پیغام بارز به بازار برای گران شدن تایر؟

گران شدن تایر
گران شدن تایر

هفته گذشته مدیرعامل بارز طی مصاحبه ای به بیان مشکلات و چالش های تولید تایر در ایران پرداخت و در لابه‌لای آن به کاهش ۳ تُنی تولیدات این شرکت اشاره کرد. آیا این مسئله به منزله پیغام بارز به بازار برای گران شدن تایر تلقی نمی شود؟ آیا به نوعی گروکشی و حتا تهدید مصرف کنندگان به شمار نمی آید؟


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، جمال میرزایی هفته گذشته در قامت یک عضو انجمن صنفی صنعت تایر ایران در گفت‌وگویی به طور خلاصه به تشریح وضعیت تولید تایر در ایران پرداخت.

به گفته او متأسفانه صنعت تایر کشور شرایط مناسبی در تأمین ارز، تهیه مواد اولیه و دریافت مطالبات از خودروسازان با چالش جدی مواجه است، این مسئله سبب شده برخی از تایرسازان مانند گروه صنعتی بارز با افت تیراژ ۳ هزار تنی در سال جاری مواجه باشد.

مدیرعامل بارز افزوده است: «براساس آخرین آمار صنعت تایر کشور حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارد، از این حجم حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مطالبات گروه صنعتی بارز از خودروسازان است.»

وی همچنین در خصوص این‌که آیا در آینده شاهد گرانی تایر خواهیم بود گفته است: «در حال حاضر، بازار لاستیک خودرو وضعیت آرامی دارد، چراکه عرضه و تقاضا برای تایر خودروهای سواری به تعادل رسیده است، اما تایرهای باری و اتوبوسی با رانت واردات مواجه است و این مسئله سبب عدم فروش محصولات داخلی شده است. انتظار ما از وزارت صمت دولت چهاردهم حذف رانت واردات و تعیین تعرفه ۳۲ درصدی برای واردات لاستیک خودروست. تولیدکنندگان لاستیک خودرو مواداولیه داخلی مانند محصولات پتروشیمی را با قیمتی بسیار گران تر از نرخ جهانی خریداری می کنند، از سوی ارز برای تأمین مواداولیه به صورت آزاد تهیه می شود، با چنین شرایطی توانی برای رقابت میان تولیدکننده و واردکننده در بازار تایر کشور باقی نمی ماند.»

البته میرزایی در این گفت‌وگو به طرح های توسعه ای بارز نیز اشاره کرده است که به نظر به نوعی تعدیل گفته ها و پیام پنهان در حرف هایش باشد. در این میان او از یک سو، به تعادل عرضه و تقاضا تأکید و از سوی دیگر، به مطالبات از خودروسازان و هم به کاهش تیراژ تولید اشاره کرده است. البته این بخش از گفته های او چندان مورد توجه قرار نگرفته و شاید هم قصد و منظور خاصی نداشته است. اما آیا بازار هم این مسئله را باور خواهد کرد؟

به بیان دیگر، مدیرعامل بارز با تکیه بر مطالبات و کاهش تولید پیغامی را ارسال کرده است که می تواند منجر به تلاطم و گرانی تایر در بازار خودرو شود، یا این‌که قصد داشته است با ارسال این پیام دولت را تحت فشار قرار داده تا ارز مورد نیازشان را هر چه زودتر تأمین کنند.

با این وجود، اگر تعلل یا کاهشی در عرضه تایر به وجود بیاید، پیرو گفته های میرزایی به احتمال بسیار زیاد قیمت ها با افزایش همراه خواهد بود، چراکه گفته های این فعال تایرسازی کشور بوی کمبود و کاهش می دهد و حس بویایی بازار نسبت به این موارد بسیار قوی است. البته همان‌طور که اشاره شد مدیرعامل بارز از افزایش قیمت ها و یا کاهش عرضه حرفی به میان نیاورده است، اما از گفته هایش حس خوبی به بازار منتقل نمی شود.

