به گزارش شهر بورس، قیمت نان در بسیاری از نانوایی‌های تهران، به ویژه سنگکی‌ها، به بهانه اضافه کردن چند گرم کنجد با افزایش غیرمنطقی مواجه شده است. این در حالی است که بر اساس قیمت‌های مصوب اخیر، نان سنگک ساده باید به قیمت ۵ هزار تومان به فروش برسد.

گران‌فروشی نان سنگک در تهران

مطابق نرخ‌های اعلام‌شده، نان سنگک ساده ۵ هزار تومان، بربری ساده با آرد نوع یک ۲ هزار و ۵۰۰ تومان، بربری با آرد نوع دو ۳ هزار و ۵۰۰ تومان و نان تافتون نیز بین ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است. اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد برخی نانوایی‌ها این قیمت‌ها را نادیده گرفته و اقدام به فروش نان با قیمت‌های بسیار بالاتر می‌کنند. به عنوان مثال، یک نانوایی در خیابان گل‌ریزان ولنجک، نان سنگک ساده را به جای ۵ هزار تومان، ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رساند.

فروش نان‌های کنجدی با قیمت‌های نجومی

وضعیت نان‌های کنجدی حتی بدتر است. به رغم آنکه قیمت مصوب نان سنگک کنجدی بین ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار تومان تعیین شده، برخی نانوایی‌ها آن را تا ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند. یک نانوایی در خیابان سهروردی شمالی، نان سنگک دو رو کنجد را به قیمت ۳۰ هزار تومان عرضه می‌کند و در مقابل اعتراض مشتریان نیز برخورد تند و پرخاشگرانه نشان می‌دهد.

تعیین نرخ کنجد برای کنترل قیمت‌ها

بر اساس مصوبه‌های نظارتی، قیمت هر واحد کنجد با وزن ۱۰ گرم، ۱۵۰۰ تومان تعیین شده است. برای نان بربری حداکثر ۲ واحد کنجد و برای نان سنگک حداکثر ۳ واحد کنجد مجاز به اضافه شدن هستند. با این حساب، افزایش قیمت نان بربری ناشی از کنجد نباید بیش از ۳ هزار تومان و برای نان سنگک نباید بیشتر از ۴ هزار و ۵۰۰ تومان باشد. اما مشاهده‌ها نشان می‌دهد که برخی نانوایی‌ها تا ۴ برابر این مقدار را از مشتریان دریافت می‌کنند.

ثبات قیمت گوشت قرمز منجمد و افزایش قیمت گوشت شترمرغ

فروش اینترنتی نان؛ محلی برای گران‌فروشی بیشتر

فروش اینترنتی نان نیز به حال خود رها شده است و بسیاری از نانوایی‌ها با استفاده از نبود نظارت، قیمت‌ها را به شکل غیرمنصفانه افزایش می‌دهند. این پلتفرم‌های اینترنتی به محل جولان برخی نانوایان برای انجام تخلفات تبدیل شده است.

در پایان، علاوه بر وزارت جهاد کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی، اتاق اصناف و سازمان تعزیرات حکومتی نیز مسئولیت نظارت بر قیمت‌گذاری نان را بر عهده دارند. اما شواهد نشان می‌دهد که این نهادها به درستی وظایف خود را در نظارت بر رعایت قیمت نان در نانوایی‌ها انجام نداده‌اند.

source

توسط blogcheck.ir