ما امروز قصد داریم شما را با مطالبی درباره سولاریوم آشنا کنیم. برای برنزه کرد پوست باید به بهترین سالن برای سولاریوم مراجعه کنید. سولاریوم واحد برنزه کننده پوست می باشد که از آن برای برنزه کردن، استفاده می شود. در طی برنزه کردن از اشعه ماوراء بنفش استفاده می شود. سعی کنید بهترین و معتبرترین سالن ها را برای انجام این کار انتخاب کنید و دقت داشته باشید. تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید تا مطالب آموزنده ای از این مقاله بخوانید.

سولاریوم چیست؟

سولاریوم واحد برنزه کننده پوست می باشد که از آن برای برنزه کردن، استفاده می شود. در طی برنزه کردن از اشعه ماوراء بنفش استفاده می شود. سولاریوم ها به عنوان تخت آفتاب، لامپ آفتابی یا تخت برنزه هم به کار می روند. با این دستگاه در مدت زمان کوتاهی می توانید پوست خود را برنزه کنید در طی برنزه شدن پوست توسط سولاریوم، لامپ ‌ها تشعشعاتی ساطع می‌ کنند و به برنزه شدن پوست کمک بسیاری می کنند. فردی که قصد دارد از این دستگاه برای برنزه شدن استفاده کند در فاصله چند قدمی لامپ ‌های UV دراز می ‌کشد و لامپ‌ ها روشن می ‌شوند و اشعه ماوراء بنفش روی بدن وی ساطع می ‌شود و پوست را کم کم برنزه می ‌کنند. برنزه کردن بین 10 تا 20 دقیقه زمان می برد.

سولاریوم چیست؟

عوارض ناشی از برنزه کردن با سولاریوم

سرطان پوست

یکی از جدی ترین عوارض ناشی از برنزه کردن پوست سرطان می باشد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده گفته است، برنزه کردن با سولاریوم می تواند سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان شود.

آسیب طولانی مدت به بینایی

استفاده از سولاریوم سبب ملانوم چشمی می شود که ملانوم چشمی یک سرطان چشم می باشد. اگر هنگام استفاده از آن از عینک مخصوص استفاده نکنید خطر ابتلا به سرطان چشم افزایش می یابد. اشعه ماوراء بنفش سبب برنزه شدن پوست می ‌شود که این اشعه می تواند سبب مشکلات چشمی مانند آب مروارید و فتو کونژونکتیو یت شود.

پیری زودرس پوست

از دیگر عوارض استفاده از سولاریوم پیری زودرس پوست می باشد. استفاده از سولاریوم به دلیل این که سبب تخریب کلاژن پوست می شود می ‌تواند سبب از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست شود و اگر خاصیت ارتجاعی پوست از بین برود این امر سبب چین و چروک هایی در پوست ‌خواهد شد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش ممکن است سبب کاهش ایمنی شود و فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌ های عفونی کند.

تحریک پوست و ایجاد حساسیت ‌های پوستی

در این روش ممکن است افرادی که دارای پوست روشن هستند بسوزند. برخی از افرادی که دارای پوست حساس هستند نیز ممکن است واکنش آلرژیک به اشعه ماوراء بنفش داشته باشند و راش قرمز و خارش دار برای آنان ایجاد شود. البته گفته شده است افرادی که دارای پوست تیره‌ هستند نیز ممکن است دچار سوختگی و آسیب پوستی شوند. اگر دچار آسیب پوست شدید به بهترین متخصص پوست و مو در ایران مراجعه کنید.

کاهش ایمنی بدن

سولاریوم سبب کاهش ایمنی بدن افراد می شود و سبب افزایش احتمال ابتلا به برخی بیماری ‌های عفونی می شود.

آشنایی اولیه و انتخاب سالن سولاریوم

سالن معتبری پیدا کنید که خدمات سولاریوم ارائه دهد

در مرحله اول باید سعی کنید به بهترین و معتبرترین سالن مراجعه نمایید. سعی کنید از سالن های سولاریوم که در محله شما واقع شده اند راجع به انواع خدماتی که ارائه می دهند پرس و جو کنید. می توانید در اینترنت نیز جستجو کنید تا ببینید آیا سالنی که قصد دارید به آن مراجعه کنید معتبر و خوب است یا خیر و بعد به آن مراجعه نمایید. قبل از استفاده از سولاریوم، از متصدی مرکز درخواست کنید تا سالن سولاریم را به شما نشان دهد. خوب چک کنید که سالن و دستگاه تمیز باشد.

درباره نحوه استفاده از دستگاه سولاریوم ایستاده سوال کنید

سعی کنید تمامی سوالات را از کارکنان سالن بپرسید. کارکنان باید سعی کنند دکمه خاموش کردن اضطراری دستگاه را به شما نشان دهند تا اگر نیاز شد از آن استفاده کنید.

