زندگی نباتی خودروسازان با تجدید ارزیابی دارایی
برخلاف تمام جار و جنجال هایی که این روزها پیرامون خودروسازی وجود دارد، افزایش میزان دخالت دولت کاری کرده است که زندگی نباتی خودروسازان فقط با تجدید ارزیابی دارایی امکان پذیر باشد. زیان انباشته همچنان در حال بیشتر شدن است و امکان ترمیم این وضعیت نیز با توجه به شرایط موجود فعلاً ممکن نیست، جز با خروج دولت از این صنعت.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، این روزها افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ همچنان با واکنش های خاص خود همراه شده و انتقادهای زیادی را متوجه آنان کرده است.
کیفیت نه چندان مطلوب، مدیریت انتصابی، تأثیر شرایط سیاسی و عوامل دیگر باعث شده است آنها فشارها را تحمل کنند و چیزی در دفاع از خود نداشته باشند. با این حال، براساس آخرین گزارش ها، زیان انباشته خودروسازان همچنان در حال رشد است و این موضوع می تواند تأثیر بسیار زیادی در تیراژ و قیمت تمام شده داشته باشد.
براسا این گزارش، بررسی آخرین وضعیت صورتهای مالی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نشان می دهد مجموع زیان انباشته آنان از ابتدای سال تا پایان مهر به بیش از ۲۰۸ هزار و ۳۴۰ میلیارد و ۵۵۸ میلیون تومان رسیده است.
به بیان دیگر، تا پایان مهر، زیان انباشته آنها حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان از مجموع سال گذشته نیز بیشتر شده است. سال گذشته ۱۴۰۲ زیان انباشته آنها در مجموع ۱۸۶ هزار و ۴۱۴ میلیارد و ۲۳۹ میلیون تومان بوده است.
زیان ۱۲۲ همتی آبی پوشان جاده مخصوص
این گزارش نشان می دهد که ایران خودرو تا پایان مهر سال جاری متحمل ۱۲۲ هزار و ۱۶۰ میلیارد و ۱۷۵ میلیون تومان زیان انباشته شده است؛ یعنی مجموع زیان انباشته این شرکت بیش از ۲ برابر سرمایه ثبتشده این شرکت (۳۰ همت) است. زیان انباشته این شرکت تا انتهای سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۱۰ هزار و ۳۶۱ میلیارد و ۲۶۳ میلیون تومان بود.
همچنین این شرکت طی ۶ ماهه امسال ۷ هزار و ۲۷۹ میلیارد و ۳۷۸ میلیون تومان زیان ناخالص داشته است که نسبت به مدت مشابه پارسال که این رقم ۱۲ هزار و ۵۴۵ میلیارد و ۳۶۱ میلیون تومان بود افت ۶۳ درصدی را نشان میدهد.
سایپا و زیان ۵۸ همتی
۵۸ هزار و ۶۱۱ میلیارد و ۴۱۶ میلیون تومان نیز زیان انباشته ثبت تا پایان مهر برای سایپا ثبت شده است. این میزان زیان انباشته هم بیش از دو برابر سرمایه ثبتشده این شرکت است. سرمایه ثبتشده این شرکت بالغ بر ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.
همچنین سایپا در ۶ ماهه امسال بالغ بر یک هزار و ۱۴۰ میلیارد و ۷۹۱ میلیون تومان زیان ناخالص به ثبت رسانده است که در مقایسه با نیمه نخست پارسال که ۶ هزار و ۶۰۵ میلیارد و ۷۷۹ میلیون تومان بود افت ۸۲ درصدی را نشان میدهد.
پارس خودرو همچنان در مسیر زیان
بررسی صورت مالی پارس خودرو نیز نشان می دهد این شرکت نیز مانند ایران خودرو و سایپا همچنان در مسیر زیان قرار دارد.
براساس این گزارش تا پایان مهر امسال ۲۷ هزار و ۵۶۸ میلیارد و ۹۶۷ میلیون تومان زیان انباشته ثبت کرده است. سرمایه ثبتشده پارسخودروییها در بورس، کمی بیش از ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است؛ بنابراین زیان انباشته آنها از نصف سرمایه بالاتر است.
زیان انباشته این شرکت در نیمه نخست ۲ هزار و ۱۶۲ میلیارد و ۵۰۸ میلیون تومان ثبت شده است، که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، که ۴ هزار و ۲۰۲ میلیارد و ۲۰۶ میلیون تومان بود، افت ۴۸ درصدی را نشان میدهد.
سرمایه ثبتشده پارسخودروییها در بورس، کمی بیش از ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است؛ بنابراین زیان انباشته آنها از نصف سرمایه بالاتر است.
آیا می توان امیدوار بود؟
البته با توجه به توقف تولید برخی محصولات به شدت زیانده و همچنین اخذ مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت ها، به نظر می رسد سرعت زیاندهی این شرکت ها کمتر شود. با این حال همچنان این پرسش به قوت خود باقی است؛ با توجه به ادامه حضور دولت و عدم تغییر دیدگاه حاکمیتی نسبت به این صنعت، آیا می توان به آینده خودروسازی کشور امیدوار بود؟
ایران خودرو خودروسازان زیان خودروسازان سایپا صنعت خودرو
source