علت خارش جای بخیه و درمان آن | اویرو مگ

خارش در طول روند بهبودی زخم یک پاسخ طبیعی به تلاش‌ برای ترمیم بدن است؛ علت و درمان های پزشکی و خانگی خارش جای بخیه را بخوانید.

 

ممکن است بخیه ها در طول روند بهبودی زخم، دچار خارش شوند.

خارش ناشی از بهبودی زخم‌ ها به علت واکنش‌ های شیمیایی و مکانیکی هنگام بازسازی سلول‌ ها رخ می دهد، بنابراین مختل نکردن این فرآیند طبیعی بسیار مهم است. خاراندن ناحیه خارش دار می تواند باعث ایجاد اختلال در روند بهبودی و ایجاد عوارض شود.

با کمپرس سرد، کرم ها و سایر درمان های خانگی می توان به کنترل خارش کمک کرد.

داروهای آنتی هیستامین نیز برای تسکین وضعیت موثر هستند. در صورت شدید بودن خارش، ممکن است پزشک درمان های جایگزین را توصیه کند.

این مقاله علت خارش جای بخیه، چگونگی تسکین خارش و نکاتی را برای مراقبت از بخیه ها ارائه می دهد.

 

همچنین بخوانید:

همه چیز درباره بخیه زبان (کلیک)

 

علت خارش جای بخیه

خارش در طول بهبود زخم، یک پاسخ طبیعی به تلاش‌ های بدن برای ترمیم است.

بدن در پاسخ به بریدگی روی پوست و برای کمک به مبارزه با عفونت‌ ها، برداشتن بافت آسیب‌ دیده و ترمیم بافت، فرآیند التهابی را آغاز می‌ کند. سپس پروتئین های التهابی به نام سیتوکین ها را آزاد می کند.

این پروتئین ها باعث فعال شدن پایانه های عصبی در ناحیه آسیب دیده و انتقال سیگنال هایی به مغز می شود که مغز آن را به عنوان خارش تفسیر می کند.

بعلاوه بدن هیستامین ها را به عنوان بخشی از پاسخ التهابی آزاد می کند. این مواد شیمیایی باعث گشاد شدن رگ های خونی و ایجاد گرما و خارش می شوند.

زخم هایی که مقدار زیادی ترشحات آزاد می کنند نیز در ایجاد خارش نقش دارند. دلیل این مساله این است که این مایع باعث تهاجم ماست سل های التهابی به فیبرهای عصبی می شود.

 

همچنین بخوانید:

روش خانگی ترمیم سریع زخم (کلیک)

 

مراحل بهبودی

چهار مرحله بهبود زخم به شرح زیر هستند:

  1. هموستاز و لخته شدن: در مرحله اولیه، بدن برای کاهش از دست دادن خون، خون رسانی به زخم را محدود می کند. لخته شدن خون در لبه های زخم باعث تشکیل جرب (پوست زخم) برای محافظت از آن در حین بهبودی می شود.
  2. التهاب: در این مرحله سلول های التهابی مانند نوتروفیل ها و ماکروفاژها برای تمیز کردن زخم وارد می شوند. نوتروفیل ها باکتری ها و باقی مانده ها را از بین می برند و ماکروفاژها ناحیه را بیشتر پاکسازی می کنند. در این فاز همچنین فاکتورهای رشد و سیگنال های شیمیایی از جمله هیستامین آزاد می شوند.
  3. تکثیر و ترمیم: این مرحله 3 تا 21 روز پس از آسیب رخ می دهد. این فاز شامل تشکیل عروق خونی، تولید کلاژن و بازسازی بافت است بافت های ایجاد شده جدید به هم نزدیک شده و زیر سطح زخم مایعاتی ایجاد می‌ شود. اتصالات عصبی جدید به اعصاب موجود می‌ پیوندند و منجر به واکنش مکانیکی و بازسازی پوست و ایجاد خارش می‌ شوند.
  4. مرحله بلوغ: در مرحله نهایی کلاژن بالغ باعث ایجاد اسکار و افزایش قدرت زخم می شود. زخم پس از بهبودی یک اسکار سفت و کمی برجسته به جای می‌ گذارد که با مرور زمان نرم و صاف می‌ شود.

