علائم پیری پوست ناشی از نور خورشید + نحوه پیشگیری و درمان آن | اویرو مگ

پیری ناشی از نور خورشید به علائم قابل مشاهده پیری پوست در اثر UV های آفتاب اشاره دارد؛ علائم و نحوه پیشگیری از پیری نوری را بخوانید.

 

پیری ناشی از نور خورشید (Sunlight aging) یا پیری نوری (photoaging) به علائم قابل مشاهده پیری پوست ناشی از نور اشعه ماوراء بنفش (UV) اشاره دارد. لکه های خورشیدی، از دست دادن خاصیت ارتجاعی و ایجاد چین و چروک از جمله این علائم هستند.

برای ایجاد آسیب ناشی از نور خورشید لازم نیست پوست بسوزد. علائم پیری پوست ناشی از نور آفتاب با گذشت زمان ظاهر می شوند. در برخی موارد، قرار گرفتن در معرض UV می تواند باعث تغییرات پوستی جدی تری مانند سرطان شود.

این مقاله ارتباط بین نور خورشید و پیری پوست، علائم، درمان‌ های موثر و نحوه پیشگیری از پیری نوری را مورد بررسی قرار می دهد.

 

همچنین بخوانید:

بهترین روتین پوستی ضد پیری (کلیک)

 

پیری پوست ناشی از نور خورشید چیست؟

پیری نوری زمانی ایجاد می شود که تابش نور خورشید باعث ایجاد علائم قابل مشاهده پیری در پوست شود. نورهای UV عامل این علائم هستند.

UV نوعی تابش است که در نور خورشید وجود دارد. مقادیر کم UV خورشید برای انسان مفید است، زیرا از این طریق مقدار زیادی ویتامین D جذب بدن می شود.

با این حال UV می تواند باعث آسیب به پوست و تغییرات قابل مشاهده در طول زمان شود. اکسیداسیون، فرآیندی که از طریق آن سلول ها خود را ترمیم می کنند، عامل بروز این تغییرات است.

هنگامی که سلول ها تحت استرس اکسیداتیو بیش از حد قرار می گیرند، DNA آنها آسیب می بیند و توانایی آنها برای تکثیر و عملکرد موثر تحت تاثیر قرار می گیرد.

از آنجایی که UV باعث از بین رفتن فیبرهای الاستین می شود، استرس اکسیداتیو ناشی از آن در پوست می تواند منجر کاهش خاصیت ارتجاعی پوست شود.

فیبرهای الاستین تار و پودهای پوست هستند که در لایه دوم آن قرار دارند. وظیفه تشکیل چارچوب یا بافت اصلی پوست بر عهده فیبرهای الاستین است.

آسیب UV همچنین می تواند منجر به زبری، ناهموار شدن رنگ پوست و قرمزی یا ایجاد رگ های خونی قابل مشاهده شود.

 

همچنین بخوانید:

پیری در نژادهای مختلف (کلیک)

 

آیا خورشید عامل بیشتر علائم پیری پوست است؟

بله. بر اساس برخی شواهد، نور خورشید عامل بیشتر نشانه‌ های پیری پوست در افراد دارای پوست روشن‌ است.

یک مطالعه قدیمی‌ شامل 298 خانم سفید پوست 30 تا 75 ساله به این نتیجه رسید که قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث ایجاد حدود 80% از علائم پیری پوست می شود.

تاثیر نور خورشید بر پیری پوست تیره مشخص نیست، زیرا هیچ مطالعه ای این موضوع را ارزیابی نکرده است. با این حال معمولا پوست‌ های تیره‌ نسبت به پوست‌ های روشن‌ آسیب پذیری کمتری در برابر اثرات نور خورشید دارند، زیرا حاوی ملانین بیشتری هستند. ملانین رنگدانه ای است که به پوست رنگ می دهد. این رنگدانه همچنین محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش را فراهم می کند.

