به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
ارز تخصیصی واردات خودرو در لایحه بودجه سال 1404 از یک میلیارد به دو میلیارد یورو افزایش خواهد یافت و صادرکنندگان می توانند تا سقف دو میلیارد یورو از محل ارز حاصل از صادرات، خودرو وارد کنند. همچنین منابع ارزی خارج از بانک مرکزی هم می‌تواند در واردات خودرو مورد استفاده قرار گیرد.


بر اساس این گزارش، تعرفه واردات هم از ۱۱ تا ۱۷۱ درصد تعیین شده و از جمله تعرفه ها برای ورودی خودروهای بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی سی ۱۶ درصد، ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی ۶۶ درصد، ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی ۹۱ درصد، ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی ۱۳۱ درصد، ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی سی ۱۶۱ درصد و بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی ۱۷۱ درصد است. به علاوه دولت در لایحه پیش بینی کرده که تعرفه واردات به ۱۰۰ درصد افزایش می یابد.


پیش بینی می شود این میزان از افزایش تعرفه به افزایش درآمدزایی دولت از محل واردات خودرو منجر شود و موجب افزایش قیمت خودروهای وارداتی خواهد شد. از سازوکار بورس در عرضه خودروهای وارداتی نیز استفاده می شود. اگرچه شورای رقابت بازار خودرو را انحصاری می‌داند و اجازه عرضه خودرو از طریق بورس را نداده اما با این پیشنهاد دولت به نظر می‌رسد قرار است سیاست‌ها در این حوزه تغییر و بورس مجدد بعد از ۳ سال محل عرضه خودرو شود.


همچنین طبق آنچه که در لایحه پیشنهاد شده واردکنندگان خودرو از طریق سهمیه باید نسبت به واردات اقدام کنند. یعنی شورای اقتصاد سهمیه شرکت‌ها را برای میزان واردات خودرو تعیین خواهد کرد. طی ۲ سالی که از آزادسازی واردات خودرو می‌گذرد ۴۵ شرکت مجوز واردات گرفتند که از این تعداد نیز تنها حدود ۵ شرکت از مجوز برای واردات استفاده کردند.

انتهای پیام

 

source

توسط blogcheck.ir