به گزارش شهر بورس، قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار جهانی به دلیل کندی رشد اقتصادی چین و چشم‌انداز نامشخص تحولات خاورمیانه کاهش یافت. این کاهش به‌ویژه در پایان هفته، به بیش از هفت درصد رسید. طبق اطلاعات منتشرشده، بهای نفت برنت با افت ۱.۳۹ دلار، معادل ۱.۸۷ درصد، به ۷۳ دلار و ۶ سنت در هر بشکه رسید. همچنین، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۱.۴۵ دلار، معادل ۲.۰۵ درصد، به ۶۹ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه بسته شد.

روند نزولی قیمت‌ها

نفت برنت و شاخص نفت آمریکا به ترتیب با کاهش هفتگی بیش از هفت و هشت درصدی مواجه شدند که این بزرگ‌ترین افت هفتگی برای هر دو شاخص از دوم سپتامبر به شمار می‌آید. کاهش پیش‌بینی‌ها از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ از سوی اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی، مزید بر علت شده است.

چالش‌های اقتصادی چین

چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، در سه‌ماهه سوم سال جاری با کندترین رشد اقتصادی از ابتدای سال ۲۰۲۳ روبه‌رو بود. با این حال، مصرف و تولید صنعتی در سپتامبر بهبودی نسبت به انتظارات داشت. جان کیلداف، تحلیلگر شرکت «اگین کپیتال» در نیویورک، بر این باور است که کندی رشد اقتصادی چین تأثیر منفی بر قیمت نفت گذاشته است.

تولید پالایشگاهی در چین به دلیل حاشیه سود پایین و تقاضای ضعیف سوخت، برای ششمین ماه متوالی کاهش یافته است. نیل آتکینسون، تحلیلگر انرژی، به تأثیر خودروهای برقی بر بازار اشاره کرد و افزود که حرکت به سمت برقی‌سازی حمل‌ونقل نقش مهمی در این زمینه دارد. بر اساس گزارش رویترز، فروش خودروهای برقی در چین در ماه اوت با ۴۲ درصد افزایش به رکورد بیش از یک میلیون دستگاه رسید.

تحولات ژئوپلیتیکی

هفته گذشته، با اعلام رژیم صهیونیستی مبنی بر کشته شدن یحیی سینوار، رهبر حماس، ریسک‌های ژئوپلیتیکی افزایش یافت. در واکنش، حزب‌الله لبنان اعلام کرد که جنگ با رژیم صهیونیستی را تشدید خواهد کرد. مقامات آمریکایی نیز ابراز داشتند که مرگ سینوار می‌تواند زمینه‌ساز آتش‌بس باشد. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، وی را «مانع اصلی» توافق خواند.

کاهش دکل‌های حفاری در آمریکا

شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز روز جمعه اعلام کرد که تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز در آمریکا با کاهش یک حلقه‌ای به ۵۸۵ دکل رسید که این رقم کمتر از ۶۲۴ دکل در مدت مشابه سال گذشته است.

رکورد تولید نفت آمریکا

آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد که تولید نفت این کشور در هفته منتهی به ۱۱ اکتبر به ۱۳.۵ میلیون بشکه در روز رسیده که یک رکورد جدید محسوب می‌شود. کاهش ذخایر نفت، بنزین و سوخت‌های تقطیری در هفته گذشته نیز به تثبیت قیمت نفت کمک کرده است.

منبع: اقتصادنیوز

source

توسط blogcheck.ir