مجلس پرسش‌گر نباشد خودروسازان شرایط را بدتر هم خواهند کرد

مشکل صنعت خودرو در کشور
مشکل صنعت خودرو در کشور

عبدالوحید فیاضی، نماینده محمودآباد و نور، در گفت‌وگو با خبرنگار اسب بخار گفت: «مشکل صنعت خودرو در کشور بیداد می‌کند و حمایت‌های بی‌شائبه دولت‌ها از خودروسازان هم کاری نادرست بود.»


آریزو 8


آریزو 8

وی افزود: «به طور مثال، شرکت ایران خودرو زمانی که تأسیس شد، سه شرکت را در زیرمجموعه خودش داشت، اما امروز بالای ۳۰۰ شرکت زیرمجموعه آن تعریف می‌شود. اکنون با یک بررسی ساده می‌بینیم که هر کدام از این شرکت‌ها، پنج عضو هیئت مدیره دارند و هر مدیرعامل هم کلی کارمند و مشاور داراست. پس واضح است که این شرکت خودروساز هرچه درآمد داشته باشد، هزینه‌های زیرمجموعه‌هایش را هم نمی‌تواند پوشش دهد.»

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران تصریح کرد: «تورم نیروی انسانی در شرکت ایران خودرو کاملاً مشهود است و با نیمی از آن کارمندان و کارگران، می‌توان آن مجموعه را اداره کرد. در هر مجموعه‌ای اگر نیروی انسانی بیش از حد باشد، باید برای اداره سازمان از جای دیگری چشم‌پوشی کرد تا هزینه‌های جاری پرداخت شود. همین نشان می‌دهد کیفیت فدای برخی کارهای غیرمدیریتی می‌شود.»

فیاضی اظهار داشت: «فلسفه حمایت دولت‌ها از خودروسازان این بود که کشور در این صنعت تا حد قابل ملاحظه‌ای خودکفا شود و به لطف این خودکفایی، خودروسازان کیفیت محصولات‌شان را بالا ببرند، اما در خروجی کار می‌بینیم هرچه حمایت‌ها از آن‌ها بیش‌تر شد، محصولاتی بی‌کیفیت‌تر تحویل مردم دادند.»

وی یادآور شد: «متأسفانه شرکت‌های داخلی خودروساز که حمایت دولت را پشت سر خود دارند، پاسخ‌گو هم نیستند. اکنون برای شکستن این انحصار نامبارک، دو راه وجود دارد؛ اول، اجازه واردات و عرضه خودروهای خارجی در کشور و دوم، بسترسازی برای ورود شرکت‌های خصوصی علاقه‌مند به فعالیت در صنعت خودرو.»

نماینده محمودآباد و نور گفت: «تحریم‌ها اثر خود را در صنعت خودروسازی گذاشته است و ما هم قبول داریم که شرکت‌های خارجی نمی‌توانند به راحتی وارد ایران شوند و دفتر راه‌اندازی کنند، اما واقعاً تحریم همه ماجرا نیست. مافیای صنعت خودرو در ایران، مانع از پیشرفت شده است. ما در بخش‌های دیگر، تحریم را دور زدیم و در این صنعت هم می‌شود چنین کاری کرد، اما مافیا با تمام وجود در حال تلاش است که انحصار در این بخش به قوت خود باقی بماند.»

فیاضی افزود: «از دولت می‌خواهم دست از حمایت بی‌چون و چرای خود از صنعت خودرو بردارد. مجلس دوازدهم باید به صورت جدی به موضوع ورود پیدا کند و هم دولت و هم خودروسازان را پاسخ‌گو کند. به طور مثال، مجلس یازدهم قانون ساماندهی صنعت و بازار خودرو را تصویب کرد، اما با وجود چندهزار ناترازی در صنعت خودرو می‌شنویم که ۲۰ هزار خودرو وارد کشور شده است. واردات برای تعادل بازار است نه یک کار کم‌اثر و نمایشی. از این‌رو مجلس باید به جد در بُعد نظارتی خودش فعال شود و شرایط را تغییر دهد.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «ما در مجلس دوازدهم باید پیگیری کنیم تا ببینیم چرا در برخی مواقع، قانون اجرایی نمی‌شود و این موضوع حتا در اجرای قانون برنامه هفتم توسعه هم وجود دارد. اگر مجلس وام‌دار باشد، خیلی امیدی به کار نظارتی نیست و امیدوارم مجلس دوازدهم نشان دهد که مستقل و پاسخ‌گوی مردم است، موضوعی که نظر رهبر معظم انقلاب هم است. از این‌رو برای پاسخ‌گویی به مردم نیاز است که ما در برابر دولت، پرسش‌گر باشیم. اگر روحیه پرسش‌گری مجلس تضعیف شود، خودروسازان کاری را که در گذشته بر ما روا کرده‌اند، ادامه خواهند داد و شاید حتا روی به رویه‌های بدتری هم بیاورند.»

مصاحبه‌کننده: محمد آیتی

source

توسط blogcheck.ir