آیا خروج دولت از خودروسازی سرعت می گیرد؟

خروج دولت از صنعت خودروسازی
خروج دولت از صنعت خودروسازی

با توجه به نظر مقام معظم رهبری درباره پیشرفت کشور توسط بخش خصوصی باید دید که آیا خروج دولت از خودروسازی سرعت می گیرد یا باز هم به بهانه های واهی گروه های پنهان ذی‌نفع با بهانه و مانع‌تراشی همچنان این سفره را برای خود باز نگه خواهند داشت؟


تیگو 8


تیگو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، صبح دیروز سه‌شنبه، دوم بهمن ماه ۱۴۰۳،  مقام معظم رهبری در نمایشگاه «پیشگامان پیشرفت، رویداد ملی توانمندی‌ها و دستاوردهای بخش خصوصی» حضور یافته و با فعالان بخش خصوصی گفت‌وگو کردند.

باید گلایه‌های بخش خصوصی برطرف شود

در این دیدار، فعالان بخش‌های خصوصی حاضر در این نمایشگاه درباره مشکلات و موانع هم صحبت کردند. رهبر انقلاب نیز خطاب به وزرای حاضر در نمایشگاه تأکید کردند که «باید دولت و مسؤولان دولتی کاری کنند که گلایه‌های بخش خصوصی برطرف شود، زیرا پیشرفت کشور در گرو میدان دادن به بخش خصوصی است. در واقع تنها راه پیشبرد کشور استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش خصوصی است. آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در خصوص گلایه شرکت‌های بخش خصوصی از روند طولانی و پیچیده صدور مجوزها خاطر نشان کردند: «موضوع مجوزها یک موضوع مهم است که دولت و دستگاه‌های مسئول باید برای برطرف کردن موانع صدور سریع مجوزها، فکر اساسی کنند.»

بهانه ها کنار می روند؟

در این شرایط باید دید آیا بهانه ها کنار می روند تا بخش خصوصی بتواند توانمندی و کارآمدی خود را نشان بدهد. این مسئله درست در زمانی مطرح شده است و جلوه می کند که بحث خروج دولت از بنگاه داری و سهام داری در صنعت خودروسازی کشور بسیار جدی شده است.

دولت چهاردهم در شرایطی قرار گرفته است که از یک سو، دیگر نمی تواند با استفاده از انواع منابع مالی خودروسازهای زیان‌ده را حمایت کند و از سوی دیگر، به علل مختلف توان تعدیل و به‌روزرسانی واقعی قیمت ها را ندارد.

در همین شرایط و به رغم افت کاهش انباشت زیان، باز هم خودروسازان کشور هنوز به سود نرسیده‌اند و تنها از میزان ضررشان کاسته شده است.

براساس آخرین آماری که خودروسازان بزرگ کشور در سامانه کدال بارگذاری کرده اند، در ۹ ماهه امسال مجموعاً ۲۱.۵ همت زیان داشته‌‌‌اند. براساس این آمار، ایران خودرو از ابتدای سال‌جاری تا انتهای آذر ۱۱.۵ همت زیان داشته است. سایپا نیز در این مدت ۵.۱ همت و پارس خودرو هم ۴.۹ همت زیان ثبت کرده اند.

این میزان زیان تنها بخشی از هزینه ها و مشکلاتی است که بنگاه‌داری دولتی به مردم و خودروسازان تحمیل کرده است. با این حال فعلاً بحث واگذاری سهام دولتی به بخش خصوصی به درگیری بخشی از منتقدان با یک قطعه ساز تنزل پیدا کرده است.

به نظر می رسد حاکمیت هنوز نتوانسته است به چارچوبی درست برای بخش خصوصی و اهلیت مدنظرشان دست پیدا کند. با این حال، پیام مقام معظم رهبری بسیار صریح و روشن و شفاف است. اکنون باید دید که رانت‌خواران پنهان، از این پس با چه بهانه و دستاویزی قصد دارند مانع از سرعت گرفتن خصوصی سازی در خودروسازی شوند.

source

توسط blogcheck.ir