در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین دکتر آنژیوپلاستی در کرج آشنا کنیم؛ اما قبل از آن بهتر است با مفهوم آنژیوپلاستی، کاربردها، چگونگی انجام آن و … اطلاعاتی را کسب کنید. بیماری های قلب و عروق از بیماری های شایع در زندگی امروز است و رتبه ی اول در بین دلایل مرگ در جهان را دارد. از این رو، سالانه میلیون ها آنژیوپلاستی جهت درمان بیماری های قلبی و عروقی تجویز و انجام می شود. آنژیوپلاستی روشی پزشکی – درمانی است که شریان مسدود یا تنگ شده در اطراف قلب را باز می کند؛ در واقع، آنژیوپلاستی روش درمانی پذیرفته شده و استاندارد برای عروق باریک یا مسدود شده در این ناحیه از بدن است. پزشکان آنژیوپلاستی را مداخله عروق کرونر از راه پوست یا PCI نیز می نامند.  این روش، از مهم ترین و رایج ترین شیوه های درمانی است.



آنژیوپلاستی و انواع آن

اصطلاح آنژیوپلاستی (Angioplasty)، از ترکیب دو کلمه ی “آنژیو” به معنای رگ خونی و “پلاستی” به معنی باز شدن تشکیل شده است. آنژیوپلاستی یک درمان مرسوم برای بیماری عروق کرونر قلب (CHD) و حملات قلبی (سندرم حاد کرونری) است. در این بیماری ها، با تجمع پلاک یا تصلب شرایین در دیواره ی رگ ها، شریان ها باریک شده و ممکن است مسدود شوند. در حمله ی قلبی، پلاک ممکن است پاره شود و کلسترول را به داخل یک سرخرگ بریزد و به طور بالقوه منجر به ایجاد لخته ای شود که جریان خون را متوقف می کند. در مقایسه با جراحی قلب، آنژیوپلاستی یک روش کم تهاجمی است؛ زیرا در آن جراحی و باز کردن قفسه ی سینه، انجام نمی شود.

در طی یک آنژیوپلاستی استاندارد، بهترین دکتر آنژیوپلاستی در کرج، برشی در کشاله ران یا مچ دست فرد بیمار، ایجاد می کند و یک لوله یا کاتتر را در شریان قرار می دهد. سپس کاتتر را به سمت بالا و درون رگ خونی آسیب دیده در اطراف قلب هدایت می کند. معمولاً کاتتر دارای یک بالون بادی است که پلاک یا لخته را جابجا کرده و به طور مؤثر شریان را باز می کند. پزشکان از اشعه ایکس و رنگ کنتراست برای هدایت کاتتر و ارزیابی شریان هایی که به درمان نیاز دارند، استفاده می کنند. دو نوع اصلی آنژیوپلاستی وجود دارد، که عبارتند از:

  • آنژیوپلاستی با بالون: با استفاده از فشار یک بالون باد شونده برای پاک کردن پلاک هایی که شریان را مسدود کرده اند، انجام می شود. این روش به ندرت به تنهایی به کار می رود؛ مگر در مواردی که بهترین دکتر آنژیوپلاستی در کرج قادر به قرار دادن استنت در موقعیت مورد نظر نباشد.
  • آنژیوپلاستی با استنت: قرار دادن استنت در شریان که با استفاده از یک لوله یا استنت که از مش سیمی ساخته شده است، انجام می شود. استنت ها به جلوگیری از باریک شدن مجدد شریان بعد از آنژیوپلاستی کمک می کنند. آن ها ممکن است از فلز بدون روکش ساخته شده یا دارای پوشش دارویی باشند. استنت های با روکش دارویی، استنت های شستشوی دارو DES نیز نامیده می شوند و رایج ترین نوع استنت ها هستند. ذکر این نکته ضروری است که پوشش دارویی در DES، بیماری که سبب باریک شدن شریان شده است، درمان نخواهد کرد؛ در واقع، داروی موجود در استنت به آرامی آزاد می شود تا از ایجاد پلاک در آینده و باریک شدن مجدد رگ جلوگیری کند. پس از قرار دادن استنت، بهترین دکتر آنژیوپلاستی در کرج، داروهایی نظیر آسپرین، کلوپیدوگرل یا تیکاگرلور را برای کاهش احتمال تشکیل لخته های خون روی استنت تجویز خواهد کرد.
آنژیوپلاستی و انواع آن

