درمان درد قاعدگی جزء مسائل بسیار مهمی برای بانوان می‌ باشد. درد قاعدگی گاهی با درمان‌ های خانگی و همچنین مصرف دمنوش ‌های گیاهی کاهش پیدا می ‌کند ولی برخی اوقات آنقدر شدید است که شخص باید به پزشک مراجعه کند تا دلیل آن را متوجه شود و آن درد را درمان نماید. ما در این مقاله سریع ترین روش درمان درد قاعدگی را در اختیار شما قرار داده ‌ایم پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.



درمان خانگی درد قاعدگی

ورزش: یکی از درمان‌ های خانگی درد قاعدگی ورزش می‌ باشد. ورزش منظم با رعایت رژیم غذایی سالم به کاهش درد قاعدگی و همچنین درمان آن کمک بسیاری می ‌کند. بانوانی که ورزش منظم داشته باشند و همچنین رژیم غذایی مغذی داشته باشند دارای درد کم تری در زمان قاعدگی می ‌باشد. ورزش سبب افزایش ترشح اندورفین می ‌شود. گاهی انجام ورزش نیاز به استفاده از داروهای مسکن را کاهش می ‌دهد. هنگام قاعدگی می ‌توانید از ورزش‌ های سبکی مانند پیاده‌ روی استفاده کنید.

رژیم غذایی: از دیگر درمان‌های خانگی درد قاعدگی می ‌توان به رژیم غذایی اشاره کرد. در دوره قاعدگی افراد باید سعی کنند از خوردن غذاهایی که سبب نفخ و اهتباس آب می ‌شوند پرهیز نمایند. خوردن غذاهایی مانند غذاهای چرب در دوران قاعدگی مضر است و درد را بیش تر می ‌کند. سعی کنید از غذاهای شور، کافئین، نوشیدنی گازدار، الکل، غذاهای چرب و … هنگام قاعدگی استفاده نکنید. کاهش یا عدم مصرف چنین مواردی می ‌تواند کمک بسیاری به کاهش درد و گرفتگی بکند. سعی کنید به جای استفاده از این غذاها از چای زنجبیل یا نعنا بیش تر استفاده کنید. رژیم غذایی باید دارای غذاهای کم فراوری شده و سرشار از فیبر و سبزیجات باشد. سعی کنید در دوران قاعدگی از گردو بادام و … استفاده کنید.

نوشیدن آب: در دوران قاعدگی نوشیدن آب از کم آبی بدن جلوگیری می ‌کند و همچنین سبب کاهش درد و نفخ شکم می ‌شود. برای درمان گرفتگی عضلات باید از آب داغ و یا گرم استفاده کنید. مایعات داغ سبب افزایش جریان خون می ‌شوند و به درمان گرفتگی کمک بسیاری می ‌کنند. برای هیدراته ماندن بدن سعی کنید علاوه بر آب از برخی غذاها استفاده کنید. در دوران قاعدگی از هندوانه، خیار، کرفس، کاهو و انواع توت استفاده کنید.

ماساژ: برای کاهش علائم قاعدگی ماساژ درمانی راه حل بسیار مناسبی می ‌باشد. 20 دقیقه ماساژ به درمان درد قاعدگی کمک بسیاری می ‌کند. ماساژ باید توسط یک شخص حرفه‌ ای انجام شود تا نقاط خاص در اطراف کمر، پهلو و شکم به خوبی ماساژ داده شوند که دارای مزایای بیش تری هستند. برخی از روغن‌ هایی که در ماساژ درمانی سبب درمان درد قاعدگی می‌ شوند شامل نعنای تند، گل سرخ، رازیانه و اسطوخودوس می‌ باشند.

