ما امروز قصد داریم شما را با جراحی بینی آشنا کنیم. در این مقاله مطالبی درباره جراحی بینی را در اختیار شما قرار داده ایم. افرادی که دارای بینی های بزرگی هستند می توانند با مراجعه به جراح پلاستیک از این جراحی استفاده کنند البته جراحی بینی فقط برای زیبایی به کار نمی رود بلکه افرادی که دارای مشکلات تنفسی هستند می توانند از این جراحی استفاده کنند. تامپون برای جلوگیری از خونریزی به کار می رود. برای انجام عمل بینی باید مطالبی درباره آن بخوانید و کاملا اطلاعات داشته باشید پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

عمل زیبایی بینی چیست؟

عمل جراحی زیبایی بینی سبب تغییر در فرم و ظاهر بینی افراد می ‌شود. افرادی که دارای بینی های بزرگ، قوزدار و … هستند می توانند برای انجام جراحی به بهترین جراح بینی در تهران مراجعه نمایند. جراحی بینی دارای تاثیر بسیاری در زیبایی چهره می باشد. جراحی بینی دارای طرفداران بسیاری است. جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی برای تناسب بینی با صورت افراد انجام می ‌شود. از جراحی بینی فقط برای زیبایی استفاده نمی شود بلکه برای رفع اختلالات تنفسی و نقص‌ های ساختاری در بینی از این جراحی استفاده می شود. سپتوپلاستی یا جراحی انحراف بینی از این دست جراحی‌ ها می باشد که افراد برای درمان از آن استفاده می کنند. با انجام جراحی بینی می توان هماهنگی بین اندازه بینی و صورت ایجاد کرد و همچنین پهنای بینی را کاهش داد و موقعیت سوراخ‌ های بینی را اصلاح کرد. با این جراحی قوز روی تیغه بینی یا فرورفتگی آن اصلاح می شود و نوک بینی بزرگ یا افتاده نیز بهبود می یابد. عمل زیبایی بینی یک جراحی معمول است که توسط جراح پلاستیک انجام می شود. این عمل نیازی به بستری شدن ندارد.

عمل زیبایی بینی چیست؟

انواع عمل بینی

عمل پولیپ بینی

تمامی جراحی‌ های بینی، عمل زیبایی نیستند و برخی برای درمان جراحی می شوند. یکی از جراحی هایی که برای درمان انجام می شود، عمل پولیپ بینی می باشد. عمل پولیپ بینی برای افرادی که در صحبت کردن صدایشان می ‌گیرد و یا در نفس کشیدن مشکل دارند بسیار موثر می باشد. پولیپ می ‌تواند در انتقال هوا در راه‌ های هوایی مشکل ایجاد کند. برای جراحی پولیپ افراد باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایند. پولیپ ‌ها به دلایل متفاوتی ایجاد می ‌شوند که از شایع ترین دلایل آن می توان به حساسیت و آلرژی اشاره کرد. یکی از اصلی ‌ترین درمان‌ های پولیپ جراحی است.

جراحی زیبایی بینی استخوانی

بینی ‌های استخوانی دارای استخوان و غضروف بیش تری می باشند و پوست چنین بینی هایی نازک است. عمل جراحی زیبایی بینی استخوانی کمی آسان تر از بینی گوشتی می باشد زیرا پوست بینی استخوانی نازک ‌تر از گوشتی می باشد. بینی‌ هایی که دارای قوز هستند جزء بینی‌ های استخوانی می باشند.

عمل زیبایی بینی طبیعی

از دیگر انواع جراحی بینی می توان به عمل بینی گوشتی طبیعی یا عمل بینی استخوانی طبیعی اشاره کرد. بینی طبیعی دارای طرفداران بسیاری می باشد. این نوع جراحی زیبایی بینی وجود خارجی ندارد اما زمانی که بینی فانتزی نباشد و دچار تغییر زیادی نشود، جراحی زیبایی طبیعی می باشد. اغلب افراد تمایل دارند ظاهر طبیعی خود را بی‌ نقص کنند به طوری که اگر بینی افراد قوزی دارد، آن قوز برطرف شود ولی به شکل بینی طبیعی باشد.

عمل زیبایی بینی های گوشتی

بینی‌ های گوشتی دارای غضروف کم تری هستند و در آقایان شایع می باشد. نوک بینی گوشتی کاملاً گوشتی بوده و پوست در این ناحیه بسیار ضخیم است. عمل جراحی بینی گوشتی نسبت به بینی استخوانی سخت تر می باشد. درگذشته اغلب افرادی که بینی گوشتی داشتند، از نتیجه جراحی خود راضی نبوده اند زیرا در گذشته بافت غضروف و تفاوت بافت در بینی گوشتی و استخوانی مورد مطالعه قرار نگرفته بود. در حین عمل زیبایی بینی گوشتی و پهن و عمل زیبایی بینی گوشتی خیلی بزرگ ممکن است، جراح غضروف مصنوعی را به بافت گوشتی بینی اضافه کند.

