ورود وزارت خارجه به پرونده خصوصی سازی سایپا؟

وزارت خارجه در پرونده خصوصی سازی سایپا
وزارت خارجه در پرونده خصوصی سازی سایپا

معاون بهره‌برداری و حمل‌ونقل ایدرو، از مکاتبه با وزارت امور خارجه برای فراهم کردن زمینه سرمایه گذار خارجی خبر داده است. آیا ورود وزارت امور خارجه به پرونده خصوصی سازی سایپا را می توان به تمایل حاکمیت مبنی بر واگذاری سایپا به چینی ها تلقی کرد؟






به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، دیروز سهیل معمار باشی، یکی از مهمانان میزگرد اقتصادی شبکه خبر با موضوع «واگذاری مدیریت صنعت خودرو به بخش خصوصی» خصوصی بود.

وی در بخشی از این برنامه از آغاز فرآیند واگذاری مدیریت سایپا به بخش خصوصی در چارچوب بند «ب» قانون برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: «سازوکار لازم برای این واگذاری طراحی شده و هم‌اکنون فراخوان عمومی برای جذب متقاضیان منتشر شده است.»

معاون بهره‌برداری و حمل‌ونقل ایدرو ضمن اشاره به این‌که این واگذاری صرفاً فروش سهام نیست، تأکید کرد: «از شرکت‌های متقاضی، برنامه جامع ارتقای شرکت اخذ شده است. این برنامه‌ها شامل تأمین منابع مالی، توسعه محصولات و بهبود بهره‌وری عملیاتی هستند. هدف آن است که شرکت جدید بتواند هزینه‌های مالی را کاهش داده و قیمت تمام‌شده خودرو را برای مصرف‌کننده منطقی‌تر کند.»

مشارکت حائز اهمیت سرمایه گذار خارجی

معمارباشی با بیان این‌که مشارکت خارجی در این واگذاری بسیار حائز اهمیت است، افزود: «در همین راستا مکاتباتی با وزارت امور خارجه انجام داده‌ایم تا زمینه ورود شرکت‌های خارجی فراهم شود. شرکت‌هایی که توانمندی لازم برای ارتقای فناوری، انتقال پلتفرم و توسعه محصول دارند، می‌توانند به‌صورت مشارکتی یا مستقل وارد این فرآیند شوند.»

به گفته این مقام مسئول، مهلت ارسال تقاضا برای حضور در این واگذاری تا ۲۴ اردیبهشت تعیین شده و پس از آن، کارگروه ویژه‌ای با همکاری سازمان خصوصی‌سازی و وزارت امور اقتصادی و دارایی، صلاحیت متقاضیان را ارزیابی خواهد کرد.

معمارباشی ضمن تأکید بر این‌که تحقق اهداف این واگذاری نیازمند زمان است، گفت: «نمی‌توان بلافاصله پس از واگذاری انتظار تغییرات ملموس داشت؛ چراکه استقرار مدیریت جدید و اجرای برنامه‌ها زمان‌بر خواهد بود.»

معمارباشی همچنین در پاسخ به پرسشی پیرامون قیمت‌گذاری خودروها، خاطرنشان کرد: «سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مطابق با تکالیف قانونی خود و با توجه به تغییرات بهای نهاده‌های تولید، محاسبات لازم را انجام داده و در چهارچوب قانون اقدام خواهد کرد.»

تعارف سایپا به چینی ها

در این شرایط به نظر می رسد که بخش اصلی سخنان وی با توجه به ساعت پخش برنامه، ساعت ۱۴، چندان جدی گرفته نشده و یا درست شنیده نشده است. البته اصل گفته وی مبنی بر مکاتبه با وزارت امور خارجه برای فراهم شدن زمینه سرمایه گذار خارجی مشکل خاصی ندارد. بلکه مسئله اصلی شرایط کشور و عدم تمایل ورود شرکت های خارجی به ایران است.

با توجه به بحث تحریم ها و تشدید آن با روی کار آمدن ترامپ نه تنها شرکت های مطرح اروپایی و آسیایی فعلاً قید حضور در ایران را زده اند، بلکه شرکت های مطرح چینی نیز حاضر به همکاری مستقیم با ایرانی ها نیستند. به همین دلیل محصولات آن‌ها به صورت ری‌برند شده در ایران تولید و یا وارد می شود.

بنابراین از یک سو باید دید که آیا اصلاً سرمایه گذار خارجی تا تعیین تکلیف نهایی مذاکرات و مشخص شدن سمت و سوی مناسبات بین المللی، حاضر به ورود خواهد شد؟ آیا قرار است سایپا به محل آزمون و خطای یک شرکت چینی دیگر تبدیل شود؟ آیا چینی ها به خریداران داخلی ترجیح داده می شوند؟ آیا می توان از آن‌ها انتظار انتقال تکنولوژی را داشت؟ آیا اصلاً چینی ها یا هر سرمایه گذاری خارجی دیگر با توجه به میزان نفوذ و دخالت های حاکمیتی تمایلی به حضور در ایران دارد؟

روس ها مستعد حضور

البته با توجه به گفته های اخیر مدیرعامل آفتوآز روسیه و تمایل مدیرسابق سایپا برای تولید مشترک با آن‌ها و داشتن پلتفرم مشترک به نظر می رسد که روس ها نیز مستعد حضور در ایران هستند، اما آیا حضور سرمایه گذاری از این شرکت می تواند منجر به ارتقا سطح تکنولوژی شود؟

source

توسط blogcheck.ir