به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
حمیدرضا رحمنی با اشاره به انجام حراج حضوری در بازار فیزیکی بورس کالا به دو روش عادی و باز، اعلام کرد: با توجه به ماهیت روش های فعلی در شرایطی که تعدد عرضه وجود داشته باشد، زمان انجام معاملات طولانی شده و احتمال همزمان شدن تالارهای معاملاتی برای معامله گران وجود دارد.


با توجه به رشد حجم معاملات و افزایش تعداد عرضه ها در تالارهای معاملاتی، از یک سال گذشته درخواست هایی از سوی کارگزاران به منظور بهبود فرآیندهای معاملاتی مطرح شد که بورس کالا با رویکرد بهینه سازی فرآیندها و کاهش زمان انجام معاملات، بررسی ها و مطالعات را در خصوص حراج های متداول دنیا آغاز کرد و در نهایت، روش حراج همزمان معرفی شد.


فرآیندهای حراج همزمان پس از اخذ مصوبات لازم از هیات مدیره بورس کالا و موافقت سازمان بورس طراحی و روش انجام معاملات نیز طی جلسه آموزشی با همکاری کانون کارگزاران به معامله گران بازار کالایی آموزش داده شد. جلسات معاملاتی آزمایشی با این روش طی سه نوبت برای کالای سیمان انجام و متناسب با موضوع، پیشنهادات بهبود از سوی کارگزاران اخذ و در سامانه معاملات پیاده سازی شد.


در الگوی جدید حراج، زمان های انجام معامله اعم از زمان پیش گشایش، مظنه یابی و رقابت تمامی عرضه ها به صورت مشترک و همزمان طی می شود. این موضوع منجر به کاهش زمان جلسات معاملاتی می شود. به همین علت، نام آن حراج همزمان انتخاب شده است.


در این روش، خریداران قیمت های مدنظر را براساس تحلیل بازار و بر مبنای داده های تاریخی مانند عرضه و تقاضای گذشته، روند قیمت و داده های فعلی مانند میزان عرضه و تقاضا، ضرورت خرید محصول برای خریدار، ریسک قیمت خرید و … تعیین می کنند. قیمت های قابل ارسال برای هر تقاضای خریدار می تواند تا پنج قیمت باشد و معامله گران از ابتدای شروع زمان معاملات می توانند این قیمت ها را از مشتریان اخذ و در سامانه معاملاتی درج و در زمان رقابت به سامانه ارسال کنند.


روش تخصیص سفارش های مشتریان همانند روش های فعلی طبق دستورالعمل معاملات براساس اولویت قیمت و در صورت قیمت برابر، اولویت زمانی است. در هر معامله ابتدا قیمت اول تمامی سفارش ها به صورت صعودی مرتب و از بیشترین به کمترین قیمت تخصیص صورت می پذیرد. سفارش هایی که در مرحله اول تخصیص نیافتند و یا ناقص تخصیص یافته اند، قیمت دوم آنها فعال شده و مجدداً قیمت ها مانند مرحله قبل مرتب و تخصیص داده می شود. این فرآیند تا زمانی که تخصیص سفارش ها تغییر پیدا نکند، ادامه می یابد.


نکته حائز اهمیت در خصوص فرآیند تخصیص این است قیمت خرید شده توسط هر مشتری براساس کمترین قیمت رقابتی آن مشتری که قابلیت برنده شدن در فرآیند حراج را دارد، خواهد بود. در انتهای حراج نیز میزان کالای تخصیص یافته به هر مشتری و کلیه قیمت های مشتریان برای تمامی طرفین معامله نمایش داده می شود.


از مزایای اصلی این الگو می توان به کوتاه شدن زمان انجام معاملات و کشف نرخ کالا براساس تحلیل بازار محصول و متغیرهای اصلی قیمت یعنی عرضه و تقاضا اشاره کرد که امید می رود با پیاده سازی آن امکان گسترش و توسعه بیشتر بازارهای فیزیکی بورس کالا در آینده فراهم شود.

انتهای پیام

 

source

توسط blogcheck.ir