خانوارهای ایرانی با توجه به وضعیت اقتصادی طی دو دهه اخیر میزان احتکار پول یا نگهداری پول نقد را به‌ صورت طلا یا ارز را در خانه افزایش داده‌اند.

به گزارش بنکر (Banker)، این روند سیر صعودی به خود گرفته و بیش از 500 درصد از نقدینگی خانوار احتکار شده و در جریان تولید قرار نگرفته است.

در نتیجه کاهش خودکفایی بنگاه‌ها، در دو دهه اخیر، بنگاه‌ها تنها توانسته‌اند تقریبا از 15 درصد ظرفیت اشتغال خود استفاده کنند.

در مدل این تحقیق، 5000 خانوار تعریف شده است و هر خانوار یک نیروی کار عرضه می‌کند.

نتایج تحقیق نشان داده که تقریبا 3000 نفر متقاضی کار و در جست‌وجوی شغل دیگری بوده‌اند.

احتكار نقدينگي از سال 84 شدت گرفت

اين در حالي است كه مدت زمان به‌كارگيري روند افزايشي به خود گرفته است و به‌طور ميانگين افراد بيكار حدود 7 ماه بيكار بوده‌اند.

در نتيجه آن خانوارها دستمزد دريافتي خود را رو به پايين تعديل كرده‌اند و ميزان احتكار نقدينگي خانوار بسيار بالاتر از ميزان هدف خانوار در شرايط عادي هست و از سال 1384 روند افزايشي به خود گرفته است.

در نتيجه اين شرايط، در اين سال‌ها، نوسانات كوچك به تدريج سبب كند شدن پويايي كل شده است.

زيرا در نتيجه تعامل پيچيده بين احساسات بازار و بنگاه و خانوار و همچنين رفتار مالي آنها پويايي كل دچار تغيير شده و بيكاري و مدت زمان بيكاري افزايش يافته و موج بدبيني تقويت شده است.

به‌طوري كه عقايد بدبينانه اعتبار پيدا كرده و اين كندي پويايي كل، بدبيني را افزايش داده است.

همچنین اين حلقه تقويت‌كننده تعاملات بين عامل‌ها، اقتصاد را به سمت ركود عميق سوق داده است.

اين روند تا زماني كه ترازنامه‌هاي بخش خصوصي اصلاح يا بخش خصوصي براي پس‌انداز كردن بسيار فقير شود و درآمدي براي پس‌انداز نداشته باشد، ادامه خواهد يافت و بعد از آن متوقف مي‌شود.

source

توسط blogcheck.ir