از پژو ۴۰۵ تا پژو ۴۰۸ ؛ مردم دیگر قدرت خرید یک خودروی روز را ندارند!

در این محتوا به سراغ بررسی قیمت خودروی پژو ۴۰۵ در اواخر دهه ۷۰ شمسی و پژو ۴۰۸ در سال ۱۴۰۳ آمده ایم. عمده مردم دیگر قدرت خرید یک خودروی روز را ندارند!


تیگو 8


تیگو 8

چند روز پیش بود که برای نخستین تست درایو پژو ۴۰۸، به ایران خودرو دعوت شدیم. خودرویی که روزی از نظر سبک طراحی، عملاً یکی از زیباترین محصولات بازار ایران به شمار می رود و در زمینه ایمنی نیز با دریافت ۴ ستاره ایمنی از مؤسسه یوروانکپ، حرف های بسیاری برای گفتن دارد. پژویی که حالا به سیستم خودران نیز تجهیز شده و به گفته مسئولان شرکت ایران خودرو، قرار بر عرضه آن در بازار ایران است، اما ۴۰۸ را می بایست نتیجه (پسر، نوه و نتیجه) پژو ۴۰۵ دانست. ۴۰۵ که خود در آن زمان دقیقاً وضعیت ۴۰۸ کنونی را داشته و یکی از لوکس ها و خاص های بازار ما به شمار می آمده است، اما با قیمتی به مراتب در دسترس تر!

پژو ۴۰۵

پژو ۴۰۵ GLX
پژو ۴۰۵ GLX

چند وقت پیش بود که شخص نگارنده این مطلب، اسناد مربوط به یک دستگاه پژو ۴۰۵ مدل ۷۹ را بررسی می کردم. جذاب ترین سند این خودرو بی تردید برگ کمپانی آن و سند مربوط به قیمت کارخانه آن در زمان تحویل خودرو به مالک اولیه در سال ۷۹ بود. قیمت خودرو در این اسناد ۱۰ میلیون ۸۰ هزار تومان ذکر شده بود. این خودروی یشمی رنگ که روی اکثر قطعات برقی، فنی و دکوراتیو آن نیز عبارت Made in France و برند Valeo نقش بسته بود در آن زمان یعنی سال ۷۹ یکی از خاص ترین خودرو های بازار ما تلقی می شده است. جالب آن‌که در آن سال قیمت دلار نیز حدود ۸۱۰ تومان (۸۱۰ تک تومان!) بوده، اما امروز در بحث قیمت دلار و قیمت خودرو در ایران چه‌خبر است؟

پس از گذشت بیش از سه دهه؛ اکنون ۴۰۸

پژو 408X
پژو 408X

حالا پس از گذشت حدود سه دهه از حضور اولین پژو ۴۰۵ در ایران، بار دیگر پای یکی از نوادگان این خودرو به ایران باز شده است؛ پژو 408X. خودرویی در قالب یک کراس کانتری یا به عبارت بهتر یک خودروی کراس لوک که در بازار تشنه ما با توجه به سبک طراحی خاص خود و پیشینه برند پژو در ایران، می تواند حسابی سر و صدا به‌پا کند. در روز تست و بررسی این خودرو، مسئولان شرکت با دلار ۸۵ هزار تومانی، قیمت 408X وارداتی را حدود ۳ میلیارد تومان اعلام کردند. این درحالی‌ست که این روزها شاهد بی قراری قیمت دلار و حتا عبور آن از کانال ۸۶ هزار تومانی نیز هستیم. پس باید گفت نمی توان به عدد سه میلیاردی ۴۰۸ نیز چندان خوش‌بین باشیم.

مردم قدرت خرید دارند؟

با نگاهی به بازار متوجه می شویم که خیلی از مردم ما در زمان تولید ۴۰۵ (اگر یکی دو سال اول را فاکتور بگیریم) توان خرید آن را داشته اند و این‌طور نبوده که همچون الان تنها درصد بسیار کمی از مردم بتوانند به سراغ خودروهای بالای ۲ یا ۲.۵ میلیارد تومان بروند. این یعنی الان در صورتی که حتا فرض را بر قیمت سه میلیاردی پژو 408X بگیریم، تعداد بسیار بسیار کمی از مردم ما توان سوار شدن بر این خودروی اروپایی مونتاژ چین را دارند. شایان ذکر است که بی تردید پژو جزو برندهای درجه یک اروپایی محسوب نمی شود و عملاً می توان آن را یک برند درجه ۲ اما مطرح و شناخته شده اروپایی بدانیم.

در نهایت با تمام این تفاسیر درمی یابیم که مردم ما در سالیان گذشته، قدرت خرید بسیار بالاتری داشته اند و حداقل توان خرید برندهای دو و سه اروپایی نظیر پژو، رنو، سیتروئن و اوپل برای قشر وسیع تری از جامعه میسر بوده، حال آن‌که اکثریت مردم ما این روزها ناچار به سوار شدن خودروهای عملاً بی کیفیت داخلی یا چینی های زیر ۱.۵ میلیارد تومان هستند و نمی توانند برای خود و خانواده، خرید یک خودروی اروپایی ایمن نظیر همین 408X را متصور باشند.

سخن پایانی

در پایان امید است که هرچه زودتر مسئولان مربوطه فکری به حال وضعیت اقتصادی کشور، دلار ۸۵ هزار تومانی، سکه ۶۵ میلیون تومانی و قیمت های سرسام آور خودرو و مسکن داشته باشند، چراکه عملاً این روزها معیشت مردم حتا در ساده ترین موارد نیز به سختی رقم خورده و جوانان ارزشمند ما روزبه‌روز غرق در حسرت های بیش‌تری می شوند. به امید روزهای بِه از آن‌چه اکنون شاهدش هستیم.

source

توسط blogcheck.ir