انتخاب بهترین دکتر آنژیوپلاستی در کرج

انجام آنژیوپلاستی موفقیت آمیز، به این معنی است که ممکن است دیگر نیازی به جراحی بای پس عروق کرونر (یک روش تهاجمی تر با زمان بهبودی طولانی تر)، نباشد. از این رو، انتخاب بهترین پزشک در این حوزه ی درمانی بسیار مهم است. قبل از انجام آنژیوپلاستی، بهترین دکتر آنژیوپلاستی در کرج سابقه ی پزشکی فرد بیمار را بررسی می کند و یک معاینه فیزیکی دقیق انجام می دهد. ممکن است قبل از عمل نیاز به انجام برخی آزمایش های تشخیصی مانند رادیوگرافی قفسه سینه، تست نوار قلب و آزمایش خون باشد. علاوه بر این، بهترین دکتر آنژیوپلاستی در کرج، آنژیوگرافی عروق کرونری را انجام می دهد تا بررسی کند: آیا عروق قلب بیمار مسدود شده اند یا خیر و آیا می توان آن ها را با روش آنژیوپلاستی درمان کرد؟. اگر بهترین دکتر آنژیوپلاستی در کرج در حین انجام آنژیوگرافی عروق کرونری، انسدادی پیدا کند، ممکن است بلافاصله پس از آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و استنت گذاری را انجام دهد. بهترین دکتر آنژیوپلاستی در کرج، ممکن است آنژیوپلاستی را در موارد زیر تجویز کند:

  • درمان یک تست استرس غیرعادی
  • درمان آنژین و کاهش درد قفسه سینه
  • بهبود و افزایش جریان خون به سمت قلب
  • کمک به فعالیت بیشتر برای افراد مبتلا به درد قفسه سینه
  • بهبود خون رسانی به عضله قلب در طول یا بعد از حمله قلبی

بهترین دکتر آنژیوپلاستی در کرج، تمام مراحل آنژیوپلاستی را برای بیمار شرح خواهد داد تا اضطراب و نگرانی وی را کاهش دهد. او با دانش تخصصی و مهارتی که در اثر سال ها تجربه ی طبابت به دست آورده است، آنژیوپلاستی را به بهترین نحو و با کمترین عوارض انجام خواهد داد. همچنین، بهترین دکتر آنژیوپلاستی در کرج بعد از انجام آنژیوپلاستی پیگیر وضعیت فرد است. جلسات معاینه بعد از آنژیوپلاستی از اهمیت ویژه ای در درمان نهایی برخوردار است؛ به عبارت دیگر، بهترین دکتر آنژیوپلاستی در کرج، روند بهبودی بیمار را بررسی می‌ کند و با تجویز داروهای مورد نیاز، برای سلامت قلب و عروق وی، برنامه ی درمانی مداومی را تنظیم و اجرا خواهد کرد. ما در ادامه فهرستی از بهترین دکتر آنژیوپلاستی در کرج را به شما عزیزان ارائه می دهیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید. لازم به یادآوری است، لیست بهترین دکتر آنژیوپلاستی در تهران نیز در سایت جراحتو قابل دسترسی می باشد.

10 تا از بهترین دکتر آنژیوپلاستی در کرج را بشناسید!

اقدامات قبل از انجام آنژیوپلاستی

اگر چه آنژیوپلاستی یک روش کم تهاجمی است، اما همچنان روشی مبتنی بر جراحی است و افراد باید قبل از انجام آن، به دقت از دستورالعمل های ارائه شده توسط بهترین دکتر آنژیوپلاستی در کرج پیروی کنند. برخی از مهم ترین اقدامات قبل از آنژیوپلاستی عبارتند از:

  • شب قبل از انجام آنژیوپلاستی، دوش گرفته و حمام کنید.
  • از همراه داشتن وسایل فلزی مانند انگشتر، دستبند و … خودداری کنید.
  • می توانید داروهای تأیید شده توسط بهترین دکتر آنژیوپلاستی در کرج را فقط با مقدار کمی آب در صبح روز عمل خود مصرف کنید.
  • از چند ساعت معمولا 6 تا 8 ساعت قبل از عمل آنژیوپلاستی، از خوردن غذا یا نوشیدنی خودداری کنید.
  • انجام آزمایشات کلیوی قبل از آنژیوپلاستی توصیه می شود؛ زیرا، رنگ کنتراست مورد استفاده توسط بهترین دکتر آنژیوپلاستی در کرج، می‌تواند بر عملکرد کلیه اثرگذار باشد.
  • بهترین دکتر آنژیوپلاستی در کرج را در مورد داروها و مکمل های گیاهی که مصرف می کنید، مطلع کنید. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد قبل از عمل، مصرف این داروها، به ویژه داروهای رقیق کننده خون و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی را متوقف کنید. همچنین، در صورت ابتلا به دیابت، مصرف داروی متفورمین را 24 ساعت قبل از آنژیوپلاستی و 24 ساعت بعد آز آن متوقف کنید.

