سرطان سلول سنگفرشی زبان مرحله 1 : علائم - تشخیص و درمان | اویرو مگ

کارسینوم سلول سنگفرشی زبان (SCC) مرحله 1 یک نوع سرطان پوست در مراحل اولیه است؛ علائم – علت – تشخیص و نحوه درمان این وضعیت را بخوانید.

 

کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) یک نوع شایع سرطان پوست است که می تواند روی زبان نیز ایجاد شود.

SCC شایع ترین نوع سرطان زبان و به طور کلی دومین نوع رایج سرطان پوست است.

اگر پزشک آن را زود تشخیص دهد، بعید بنظر می رسد که تهدید کننده و خطرناک باشد. سرطان سلول سنگفرشی زبان در مرحله 1، بسیار قابل درمان است.

در برخی موارد این وضعیت در مراحل اولیه باعث ایجاد زخم های قابل مشاهده روی زبان می شود.

در این مقاله اطلاعاتی در خصوص SCC زبان در مرحله 1، از جمله نحوه تشخیص، درمان‌ و علت ایجاد آن ارائه می شود.

 

همچنین بخوانید:

طول عمر بیماران سرطان زبان (کلیک)

 

کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) زبان مرحله 1 چیست؟

SCC نوعی سرطان پوست است. معمولا در نواحی از پوست که اغلب در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار دارند، مانند صورت، لب‌ ها یا دست‌ ها بروز پیدا می کند. با این حال احتمال ایجاد آن در نواحی دیگر، از جمله زبان نیز وجود دارد.

در صورتیکه سلول ها سرطانی روی زبان ایجاد شوند و شروع به تقسیم و رشد غیر معمول کنند، فرد دچار سرطان زبان می شود. برخی از عواملی که می توانند در بروز این وضعیت نقش داشته باشند عبارتند از:

  • مصرف سیگار یا الکل
  • جویدن تنباکو یا آجیل فوفل
  • عفونت ویروس پاپیلوم انسانی (HPV)
  • آسیب در ناحیه زبان، مانند سوختگی یا تحریک ناشی از دندان مصنوعی

 

همچنین بخوانید:

ویروس پاپیلوم انسانی (کلیک)

 

علائم SCC زبان در مرحله 1

بسته به محل ایجاد سرطان، SCC زبان در مرحله 1 می تواند قابل مشاهده باشد یا خیر.

در صورت قابل مشاهده بودن، به صورت یک زخم به رنگ صورتی یا قرمز در کنار زبان دیده می شود که بهبود نمی یابد یا به راحتی دچار خونریزی می شود. اگر سرطان پیشرفته تر باشد، ممکن است به صورت یک توده شبیه زخم به رنگ خاکستری، صورتی یا قرمز دیده شود.

با این حال اگر سرطان به پایه زبان نزدیک‌ باشد، ممکن است قابل مشاهده نباشد. با این حال می تواند باعث ایجاد درد، تغییر در صدا یا مشکل در بلع شود.

 

همچنین بخوانید:

علت سفیدی زبان (کلیک)

 

آیا SCC تهاجمی است؟

معمولا SCC تهاجمی نیست و به آهستگی رشد می‌ کند. همین مساله باعث ایجاد فرصت بیشتری برای پزشک می شود تا بتواند سرطان را قبل از اینکه در بافت های اطراف رشد کند یا به جاهای دیگر برسد، کشف و درمان کند.

با این حال اگر سیستم ایمنی بدن فرد ضعیف باشد، SCC سریعتر رشد می کند. این ضعف سیستم ایمنی می تواند ناشی از مصرف برخی داروها، مانند سرکوب کننده‌ های سیستم ایمنی، یا بیماری های تاثیر گذار بر فعالیت ایمنی باشد.

در صورتیکه SCC زبان درمان نشود، سرطان در بافت های اطراف رشد کرده و باعث ایجاد آسیب و سرایت به سایر قسمت های بدن می شود.

