چاینیزاسیون کامل با واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا

چاینیزاسیون با واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا
چاینیزاسیون با واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا

خروج دولت از خودروسازی یکی راه های توسعه این صنعت به شمار می آید، اما در شرایط فعلی که رابطه ایران با بسیاری از کشورها قطع و محدود شده، واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا چاینیزاسیون کامل خودروسازی است. یعنی عملاً اختیار دومین صنعت بزرگ کشور در دستان آن‌ها قرار می گیرد. آیا این به صلاح کشور خواهد بود؟


تیگو 8 پلاگین


تیگو 8 پلاگین

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، آن‌گونه که به نظر می رسد قرار است روند خصوصی سازی و خروج دولت از خودروسازی سرعت بگیرد. هفته گذشته هیئت عالی واگذاری، سازمان خصوصی سازی را مکلف به واگذاری باقیمانده سهام دولتی دو خودروساز بزرگ کشور کرده است.

شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و سرمایه گذاری سمند نیز در نظر دارند معادل ۱۳.۹۶ درصد سهام شرکت ایران خودرو را به صورت تجمیعی (بلوکی) به اشخاص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه واگذار نمایند.

 این اخبار و اطلاعیه ها نشان می دهد که بنا به هر دلیلی، دولت قصد دارد از بنگاه داری خارج شود. مسئله ای که در ظاهر می تواند مسیر زیان‌زایی و عقب ماندگی خودروسازی ایران را تغییر دهد و به سمت اصلاح و بهبود هدایت کند. البته این موضوع در شرایط فعلی کم بعید به نظر می رسد، اما با این حال همین که دولت از این صنعت خارج و به جای دخالت، نظارت کند را باید به فال نیک گرفت، اما در هر صورت نباید موضوع اصلی این واگذاری ها، یعنی زمان، نحوه واگذاری و خریدار را فراموش کرد.

برخی کارشناسان معتقدند که سهام باقی مانده دولت باید توسط کنسرسیومی از قطعه سازان خریداری شود. برخی خودروسازان بخش خصوصی را محق می دانند. بخشی دیگر نیز صرفاً به خروج دولت فکر می کنند. برای این عده خریدار مهم نیست، بلکه نفس کوتاه شدن دست دولت از این صنعت اهمیت دارد.

در این بین برخی شنیده ها دانگ فنگ و چانگان را اصلی ترین مشتری چینی غول های جاده مخصوص اعلام می کنند. همچنین برخی شرکت های بخش خصوصی نیز هستند که در قالب خریدار اهداف شریک تجاری چینی خود را می خواهند پیش ببرند.

در این میان به نظر می رسد برخی کارشناسان با توجه به اثرات زیان بار خودروسازی دولتی و تحمیل هزینه های گزاف به مردم و خودروسازان، از جمله زیان انباشته و بدهی ۷۰۰ همتی و شکاف بازار ۵۰۰ همتی و رانتی که برای تولیدکنندگان مواد اولیه ایجاد شده است، فقط و فقط به خروج دولت از این صنعت فکر و پافشاری می کنند.

اما باید به زمان واگذاری نیز اهمیت داد و مانع از چاینیزاسیون کامل این صنعت شد. باید در نظر گرفت که چین در دوران تحریم چه نوع رفتاری داشته است و در مناسب های مختلف تمامیت ارزی ایران را به دلیل منافع اقتصادی خود زیر سؤال برده است، اما به دلیل تحریم ها، دست بالا را در اختیار داشته است.

اکنون فرض کنید در شرایط فعلی و ادامه وضع موجود اختیار دو خودروساز بزرگ کشور را نیز در اختیار داشته باشند. البته در حال حاضر هم رگ حیات خودروسازی کشور به آن‌ها وابسته است، اما در هر صورت هنوز کاملاً اختیاردار نشده اند.

در این شرایط به نظر می رسد که پیش از تمرکز بر واگذاری ها و خروج دولت، باید ابتدا راهکاری برای شکستن هیمنه و نفوذ چینی ها پیدا کرد. تمام این‌ها مستلزم عادی شدن رابطه تجاری سیاسی ایران با سایر کشورهاست. اگر این رابطه ایجاد و ثبات لازم برای جذب سرمایه فراهم شود، هم رفتار چینی ها و هم آینده جاده مخصوص تغییر خواهد کرد.

source

توسط blogcheck.ir