گرما درمانی: با گرم کردن ناحیه شکم و کمر می ‌توانید درد دوران قاعدگی را کاهش دهید. گرما به اندازه مصرف قرص‌ های ضد التهابی غیر استروئیدی در کاهش درد قاعدگی بسیار موثر است. می ‌توانید از حمام آب گرم و یا حوله گرم نیز استفاده کنید. یکی از روش ‌های خوب برای ساخت پد گرمایشی در خانه استفاده از دو تکه پارچه و مقداری برنج خام می ‌باشد. سعی کنید دو تکه پارچه را به هم بدوزید، داخل آن را پر از برنج خام کنید. این کیسه را در ماکروویو قرار دهید تا گرم شود.

کاهش مصرف کافئین: استفاده از کافئین سبب افزایش التهاب می ‌شود. در دوران قاعدگی سعی کنید از کافئین به هیچ عنوان استفاده نکنید. افزایش التهاب سبب افزایش درد می ‌شود پس بهتر است مصرف کافئین را چند روز قبل از قاعدگی تا زمان اتمام آن کاهش دهید. کافئین در چای، قهوه، نوشابه، شکلات و نوشیدنی های انرژی زا وجود دارد.

خواب کافی: خواب کافی تاثیر بسیار زیادی در سلامت بدن افراد دارد. افرادی که دچار بی ‌خوابی هستند دارای قاعدگی دردناکی می ‌باشند. برای جلوگیری از علائم شدید قاعدگی باید سعی کنید خواب کافی داشته باشید.

کاهش مصرف الکل و سیگار: الکل و سیگار دارای تاثیرات منفی در بدن افراد می ‌باشد و سلامت بدن را تهدید می‌ کند. الکل و سیگار سبب افزایش التهاب می ‌شود و التهاب سبب درد می ‌شود، برای کاهش دردهای قاعدگی سعی کنید از سیگار و الکل استفاده نکنید.

مصرف داروهای مسکن: از دیگر روش ‌های درمان درد قاعدگی مصرف داروهای مسکن می ‌باشد. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی جزء داروهایی هستند که می ‌توان آن ها را بدون نسخه استفاده کرد. این داروها سبب کاهش درد قاعدگی می ‌شوند.

درمان خانگی درد قاعدگی

قاعدگی چیست؟

قاعدگی ریزش ماهانه پوشش داخلی رحم می ‌باشد. قاعدگی از خون و بخشی از جداره داخل رحم تشکیل شده است. خون از طریق دهانه رحم و واژن از بدن خارج می ‌شود. قاعدگی توسط هورمون ‌ها کنترل می‌ شود. هورمون‌ ها سبب ضخیم شدن پوشش داخلی رحم می ‌شوند تا اگر حاملگی رخ دهد تخمک بتواند در دیواره رحم کاشته شود. هورمون ‌ها سبب آزاد شدن تخمک‌ ها می ‌شوند که به آن تخمک گذاری می‌ گویند. تخمک ‌ها به سمت لوله‌ های فالوپ حرکت می ‌کنند و آنجا منتظر می ‌مانند. اگر اسپرم تخمک را بارور نکند بارداری اتفاق نمی ‌افتد و در این صورت پوشش داخلی رحم می ‌شکند و قاعدگی اتفاق می ‌افتد.

درمان درد قاعدگی در طب سنتی

در طب سنتی برای درمان و یا کاهش درد قاعدگی گیاهان دارویی پیشنهاد می ‌شود. برخی از این گیاهان در کاهش درد بسیار تاثیرگذار هستند. برخی از این گیاهان عبارتند از:

چای بابونه: چای بابونه سطح گلیسین در ادرار را افزایش می‌ دهد و همچنین به رفع اسپاسم عضلانی کمک بسیاری می‌ کند که افراد باید حداقل یک هفته قبل از شروع قاعدگی روزی دو فنجان از این چای استفاده کنند.

دانه رازیانه: افرادی که از دانه رازیانه استفاده می‌ کنند، حس آرامش دارند و درد آنان کاهش می ‌یابد. زمانی که افراد پریود می ‌شوند به مدت سه روز و چهار بار در روز باید 30 میلی ‌گرم دانه رازیانه مصرف کنند تا این درد کاهش یابد.