 

آیا SCC زبان در مرحله 1 قابل درمان است؟

بله قابل درمان است. اگر وضعیت زود تشخیص داده و درمان سریعا آغاز شود، درصد بقا نسبتا بالا خواهد بود.

طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، سرطان موضعی زبان دارای نرخ بقای 5 ساله 84% است. این بدان معناست که 84% از افراد مبتلا به سرطان زودرس زبان در مقایسه با افراد هم سن بدون آن، حداقل 5 سال زنده می مانند.

این آمار برای همه انواع سرطان زبان است، نه فقط SCC.

دیدگاه فردی اشخاص به عواملی مانند سن، سلامت کلی، میزان تهاجمی بودن سرطان و وجود ویروس HPV و غیره بستگی دارد.

 

تشخیص SCC زبان

گاهی اوقات دندانپزشک در طول معاینه، علائمی از سرطان دهان را مشاهده می کند. در این صورت وی باید فرد را برای آزمایش و تشخیص، به پزشکان دیگر ارجاع دهد.

برای تشخیص SCC زبان، پزشکان باید معاینه بالینی را انجام دهد. آنها زبان را به صورت بصری معاینه می کنند و در مورد علائم، سابقه پزشکی و سبک زندگی فرد سوالاتی می پرسند.

برای تایید اینکه آیا ضایعه سرطانی است، ممکن است پزشک به نتایج آزمایشات زیر نیاز داشته باشد:

  • بیوپسی، شامل خارج کردن نمونه کوچکی از بافت و ارسال آن به آزمایشگاه برای تجزیه و تحلیل
  • لارنگوسکوپی، برای مشاهده داخل گلو
  • اسکن های خاص مانند:
    • سونوگرافی
    • سی تی
    • پت اسکن (PET)

پزشکان بوسیله این آزمایشات می توانند به تشخیص وضعیت بپردازند. در صورت وجود سرطان، این آزمایش ها همچنین به پزشکان برای تعیین اندازه، عمق و گسترش تومور و تعیین مرحله سرطان کمک می کنند.

 

همچنین بخوانید:

مدت زمان انجام پت اسکن (کلیک)

 

درمان SCC زبان در مرحله 1

جراحی درمان اصلی سرطان سلول سنگفرشی زبان در مرحله 1 است.

اغلب SCC در مراحل اولیه، تنها با جراحی قابل درمان است. در برخی موارد ممکن است پرتودرمانی نیز توصیه شود.

 

عمل جراحی

جراح برای درمان سرطان زبان از طریق جراحی، معمولا گلوسکتومی جزئی را انجام می دهد. در این روش تومور از زبان خارج می شود. در صورت امکان ممکن است حاشیه‌ اطراف بافت، حداقل 1 سانتی‌ متر و همچنین غدد لنفاوی گردن نیز خارج شوند.

ممکن است جراحان پس از خارج کردن تومور، از پیوند پوست برای بازسازی آن استفاده کنند. در واقع ممکن است آنها روش هایی را برای بازسازی زبان و سایر نواحی آسیب دیده انجام دهند تا مطمئن شوند که فرد همچنان می تواند مانند قبلا صحبت کند، غذا بجود و ببلعد.

 

همچنین بخوانید:

گلوسکتومی (کلیک)

 

پرتو درمانی

در پرتودرمانی یا رادیوتراپی، به سمت تومور یا بافت های اطراف آن پرتوهایی هدایت و ارسال می شوند. این پرتوها سلول های سرطانی را از بین می برند.

معمولا پزشکان فقط SCC پیشرفته‌ را با پرتودرمانی درمان می‌ کنند. با این حال اگر فردی کاندید عمل جراحی نباشد یا شرایط سلامت خاصی داشته باشد، ممکن است از آن برای درمان سرطان زبان در مراحل اولیه استفاده شود.

همچنین ممکن است پزشک پس از گلوسکتومی، از پرتودرمانی برای کاهش خطر بازگشت سرطان استفاده کند.

