ما امروز قصد داریم شما را با علت گرفتگی گوش و راه درمان آن آشنا کنیم. افراد به دلایل مختلفی دچار گرفتگی گوش می شوند که می توانند با استفاده از درمان های خانگی، طب سنتی و دارو آن را درمان کنند. به جرم گوش سروومن نیز می گویند. جرم گوش یا سروومن ماده‌ ای است که در مجرای گوش خارجی برای محافظت گوش ‌ها در برابر عفونت ‌ها و همچنین مانعی در برابر ورود آب و حشرات می باشد. تجمع جرم گوش یکی از علل گرفتگی گوش می باشد. ما در این مقاله مطالب آموزنده ای را در اختیار شما قرار داده ایم، پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.



علل گرفتگی یا کیپ شدن گوش‌

تجمع جرم گوش: به جرم گوش سروومن نیز می گویند. جرم گوش یا سروومن ماده‌ ای است که در مجرای گوش خارجی برای محافظت گوش ‌ها در برابر عفونت ‌ها و همچنین مانعی در برابر ورود آب و حشرات می باشد. جرم گوش از راه مکانیسم خود تمیز کردن از مجرای گوش خارج می ‌شود، در برخی مواقع این مکانیسم به خوبی عمل نمی ‌کند و جرم گوش تجمع پیدا می ‌کند. در این صورت گرفتگی گوش ایجاد می شود. افرادی که دچار گرفتگی گوش شده اند ممکن است علائمی مانند احساس ناراحتی گوش، کم شنوایی، خارش، وزوز گوش، درد گوش و … را تجربه کنند.

اختلال عملکرد شیپور استاش: شیپور استاش لوله باریکی است که سبب وصل شدن بینی و گوش می شود. این لوله وظیفه محافظت گوش میانی در برابر عفونت‌ ها، تهویه گوش میانی، تخلیه ترشحات گوش میانی را دارد و زمانی که لوله استاش به ‌درستی کار نکند، ممکن است فرد به اختلال عملکرد شیپور استاش مبتلا شود. از علائم گرفتگی گوش در اثر اختلال شیپور استاش می توان به کم شنوایی، درد، صدای زنگ در گوش، احساس پُری در گوش و مشکلات مربوط به تعادل اشاره کرد.

فشار سینوس: افراد مبتلا به فشار سینوس ممکن است با بینی مسدود ‌شده یا باد گرفتگی گوش رو به رو شوند. سینوزیت یکی از دلایل بسیار شایع افزایش فشار سینوس می باشد. برخی از افراد ممکن است دچار سینوزیت مزمن شوند. کسانی که دچار فشار سینوس شده اند علاوه بر داشتن بینی مسدود شده و گرفتگی گوش، ممکن است علائمی مانند کاهش حس بویایی، فشار صورت، درد و حساسیت در چهره، آبریزش بینی، تب و … را تجربه کنند.

پرواز با هواپیما: به احساس ناراحتی بعضی افراد هنگام صعود یا نزول هواپیما گوش هواپیما گفته می ‌شود که ممکن است با گرفتی گوش همراه باشد. برخی ممکن است دچار گوش درد شدید شوند. هنگامی که تغییرات سریع در ارتفاع و فشار هوا ایجاد می شود افراد مبتلا به گوش هواپیما می ‌شوند.

عفونت گوش: پزشکان عفونت گوش را اوتیت می ‌نامند. این بیماری در نوزادانی که دارای 6 تا 24 ماه هستند، شایع است. افرادی که دارای عفونت گوش هستند ممکن است علائمی مانند درد گوش، سردرد، بی‌ خوابی و یا بی ‌قراری، بی ‌اشتهایی، استفراغ و اسهال و … را تجربه کنند. عوامل بیماری ‌زا مانند ویروس ‌ها، باکتری‌ ها یا ترکیبی از هر دو ممکن است سبب عفونت گوش شود.

