بودن نباید بیشتر از شانزده ساعت طولانی شود. برخی از توصیه های کلی جهت انجام نمونه گیری و آزمایش های عمومی عبارتند از:

  • پرهیز از مصرف دخانیات تا دوازده ساعت قبل از آزمایش
  • در صورت انجام نمونه گیری مدفوع نیازی به ناشتا بودن نیست
  • پرهیز از رفتن به سونا و استخر تا دوازده ساعت قبل از انجام نمونه گیری
  • پرهیز از انجام فعالیت های ورزشی مانند دو، شنا و … تا دوازده ساعت قبل از نمونه گیری
  • ناشتا بودن؛ پرهیز از خوردن غذا، انواع مایعات و نوشیدنی ها، شکلات، میوه، جویدن آدامس، مصرف داروهایی به شکل شربت و … تا دوازده ساعت قبل از انجام آزمایش
  • حضور در آزمایشگاه حداقل نیم ساعت قبل از انجام نمونه گیری به منظور بر طرف شدن تنش ها و تأثیرات حاصل از پیاده روی یا ترافیک یا … در مسیر رسیدن به آزمایشگاه
  • ممنوع بودن فعالیت هایی که فرد را از حالت تعادل خارج می کند مانند: عصبانیت، ترس، استرس و … تا دوازده ساعت قبل از انجام آزمایش
  • قطع مصرف داروهایی که به طور مداوم مصرف می کنید طبق نظر پزشک تا دوازده ساعت قبل از انجام آزمایش و مطلع کردن آزمایشگاه از داروهای مصرفی

انواع نمونه ها و روش های نمونه گیری

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ظهور دستگاه های پیشرفته ی آزمایشگاهی، آزمایش روی انواع مختلفی از نمونه های گرفته شده از بدن انسان، انجام می پذیرد. در واقع، علاوه بر خون، نمونه های ادرار، مدفوع، بزاق، منی و حتی برخی بافت های بدن قابل آزمایش و بررسی هستند. برخلاف دسترسی آسان و طبیعی به برخی نمونه ها مثل ادرار، بزاق و … جهت تهیه ی برخی نمونه ها، روش های جراحی با استفاده از بی حسی یا بیهوشی استفاده می شود.

جالب است بدانید برخی آزمایش ها روی بیش از یک نوع نمونه قابل انجام هستند؛ مثلا آزمایش گلوکز هم روی نمونه ی خون و هم روی نمونه ی ادرار قابل انجام است؛ به همین جهت، هدف از انجام آزمایش باید توسط پزشک تعیین شود. برای روشن تر شدن موضوع روی مثال قبلی، گلوکز ادرار، تعیین کننده عفونت در ادرار یا اختلال در عملکرد کلیه است؛ اما، گلوکز در خون از نشانه های دیابت می باشد. در ادامه برخی از انواع نمونه و روش های نمونه گیری ارائه می شود؛ در حقیقت، اطلاع از روش نمونه گیری در هر آزمایش قبل از مراجعه به بهترین آزمایشگاه در کرج، میزان استرس فرد را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

انواع نمونه ها و روش های نمونه گیری

  • نمونه خون: با استفاده از سرنگ از رگ های خونی گرفته می شود.
  • نمونه خلط: تأکید بر خروج خلط از ریه، صبح هنگام و ناشتا،بعد از چند نفس عمیق توسط خود فرد جمع آوری می شود.
  • نمونه بزاق: معمولا با استفاده از یک سواب (وسیله ای شبیه گوش پاک کن جهت نمونه گیری) جمع آوری می گردد.
  • نمونه برداری از بافت یا بیوپسی: با استفاده از سوزن یا با ایجاد یک برش کوچک در بافت مورد نظر انجام می شود.
  • نمونه مایع مغزی نخاعی: با استفاده از بی حسی موضعی و یک سوزن مخصوص، نمونه از میان مهره های کمر جمع آوری می شود.
  • نمونه مغز استخوان: استفاده از یک سوزن مخصوص که وارد استخوان می شود و البته قبل از آن بی حسی موضعی ایجاد می شود.
  • مایع منی: توسط خود آقایان جمع آوری و ظرف مدت حداکثر شصت دقیقه به آزمایشگاه داده می شود؛ قبل از آن به مدت دو روز نباید انزال اتفاق بیفتد.
  • نمونه مدفوع: در ظرف مخصوص و با رعایت دستورالعمل های آزمایشگاهی (مثل نخوردن برخی غذاها قبل از آزمایش و …) توسط خود فرد جمع آوری می شود.
  • نمونه ادرار: در ظرف مخصوص و طبق دستورالعمل های آزمایشگاه (مانند تمیز کردن ناحیه تناسلی و جمع آوری ادرار بعد از خروج قسمت ابتدایی و ..) و توسط خود بیمار جمع آوری می شود.
  • نمونه مایع آمنیوتیک: مایع آمنیوتیک، ماده ای که جنین را احاطه کرده و وظیفه ی حفاظت و تغذیه ی جنین در دوران بارداری را به عهده دارد، می باشد. با استفاده از روش آمنیوسنتز، یعنی وارد کردن یک سوزن بسیار ظریف و نازک از شکم به رحم خانم باردار، از مایع موجود در کیسه آمنیوتیک جمع آوری شده و برای تشخیص نقص های مادرزادی بررسی می شود.

کلام آخر

در دنیای امروز، امکان دسترسی به آزمایشگاه های مختلفی برای مردم فراهم شده است. انتخاب از میان آن ها امری دشوار است و معمولا فرد را دچار سردرگمی می کند. زیرا دستیابی به نتایج معتبر حاصل از آزمایش، بر روند درمان تأثیر بسزایی دارد و در صورت سهل انگاری در ارائه نتایج صحیح از سوی آزمایشگاه ها، می تواند فرد را از مسیر درست درمان دور کرده و سلامتش را به خطر بیاندازد.

به همین دلیل، سایت جراحتو سعی بر آن داشته تا فهرستی از بهترین آزمایشگاه در کرج را در اختیار شما عزیزان قرار دهد؛ از شما سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله ما را همراهی کردید. در صورت داشتن سؤال و تمایل به دریافت مشاوره می توانید با شماره تلفن های مذکور تماس حاصل فرمایید.

4.9/5 – (45 امتیاز)

source

توسط blogcheck.ir