قابل ذکر است که پیری نوری همچنان افراد دارای پوست تیره‌ را تحت تاثیر قرار می دهد. بر اساس یک بررسی تحقیقاتی در سال 2021، افراد دارای پوست تیره بیشتر مستعد تغییر در رنگ پوست و لکه‌ های خورشیدی هستند تا چین و چروک.

چین و چروک ها می توانند بعدا و در گذر زمان ظاهر شوند.

 

همچنین بخوانید:

پوست چروک شده و نازک (کلیک)

 

علائم پیری پوست ناشی از نور خورشید

پیری پوست ناشی از نور خورشید می تواند به طرق مختلف و با علائم زیر بروز پیدا کند:

  • کک و مک
  • پارگی مویرگ ها
  • لکه های خورشید
  • ایجاد خطوط ظریف
  • ایجاد چین و چروک عمیق
  • شل یا افتاده شدن پوست
  • لکه های تیره یا تغییر رنگ پوست
  • ایجاد پچ های ضخیم و خشن روی پوست

این علائم بسته به رنگ پوست فرد و میزان قرار گیری وی در معرض نور خورشید می توانند زیاد یا کم باشند. با این حال باید بدانید که تمام آسیب های خورشید روی سطح پوست ظاهر نمی شود.

حتی اگر به نظر می رسد هیچ نشانه ای از پیری خورشیدی وجود ندارد، قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش بدون لباس یا ضد آفتاب می تواند در نهایت باعث آسیب به پوست شود.

 

همچنین بخوانید:

درمان افتادگی پوست (کلیک)

 

پیری خورشیدی در مقابل پیری معمولی

علائم قابل مشاهده پیری پوست بدون توجه به علت آن مشابه هستند، اما چند تفاوت بین پیری نوری و پیری معمولی (ناشی از افزایش سن) وجود دارد.

پیری طبیعی یا زمانی، به طور طبیعی و با بالا رفتن سن اتفاق می افتد و کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم پیری طبیعی به طور یکنواخت و در همه نواحی پوست ایجاد می شود و باعث از بین رفتن خاصیت ارتجاعی، ایجاد خطوط و چین و چروک یا نارک و شکننده تر شدن پوست می شود.

در مقابل پیری نوری، بیرونی است و به علت یک عامل خارجی رخ می دهد. ممکن است فقط قسمت‌هایی از بدن را تحت تاثیر قرار دهد که مکرر در معرض نور خورشید (مانند صورت، گردن یا دست‌ ها) قرار گرفته‌ اند. همچنین پیری نوری دارای برخی علائم خاص مانند لکه‌ های خورشیدی است که پیری طبیعی فاقد آن می باشد.

 

همچنین بخوانید:

درمان لکه های خورشیدی / پیری (کلیک)

 

آیا می توان علائم پیری نوری را از بین برد؟

آسیب هایی که نور UV به لایه های عمیق پوست وارد می کند، همیشه برگشت پذیر نیست. با این حال روش هایی برای کاهش علائم قابل مشاهده پیری ناشی از نور آفتاب در سطح پوست وجود دارد. این درمان ها بسته به اهداف شخص، می توانند به صورت موضعی یا اعمال زیبایی پزشکی باشد.

متخصص پوست برای کاهش علائم پیری پوست می تواند موارد زیر را پیشنهاد دهد:

  • هایفوتراپی برای سفت کردن پوست
  • محصولات رتینوئیدی مانند کرم رتینول
  • نور شدید پالسی یا درمان با استفاده از لیزر
  • فیلر یا بوتاکس برای پر کردن خطوط و چین و چروک
  • فاکتورهای رشد یا محصولات پپتیدی برای پوست شل
  • لایه برداری ، مانند اسکراب ها یا لایه برداری شیمیایی
  • کرایوتراپی، استفاده از جریان هوای سرد حاصل نیتروژن مایع تبخیر شده برای رفع لک‌ های پوستی

فاکتورهای رشدی در رشد و تمایز اکثر سلول‌ ها موثر هستند.