 

همچنین بخوانید:

مراحل ترمیم زخم (کلیک)

 

درمان های خانگی و پزشکی خارش جای بخیه

خارش اطراف بخیه ها می تواند ناراحت کننده باشد. با این حال با موارد زیر می توان آن را تسکین داد:

  • خودداری از خاراندن: در حالی که وسوسه انگیز است، باید از خاراندن ناحیه خارش دار اجتناب کنید. خاراندن می تواند باعث ورود باکتری و ایجاد تاخیر در روند بهبودی شود.
  • استفاده از کمپرس سرد: برای استفاده از کمپرس سرد، یک پارچه تمیز یا کیسه یخ پیچیده شده در یک حوله نازک را در فواصل زمانی کوتاه، روی ناحیه خارش دار قرار دهید.
  • استفاده از کرم های موضعی: برای یافتن کرم ها یا پمادهای ضد خارش مناسب با پزشک مشورت کنید. این محصولات بدون به خطر انداختن روند بهبودی زخم، باعث تسکین خارش می شوند.

پزشک برای خارش شدید موارد زیر را توصیه می کند:

  • گاباپنتینوئیدها
  • ضد التهاب های موضعی
  • آنتاگونیست های گیرنده مواد افیونی

 

همچنین بخوانید:

بهترین غذاهای ضد التهاب (کلیک)

 

نکاتی برای مراقبت از بخیه ها

مراقبت مناسب از زخم برای بهینه کردن بهبودی، بسیار مهم است. این مراقبت ها عبارتند از:

  • پیروی از توصیه های پزشکی: به هر دستورالعمل مراقبتی خاصی که پزشک ارائه می دهد، پایبند باشید.
  • محافظت از بخیه ها: در صورت لزوم روی زخم را با یک پانسمان استریل بپوشانید تا از ورود کثیفی و زباله به جلوگیری شود. علاوه بر این از انجام ورزش های تماسی و شنا خودداری کنید.
  • تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه: بهداشت زخم را به خوبی حفظ کنید. ناحیه مورد نظر را به آرامی با آب و صابون ملایم تمیز و سپس آن را خشک کنید. مانع از ایجاد رطوبت بیش از حد در اطراف زخم شوید.

 

همچنین بخوانید:

ویتامین E برای درمان جای زخم (کلیک)

 

زمان مراجعه به پزشک

در صورت تجربه موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • خونریزی: در صورت باز شدن بخیه ها یا خونریزی شدید به پزشک مراجعه کنید. ممکن است به بخیه مجدد زخم یا استفاده از نوع دیگری از بخیه نیاز باشد.
  • علائم عفونت: عفونی شدن بخیه ها با علائمی چون تورم همراه با چرک یا خونریزی، افزایش تغییر رنگ، درد و گرما بروز پیدا می کند. همچنین در این وضعیت زخم دارای بوی نامطبوعی خواهد بود.
  • واکنش آلرژیک: اگر مشکوک به واکنش آلرژیک به هرگونه کرم یا پانسمان هستید، باید فورا با پزشک خود تماس بگیرد. علائم آلرژیک شامل بثورات پوستی، خارش، سوزش، قرمزی یا تغییر رنگ، برآمدگی یا تورم هستند.

 

همچنین بخوانید:

انواع خونریزی (کلیک)

 

خلاصه

بخیه ها به بسته نگه داشتن زخم و تسهیل روند بهبودی طبیعی آن کمک می کنند. با این حال خارش جای بخیه، یک مشکل رایج است که به علت بازسازی بافت ها رخ می دهد.

کمپرس سرد و داروهای بدون نسخه یا تجویزی به کاهش خارش در حین بهبودی زخم کمک می کنند.

در صورت شدید بودن خارش یا مشکوک بودن به ایجاد عفونت یا عدم بهبودی زخم مطابق انتظار به پزشک مراجعه کنید.

 

جهت مشاهده و خرید مکمل ها و محصولات مراقبت داروخانه آنلاین اویرو کلیک کنید.

source

توسط blogcheck.ir