قبل از جلسه اول، نوع پوست تان را مشخص کنید

هنگامی که برای این کار ثبت نام می کنید درباره خود باید اطلاعاتی را ارائه دهید. اطلاعاتی که از شما پرسیده می شود شامل نوع پوست شما نیز می شود که از روشن ترین تا تیره ترین رنگ پوست را در بر می گیرد. با ارائه اطلاعات مدت زمانی که نیاز به قرار گرفتن در دستگاه دارید مشخص می شود. اگر این فرم را در اختیار شما قرار ندادند به هیچ عنوان از خدمات استفاده نکنید.

مطمئن شوید داروهایی که مصرف می کنید با نور واکنش نشان نمی دهند

قبل از انجام دادن سولاریوم باید سعی کنید اگر دارویی مصرف می کند اطلاع دهید. قبل از انجام برنزه با سولاریوم ایستاده یا حتی خوابیده، باید مطمئن شوید داروهایی که استفاده می کنید، سبب حساسیت پوست شما به نور نمی شوند. لیست داروهایی که چنین مشکلی ایجاد می کنند را در اینترنت جستجو کنید. کارکنان سالن را هم در جریان داروهایی که مصرف می کنید قرار دهید.

در هنگام برنزه کردن از مواد آرایشی و دئودرانت استفاده نکنید

قبل از انجام این کار باید سعی کند بدن خود را از هر گونه مواد آرایشی و بهداشتی پاک و تمیز کنید. برخی عطرها و مواد آرایشی از ترکیباتی تشکیل شده اند که سبب حساسیت پوست شما می شوند و این امر منجر به سوختگی پوست می شود.

برنزه کردن با سولاریوم ایستاده

پیش از ورود به دستگاه، عینک محافظ بزنید

سعی کنید موقع استفاده از این سولاریوم حتما از عینک استفاده کنید تا چشمان شما دچار آسیب نشوند. در اکثر مواقع، سالن این عینک را در اختیار شما قرار می دهد و در برخی اوقات نیز باید مبلغی بابت عینک بپردازید. عینکی که استفاده می کنید باید حتما مخصوص استفاده از سولاریوم باشد. البته اگر از عینک نیز استفاده کنید پوست شما برنزه خواهد شد اصلا نگران این مسئله نباشید.

لباس هایتان را در آورید

باری یکدست شدن پوست باید تمامی لباس های خود را در آورید اگر با مایو یا لباس زیر داخل دستگاه بروید برخی از نواحی بدن شما برنزه نمی شوند. البته خود می توانید انتخاب کنید که با مایو یا بدون هیچ لباسی به داخل بروید. معمولا در اتاق سولاریوم تنها هستید و لازم نیست نگران باشید که کسی شما را ببیند.

در وسط دستگاه بایستید و پاهای خود را باز کنید

برای برنزه کردن با سولاریوم ایستاده باید داخل دستگاه بروید و وسط آن بایستید و در آن را ببندید. کف برخی از این دستگاه ها علامتی وجود دارد که نشان می دهد شما باید کجا بایستید. باید سعی کنید کمی پاهای خود را باز کنید تا نور به صورت یکسان به همه نواحی برسد و تمامی نواحی برنزه شود.

دکمه دستگاه را فشار دهید

صفحه کلید روی دیواره دستگاه قرار دارد البته ممکن است در نواحی دیگر نیز قرار بگیرد. دکمه گرد بزرگی وجود دارد که باید آن را فشار دهید و بعد از فشار دادن آن چراغ های دستگاه روشن می شوند و دستگاه کار خود را آغاز می کند. چراغ ها تا زمان تنظیم شده، و یا تا هنگامی که خودتان مجددا دکمه را فشار دهید روشن خواهند ماند.

برای یکدست برنزه شدن، دست های خود را بالای سرتان نگه دارید

روی سقف یا دیوار برخی از این دستگاه ها که به طور ایستاده هستند، میله ای تعبیه شده تا آن را بگیرید و نور به قسمت زیر بغل و بازوهای شما نیز بتابد. اگر چنین میله ای نداشت باید دست های خود را به سمت بالا بگیرید تا نور به همه نواحی بتابد. در این اتاقک ها امکان حرکت برای شما وجود دارد، بنابراین نحوه ایستادن خود را باید به گونه ای تنظیم کنید که همان اندازه که می خواهید برنزه شوید.

در جلسه اول، کم تر از 4 دقیقه از دستگاه استفاده کنید

از مسئولین پرس و جو کنید که چه مدت باید در دستگاه بمانید. جلسات اول معمولا 4 دقیقه باید در دستگاه بمانید ولی بستگی به نوع پوست شما دارد اگر پوست شما زود شروع به سوختن می کند، باید زمان ماندن خود را از 4 دقیقه نیز کوتاه تر کنید. هر زمانی که دچار آزار و اذیت از سوی دستگاه شدید و پوست شما در معرض ناراحتی قرار گرفت می توانید دکمه را فشار دهید.  پوست شما کم کم به سولاریوم عادت می کند. بیش تر افراد در یک جلسه برنزه نمی شوند و مدت زمانی بیش تری باید به سالن مراجعه کنند تا این کار را انجام دهند.