source

پیغام بارز به بازار برای گران شدن تایر؟

گران شدن تایر
گران شدن تایر

هفته گذشته مدیرعامل بارز طی مصاحبه ای به بیان مشکلات و چالش های تولید تایر در ایران پرداخت و در لابه‌لای آن به کاهش ۳ تُنی تولیدات این شرکت اشاره کرد. آیا این مسئله به منزله پیغام بارز به بازار برای گران شدن تایر تلقی نمی شود؟ آیا به نوعی گروکشی و حتا تهدید مصرف کنندگان به شمار نمی آید؟


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، جمال میرزایی هفته گذشته در قامت یک عضو انجمن صنفی صنعت تایر ایران در گفت‌وگویی به طور خلاصه به تشریح وضعیت تولید تایر در ایران پرداخت.

به گفته او متأسفانه صنعت تایر کشور شرایط مناسبی در تأمین ارز، تهیه مواد اولیه و دریافت مطالبات از خودروسازان با چالش جدی مواجه است، این مسئله سبب شده برخی از تایرسازان مانند گروه صنعتی بارز با افت تیراژ ۳ هزار تنی در سال جاری مواجه باشد.

مدیرعامل بارز افزوده است: «براساس آخرین آمار صنعت تایر کشور حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارد، از این حجم حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مطالبات گروه صنعتی بارز از خودروسازان است.»

وی همچنین در خصوص این‌که آیا در آینده شاهد گرانی تایر خواهیم بود گفته است: «در حال حاضر، بازار لاستیک خودرو وضعیت آرامی دارد، چراکه عرضه و تقاضا برای تایر خودروهای سواری به تعادل رسیده است، اما تایرهای باری و اتوبوسی با رانت واردات مواجه است و این مسئله سبب عدم فروش محصولات داخلی شده است. انتظار ما از وزارت صمت دولت چهاردهم حذف رانت واردات و تعیین تعرفه ۳۲ درصدی برای واردات لاستیک خودروست. تولیدکنندگان لاستیک خودرو مواداولیه داخلی مانند محصولات پتروشیمی را با قیمتی بسیار گران تر از نرخ جهانی خریداری می کنند، از سوی ارز برای تأمین مواداولیه به صورت آزاد تهیه می شود، با چنین شرایطی توانی برای رقابت میان تولیدکننده و واردکننده در بازار تایر کشور باقی نمی ماند.»

البته میرزایی در این گفت‌وگو به طرح های توسعه ای بارز نیز اشاره کرده است که به نظر به نوعی تعدیل گفته ها و پیام پنهان در حرف هایش باشد. در این میان او از یک سو، به تعادل عرضه و تقاضا تأکید و از سوی دیگر، به مطالبات از خودروسازان و هم به کاهش تیراژ تولید اشاره کرده است. البته این بخش از گفته های او چندان مورد توجه قرار نگرفته و شاید هم قصد و منظور خاصی نداشته است. اما آیا بازار هم این مسئله را باور خواهد کرد؟

به بیان دیگر، مدیرعامل بارز با تکیه بر مطالبات و کاهش تولید پیغامی را ارسال کرده است که می تواند منجر به تلاطم و گرانی تایر در بازار خودرو شود، یا این‌که قصد داشته است با ارسال این پیام دولت را تحت فشار قرار داده تا ارز مورد نیازشان را هر چه زودتر تأمین کنند.

با این وجود، اگر تعلل یا کاهشی در عرضه تایر به وجود بیاید، پیرو گفته های میرزایی به احتمال بسیار زیاد قیمت ها با افزایش همراه خواهد بود، چراکه گفته های این فعال تایرسازی کشور بوی کمبود و کاهش می دهد و حس بویایی بازار نسبت به این موارد بسیار قوی است. البته همان‌طور که اشاره شد مدیرعامل بارز از افزایش قیمت ها و یا کاهش عرضه حرفی به میان نیاورده است، اما از گفته هایش حس خوبی به بازار منتقل نمی شود.

source

توسط blogcheck.ir