به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
علی خضریان گفت: در حال حاضر سهم صنعت خودرو از تولید ناخالص داخلی حدود 7 درصد بوده ولی می‌ تواند با بهره گیری از تمام ظرفیت‌ های زنجیره ارزش، نقش پر رنگی در تحقق رشد اقتصاد داشته باشد. هرگونه غفلت در این صنعت می‌ تواند به بحرانی در مقیاس ملی با توجه به گستردگی زنجیره قطعه سازان و نمایندگی‌ های فروش این گروه تبدیل شود.


وی افزود: چیرگی منافع قطعه ساز بر خودروساز موجب بسیاری از عقب ماندگی های این صنعت است. اگر چه خصوصی سازی درست صنعت خودرو می‌ تواند راه نجات آن باشد اما سپردن خودروسازی به بانیان وضع موجود و بدون توجه به تعارض شدید منافع بین قطعه سازان و خودروسازان، موجب نابودی بخش وسیعی از قطعه سازان خصوصی می‌ شود.


این نماینده مجلس گفت: در هیچ کشوری قطعه ساز وارد هیأت مدیره شرکت خودرویی نشده و حتی در بسیاری از کشورها برای سهامداری بدون حق رأی قطعه سازان در خودروسازان، محدودیت تعیین شده است.


خضریان گفت: تحمیل فشار قیمتی ناشی از گران فروشی قطعه‌ ساز بر مصرف کنندگان و رشد تورم خودرویی با رمز آزادسازی قیمت موجب کاهش تولید خودرو و به تبع آن فروش گران‌ تر است. این موضوع با حذف قشر عظیمی از قطعه‌ سازان بخش خصوصی و تشدید انحصار قطعه‌سازی رقم خواهد خورد.


وی افزود: این موضوع موجب انحطاط صنعت خودرو از طریق واردات و فاقد توجیه مقیاس اقتصادی و شکست در جنگ اقتصادی در جبهه مهم خودروسازی و وابستگی شدید ارزی می‌ شود.

انتهای پیام

 

source

توسط blogcheck.ir