عوارض احتمالی بعد از آنژیوپلاستی

مدت زمان انجام آنژیوپلاستی می تواند از سی دقیقه تا چند ساعت متغیر باشد. معمولا بعد از چند ساعت فرد مرخص می شود؛ اما این احتمال وجود دارد طبق تشخیص بهترین دکتر آنژیوپلاستی در کرج، فرد به مدت یک شب در بیمارستان بماند. افراد اغلب می توانند ظرف یک هفته بعد از آنژیوپلاستی به روال عادی زندگی خود برگشته و فعالیت های کاری خود را آغاز کنند، البته، بهترین دکتر آنژیوپلاستی در کرج در مورد میزان و زمان فعالیت توصیه های خاصی خواهد داشت؛ برای مثال محدودیت در بلند کردن اجسام سنگین و … . به طور کلی، آنژیوپلاستی روشی است ایمن و بدون عارضه؛ اگر آنژیوپلاستی توسط بهترین دکتر آنژیوپلاستی در کرج که در کار خود مهارت و دانش لازم را دارد، انجام شود، با اطمینان می توان گفت بروز عوارض، نادر خواهد بود. خطر بروز عوارض در افراد مسن که مبتلا به بیماری های قلبی، شریان های مسدود شده و یا بیماری های مزمن کلیوی هستند، نسبت به سایر افراد بیشتر است. برخی از شایع ترین عوارض احتمالی این روش عبارتند از:

  • مرگ
  • حمله قلبی
  • سکته مغزی
  • مشکلات کلیوی
  • درد در قفسه سینه
  • ریتم غیرطبیعی قلب یا آریتمی
  • پارگی یا آسیب به شریان اصلی
  • آلرژی و حساسیت به رنگ کنتراست
  • ایجاد انسدادی که به بای پس اضطراری نیاز دارد
  • وارد شدن صدمه به رگ های خونی، شریان ها و کلیه ها
  • خونریزی از محل ورود کاتتر (مج دست یا کشاله ران) به مدت طولانی
  • لخته شدن خون (لخته های خون می توانند در داخل استنت ها حتی پس از آنژیوپلاستی ایجاد شوند)
  • باریک شدن مجدد شریان (خطر باریک شدن مجدد شریان زمانی که از استنت های فلزی بدون روکش استفاده می شود، بیشتر است).
عوارض احتمالی بعد از آنژیوپلاستی

با وجود اینکه بعد از آنژیوپلاستی، احساس درد، کبودی و احتمالاً خونریزی در اطراف ناحیه ای که کاتترها وارد بدن شده اند، شایع و طبیعی است؛ اما، در صورت بروز هر یک از نشانه های زیر، سریعا با بهترین دکتر آنژیوپلاستی در کرج تماس گرفته یا به او مراجعه کنید:

  • تنگی نفس
  • احساس درد در قفسه سینه
  • احساس ضعف، خستگی یا غش
  • احساس درد یا ناراحتی در ناحیه ای که کاتتر وارد شده است
  • تورم یا خونریزی ناگهانی در ناحیه ای که کاتتر وارد شده است
  • احساس گرفتگی یا بی حسی در عضوی که کاتتر از آن وارد شده است (پا یا دست)
  • تغییر رنگ و دما در عضوی که آنژیوپلاستی از طریق آن انجام شده است (پا یا دست)
  • بروز تب یا قرمزی، تورم و ترشحات در ناحیه ای که کاتتر وارد شده است (نشانه های عفونت)

کلام آخر

با گسترش و شیوع بیماری های قلبی – عروقی، شیوه های درمانی متعددی مانند آنژیوپلاستی، جان افراد بسیاری را از خطر مرگ حتمی نجات داده است. البته، انجام آنژیوپلاستی به معنای از بین رفتن بیماری قلبی نیست. بلکه بعد از آن، فرد باید عادات و سبک زندگی سالمی را دنبال کند و داروهایی را که بهترین دکتر آنژیوپلاستی در کرج تجویز کرده است، مصرف کند. در واقع، در کنار انجام این روش درمانی نزد بهترین دکتر آنژیوپلاستی در کرج، ترک سیگار، کاهش وزن و کلسترول، ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی سالم از جمله اقداماتی است که موفقیت آنژیوپلاستی را تضمین خواهد کرد. سایت جراحتو سعی بر آن داشته تا شما را با بهترین دکتر آنژیوپلاستی در کرج آشنا کند؛ از شما سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله ما را همراهی کردید. در صورت داشتن سؤال و تمایل به دریافت مشاوره می توانید با شماره تلفن های مذکور تماس حاصل فرمایید.

source

توسط blogcheck.ir