سپتورینوپلاستی

از این جراحی برای بیمارانی استفاده می ‌شود که دارای انسداد یا انحراف بینی هستند. سپتورینوپلاستی نه تنها ظاهر بینی را بهبود می ‌بخشد، بلکه انسداد داخلی را برطرف می کند و ساختارهایی را که مانع تنفس می ‌شوند رفع می کند.

اقدامات قبل از جراحی بینی

ویزیت متخصص بیهوشی فراموش نشود: متخصص بیهوشی برای نظارت بر عملکردهای حیاتی در همه مراحل عمل نزد بیمار می باشد. متخصص بیهوشی قبل از عمل، سابقه پزشکی فرد مراجعه کننده را بررسی می ‌کند.

چند ساعت قبل از عمل چیزی نخورید: افرا باید توجه داشته باشند که به مدت 6 ساعت قبل از شروع جراحی، غذای و مایعات مصرف نکنند. این موارد حتی شامل آب، آب نبات یا آدامس نیز می ‌شود. اگر در معده افراد چیزی وجود داشته باشد احتمال عوارض بیهوشی مثل آسپیراسیون (ورود مواد خارجی به مجاری هوایی)‌ افزایش می یابد.

مدتی قبل از عمل زیبایی بینی باید سیگار را کنار بگذارید: افرادی که از سیگار استفاده می کنند باید تلاش کنند سیگار را ترک کنند و یا اعداد آن را کاهش دهند و قبل از جراحی از آن استفاده نکنند. ترک سیگار سبب کاهش سرفه و خونریزی بعد از عمل می شود.

بیماری های زمینه ای را به جراح بینی اطلاع دهید: اگر دارای بیماری های زمینه ای هستید یا از داروهایی استفاده می کنید باید حتما قبل از انجام جراحی پزشک خود را در جریان بگذارید. جراح بینی سابقه‌ پزشکی و دارویی شما را بررسی می کند. اگر به هرگونه اختلال خونریزی مانند هموفیلی مبتلا هستید، ممکن است کاندیدای مناسبی برای جراحی نباشید. در صورت استفاده از دارو باید به پزشک اطلاع دهید تا دچار هیچ عوارضی نشوید.

آزمایشات قبل از عمل بینی را انجام دهید: افراد باید قبل از انجام جراحی آزمایش‌ هایی را انجام دهند که این آزمایشان شامل آزمایش خون، تست بیماری ‌های کبد و هپاتیت، الکتروکاردیوگرام قلب، بررسی سینوس‌های بینی می شود.

اقدامات قبل از جراحی بینی

جراحی بینی با تامپون یا بدون آن

جراحی بینی و سینوس پارانازال با خونریزی بسیاری، به ‎خصوص در صورت وجود حالت ‎های التهابی مزمن مانند رینیت آلرژیک، سینوزیت مزمن و پولیپ بینی، همراه می باشد. برای جلوگیری از خونریزی بعد از جراحی بینی، جراح از تامپون بینی استفاده می کند. البته ماندگاری طولانی تامپون ‌ها به مدت 4 روز یا بیش تر سبب ناراحتی شدید، انسداد تنفسی، سردرد و درد صورت و حتی بروز عفونت در بینی بیماران می ‎شود. پزشکان برای از بین بردن این مشکل به دو راهکار اساسی برای جراحی بدون تامپون دست یافته اند:

  • یکی از راه ها استفاده از روش های آندوسکوپی می باشد که امکان کنترل مستقیم بر ساختارهای بینی و بزرگ ‌تر شدن دید میدان عمل را با کمک میکروسکوپ فراهم می ‌کنند. این روش ها دارای محل برش کوچکی هستند و بعد از عمل نیازی به قرار دادن تامپون ندارند.
  • در جراحی باز بینی دسترسی به بافت نرم، غضروف و استخوان‎ های بینی بیش تر است و به همین دلیل نمی ‎توان آن را جایگزین جراحی بسته یا تکنیک ‌های آندوسکوپی کرد. در چنین شرایطی تنها راه استفاده از اسپلینت بینی به ‎جای تامپون است. برای بیمارانی که دارای انحراف بینی شدید هستند یا ساختار غضروفی ضعیفی دارند، بیش از 48 ساعت این ساختار حفظ می ‎شود.

کاندیدای نامناسب جراحی بینی

جراحی زیبایی بینی جراحی اختیاری می باشد ولی در برخی مواقع پزشک این جراحی را پیشنهاد نمی کند و ممکن است با مراجعه کننده مخالفت نماید. برخی افراد برای انجام جراحی بینی مناسب نمی باشند که مهم ‌ترین این موارد عبارتند از:

افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی: برای جراحی بینی، جراح از بیهوشی عمومی استفاده می کند. ممکن است واکنش‌ های آلرژیک نسبت به مواد ایجاد شود. اگر فرد به بیماری قلبی مبتلا باشد، ممکن است جان خود را از دست بدهد. اگر دارای بیماری های قلبی و عروقی هستید هر چه سریع تر به پزشک خود اطلاع دهید.