 

همچنین بخوانید:

پرتو درمانی (کلیک)

 

مرحله 1 در مقابل مراحل دیگر

پزشکان اغلب از سیستم مرحله بندی TNM برای ارزیابی پیشرفت سرطان استفاده می کنند. TNM مخفف موارد زیر است:

  • اندازه و گسترش تومور
  • ندول ها، که به غدد لنفاوی اشاره دارد
  • متاستاز، به وضعیتی اشاره دارد که در آن سرطان گسترش می یابد و به سایر قسمت های بدن سرایت می کند.

با ارزیابی این عوامل، پزشکان می توانند مرحله سرطان را از 0 تا 4، برای نشان دادن وضعیت آن، تعیین کنند. مرحله 1، بعد از مرحله صفر قرار داشته و یکی از اولین مراحل است.

در زیر تعاریف هر مرحله آورده شده است:

  • مرحله 0: سرطان فقط در لایه بالایی سلول های روی زبان ایجاد شده و به بافت های عمیق تر آن نرسیده است. همچنین در هیچ جای دیگری از بدن پخش نشده است.
  • مرحله 1: قطر سرطان بیشتر از 2 سانتی متر نیست و به بافت های اطراف نرسیده یا در هیچ جای دیگری از بدن پخش نشده است.
  • مرحله 2: قطر سرطان 2 تا 4 سانتی متر است. هنوز شروع به رشد در بافت های اطراف نکرده یا در هیچ جای دیگری از بدن پخش نشده است.

 

همچنین بخوانید:

طول عمر در سرطان گرید 4 (کلیک)

 

  • مرحله 3: سرطان به هر اندازه ای می تواند باشد و در قاعده زبان یا سایر بافت های مجاور رشد کرده است. ممکن است به غدد لنفاوی در همان سمت گردن که تومور اصلی قرار دارد، رسیده باشد یا خیر، اما در حال گسترش بیشتر در بدن نیست.
  • مرحله 4A: سرطان به هر اندازه ای می تواند باشد و شروع به رشد در ساختارهای اطراف، مانند بافت عمیق زبان کرده است. ممکن است یک یا چند غدد لنفاوی را نیز درگیر کرده باشد اما به خارج از آنها گسترش نیافته و اندازه غدد بیشتر از 6 سانتی متر نیست. سرطان به نقاط دور دست بدن نرسیده است.
  • مرحله 4B: سرطان به هر اندازه ای می تواند باشد و به ساختارها و بافت های مجاور رسیده است. ممکن است یک یا هر دو غدد لنفاوی را درگیر کرده و به خارج از غدد لنفاوی نیز رسیده باشد. سرطان به هیچ بخش دوردستی از بدن سرایت نکرده است.
  • مرحله 4C: سرطان به هر اندازه ای می تواند باشد و به ساختارها و بافت های مجاور رسیده است. ممکن است به غدد لنفاوی سرایت کرده باشد یا نه، اما در نقاط دور دست بدن پخش شده است.

 

همچنین بخوانید:

برداشتن غدد لنفاوی (کلیک)

 

خلاصه

کارسینوم سلول سنگفرشی زبان (SCC) در مرحله 1 یک نوع سرطان پوست در مراحل اولیه است. علائم آن در صورت قابل مشاهده بودن به صورت زخم باز، لکه های ضمخت یا توده هستند.

این نوع سرطان اغلب رشد آهسته ای دارد. با این حال در برخی موارد می تواند تهاجمی باشد.

با تشخیص و درمان زودهنگام، سرطان زبان نرخ بقای نسبی 5 ساله بالایی دارد. پزشکان برای درمان این وضعیت از جراحی و در برخی موارد پرتودرمانی استفاده می کنند.

 

جهت مشاهده و خرید مکمل ها و محصولات مراقبت داروخانه آنلاین اویرو کلیک کنید.

source

توسط blogcheck.ir