پشیمانی کمپانی های سازنده خودرو از طراحی کلیدهای لمسی به جای فیزیکی

کلیدهای لمسی و فیزیکی خودرو
کلیدهای لمسی و فیزیکی خودرو

کمپانی فولکس واگن یکی از پیشگامان در بحث طراحی کابین بدون کلیدهای فیزیکی بود، که انگار با گذشت زمان از این اقدام و سبک طراحی پشیمان شده است.


تیگو 8


تیگو 8

تولیدکنندگان خودرو پس از چند سال، بالاخره شروع به گوش دادن به شکایت‌های خبرنگاران خودرو و مالکان کرده‌اند که تقریباً به مدت یک دهه ادامه داشته است؛ فشردن تمام عملکردهای خودرو در یک صفحه نمایش لمسی، راه‌حلی نامناسب‌تر از داشتن کنترل‌های فیزیکی اختصاصی برای وظایف کلیدی است.

مدت زمان زیادی است که فولکس واگن در حال بررسی این موضوع بوده است که برخی دکمه‌ها را به خودروهایش بازگرداند، اما این تولیدکننده هرگز به‌طور رسمی به این موضوع اعتراف نکرده بود. حالا رئیس طراحی فولکس واگن، Andreas Mindt، به نشریه Autocar اعتراف کرده است که این رویکرد اشتباه بوده و این خودروساز در حال بازگشت به سبک طراحی گذشته است.

Andreas Mindt به نشریه Autocar گفت: «از مدل ID.2all به بعد، ما دکمه‌های فیزیکی برای پنج عملکرد مهم، یعنی کنترل صدا، گرمایش در هر سمت خودرو، فن‌ها و چراغ خطر زیر صفحه نمایش خواهیم داشت.»

او افزود: «این دکمه‌ها در هر خودرویی که از این به بعد تولید می‌کنیم، وجود خواهند داشت. ما هرگز، این اشتباه را دوباره نخواهیم کرد. روی فرمان، دکمه‌های فیزیکی خواهیم داشت. دیگر نیازی به حدس زدن نیست. بازخورد وجود دارد، واقعی است و مردم این را دوست دارند. صادقانه بگویم، این یک خودروست، نه یک تلفن.»

پنج عملکردی که دکمه‌های اختصاصی خواهند داشت، به الزامات Euro NCAP اضافه می‌شود که از سال ۲۰۲۶ در ارزیابی‌های ایمنی خود لحاظ خواهد کرد. اگر خودرویی دکمه‌های فیزیکی برای بوق، برف‌پاک‌کن‌ها، چراغ‌های راهنما، چراغ‌های خطر و عملکردهای SOS نداشته باشد، نمی‌تواند حداکثر امتیاز پنج ستاره را کسب کند.

بنابراین، فقط مصرف کنندگان و منتقدان نیستند که کلیدهای کنترلی لمسی را یک ایده بد می دانند. متیو آوری، مدیر توسعه استراتژیک NCAP، به Politico گفت: «آن‌چه اکنون مشاهده می‌کنیم، افزایش تصادفاتی است که مردم به دلیل حواس‌پرتی هنگام استفاده از صفحات لمسی رخ می دهد.»

اگر شما در یک فولکس واگن مدرن، مانند ID.4، نشسته‌اید، متوجه می‌شوید که چرا این موضوع تعجب‌آور نیست، زیرا مجبورید از نوارهای لمسی غیر نورانی زیر صفحه نمایش برای تنظیم دمای کابین یا کنترل مالتی مدیا استفاده کنید (حداقل در به‌روزرسانی ۲۰۲۴، این کنترل‌ها در همه مدل‌ها به جز مدل پایه، نورانی شدند). و اگر می‌خواهید تنظیمات دمای کابین خود را دقیق‌تر تنظیم کنید، باید این کار را از طریق صفحه نمایش لمسی انجام دهید، که حتا زمانی که رابط کاربری VW به درستی کار می‌کند، سخت‌تر از حد نیاز است.

کلیدهای لمسی و فیزیکی خودرو
کلیدهای لمسی و فیزیکی خودرو

فولکس واگن تجربه کاربری را برای راننده حتا بدتر کرده است، زیرا پنل‌های لمسی را روی فرمان قرار داده و به جای دکمه‌ها فیزیکی استفاده کرده است. این پنل‌ها ممکن است اگر به‌طور تصادفی به آن‌ها دست بزنید، فعال شوند و همیشه هم زمانی که می‌خواهید به آن‌ها دست بزنید، به درستی پاسخ نمی‌دهند.

مرسدس نیز تولیدکننده دیگری است که به طور کامل به استفاده از صفحه نمایش‌ها روی آورده و کنترل‌های لمسی روی فرمان آن حتا از فولکس واگن هم آزاردهنده‌تر است. مانند فولکس واگن، مرسدس نیز باید دکمه‌ها و ولوم‌های فیزیکی را بازگرداند؛ زیرا رئیس طراحی این شرکت، گوردن واگنر، اعتراف کرده است که «حسگرهای لمسی چندان کاربردی نیستند.» این حرف را  مدیر طراحی برندی می زند که یک نمایشگر ۵۶ اینچی بزرگ را در خودروهای خود طراحی کرده، که تمام داشبورد را اشغال می‌کند.

هزینه نیز عامل بزرگی در این روند بوده است. تولیدکنندگان می‌دانند که باید یک صفحه نمایش بزرگ در یک خودروی مدرن قرار دهند تا مشتریان را جذب کنند. بنابراین، راحت‌تر و ارزان‌تر است که تمام کنترل‌ها را در یک صفحه نمایش قرار دهند، به جای تأمین و نصب انواع مختلفی از سوییچ‌های کنترل فیزیکی. این باعث ایجاد برخی از سازش‌های به شدت آزاردهنده شده است، مانند این‌که فولکس واگن و ولوو سوییچ‌های پنجره را برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، کاربری آن ها را بسیار سخت تر کرده اند.

تسلا این روند را با مدل S اصلی و صفحه نمایش بزرگش آغاز کرد که همه چیز را قدیمی به نظر می‌رساند. با این‌که این یک صفحه نمایش فوق‌العاده بود که تولیدکنندگان قدیمی را مجبور به رقابت می‌کرد، اما پس از آن‌که مدتی از تولید و عرضه آن گذشت، عموم مردم و مصرف کنندگان از خود این سؤال را پرسیدند، که آیا این صفحه نمایش های بزرگ با کلیدهای لمسی آن‌قدر کاربردی هستند یا نه؟

این موضوع با مدل‌های بعدی تسلا تشدید شد. با مدل ۳ هایلند، تسلا حداقل‌گرایی را به اوج رساند و دسته های چراغ راهنما، برف‌پاک‌کن و دنده را حذف کرد. خودروهای آن‌ها تنها خودروهایی در بازار هستند که برای رفتن به جلو یا عقب باید روی صفحه نمایش لمسی سوایپ کنید. حداقل تسلا متوجه شد که حذف دسته چراغ راهنما بیش از حد بوده و احتمالاً آن را به شکلی ساده‌شده بدون هیچ عملکرد اضافی بازخواهد گرداند.

به گذشت زمان، به نظر می‌رسد این شرکت‌ها در حال فهمیدن این موضوع هستند که کنترل‌های لمسی در هنگام رانندگی با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بسیار کاربردی و ایمن نیستند.

source

توسط blogcheck.ir