بیماران دیابتی: از دیگر افراد می توان به افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند اشاره کرد. کسانی که مبتلا به دیابت هستند مستعد ابتلا به بیماری ‌های قلبی و کلیوی نیز می باشند. افرادی که دارای دیابت هستند افراد مناسبی برای انجام این جراحی نمی باشند زیرا روند بهبود زخم افراد دیابتی بسیار کند است و ممکن است مشکلات جدی مانند عفونت را به دنبال داشته باشد.

ابتلا به کم خونی حاد: خونریزی یکی از مشکلاتی است که ممکن است در حین جراحی اتفاق بیفتد. اگر فرد به کم خونی حاد مبتلا باشد، در اثر بروز این مشکل واکنش ‌های شدیدی نشان خواهد داد. در موارد حاد ممکن است سبب از دست رفتن جان فرد مراجعه کننده شود. قبل از انجام جراحی باید آزمایش های مورد نیاز را انجام دهید.

اختلالات تنفسی: کسانی که دارای بیماری های ریوی هستند به دلیل این که برای انجام جراحی زیبایی بینی، امکان تنفس برای فرد تنها از راه دهان وجود دارد، ممکن است مشکلات جدی برای افرادی ایجاد شود.

مصرف ‌کنندگان دخانیات یا مشروبات الکلی: احتمال خونریزی در حین جراحی بینی وجود دارد. افزایش احتمال خونریزی شدید در حین عمل در افرادی که از دخانیات و مشروبات الکی استفاده می کنند وجود دارد. مصرف سیگار و الکل تاثیرات منفی و مخربی بر سیستم ایمنی بدن دارد.

کاندیدای نامناسب جراحی بینی

مراقبت های بعد از جراحی بینی

  • ورم، کبودی و درد در بینی و ناحیه اطراف آن بعد از جراحی بینی کاملا طبیعی می باشد. ممکن است بعد از جراحی با حالت تهوع، سرگیجه، تپش قلب مواجه شوید که به دلیل واکنش بدن به داروهای بیهوشی اتفاق می افتد. این علائم با گذشت زمان از بین خواهند رفت. اگر این علائم شدت یافتند به پزشک خود مراجعه نمایید.
  • بعد از عمل جراحی شدت کبودی و تورم افزایش می ‌یابد که امری طبیعی می باشد. برای از بین بردن درد و تورم می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید. کمپرس یخ فقط تا روز سوم کبودی و تورم را کاهش می ‌دهد. بعد از گذشت سه روز باید از کمپرس آب گرم استفاده کنید.
  • خونریزی‌ های خفیف بعد از جراحی بینی بسیار طبیعی هستند. اگر بعد از جراحی دارای خونریزی بودید سوراخ‌ های بینی را با استفاده از گاز استریل بپوشانید و سر خود را بالا نگه دارید. اگر خونریزی بسیار افزایش یافت حتما به پزشک خود مراجعه نمایید.
  • بعد از انجام جراحی بینی سعی کنید تا چند هفته اول از خندیدن و زیاد حرف زدن خودداری کنید.
  • بعد از جراحی سعی کنید از غذاهای سفت در برنامه غذایی خود استفاده نکنید و از غذاهای آبکی و نرم استفاده کنید. این روش سبب کاهش فشار به صورت و بینی شما می‌ شود.
  • سعی کنید بعد از انجام عمل بینی تا زمانی که فرم بینی شما ثابت نشده، از تردد در محیط‌ های شلوغ مانند مترو بپرهیزید.
  • هنگام خواب و استراحت سعی کنید سر خود را در موقعیتی بالاتر از بدن قرار دهید و دو یا سه بالش زیر سر خود بگذارید.
  • در هنگام عطسه باید تا جای ممکن دهان خود را باز کنید تا فشار کم تری به عضلات صورت و بینی وارد شود.
  • بعد از انجام جراحی بینی نباید فعالیت های سنگین و ورزش های پرتحرک انجام دهید تا زمانی که به طور کامل بهبود یابید.
  • بعد از جراحی بینی اگر انجام فعالیت ‌های کاری و تحصیلی بدون عینک برای شما غیرممکن است، سعی کنید از عینک ‌های بی ‌فریم و لنز استفاده کنید تا آسیبی به بینی وارد نشود.

کلام آخر

جراحی بینی دارای تاثیر بسیاری در زیبایی چهره می باشد. جراحی بینی دارای طرفداران بسیاری است. جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی برای تناسب بینی با صورت افراد انجام می ‌شود. از جراحی بینی فقط برای زیبایی استفاده نمی شود بلکه برای رفع اختلالات تنفسی و نقص‌ های ساختاری در بینی از این جراحی استفاده می شود. برای جلوگیری از خونریزی بعد از جراحی بینی، جراح از تامپون بینی استفاده می کند. البته ماندگاری طولانی تامپون ‌ها به مدت 4 روز یا بیش تر سبب ناراحتی شدید، انسداد تنفسی، سردرد و درد صورت و حتی بروز عفونت در بینی بیماران می ‎شود.

از شما عزیزان بسیار سپاس گزاریم که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید. سایت جراحتو همواره سعی داشته شما را با مطالبی درباره جراحی بینی آشنا کند. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشند. در صورت داشتن هر گونه انتقاد و پیشنهاد وارد سایت شوید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

source

توسط blogcheck.ir