لل گرفتگی یا کیپ شدن گوش‌

راه‌ های درمان کیپ شدن گوش

کیپ شدن گوش برای افراد بسیار آزاد دهنده می باشد، به همین دلیل افراد همواره به دنبال راه و روش درمان کیپ شدن و گرفتگی گوش هستند. گرفتگی و کیپ شدن گوش ‌ها بی‌ خطر هستند. ما در این قسمت برخی از راه های درمان گرفتگی گوش به روش خانگی را در اختیار شما قرار داده ایم، که عبارتند از:

درمان خانگی کیپ شدن گوش با خشک شدن

داخل مجرای گوش خارجی ماده ‌ای وجود دارد که به آن به نام جرم گوش یا سروومن می گویند. این ماده برای محافظت گوش در برابر عفونت و ورود اجسام ریز و حشرات به گوش ترشح می ‌شود و سبب محافظت گوش در برابر آسیب ‌ها می شود. زمانی که این ماده در گوش جمع می شود این امر سبب گرفتگی گوش می شود. بسیاری از افراد بعد از استحمام یا شستشوی گوش دچار گرفتگی گوش می شوند. علت کیپ شدن گوش بعد از شستشو ترکیب مواد شوینده و کف با جرم‌ های قبلی می باشد و مسیر گوش میانی را مسدود می‌ کند. برای جلوگیری از گرفتگی گوش افراد باید سعی کنند گوش خود را بلافاصله با گوش پاک کن تمیز کنند یا با یک دستمال فضای گوش را خشک کنند.

درمان خانگی کیپ شدن گوش با خنثی کردن کمبود فشار هوا

یکی از راه های درمان گرفتگی گوش باد کردن لپ و بینی می باشد. برای درمان گرفتگی گوش ها می‌توانید دماغ خود را با انگشتان محکم بگیرید و با دهان بسته نفس عمیق بکشید و لپ خود را باد کنید. این حرکت سبب از بین رفتن کمبود فشار در گوش می شود. این روش به نام والسالوا شناخته می ‌شود. برای انجام این کار سعی کنید هوا را با شدت از بینی بیرون ندهید، زیرا برای پرده گوش ضرر دارد و ممکن است به پرده‌ گوش آسیب برساند.

درمان خانگی کیپ شدن گوش با خمیازه کشیدن

برای درمان گرفتگی گوش می توانید خمیازه بکشید. خمیازه کشیدن سبب خارج شدن فشار هوا از گوش می شود و گرفتگی گوش و وزوز کردن یا صدای داخل گوش از بین می رود.

درمان خانگی کیپ شدن گوش با کمپرس گرم

برای درمان گرفتگی گوش می توانید از کمپرس گرم در خانه استفاده کنید. در این روش اگر حوله‌ گرم یا کیسه‌ آب داغ روی گوش گرفته شده قرار دهید، جریان خون در این ناحیه بیش تر می‌ شود و عارضه رفع می ‌شود. در در مواقعی که دچار گرفتگی گوش به دلیل عفونت شده اید و دارای گوش درد هستید می توانید از کمپرس گرم نیز استفاده کنید زیرا درد را تسکین می ‌دهد.

درمان خانگی کیپ شدن گوش با گرفتن گوش ها

برای درمان گرفتگی گوش که به دلیل هواپیما رخ داده است قبل از این ‌که فشار هوا تغییر کند گوش‌ های خود را با دست بپوشانید و مانع از ورود هوا به گوش شوید. یک کار ساده‌ دیگر نیز می ‌توانید انجام دهید و آن این است که انگشت اشاره خود را چند بار داخل گوش فرو کنید.

درمان خانگی کیپ شدن گوش‌ ها با آدامس جویدن

زمانی که تغییر فشار جو سبب گرفتگی گوش شما شد، کاری انجام دهید که این فشار متعادل شود. جویدن آدامس یکی از کارهایی است که سبب رفع گرفتگی گوش می ‌شود.

