به گزارش شهر بورس، بحث انتقال پایتخت ایران از تهران به مکران، این روزها به یکی از مسائل استراتژیک و مهم کشور تبدیل شده است. این ایده که هدف اصلی آن کاهش تراکم جمعیت و مشکلات پایتخت فعلی است، توسعه متوازن مناطق محروم را نیز در دستور کار قرار داده است.

منطقه مکران در جنوب شرقی ایران و استان سیستان و بلوچستان با سواحل طولانی در دریای عمان و دسترسی به آب‌های آزاد، یکی از مناطق کلیدی کشور به شمار می‌آید. موقعیت استراتژیک این منطقه و ظرفیت‌های اقتصادی آن، مکران را به گزینه‌ای ایده‌آل برای انتقال پایتخت تبدیل کرده است.

چالش‌های پیش‌روی انتقال پایتخت به مکران

  • ساخت شهری با زیرساخت‌های مدرن و اداری، نیازمند سرمایه‌گذاری کلانی است. این سرمایه‌گذاری باید با برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت منابع همراه باشد.
  • نزدیکی مکران به مرزها و مسیرهای آبی بین‌المللی، مسائل امنیتی خاصی را به‌دنبال دارد. تامین امنیت پایتخت جدید؛ از جمله دغدغه‌های کلیدی این طرح خواهد بود.
  • توسعه سریع ممکن است به تخریب محیط‌زیست و تغییر در فرهنگ محلی منطقه منجر شود. این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و ملاحظات اجتماعی است.

آخرین وضعیت طرح انتقال پایتخت

طبق اعلام سخنگوی دولت در دی‌ماه ۱۴۰۳، طرح انتقال پایتخت به مکران در مرحله مطالعات امکان‌سنجی قرار دارد. نتایج نهایی این مطالعات و نظرات کارشناسان، تاثیر مستقیمی بر تصمیم‌گیری در این زمینه خواهد داشت.

ایده انتقال پایتخت به مکران، در کنار چالش‌ها، فرصتی برای رفع مشکلات تهران و توسعه مناطق کمتر برخوردار ایجاد می‌کند. با مدیریت صحیح و توجه به جزئیات اجرایی، این طرح می‌تواند گامی موثر برای رشد متوازن ایران باشد.

ممنوعیت‌ واردات چه بر سر کیفیت و قیمت خودرو آورد؟
ممنوعیت‌ واردات چه بر سر کیفیت و قیمت خودرو آورد؟

ممنوعیت واردات خودرو در ایران، سال‌هاست به جای حمایت از تولید ملی، عملاً به نفع مافیای خودروسازی و به ضرر مصرف‌کنندگان تمام شده است. دولت با شعار حمایت از تولید داخلی و کاهش وابستگی به واردات، این سیاست را توجیه می‌کند و نتیجه چیزی جز افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، افت کیفیت خودروهای داخلی و تحمیل هزینه‌های سنگین به مردم نبوده است.

منبع: سرانه

source

توسط blogcheck.ir