امیدوارم تحقیق و تفحص از خودروسازان در مجلس دوازدهم به نتیجه برسد

تحقیق و تفحص خودروسازان
تحقیق و تفحص خودروسازان

بهروز محبی، نماینده سبزوار در مجلس دوازدهم، در گفت‌وگو با خبرنگار اسب بخار گفت: «تا زمانی که دو خودروساز مطرح کشور با تغییر چراغ خودروها و یا جابه‌جایی موتورها، اسم جدید برای خودرو بگذارند و این کارها را آپشنال بدانند، مشکل صنعت خودرو پابرجا خواهد ماند.»


آریزو 8


آریزو 8

وی افزود: «ساختار چند دهه اخیر خودروسازان داخلی، ساختار غیرمنطقی و نادرست است. این مدل نگاه خودروسازان در عرضه خودرو، خالی از اصول و درستی است و باعث نارضایتی روزافزون مردم شده است. یکی دیگر از انتقادهای من به شرکت‌های فراوانی است که خودروسازان ذیل خود تعریف کرده‌اند و معلوم نیست این حجم بالا از هیئت مدیره‌ها چه‌قدر حقوق می‌گیرند.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: «جذب نیروی گسترده در تشکیلات خودروسازان و هزینه‌های بالایی که ایجاد کردند، کشور را به نقطه‌ای رسانده است که باید برای نظم دادن به این اوضاع در بالاترین سطوح، فکری اساسی شود.»

محبی اظهار داشت: «ما در مجلس قبل خواستیم از خودروسازان تحقیق و تفحص کنیم، اکنون باید در این مجلس این موضوع را زنده کنیم تا تحقیق و تفحصی عمیق از این شرکت‌ها شود. ما باید تجربیات مجلس قبل را به کار بگیریم و با تحقیق و تفحصی که امیدوارم به نتیجه برسد، همه ابعاد را شفاف کنیم تا مردم از این بی‌سامانی خلاص شوند.»

نماینده سبزوار یادآور شد: «خودروسازی نباید دولتی بماند، باید واگذار شود تا فضای رقابت که دستاورد آن شکوفایی این صنعت است، در واقعیت اتفاق بیافتد. شاید دولت بگوید ما در صنعت خودروسازی خیلی سهمی نداریم، اما سیاست‌گذار جدی است و به نوعی تصدی‌گری می‌کند. این‌که مدیران خودروساز می‌گویند دولت قیمت‌های دستوری را اعلام می‌کند، حقیقت است و زمانی که خصوصی‌سازی رخ دهد شاهد این رویه‌ها نخواهیم بود.»

وی گفت: «من یک سؤال از دولت دارم؛ چند درصد مردم از این قیمت‌های دستوری نفع می‌برند؟ ما وقتی قانون ساماندهی صنعت و بازار خودرو را به سرانجام رساندیم، خواستیم با مجموعه‌ای از کارها، نظم و نسق به صنعت و مخصوصاً بازار خودرو دهیم که یکی از آن‌ها واردات خودروهای نو و کارکرده بود.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس افزود: «باید فضای رقابتی در صنعت خودرو شکل بگیرد و بخش خصوصی حضور جدی داشته باشد. دو شرکت برجسته خودروساز کشور می‌باید واگذار شوند و اصلاً دولت در آن نقشی نداشته باشد. در این فضاست که مردم می‌توانند برای خرید خودروی تقسیطی اقدام کنند.»

محبی تصریح کرد: «متأسفانه واردات خودرو تا امروز به درستی صورت نگرفته است که مشکل اصلی، تأمین ارز است. به نظر من، ارزی را که ریشه آن خارجی باشد یا ارز رسمی نباشد یا در اختیار مردم است باید به کار بگیریم که این روند هم نیازمند زمینه‌سازی دولت است.»

وی در پایان گفت: «تصور می‌کنم دولت چهاردهم در بخش واردات خودرو، کمک و تلاش بیش‌تری خواهد کرد. اگر ارزی که به سمت چای دبش رفت، که حدود سه هزار میلیارد دلار بود، دو میلیارد دلار آن به سمت واردات خودرو می‌رفت، شرایط به مراتب بهتر می‌شد، هرچند اکنون هم تا حدی فضا بهتر شده است و برخی شرکت‌ها واگذاری خودرو را به صورت تقسیطی در دستور کار قرار دادند. البته اکنون نیمی از پول را به صورت نقدی می‌گیرند که کلاً بهتر است تقسیطی باشد. ما هم در ایران باید مثل خیلی از کشورهای دیگر، اصلاً مشکل خودرو نداشته باشیم و مردم بتوانند این کالای اساسی را به آسانی یا با پیچیدگی کم‌تر تهیه کنند.»

مصاحبه‌کننده: محمد آیتی

source

توسط blogcheck.ir