آشنایی اولیه و انتخاب سالن سولاریوم

مراقبت از پوست برنزه

بعد از انجام برنزه کردن پوست باید مراقبت هایی را انجام دهید که در این قسمت در اختیار شما قرار داده ایم، برخی از این مراقبت ها شامل موارد زیر می باشند:

  • بعد از برنزه کردن باید سعی کنید از مصرف قرص های برنزه کننده و لوسیون ها خودداری کنید.
  • سعی کنید از لوسیون و قرص برنزه کننده، از جمله آن مواردی که حاوی تیروزین هستند، دوری کنید. این محصولات به لحاظ قانونی مورد تائید نیستند.
  • این محصولات در بسیاری از سالن های سولاریوم به فروش می رسند. سعی کنید از خریدن آن ها خودداری کنید.

یک ساعت بعد از سولاریوم با آب ولرم دوش بگیرید

بعد از انجام این کار شما بسیار عرق کرده اید ولی باید یک ساعت صبر کنید و دوش نگیرید بعد از گذشت یک ساعت می توانید استحمام کنید. با استحمام بعد از برنزه کردن ممکن است محصولاتی که به پوست شما زده شده را شسته و باعث شود روند برنزه شدن شما طول بکشد. موقع استحمام سعی کنید دمای آب را پایین آورید.

بعد از حمام، از کرم مرطوب کننده استفاده کنید

بعد از انجام سولاریوم سعی کنید در طول روز یک مرتبه حداقل به پوست خود کرم مرطوب کننده بزنید. استفاده از این کرم ها پوست شما را نرم می کند و پوست شما نیز حالت ارتجاعی خود را حفظ می کند و این امر سبب می شود رنگ برنزه پوست تان به سرعت از بین نرود. سعی کنید  از مرطوب کننده هایی استفاده نکنید که بر پایه روغن می باشند زیرا این مرطوب کننده ها باعث می شوند ظاهر پوست شما خوب به نظر نرسد.

هفته ای یک مرتبه پوست تان را لایه برداری کنید

بعد از برنزه کردن سعی کنید هفته ای یک بار با یک فرچه مخصوص بدن، یا یک کیسه حمام، سلول های مرده پوست خود را لایه برداری کنید. سعی کنید محکم این کار را انجام ندهید و خیلی آرام انجام دهید. لکه های زبر سبب می شود از نفوذ نور سولاریوم به لایه های پوست جلوگیری شود و در برنزه شدن اختلال ایجاد می کند.

مقادیر فراوانی آب بنوشید تا بدن تان مرطوب بماند

آب برای بدن دارای فواید بسیاری است. سعی کنید در طول روز برای درخشش پوست خود از آب بسیاری استفاده کنید. یک بطری آب در اطراف خود داشته باشید تا هر وقت تشنه شدید از آن آب بنوشید. بعد از جلسه سولاریوم سعی کنید آب بنوشید تا آبی که از طریق تعریق از دست داده اید را جبران شود.

مراقبت از پوست برنزه

هشدارهای برنزه کردن با سولاریوم ایستاده

هشدار هایی را در اختیار شما قرار داده ایم که برای سعی کنید به آنان توجه بسیاری داشته باشید:

  • به هیچ عنوان هنگام استفاده از سولاریوم عینک را فراموش نکنید زیرا اگر عینک زدن را فراموش کنید ممکن است بینایی شما دچار آسیب های جبران ناپذیری شود.
  • اگر قصد دارید از داروهای خاصی استفاده کنید حتما آن را جستجو کنید و اگر بی خطر بود از آن استفاده کنید.
  • استفاده مداوم از سولاریوم، ممکن است بیماری هایی را به دنبال داشته باشد که این بیماری ها شامل سرطان می شوند. سعی کنید چند بار در هفته از سولاریوم استفاده کنید.
  • افرادی که دارای سن زیر 18 سال هستند، افرادی که دارای موهای بور و چشم‌ های روشن هستند، افرادی که دارای کک و مک هستند نباید از این روش استفاده کنند.

کلام آخر

سولاریوم واحد برنزه کننده پوست می باشد که از آن برای برنزه کردن، استفاده می شود. در طی برنزه کردن از اشعه ماوراء بنفش استفاده می شود. سولاریوم ها به عنوان تخت آفتاب، لامپ آفتابی یا تخت برنزه هم به کار می روند. با این دستگاه در مدت زمان کوتاهی می توانید پوست خود را برنزه کنید در طی برنزه شدن پوست توسط سولاریوم، لامپ ‌ها تشعشعاتی ساطع می‌ کنند و به برنزه شدن پوست کمک بسیاری می کنند.

از شما بسیار سپاس گزاریم که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید. سایت جراحتو همواره سعی داشته شما را با مطالبی درباره سولاریوم آشنا کند. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشند. در صورت داشتن هر گونه انتقاد و پیشنهاد وارد سایت شوید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

source

توسط blogcheck.ir