علت واپس روی سنی : علائم - تشخیص - درمان | اویرو مگ

واپس روی سنی بازگشت ناخودآگاه به مراحل اولیه رشد رفتاری – عاطفی یا اجتماعی است؛ علائم – علت و نحوه درمان این واپسروی را بخوانید.

 

برخی افراد به علت پریشانی، تروما یا یک بیماری مربوط به سلامت روان دچار واپس روی سنی (Age regression) می شوند.

واپس روی سنی به وضعیتی اشاره دارد که در آن افکار، عواطف و رفتار به مرحله اولیه رشد باز می گردند.

واپسروی سنی موقت در کودکان در حال رشد و کودکانی که مهارت های جدید یاد می گیرند، نسبتا معمول است. با این حال، در صورتیکه واپسروی موقتی نیست یا نوجوانان، جوانان و افراد بزرگسال را تحت تاثیر قرار می دهد، غیر طبیعی بوده و نشان دهنده شرایط نیاز به حمایت و درمان است.

این مقاله واپس روی سنی از جمله علائم و نشانه ها، علت و درمان آن را مورد بررسی قرار می دهد. همچنین تفاوت آن با زمانیکه از واپس روی سنی به عنوان نوعی درمان استفاده می شود را بیان می کند.

 

همچنین بخوانید:

سلامت روان چیست؟ (کلیک)

 

واپس روی سنی چیست؟

واپس روی سنی بازگشت ناخودآگاه به مرحله اولیه رشد رفتاری، عاطفی یا اجتماعی است. برای نمونه یک کودک 12 ساله شروع به نشان دادن رفتارهای مشابه با یک کودک 4 ساله می کند.

زیگموند فروید، واپسروی سنی را به عنوان یک مکانیسم دفاعی ناخودآگاه تعریف کرد. یعنی این یک روش ناخواسته است که ذهن برای محافظت از خود در برابر موقعیت ها یا احساساتی که نمی خواهد با آنها روبرو شود، از آن استفاده می کند.

با این حال همه نظریه پردازان دیدگاه یکسانی در خصوص این وضعیت ندارند. به عقیده کارل یونگ، واپسروی سنی می‌ تواند گامی مثبت برای نشان دادن نیاز به برآورده شدن خواسته ای، مانند نیاز به اعتماد یا مراقبت، است.

واپس روی سنی می تواند کودکان یا بزرگسالان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد و بسته به علت موقت یا طولانی مدت باشد.

 

علائم و نشانه های واپس روی سنی

علائم واپس روی سنی بر اساس شخصیت فرد و موقعیتی که باعث آن شده است، متفاوت است. این علائم عبارتند از:

  • گریه کردن
  • ناله کردن
  • خود ارضایی
  • بی اختیاری
  • شب ادراری
  • تکان دادن بدن
  • صحبت نکردن
  • قهر و کج خلقی
  • توهین کلامی به دیگران
  • آرام صحبت کردن کودک
  • دراز کشیدن در وضعیت جنینی
  • مکیدن اشیا یا انگشت شست
  • پرخاشگری، مانند کتک زدن، گاز گرفتن یا چنگ زدن
  • نیاز به یک وسیله راحتی، مانند یک حیوان عروسکی

بسیاری از این رفتارها، مانند تکان دادن خود یا نیاز به یک وسیله راحتی، روش هایی هستند که کودکان در هنگام ناراحتی یا هنگام ترس یا عصبانیت، جهت تسکین دادن و آرام کردن خود از آن استفاده می کنند.

واپسروی سنی می تواند خفیف و موقتی باشد. برای نمونه ممکن است یک فرد بزرگسال در هنگام استرس، به طور ناخودآگاه به مکیدن انگشت شست خود بازگردد. از طرفی می تواند شدید باشد و بسیاری از جنبه های رفتاری و توانایی فرد برای مراقبت از خود را تحت تاثیر قرار دهد.

 

همچنین بخوانید:

مدیریت استرس در کودکان (کلیک)

 

علت و محرک های واپس روی سنی

واپسروی سنی در کودکان و در مراحل کلیدی رشد، معمول است. کودکان زمانیکه مهارت های جدیدی را یاد می گیرند یا وارد محیط های جدید وارد می شوند، حتی در صورت هیجان زده بودن، دچار استرس می شوند. استرس می تواند باعث شود که کودکان به طور موقت، به مرحله قبلی برگردند.