درمان خانگی کیپ شدن گوش‌ ها با جوش شیرین

التهاب آلرژیک و عفونت سینوسی از دلایل گرفتگی گوش و بینی می ‌شود و یکی از راه های درمان آن جوش شیرین با خاصیت قلیایی می باشد که سبب بر طرف شدن احتقان می شود. با جوش شیرین باید یک اسپری تهیه کنید. به همین خاطر یک فنجان آب را بجوشانید و به آن یک قاشق مربا خوری جوش شیرین و نمک بدون ید اضافه کنید. بعد از سرد شدن آن را با قطره چکان داخل بینی بریزید.

درمان کیپ شدن گوش در طب سنتی چگونه است؟

در این روش از گیاهان دارویی استفاده می شود و گرفتگی گوش با استفاده از این گیاهان برطرف می شود. این روش ‌ها لزوما نباید توسط پزشک یا متخصص طب سنتی انجام شود و فرد با استفاده از راهنمایی قادر به انجام این روش‌ ها می باشد. برخی از این روش ها را در اختیار شما قرار داده ایم که عبارتند از:

درمان کیپ شدن گوش  در طب سنتی با سیر

سیر یک گیاه معجزه گر برای درمان انواع بیماری‌ ها مانند گرفتگی گوش می باشد. برای استفاده از سیر دو روش وجود دارد.

استفاده از روغن سیر

در این روش می توانید از روغن سیر استفاده کنید و استفاده از این روش برای گرفتگی گوش بسیار خوب می باشد. برای تهیه‌ روغن سیر چند حبه سیر خرد شده را با روغن زیتون و آب  مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید و آن را هم بزنید تا کمی سفت شود. بعد از خنک شدن دو قطره از روغن را داخل گوش بریزید و بعد از  گذشت 5 دقیقه آن را از گوش تخلیه کنید و با گوش پاک کن مجرای گوش را تمیز کنید.

استفاده از کمپرس سیر

از دیگر راه ها استفاده از کمپرس سیر می باشد. سیر برای درمان گرفتگی گوش بسیار موثر است. در این روش باید سیر را با آب و نمک تر کیب کنید. این مواد را با هم مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید. یک تکه پارچه‌ تمیز را به این مواد آغشته کنید و با همان گرما روی گوش بگذارید تا کیپ شدن گوش از بین برود.

درمان کیپ شدن گوش با اکالیپتوس

اکالیپتوس یک گیاه دارویی بسیار مفید یم باشد که از خاصیت آن می توان به باز کنندگی مجاری تنفسی و احتقان اشاره کرد. گرفتگی گوش را می‌ توانید با بخور اکالیپتوس برطرف کنید. برای تهیه این روش باید کمی اکالیپتوس را داخل آب جوش بریزید و بخار حاصل از آن را وارد مجاری تنفسی کنید. این کار سبب باز شدن عروق و شل شدن مخاط می ‌شود و گرفتگی گوش شما برطرف خواهد شد.

درمان کیپ شدن گوش در طب سنتی با سرکه سیب

سرکه‌ سیب یکی از بهترین روش ها برای گرفتگی گوش می باشد. سرکه سیب دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و می ‌تواند سبب رفع عوامل باکتریایی یا عفونی شود. برای استفاده از سرکه سیب باید روی یک سمت از بدن دراز بکشید و با قطره چکان چند قطره سرکه سیب داخل گوش بریزید و 10 دقیقه صبر کنید. بعد از این زمان گوش را با پنبه پاک کنید. این روش گرفتگی گوش را از بین می ‌برد.

درمان کیپ شدن گوش در طب سنتی با روغن زیتون

استفاده از روغن زیتون برای نرم کردن و خارج کردن ترشحات از گوش بسیار مفید می باشد. در این روش  برای درمان گرفتگی گوش باید چند قطره روغن زیتون را داخل گوش بریزید و بعد از گذشت نیم ساعت گوش را از روغن تمیز کنید. سعی کنید حتما گوش خود را بعد از این روش تمیز کنید زیرا که چرب بودن مجرای گوش سبب جذب گرد و خاک و ایجاد جرم داخل گوش می ‌شود.