دارچین: دارچین سبب کاهش علائم قاعدگی می ‌شود. کسانی که از کپسول دارچین استفاده کردند تهوع، خونریزی و استفراغ کم تری دارند. این گیاه را می ‌توانید به شکل کپسول و یا دمنوش استفاده کنید.

زنجبیل: مصرف 250 میلی ‌گرم پودر زنجبیل 4 بار در روز به مدت ۳ روز سبب کاهش درد قاعدگی می ‌شود. تاثیر زنجبیل به اندازه داروی ایبوپروفن می ‌باشد پس سعی کنید در دوران قاعدگی از این گیاه استفاده کنید.

شوید: استفاده از شوید در درمان درد قاعدگی تاثیر بسیاری دارد. استفاده از 1000 میلی ‌گرم شوید به اندازه داروی مفنامیک اسید در درمان پریودی موثر است. دو روز قبل از سیکل قاعدگی از این گیاه استفاده کنید و تا 5 روز ادامه دهید.

درمان درد قاعدگی در طب سنتی

درمان درد شدید قاعدگی

مصرف مسکن: یکی از متداول ‌ترین راه‌ ها برای کاهش درد قاعدگی مصرف مسکن ‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن می ‌باشد. یک روز قبل از آغاز قاعدگی از این دارو استفاده کنید و درد و گرفتگی عضلات را کاهش دهید. ممکن است پزشک شما داروهای دیگری را برای شما تجویز کند که این داروها قوی‌ تر هستند. مصرف دارو را با شروع قاعدگی یا با بروز علائم قاعدگی شروع کنید.

داروهای کنترل بارداری هورمونی: قرص‌ های ضد بارداری خوراکی که برای جلوگیری از بارداری استفاده می شوند، دارای انواع هورمون‌ ها می ‌باشند. این قرص ‌ها از تخمک گذاری جلوگیری می ‌کند و درد قاعدگی را کاهش می ‌دهند.

عمل جراحی: اگر پزشک شما تشخیص دهد که علت دردهای قاعدگی اختلالاتی مانند فیبروم و یا اندومتریوز است باید عمل جراحی انجام دهید. جراحی به کاهش علائم قاعدگی کمک بسیاری می ‌کند و درد شدید را درمان می ‌کند. در برخی موارد تنها روش برداشتن رحم است. این روش در صورتی که روش ‌های دیگر جواب ندهد و قصد بچه ‌دار شدن نداشته باشید انجام می ‌شود. اگر دارای درد بسیار شدیدی هستید هرچه سریع‌ تر به بهترین دکتر زنان در تهران مراجعه کنید.

فواید قاعدگی

سلامت: قاعدگی یک روند طبیعی می ‌باشد. زمانی که افراد پریود می ‌شوند یعنی بدن آن ها به خوبی کار می ‌کند.

درک میل جنسی: در طول قاعدگی افراد تغییراتی را تجربه می‌ کنند که درونی هستند. این تغییرات تاثیر بسیاری بر میل جنسی دارند.

بهبود کیفیت پوست و مو: عادت ماهیانه می ‌تواند سبب پوستی صاف و شفاف شود. در دوران قاعدگی صورت افراد درخشان می ‌شود و به پوستی نرم و صاف دست می ‌یابند. افزایش سطح استروژن بدن افراد را جذاب‌ تر می ‌کند.

بهبود خلق و خو: در روزهای اول ترشح هورمون استروژن پایین می ‌باشد. اغلب بانوانی که در روز اول پریود خونریزی می ‌کنند افسرده هستند و بعد از گذشت چند روز سطح استروژن افزایش می ‌یابد و اندورفین ترشح می ‌کند که سبب بهبود خلق و خوی افراد می ‌شود.

 پاکسازی بدن: قاعدگی سبب دفع سموم از بدن می‌ شود. قاعدگی یک سم زدایی طبیعی در بدن افراد می ‌باشد که سبب پاکسازی بدن می ‌شود. در طول این دوره، بدن آهن اضافی را تخلیه می ‌کند و دفع آهن اضافی در بدن سبب کاهش خطر بیماری ‌های قلبی و عروقی می‌ شود.