با این حال واپس روی که کوتاه مدت نیست یا در کودکان بزرگتر و افراد بزرگسالان رخ می دهد، نشانه ای از وجود یک مشکل اساسی است. واپس روی سنی واقعی یا ظاهری می تواند به علت موارد زیر رخ دهد:

  • استرس: برای برخی افراد واپسروی سنی، راهی ناخودآگاه برای مقابله با موقعیت های دشوار یا احساس درماندگی است. برای نمونه ممکن است نوجوانی که در مدرسه دارای مشکل است، برای مقابله با این وضعیت رفتارهای آرام بخشی که در کودکی انجام می داد را از خود نشان دهد.
  • گسستگی: گسستگی می تواند به عنوان بخشی از واکنش به تروما ظاهر شود. در این وضعیت فرد احساس می کند که از خودش یا واقعیت جدا شده است، به همین دلیل ممکن است آنها در زمان گم شوند. برخی از افراد مبتلا به اختلال هویت تجزیه ای نیز دارای یک جایگزین جوان تر از خود هستند.
  • روان پریشی: روان پریشی به وضعیتی اشاره دارد که در آن فرد درک نادرستی از واقعیت دارد. ممکن است آنها دارای توهم یا باورهای نادرستی در خصوص سن خود باشند و فکر کنند که کودک یا نوزاد هستند.

 

همچنین بخوانید:

روان‌ پریشی یا سایکوز (کلیک)

 

  • دلیریوم: دلیریوم یک تغییر موقت و برگشت پذیر در هوشیاری است که در بین افراد بستری در بیمارستان، مبتلایان به عفونت و سایر شرایط شایع است. این وضعیت می تواند باعث تحریک و بی قراری افراد شود.
  • تروما: تجربه های تروماتیک، رویدادهایی هستند که افراد آنها را تهدید آمیز می دانند. فردی که دارای اختلال استرس پس از سانحه است، خاطرات آسیب زای خود را در تخیل یا حافظه خود زنده می کند. ترومای دوران کودکی می تواند مشابه واپس روی سنی به نظر برسد.
  • بیماری های عصبی: برخی از بیماری‌ های عصبی مانند زوال عقل نیز می‌ توانند منجر به هذیان یا تغییر مفهوم و واقعیت زمان شوند.

 

درمان واپس روی سنی

همیشه واپس روی سنی کوتاه مدت، به ویژه در کودکان خردسال، نگران کننده نیست. در صورت طول کشیدن، تاثیر بر حس واقعیت یا تاثیر بر توانایی افراد برای انجام کارهای روزانه باید برای درمان به پزشک مراجعه کرد.

هدف درمان واپس روی سنی، از بین بردن علت زمینه ای است. برای مثال، اگر کودکی به دلیل ترس از شروع مدرسه دچار واپس روی شود، باید با روش های مفید اضطراب کودک را از بین برد.

نمونه های دیگری از مداخلاتی که پزشکان می توانند برای این وضعیت پیشنهاد کنند عبارتند از:

  • روان درمانی: یا گفتار درمانی می تواند با ایجاد فرصتی برای صحبت در مورد احساسات، پردازش خاطرات آسیب زا و آموختن راه های سالم مقابله با استرس، گسستگی، یا محرک های اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) مفید باشد.
  • آموزش والدین: اگر کودک دارای نشانه‌ هایی از واپس روی سنی است که به خودی خود بهبود نمی‌ یابد، والدین باید با ایجاد اطمینان خاطر و احساس امنیت در کودک، به او کمک کنند. تنبیه کمکی نخواهد کرد.
  • داروها: افراد دارای بیماری های سلامت روان باید برای بهبود علائم خود دارو مصرف کنند. به طور مشابه اگر علت واپس روی فیزیکی باشد، داروها بخشی از درمان علت اصلی بشمار می روند.
  • حساسیت زدایی از طریق حرکت چشم و پردازش مجدد (EMDR): در این روش افراد باید در حین فکر کردن به یک خاطره تروماتیک، به یک حرکت رفت و برگشت یا یک صدا توجه کنند. این درمان باعث کاهش شدت حافظه می شود.

