عاشقان وصال نگین نارنجی جاده مخصوص/ خریداران نهایی سایپا

مهلت یک ماهه ارائه درخواست برای خرید ۴۲ درصد سهام بلوکی نارنجی پوشان جاده مخصوص دیروز (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) به پایان رسید. شنبه ۲۷ اردیبهشت، اطلاعات خریداران به وزارت اقتصاد ارسال خواهد شد، تا فرآیندهای مرتبط انجام و رقابت آغاز شود. اگر شایعات در حد همان شایعه باشند، تا آن روز ۹ عاشق در انتظار وصال با سایپا بی قرار خواهند ماند.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، آنگونه که علیرضا بیاتی، معاون اقتصادی گروه خودروسازی سایپا توضیح می دهد با گذشت ۱ ماه از فراخوان فروش سهام سایپا ۹ شخص حقوقی و کنسرسیوم تقاضای خود را ارائه داده اند. البته برخلاف تصور اولیه متقاضی خرید این سهام باید خود را برای رقابتی سخت و پرداخت بهایی سنگین آماده کند.
افزایش سرمایه سایپا از ۱۹ به ۱۶۲ همت
به گفته این مقام مسئول در سایپا: «این شرکت ۴ اسفند ۱۴۰۳ نامه ای از بورس مبنی بر دریافت اعلام برنامه سایپا در خصوص سهام چرخه ای دریافت می کند. پاسخ سایپا در ۱۳ اسفند همان ماه در سامانه کدال منتشر می شود. طبق برنامه اعلامی مرحله اول افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها بود در ۲۸ اسفند ۱۴۰۳ عملیاتی می شود. پیرو این موضوع، سرمایه شرکت از ۱۹.۵ همت به ۱۶۲ همت افزایش یافته و در افزایش سرمایه در ۱۵ اردیبهشت امسال ثبت می شود.»
بیاتی ادامه می دهد: «مرحله دوم با فراخوان در رسانه های کثیرالانتشار در تاریخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ آغاز شد که در نهایت در آخرین روز فراخوان اولیه با توجه به میزان تقاضا، مهلت ارسال درخواست برای ۱۵ روز دیگر (تا ۲۴ اردیبهشت ) اردیبهشت تمدید شد.»
به گفته معاون اقتصادی گروه خودروسازی سایپا: «با گذشت ۱ ماه از این فراخوان ۹ شخص حقوقی و کنسرسیوم تقاضای خود را ارائه داده اند که طیف متنوعی از سرمایه گذاران کشور، تولیدگران و قطعه سازان درخواست داده اند. به طور مثال، یکی از خودروسازان با یک بانک کنسرسیوم تشکیل داده اند. کنسرسیوم دیگری از دو گروه صنعتی به همراه کنسرسیوم قطعه سازان و خودروسازان هستند. یک هلدینگ بزرگ قطعه سازی، یک شرکت پتروشیمی متعلق به یکی از بانک های کشور و همچنین چند شرکت سرمایه گذاری دیگر جزء متقاضیان قرار دارند.»
همه خواستگاران سایپا
هر چند بیاتی در این گزارش به اسامی شرکت های متقاضی اشاره ای نکرده و به صورت رسمی از هیچ خریداری اسم نبرده است، اما در هر صورت از گوشه و کنار اسامی خواستگاران بالاخره به گوش می رسد.
کرمان موتور
آبی پوشان کرمانی را باید یکی از جدی ترین خریداران سایپا دانست. خودروسازی که در حال حاضر ۹ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. شرکتی که در بهمن ماه سال گذشته نیز طی نامه ای به رئیس جمهور آمادگی خود را برای خرید و مدیریت سایپا به طور رسمی اعلام کرد.
هلدینگ دات وان؛ بابک زنجانی
هلدینگ دات وان با مالکیت بابک زنجانی دیگر خریدار به شمار می آید. برخی منابع کار واگذاری به او را تمام شده می دانند. این خبر از سوی سایپا تکذیب شده است. با این حال نوع رفتار این شخص در فضای مجازی برای بسیاری پرسش برانگیز شده است.
کنسرسیوم انتخاب
این کنسرسیوم نیز یکی از متقاضیانی به شمار می آید که از مجموعه چند طیف مختلف صنعتی تشکیل شده است. در آخرین روز نیز گروه گلرنگ به آنها افزوده شده است. با توجه به طیف متنوع خودرویی و صنعتی برخی این کنسرسیوم را در کنار کرمان موتور بهترین گزینه برای هدایت نارنجی پوشان جاده مخصوص می دانند.
علی انصاری؛ پترو صنعت صدر
پترو صنعت صدر همان شرکتی است که به عنوان زیرمجموعه یکی از بانک ها به جمع متقاضیان اضافه شده است. علی انصاری که غیر از بانک آینده، مالکیت ایران مال، بازار موبایل و بازار مبل را دارد با پترو صنعت صدر خود را مهیای خرید این سهام کرده است. با توجه به قیمت پایه ای که در فضای مجازی شایع شده است، بعضی ها معتقدند که رقابت اصلی میان او و زنجانی خواهد بود.
خودروسازی فردا؛گروه جی بی جی
براساس شنیده ها خودروسازی فردا متعلق به گروه جی بی جی (گرامی) هم پاکت خود را تحویل داده است. این گروه تجربه و سابقه فعالیت در زمینه تولید و واردات را در کارنامه خود دارد. با این حال شانس چندانی برای آنها قائل نیستند.
کنسرسیوم نفتی-گازی با هدایت یک قطعه ساز
از دیگر خریداران سهام بلوکی سایپا باید به یک شرکت فعال در زمینه نفت و گاز اشاره کرد. کنسرسیومی که غیر از نفت و گاز شامل صنایع مختلف دیگری نیز می شود. البته هنوز اسم این خریدار مشخص نشده است، اما آنگونه که شنیده می شود، این کنسرسیوم با یک محوریت یک شرکت شناخته شده و بزرگ قطعه ساز پا به رقابت گذاشته است.
از شرکت پالایشی تا زرماکارون، تراکتور و شیرین عسل
در این شرایط هنوز نام و نشان سایر خریداران معلوم نشده است. برخی محافل از احتمال ورود یک هلدینگ پتروشیمی، برخی دیگر از امکان و احتمال ورود زر ماکارون، مالک تراکتورسازی و شیرین عسل به جمع خریداران خبر می دهند. اخباری که هنوز تأیید و تکذیب نشده است.
ضمن اینکه هنوز اهلیت و توانمندی خریداران مورد ارزیابی قرار نگرفته است. بنابراین برای روشن شدن موضوع و مشخص شدن نام خریداران باید تا روز رقابت در بورس صبر کرد.
خصوصی سازی خودروسازی سایپا سهام سایپا واگذاری سهام سایپا
source