عملکرد مناسب تیروئید: از دیگر فواید قاعدگی می ‌توان به عملکرد مناسب تیروئید اشاره کرد. تیروئید عملکرد هر سلول در بدن را کنترل می ‌کند. پریود روند رشد ترمیم و تعادل میزان سوخت و ساز بدن را نیز تنظیم می ‌کند. زمانی که اختلال در سطح هورمون‌ های تیروئید وجود دارد منجر به افزایش وزن می ‌شود. کلسترول بالا افسردگی و دیگر اختلالات مختلف بدن بخشی از عوارض دوره ‌های نامنظم پریودی هستند.

هشدار بیماری: قاعدگی نشان می ‌دهد بیماری ‌هایی دارید یا خیر. با تغییر در رنگ و بوی خون چرخه قاعدگی با مشکلات بیماری‌ های قلبی، دیابت و بارداری متوقف می ‌شود و به افراد کمک می ‌کند از این مشکلات آگاه شوند.

فواید قاعدگی

زمان مراجعه به پزشک

افراد باید سعی کنند به طور منظم به پزشک مراجعه کنند. در صورت عدم شروع قاعدگی تا سن 16 سالگی افراد باید سعی کنند به بهترین دکتر زنان در تهران مراجعه نمایند. اگر حجم یا حجم زیادی از حد خونریزی داشتید باید هرچه سریع تر به بهترین و با تجربه ‌ترین متخصص زنان مراجعه نمایید. اگر در هنگام قاعدگی دارای درد بسیار شدیدی هستید، خونریزی شما بیش از 7 روز است باید سعی کنید به بهترین متخصص مراجعه کنید. زمانی که پزشک از شما سوال می ‌کند که دوره ماهیانه شما چقدر طول می ‌کشد منظور وی این است که چند روز بین اولین روز قاعدگی بعدی فاصله وجود دارد. روز اول قاعدگی اولین روز معمولی خونریزی افراد می‌ باشد نه روزی که قبل از آغاز قاعدگی لکه بینی یا خونریزی خفیف دارید. برای مراجعه به پزشک باید سعی کنید بهترین و با تجربه ‌ترین پزشک را انتخاب کنید.

ویژگی های بهترین دکتر زنان

  • اولین و مهم ترین ویژگی بهترین دکتر زنان داشتن مدرک و تخصص در زمینه فعالیت می باشد. سعی کنید به پزشکی مراجعه نمایید که دارای مدرک و تخصص زنان و زایمان باشد.
  • از دیگر ویژگی هایی که دارای اهمیت است، اولویت قرار دادن سلامت بیماران می باشد. افراد باید به پزشکی مراجعه نمایند که دارای ویژگی اولویت قرار دادن سلامت بیماران باشد.
  • بهترین دکتر زنان دارای  تجربه کافی می‌ باشد، اگر پزشک شما دارای تجربه باشد بهتر می‌تواند مشکلات افراد را تشخیص دهد و آن ها را درمان کند.
  • بهترین دکتر زنان در کلینیک بسیار مجهزی مشغول فعالیت هستند. پس به پزشکی مراجعه نمایید که در بهترین و مجهزترین کلینیک مشغول فعالیت است.

کلام آخر

قاعدگی ریزش ماهانه پوشش داخلی رحم می ‌باشد. قاعدگی از خون و بخشی از جداره داخل رحم تشکیل شده است. خون از طریق دهانه رحم و واژن از بدن خارج می ‌شود. قاعدگی توسط هورمون ‌ها کنترل می‌ شود. هورمون‌ ها سبب ضخیم شدن پوشش داخلی رحم می ‌شوند تا اگر حاملگی رخ دهد تخمک بتواند در دیواره رحم کاشته شود.

از شما بسیار سپاس گزاریم که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید. سایت جراحتو همواره سعی داشته شما را با سریع ترین روش درمان درد قاعدگی آشنا کند. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشند. در صورت  داشتن هر گونه انتقاد و پیشنهاد وارد سایت شوید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

source

توسط blogcheck.ir