 

همچنین بخوانید:

روان درمانی (کلیک)

 

آیا واپس روی سنی می تواند مفید باشد؟

به طور کلی، واپسروی سنی ناخودآگاه نشانه ای از وجود ناراحتی یا یک بیماری سلامتی است. با این حال پزشکان برای درمان برخی شرایطی از واپس روی سنی موقت استفاده می کنند. برای نمونه:

 

واپسروی سنی تراپی

از واپس روی سنی تراپی، برای بازگشت و بازنگری عمدی به گذشته استفاده می شود. به این منظور با استفاده از هیپنوتیزم، افراد به خاطرات و تجربیات قدیمی خود هدایت می شوند.

افراد در طول جلسه واپسروی سنی درمانی، موقتا به حالت جوانی و در پایان جلسه دوباره به حالت خود بر می گردند. تحقیقات علمی کمی برای حمایت از این روش درمانی وجود دارد.

درمان کودک درون با واپسروی سنی تراپی یکسان نیست. درمان کودک درون به گروهی از گفتار درمانی‌ ها اشاره دارد که در آن فرد با کودک خود ارتباط برقرار می کند اما مشابه آن عمل نمی‌ کند.

 

همچنین بخوانید:

درمان کودک درون آسیب دیده (کلیک)

 

واپسروی سنی تفریحی

افراد می توانند برای تفریح یا احساس آرامش در واپس روی سنی عمدی شرکت کنند. برای نمونه می توان سرگرمی دوران کودکی خود را دوباره مرور کرد یا از چیز نوستالژیک لذت برد. بر خلاف واپس روی سنی معمولی، این یک انتخاب عمدی است.

واپسروی سنی تفریحی لزوما مضر نیست، اما اگر فردی متوجه شود که این روش در زندگی او تداخل ایجاد می کند بهتر است با یک روان درمان صحبت کند.

 

زمان مراجعه به پزشک

اگر دارای علائم مداوم مربوط به سلامت روان هستید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. این علائم می تواند شامل نشانه های واپس روی سنی، احساس درماندگی یا علائم PTSD باشد.

 

پیشگیری از خودکشی

اگر فردی را می شناسید که در معرض خطر آسیب رساندن به خود، خودکشی و یا صدمه زدن به دیگران است، باید:

– قاطعانه از او بپرسید که: “آیا قصد خودکشی داری؟”

– بدون قضاوت به حرف های او را بشنوید.

– برای ارتباط با یک مشاور آموزش دیده برای شرایط بحران با اورژانس تماس بگیرید.

– تا زمان رسیدن کمک در کنار فرد بمانید.

– هر گونه سلاح، دارو و اشیا خطرناک را از دسترس او دور کنید.

اگر خودتان یا کسی را می شناسید که افکار خودکشی دارند، خطوط تلفن پیشگیری می توانند کمک کننده باشند. این خطوط تلفن 24 ساعته فعال هستند و به شما کمک خواهند کرد.

در ایران می توانید با شماره 1480 بهزیستی، اورژانس 115 یا اورژانس اجتماعی 123 تماس بگیرید.

 

همچنین بخوانید:

دلایل خودکشی (کلیک)

 

خلاصه

واپس روی سنی به وضعیتی اشاره دارد که در آن فرد علائمی از مرحله اولیه رشد خود، مانند قهر و گستاخی یا نیاز به یک وسیله راحتی، را از خود نشان می دهد.

در صورتیکه این وضعیت خفیف یا موقت باشد، لزوما مضر نیست، اما می تواند نشانه ای از یک بیماری یا ناراحتی زمینه ای باشد.

درمان واپس روی سنی بر اساس علت آن متفاوت است. گفتار درمانی، تروما درمانی مانند EMDR یا مصرف دارو از جمله روش های درمانی موثر برای این وضعیت هستند

 

جهت مشاهده و خرید مکمل ها و محصولات مراقبت داروخانه آنلاین اویرو

source

توسط blogcheck.ir