 

همچنین بخوانید:

باورهای اشتباه در مورد رتینوئیدها (کلیک)

 

جلوگیری از پیری پوست ناشی از آفتاب

در حالیکه می توان برخی از علائم پیری پوست ناشی از نور خورشید را از بین برد، پیشگیری معمولا آسان تر و کم هزینه تر است. برای این منظور باید از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت کرد.

چند توصیه برای کمک به جلوگیری از پیری نور ناشی از آفتاب عبارتند از:

  • رنگی کردن شیشه های خودروها و ساختمان ها
  • ایجاد سایه روی صورت با استفاده از یک کلاه لبه پهن
  • توقف یا خودداری از استفاده از تخت های برنزه کننده
  • پوشاندن پوست با لباس، هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب
  • استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر، قبل از بیرون رفتن
  • خودداری از بیرون رفتن در روشن ترین زمان های روز، تا حد امکان

در صورت استفاده از روش های درمانی برای پیری نوری، باید از پوست خود در برابر نور آفتاب محافظت کرد. این امر به ویژه برای افرادیکه از درمان‌ هایی مانند رتینوئید ها و اسیدهای افزایش دهنده حساسیت پوست به UV، اهمیت زیادی دارد.

حتی در صورت دوری از آفتاب، پیری زمانی به طور طبیعی و در طول زمان اتفاق می افتد. عوامل محیطی دیگری نیز وجود دارد، مانند سیگار کشیدن و آلودگی هوا، که می توانند باعث ایجاد علائم پیری قابل مشاهده شوند.

 

جهت مشاهده و خرید ضد آفتاب های داروخانه آنلاین اویرو کلیک کنید.

 

زمان مراجعه به پزشک

در برخی موارد، آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید می تواند منجر به بیماری های جدی مانند سرطان پوست شود. در صورتی که متوجه هر یک از علائم زیر شدید، سریعا به پزشک مراجعه کنید:

  • تومور غیر طبیعی
  • راش های پوستی که خوب نمی شوند
  • پچ های بدون رنگ، مومی یا پوسته پوسته
  • زخم هایی که خوب نمی شوند
  • خال های قرمز یا گوشتی جدید
  • تغییر در خال ها یا نقاط تیره موجود، مانند افزایش اندازه آنها

توجه داشته باشید که ممکن است برخی از علائم بالا، در رنگ های دارای پوست تیره متفاوت به نظر برسند.

 

همچنین بخوانید:

غربالگری برای سرطان پوست (کلیک)

 

خلاصه

در حالیکه پوست همه افراد با افزایش سن و به طور طبیعی پیر می‌ شود، نور آفتاب این روند را تسریع می‌ کند و به بافت‌ ها آسیب می‌ رساند. در نتیجه این امر علائمی مانند لکه‌ های خورشیدی، شل شدگی پوست، پارگی مویرگ‌ ها و چین و چروک بروز پیدا می کنند.

درحالیکه مقدار کمی نور آفتاب برای دریافت ویتامین D کافی لازم است، انجام اقدامات احتیاطی برای محافظت از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش ضروری است. این کار را می توان به روش های مختلفی، از جمله استفاده از کرم ضد آفتاب و قرار گرفتن زیر سایه در بیرون از منزل، انجام داد.

برای کمک به کاهش علائم قابل مشاهده پیری ناشی از نور خورشید می توان از روش هایی مانند لایه برداری پوست، لایه برداری با لیزر و استفاده از رتینوئیدها بهره برد. برای یافتن بهترین گزینه درمانی برای خود به پزشک مراجعه کنید.

 

جهت مشاهده و خرید مکمل ها و محصولات مراقبت داروخانه آنلاین اویرو کلیک کنید.

source

توسط blogcheck.ir