درمان کیپ شدن گوش با برگ ریحان

استفاده از برگ ریحان روشی بسیار مفید است که توسط طب سنتی تایید شده و برای از بین بردن گرفتگی گوش موثر است. اگر قصد دارید احساس گرفتگی و سوت کشیدن گوش را درمان کنید، باید چند برگ ریحان را خرد کنید و آب آن را داخل گوش بریزید. آب ریحان نباید آن قدر زیاد باشد که به پرده‌ گوش برسد، زیرا سبب آسیب به پرده و کم کردن شنوایی می ‌شود.

درمان کیپ شدن گوش در طب سنتی چگونه است؟

درمان کیپ شدن گوش با دارو چگونه است؟

برای گرفتگی گوش می توانید به پزشک نیز مراجعه نمایید. متخصص با پیدا کردن علت و درمان کیپ شدن گوش سبب رفع گرفتگی گوش و ناراحتی ناشی از آن می شود. برخی داروهایی که برای درمان کیپ شدن گوش استفاده می ‌شود را بدون نسخه هم می ‌توان تهیه کرد. داروهایی که برای گرفتگی گوش موثر هستند عبارتند از:

درمان کیپ شدن گوش با اسپری

اگر دچار گرفتگی گوش و بینی به طور هم زمان شده اید، می‌ توانید هنگام سفر با هواپیما یک ساعت قبل از بر خواستن و فرود از اسپری ضد احتقان استفاده کنید. کسانی که دارای سینوزیت هستند همراه گرفتگی بینی، گرفتگی گوش را نیز تجربه می‌ کنند. این افراد برای درمان کیپ شدن شدید گوش ناشی از سینوزیت باید از ضد احتقان‌ های بینی استفاده کنند یا بینی را با محلول ‌های نمکی شستشو دهند.

درمان کیپ شدن گوش با قطره

یکی از علل گرفتگی گوش ابتلا به عفونت‌ های ویروسی می باشد. افرادی که مبتلا به عفونت تنفسی می‌ شوند علائم سرگیجه، گرفتی بینی و گوش دارند. درمان کیپ شدن گوش و سرگیجه این افراد با استفاده از قطره‌ های برطرف کننده‌ عفونت به سادگی انجام می ‌شود.

درمان کیپ شدن گوش با آنتی‌هیستامین

گرفتگی گوش در برخی افراد به علت آلرژی ایجاد می شود. این افراد زمانی که در تماس با آلرژن ‌هایی مانند گرده‌ گل قرار می ‌گیرند، دچار آبریزش بینی و چشم و گرفتگی گوش و بینی می‌ شوند. داروهایی مانند آنتی‌ هیستامین سبب رفع این علائم می شوند. سعی کنید این دارو را با تجویز پزشک تهیه کنید. برای درمان این مشکل باید به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در ایران مراجعه نمایید تا مورد درمان قرار بگیرید و مشکل شما رفع شود.

کلام آخر

کیپ شدن گوش برای افراد بسیار آزاد دهنده می باشد، به همین دلیل افراد همواره به دنبال راه و روش درمان کیپ شدن و گرفتگی گوش هستند. گرفتگی و کیپ شدن گوش ‌ها بی‌ خطر هستند. گرفتگی گوش قابل درمان است و افراد می توانند با روش های مختلفی مانند درمان های خانگی، طب سنتی و داروها این گرفتگی را برطرف کنند. گرفتگی گوش در برخی افراد به علت آلرژی ایجاد می شود. این افراد زمانی که در تماس با آلرژن ‌هایی مانند گرده‌ گل قرار می ‌گیرند، دچار آبریزش بینی و چشم و گرفتگی گوش و بینی می‌ شوند.

از شما عزیزان بسیار سپاس گزاریم که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید. سایت جراحتو همواره سعی داشته شما را با علت گرفتگی گوش و روش درمان آن آشنا کند. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشند. در صورت داشتن هر گونه انتقاد و پیشنهاد به سایت مراجعه کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

source

توسط blogcheck.ir