طبق اعلام بیمه مرکزی و بر اساس مصوبه کارگروه تعاملپذیری دولت الکترونیک، از اول خرداد ۱۴۰۴ صدور بیمهنامه برای اشخاص حقیقی در تمامی رشتههای بیمهای فقط با استعلام موفق کدپستی از سامانه ملی املاک و اسکان کشور ممکن خواهد بود.
به گزارش بنکر (Banker)، مطابق با تصمیم این کارگروه، کلیه شرکتهای بیمه موظف شدهاند تا پیش از ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ زیرساختهای فنی برای اتصال به سامانه املاک و اسکان را فراهم کرده و از تاریخ اول خردادماه، صرفاً در صورت دریافت استعلام موفق کدپستی اقدام به صدور بیمهنامه برای بیمهگذاران حقیقی نمایند.
دستهچک هم بدون استعلام کدپستی صادر نمیشود
پیش از این نیز، بانک مرکزی طی بخشنامهای اعلام کرده بود که از اول بهمن ۱۴۰۳، صدور دستهچک جدید تنها در صورت تطابق کد ملی و کدپستی مشتریان بانکی با اطلاعات سامانه املاک و اسکان امکانپذیر خواهد بود. بهاینترتیب، در صورت عدم ثبت اطلاعات ملکی در این سامانه، فرآیند صدور دستهچک به شکل سیستمی متوقف خواهد شد.
بانکها موظف به استعلام اقامتگاه اصلی مشتریان شدند
در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ نیز بانک مرکزی طی ابلاغیهای به شبکه بانکی کشور تأکید کرد که باید از وبسرویس استعلام اقامتگاه اصلی اشخاص از سامانه ملی املاک و اسکان استفاده کرده و آن را در ارائه خدمات بانکی لحاظ کنند.
سامانه املاک و اسکان؛ درگاه اتصال خدمات دولتی و بانکی به ثبت اطلاعات ملکی
سامانه ملی املاک و اسکان کشور، از ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس قانون مالیاتهای مستقیم مصوب آذر ۱۳۹۹ راهاندازی شد. بر اساس این قانون، ثبت اطلاعات ملکی در این سامانه پیشنیاز دریافت خدمات دولتی مانند یارانه، افتتاح حساب بانکی، دریافت گذرنامه، پلاک خودرو، و خدمات انشعابات خانگی است.
الزام قانونی ارائه خدمات عمومی بر اساس اطلاعات سامانه املاک
مطابق بند هفت تبصره هشت ماده ۵۴ قانون مالیاتهای مستقیم، کلیه دستگاههای اجرایی و ارائهدهندگان خدمات عمومی از جمله شرکتهای آب، برق، گاز، تلفن و… مکلفند خدمات خود را تنها بر اساس کدپستی ثبتشده در سامانه املاک و اسکان و به نام مالک یا بهرهبردار ثبتشده ارائه دهند. این الزامات حداکثر تا شش ماه پس از اجرای قانون باید اجرایی شود.
source